Opvoeding kinderen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Opvoeding kinderen

Bericht door midas »

probleem een is toch wel de hoeveelheid mensen en twee de ongelooflijke domheid.

Afgesplitst van viewtopic.php?f=2&t=4258&p=63124#p63124
Laatst gewijzigd door kockie op 10 mei 2014, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door OBL-Rien »

midas schreef:probleem een is toch wel de hoeveelheid mensen en twee de ongelooflijke domheid.
Het is niet de hoeveelheid mensen, maar het feit dat ze elkaar niet met rust kunnen laten.
Dom? nee, ik geloof niet dat mensen in grosso-modo dom zijn. Wel geloof ik dat veel mensen hun intellect niet gebruiken omdat ze dit hebben afgeleerd tijdens de eerste 20 jaar van hun leven. Ouders, school, overheid, vrienden etc.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door Ingir »

midas schreef:probleem een is toch wel de hoeveelheid mensen en twee de ongelooflijke domheid.
Is dit alleen een hooghartige opmerking of een impliciete oproep om zoveel mogelijk domme mensen de wereld uit te helpen? :?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door David86 »

Ingir schreef: Is dit alleen een hooghartige opmerking of een impliciete oproep om zoveel mogelijk domme mensen de wereld uit te helpen? :?

Keuze twee lijkt me zalig, hoe fantastisch zou het zijn als mensen hun brein zouden leren gebruiken in plaats van blind papegaaien wat ze wijs gemaakt word door de eerste de beste.. lijkt me een prima agendapunt voor de verkiezingen, domheid in nl genezen..
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Keuze twee lijkt me zalig, hoe fantastisch zou het zijn als mensen hun brein zouden leren gebruiken in plaats van blind papegaaien wat ze wijs gemaakt word door de eerste de beste
Dat kan, en het kan in 1 generatie.
Gewoon stoppen om ook maar enige vorm van geweld tegen kinderen te gebruiken....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door kockie »

Omschrijf geweld...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door Tim »

Neeeeee...

Dan verzanden we weer in een filosofische discussie die de schrijvers van het forum doet voeden. Nofi!

Handvaten, tips, handreiking, lering, kom op!

We hebben er niets aan onze kinderen uit te kunnen leggen hoe het ontstaan is, dat trekken ze helemaal niet. Simpele opmerkingen en aansturing, dat is wat gaat helpen.

Wie heeft er tips?

Tim
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door Ingir »

Mijn tip: laat je niet gek maken, als de energie van alle onheilsprofeten omgezet kon worden in stroom zouden er enkele kolencentrales gesloten kunnen worden. :wink:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door OBL-Rien »

kockie schreef:Omschrijf geweld...
Sorry Tim, maar dit is voor mij zo'n belangrijk thema dat ik hierop toch ga antwoorden.
Het is belangrijker dan ecologisch leven, belangrijker dan permacultuur, belangrijker dan duurzaamheid of groen leven.
Het staat namelijk aan de wieg van deze.

Om het heel duidelijk te maken, deze keer geen filosofisch gebrabbel:

Geen geweld = Niet schreeuwen, niet slaan, niet stelen, niet manipuleren.
Geen geweld = Altijd rustig blijven, onderhandelen en het kind niet dwingen om dingen te doen waarvan men niet redelijker wijze kan aannemen dat ze hier later dankbaar voor zullen zijn.

Van dit laatste nog een paar voorbeelden: tandenpoetsen zal een kind niet willen, maar is toch nodig. Geweld mag je er niet voor gebruiken, maar een lichte dwang is toelaatbaar omdat men er van uit mag gaan dat het kind je later dankbaar zal zijn voor het goede gebit. Het criterium is dus: wanneer het kind volwassen is, mag het je geen verwijten willen maken voor dingen die je toegelaten hebt of nagelaten hebt.

En ja, er zijn grenssituaties, als je die wilt opzoeken dan wens ik je veel geluk. Gebruik gewoon je gezond verstand, het is echt niet zo moeilijk.

Toevoeging: Geen geweld is ook geen religie opdwingen en geen schoolplicht!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door Dutch John »

Ik vraag mij af of je met alleen een perfecte opvoeding geweld kunt uitbannen. Karakters zijn wel te sturen, maar een zeker basis blijft er altijd. Bovendien kunnen gebeurtenissen in een later leven het karakter van een mens danig veranderen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door kockie »

In deze definitie gebruik ik toch wel eens geweld..... Ik ga ze zo naar school brengen, terwijl ze eigenlijk willen spelen met lego, al denk ik wel dat ze me later dankbaar zullen zijn dat ze kunnen lezen en schrijven (moestuin onderhouden gaat nog niet zo, konijn villen nog niet geprobeerd; met een kip slachten hebben ze al met veel plezier geholpen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door OBL-Rien »

kockie schreef:In deze definitie gebruik ik toch wel eens geweld..... Ik ga ze zo naar school brengen, terwijl ze eigenlijk willen spelen met lego, al denk ik wel dat ze me later dankbaar zullen zijn dat ze kunnen lezen en schrijven.
Helaas is thuisonderwijs in NL niet toegestaan op morele gronden, alleen op religieuze.
Dus ook wij hebben onze kinderen naar school moeten sturen. Wel hebben we duidelijk gemaakt dat we dit niet vrijwillig deden.
Veel beter zou het zijn om ze via thuis onderwijs lezen en rekenen bij te brengen.

Edit: In feite hebben we ze lezen en rekenen thuis bijgebracht.... ik sta er nog van te kijken wat men -zelfs op VWO niveau- allemaal niet leert op school.... maar dat is weer een heel ander thema :roll:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door Lycopoda »

Wat opvoeding betreft zijn er, in mijn opinie, drie hoofdthema's:
-voorleven
-grenzen stellen
-de natuurlijke ontwikkeling van het kind respecteren

Het laatste klinkt een beetje vaag, maar is in wezen pedagogiek. Iets wat in de huidige maatschappij en op scholen verkwanseld wordt. Zelf ben ik grote fan van de pedagogische inzichten van Rudolf Steiner. Prik je door de esoterische toon heen, dan kom je hele praktische en logische inzichten tegen. Een van de belangrijkste: eerste zeven levensjaren vooral spelen!
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door jwardenier »

Ik heb als kind flingk op mijn donder gehad , en moest werken . moest minimaal 1 uur per dag met mijn muziekinstrument aan de gang .
En ik ben geworden wat ik nu ben ,al voel ik de klappen nog als ik denk aan de dag dat ik wat in een winkel gestolen had , en natuurlijk gepakt werd . het heeft mij geen schade gebracht .
Ook krijgen we kinderen uit gezinsvervangende tehuizen over de vloer , met zachte hand en zonder regels zaten we dan nu op sinaasappel kistjes .
Een keer kregen we 2 jongens uit A Dam , trots had ik ze met mijn nieuwe 2 e hands auto opgehaald ,na een paar uur thuis had ik een hakenkruis van 50 cm groot op de motorkap gekrast staan ,En sloeg eentje met een door mij met de hand gemaakte honkbal knuppel de cementmuur van de door ons pas gemetselde rand van de mestplaat kapot, ook in dit soort situaties maken zachte heelmeesters stinkende wonden .
Autarkie en minimalisatie ,lijkt mij meer een levenswijze ,al kun je met opvoeding wel richting aan geven
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door David86 »

Ik kan me goed vinden in de ideeën die Rien er op na houd, wij hebben echter ook de ervaring die jwardenier heeft met jeugdzorg kinderen. Het verschil zit hem in de eerste levensjaren waarin mijn kinderen nooit enige vorm van geweld ervaren hebben en de aangehaalde jeugdzorg kinderen zeer waarschijnlijk niet veel anders dan geweld.

Als je kinderen vaak genoeg onderwerpt aan geweld worden ze immuun voor dreiging met of angst voor geweld. Wat mij betreft een punt waarop je een dergelijk kind als verloren zou kunnen gaan beschouwen, men kan nog proberen enkele jaren schadebeperking te geven maar veel meer is er niet te verwachten... Deze kinderen schromen niet om geweld te gebruiken en zullen weinig tot geen angst hebben voor de gevolgen daarvan, hun geweten is er op vroege leeftijd al uitgewerkt dus dat is ook geen rem meer. Een gevaarlijk pad voor een kind, nog veel gevaarlijker als ze opgroeien en incognito door de samenleving wandelen.

In een degelijke opvoeding gebruikt men beter geen geweld.. ik zou bij voorkeur mij kinderen pas kennis laten maken met geweld als zij van een degelijk persoonlijk fundament zijn voorzien, omgaan met geweld is immers wel een onderdeel van de opvoeding. Wij hebben onze samenwerking met jeugdzorg dan ook opgeschort tot mijn eigen kinderen oud genoeg zijn.
..
Plaats reactie