Finoven en Bergkachel in de praktijk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wertstein
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2007, 11:45
Locatie: Velserbroek

Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door Wertstein »

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, ik volg al geruime tijd de forum leden die een een finoven of bergkachel bezitten.

Waar ik nu benieuwd naar ben, is of de kachels in de praktijk ook presteren zoals deze worden aangeprezen op de diverse websites.
Maw is een klein mandje hout (5kg) echt voldoende om een (normale) woonkamer van 40-45 m2 een half etmaal te verwarmen tot een behagelijke temparatuur van 21c.

Arnoud
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door Susanne »

Oei, dat is een moeilijke vraag, om meerdere redenen.

Ik weeg niet hoeveel hout we verstoken, maar mijn man en ik schatten onze emmer per dag op bijna 10 kg (met dit weer).
Wij hebben de kleinste maat tigchelkachel en zijn er erg tevreden over.

Allereerst geef je aan dat 21 graden behaaglijk is. Hierbij heb je het over de luchttemperatuur. Als je muren warm zijn, is een lagere temperatuur al zeer behaaglijk. Warme muren krijg je door (zeer) goed isoleren en daarnaast verwarmen met een finoven of warmtemuren.

Maar goed, dat is de theorie en je vroeg naar de praktijk. Onze praktijk is een te slecht geïsoleerd huis. Daarom verwarmen wij bij echte koude bij met een kolenkachel( :cry: ). Het lukt ons namelijk niet om met onze tigchelkachel de buitenmuren warm genoeg te krijgen als het vriest, helaas.
Als ons huis goed geïsoleerd zou zijn, dan denk ik dat we met 5 a 10 kg zeker een comfortabel binnenklimaat zouden krijgen (of dit te meten is met en thermometer die 21 graden aan zou geven, dat weet ik niet)

Hoe groter de massa is, des te meer comfort krijg je van de warmte. Een zeer grote kachel (of meerdere warmtemuren) van 30 graden zijn comfortabeler dan een kleinere kachel van 100 graden.

Als we gaan verbouwen, gaan wij daarom -via een warmtewisselaar in de kachel- meerdere muren verwarmen (als een soort centraal verwamingssysteem) . Dit zal warmte uit onze kachel trekken en die zal dus minder warm zijn, maar hiermee vergroten we eigenlijk de massa van de kachel. Helaas kan ik pas over twee jaar vertellen hoeveel hout we dan zullen verstoken en of we onze kolenkachel dan nog zullen gebruiken (hoop het niet :!: ).


Ik hoop voldoende te hebben verteld van onze praktijk, maar vraag gerust verder!

Groeten, Susanne
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door peterberg »

Wertstein schreef:Waar ik nu benieuwd naar ben, is of de kachels in de praktijk ook presteren zoals deze worden aangeprezen op de diverse websites.
Maw is een klein mandje hout (5kg) echt voldoende om een (normale) woonkamer van 40-45 m2 een half etmaal te verwarmen tot een behagelijke temparatuur van 21c.
Hi Arnoud,
Welkom op het forum.
Die vraag van jou is tricky. Maar het antwoord is in grote trekken bevestigend. Als de bedoelde woonkamer in Nederland gelegen is, een redelijke mate van isolatie rondom heeft en de buitentemperaturen op het niveau van vandaag liggen. En als in de voorgaande week ofzo regelmatig gestookt is in die kamer.

Zo'n ding kan niet toveren, de energie die het kost om die kamer op te warmen moet ook ergens door geleverd worden. Op dit forum zijn verschillende mensen te vinden die een finoven-achtige kachel gebruiken. Leon heeft een nieuwe Bergkachel en noemt in de draad "Rondo: een grundofen, mooi, maar..." inderdaad een hoeveelheid van 4 a 5 kg per keer.

Verder zou je nog kunnen kijken op http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora ... &replies=0 daar zijn wat berichten van een dame die er eentje heeft in zuid-west Frankrijk.

Maar over het algemeen is de mate van isolatie van veel grotere invloed op het verbruik dan de te verwarmen oppervlakte.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door frans »

Onderstaande heb ik ooit ergens gezien en opgeslagen.

Normaal verbruik ik zo’n 5000 m3 aan gas, hoeveel hout moet ik verstoken voor dezelfde hoeveelheid energie?
Een m3 gas levert 8,8 kWh aan energie. een kilo hout levert ongeveer 4 kWh aan energie. Voor iedere m3 gas heeft u dus 2.2 kg hout nodig. Het gewicht van een m3 hout hangt af van de houtsoort. Een m3 hout met een vochtpercentage van 15% weegt 450 tot 770 kg. U heeft dus circa 15-18 m3 hout nodig.

n.b. Ik heb geen finoven oid. maar mijn hout verbruik is aardig terug te voeren op het normale gasverbruik.
Uiteindelijk is het natuurlijk een illusie om te verwachten dat ergens meer energie uit kan komen dan je er in stopt.
M.a.w. Als je je kamer warm stookt met 5 kg. hout per etmaal dan zal je hetzelfde effect kunnen verwachten met een goede cv installatie waar je ca 2 m3 gas in verstookt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door mark »

Wij wonen in een rijtjes huis van ongeveer 1985. Goed geisoleerd en een vloer opervalkte an ongeveer 35 m2. Dat was voor de verbouwing en de tigchelkachel 4d zonder warmtewisselaar. Bij ongeveer 5 graden buiten gebruikte we toen 2 keer 6 kilo hout per dag. Onder voorwaarde dat je in het begin het huis wel eerst warm het gestookt. Nu een vloer oppervalkte van 55 m2 een warmte wisselaar en een bankje aan de 4d ge briuken 2 keer 8 kilo hout per dag. Als het kouder word verbruik meer hout of stook je een keer extra. De temperatuur schommelt dan tussen 20 graden voor het stoken tot 23 graden na een tijdje als je klaar bent met stoken.Buffervat waar de warmtewisselaar op aangeloten is word dan gemiddeld tussen de 40 tot 70 graden.

Het hout gebruik staat met hoe goed je woning is geisoleerd(uitgedrukt in rc). Mensen in friesland verwarmen de beneden verdieping van een woonboederij 100 m2 met een 4d. Maar de woning heeft een goed isoleerd met een waarde rc 3.5.

groet Mark
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door Pigion »

Ik kan nog niet bijdragen op dit topic, doch ben voldoende realist dat warmte niet uit de lucht komt, doch uit gas, olie, kolen of hout. Mijn ouders stookten vroeger een houtkachel in de dagelijkse kamer en in de keuken. Enkle in de nette kamer brandde een E.M. Jaarsma kolenhaard op een zacht pitje. Ik kan jullie zeggen dat er bergen hout doorheen werden gejaaagd in dat ongeisoleerde huis, steens muren, geen spouw.
Als onze Fin-oven 24 volgend stookseizoen draait, reken ik op een 8 M3 hout per winter voor ca. 100 M2 matig geisoleerd huis. In het overgangs seizoen zal de fin-oven niet worden gestookt. Gasrekening zal dalen van 4000 M3 naar 1200 M3.
Pigion.
jeanC
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2009, 11:36

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door jeanC »

Hallo Beste Forum mensen,

Ik lees nou al geruime tijd allerlei forums om inzicht te krijgen in de accumulatie kachel. Daar onze CV op propaangas al aardig oud is en wij die tank in de tuin weg willen hebben zijn we op warmte gebied toe aan vernieuwing, vandaar onze interesse.

Wat ik telkens lees, is dat iedere aspirant kachel koper zich afvraagt welke capaciteit hij nodig heeft, en hoeveel hout hij/zijn moet verstoken om het redelijk warm ( >20c) te krijgen. Zo ook ik.

De afgelopen jaren hebben we behoorlijk zitten isoleren en zodoende ons gas verbruik bijna gehalveerd, omgerekend naar aardgas nu 1300 m3, dit zou volgens frans in hout < 5m3 moeten zijn. De raad eerst goed te isoleren kan ik dan ook hiermee onderstrepen.

Probleem 1:

Wij wonen in Duitsland en naar ik begrepen heb zal vanaf 2014 iedere houtkachel > 4KW maatregelen moeten treffen m.b.t. fijnstof uitstoot. Daar hier de schoorsteen veger een ambtenaar in functie is, moet ik hier rekening mee houden en zou ik het liefst onder deze waarde willen blijven. Echter heb ik tot nu toe geen enkele finoven of bergkachel gezien waarbij deze KW waarde gespecificeerd word. Er word meestal het m2 woon oppervlak opgegeven, een waarde die niemand iets zegt , daar het niets zegt van de warmtebehoefte van het huis, waardoor sommigen ook bedrogen uitkomen.

Deze warmtebehoefte zou ik kunnen berekenen met een warmteverlies rekening, waar ik dan allerlei coëfficiënten moet invullen van de gebruikte bouwmaterialen en ramen/deuren etc. Daar het huis in 1958 gebouwd is en ik de muren niet uit elkaar wil halen, is het achterhalen van die waarden ondoenlijk. Ik zoek dan ook naar een andere methode.

Ik denk zelf aan de volgende:
Als om 22 uur de CV uitgaat , daalt de temperatuur in de kamer in 8 uur van 19,5c naar 15.5c = 4c, bij buiten temp rondom de 0c.
:?: Is hier niet genoeg informatie uit te krijgen voor het berekenen van de energie die nodig is om deze temperatuur daling te compenseren ?

Ik ben zelf al begonnen met mijn amateur kennis Natuurkunde:
om 1 kg lucht 1c op te warmen is 1000 J energie nodig.
1 m3 lucht = 1,293 Kg
kamer = 79 m3 lucht = 102 Kg
102 Kg = 102000 J energie nodig om 1c te verwarmen.
J = Ws
102000 J = 102000 Ws
1 uur = 3600 seconden
102000 Ws = 28 Wh
Hier ben ik het spoor bijster; dit zou betekenen dat ik al met een kacheltje van 28W in 4 uur de kamer met 4c kan verwarmen :lol: , :?: wat doe ik fout ?

Probleem 2:

Op de site van tigchelkachels staat een interessante informatie pdf (http://www.tigchelkachels.nl/addsite/do ... jMQpeLJQZZ) over het verschil tussen de gebruikte materialen, gietijzer - speksteen - chamotte. Nu word in Oostenrijk & Duitsland al 500 jaar grundofens gebouwd en de huidige zijn allemaal gemaakt van chamotte steen, welke bij gelijke grote, meer warmte kan accumuleren ( en dus langer warm blijft ) en, belangrijker, een stuk lichter is. Deze grundofens hebben aldus kaal een gewicht van 600-1500 Kg ipv. 1200 -3000 Kg speksteen.
In Nederlands-talig forums praat men echter uitsluitend over zware kachels , en hoe zwaarder hoe beter, en gebruikt men (afgezien van speksteen ) voornamelijk zwaardere beton stenen !?
:?: Zeker als je niet zeker weet of je vloer geschikt is voor 3 ton, is een lichter materiaal met beter eigenschappen toch te prefereren ? of niet ?

Probleem 3:

Volgens Willy Lievens levert een stook beurt met 10 Kg bij 3,2 KWh/Kg = 32 KWh op. Dit verdwijnt bij een openhaard bijna helemaal de schoorsteen in, bij een accumulerende kachel word deze energie langzaam afgegeven, zeg in 12 uur is dat dus 2,67 KW per uur.
:?: Waardeert men nu deze kachel als een 2,67KW kachel of als een 32 KW kachel ?
:?: Betekent m.a.w. dat een kachel van 4 KW zijn warmte afgeeft met 4KW per uur, en is deze dan eerder "koud" met dezelfde stook beurt ? (32/4 = 8 uur)

Probleem 4:

Als ik dan toch bezig ben...
Er word veel gesproken over de finoven, een accumulerende kachel met zg. tegenstroomkanalen. Dit wil zeggen dat de hete gassen "tegen hun zin" naar onder worden geleid ( warme lucht wil zelf altijd steigen ), dit door 2 of meerdere kanalen, en dan onderaan naar een schoorsteen geleid worden. Hierdoor word de doorstroming vertraagd en kan de steen de warmte beter opnemen.
Bij een grundofen worden de gassen ook via een ingewikkeld gangenstelsel(http://www.osana.de/03_kachelofen_system/pu_ofen1.htm) naar de schoorsteen geleid. :?: Wat is nu het verschil ?

Hopelijk vind Wertstein het niet erg dat ik deze vragen in zijn draad stel, maar ik denk dat hij de antwoorden ook wel interessant vind.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door peterberg »

jeanC schreef:Wij wonen in Duitsland en naar ik begrepen heb zal vanaf 2014 iedere houtkachel > 4KW maatregelen moeten treffen m.b.t. fijnstof uitstoot.
Hallo Jean,
Ik maar een paar vragen gedeeltelijk beantwoorden. Als je uitgaat van een gemiddelde oppervlakte temperatuur van 55 graden C, dan komt er per m2 0,5 KW/u af. Om onder die 4 KW/u te blijven kun je dan met een finoven of tegelkachel etc. van 8 m2 onder die bedoelde norm blijven.
In Nederlands-talig forums praat men echter uitsluitend over zware kachels , en hoe zwaarder hoe beter, en gebruikt men (afgezien van speksteen ) voornamelijk zwaardere beton stenen!? Zeker als je niet zeker weet of je vloer geschikt is voor 3 ton, is een lichter materiaal met beter eigenschappen toch te prefereren ? of niet?
Het hangt helemaal van 2 factoren af: hoe zwaar is het materiaal, en hoe snel kan het de warmte weer afgeven. Meer kilogrammen betekent meer warmte opnemen. De snelheid van afgifte bepaalt het vermogen. Het materiaal dat veel tegelkachel-bouwers gebruiken is vuurbeton. Dat is een mengsel van aluminium cement en gemalen porcelijn of chamotte steen. Het s.g. van dit materiaal is bijna 2 bij de meest gebruikte soorten.
Speksteen is aanzienlijk zwaarder, ik meen 2,9. Lichter materiaal is minder goed geleidend, en kan dus ook minder warmte opnemen. Daar staat tegenover dat het de eenmaal opgenomen energie ook minder snel weer kwijtraakt. Dus van lichtere materialen gebouwd is zo een kachel omvangrijker.
Bij een grundofen worden de gassen ook via een ingewikkeld gangenstelsel(http://www.osana.de/03_kachelofen_system/pu_ofen1.htm) naar de schoorsteen geleid. Wat is nu het verschil?
Er zijn twee hoofdstromingen te ontdekken. Het labyrint-systeem en het tegenstroom systeem, soms combinaties van die twee. Het eerste is een meestal horizontaal gangenstelsel waarbij de rookgassen met veel richting veranderingen naar de schoorsteen geleid worden. Maar de hoofdrichting is langzaam omhoog. Bij een tegenstromer verandert de stroom meestal maar een keer echt van richting, van verticaal omhoog naar verticaal omlaag.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door Pigion »

@jeanC,
1. Bij je berekening over het opwarmen heb je geen rekening gehouden met de massa van de muren. Deze nemen veel meer warmte op dan de lucht in de kamer. Uit een Duits forum heb ik begrepen dat de norm voor fijnstof gemakkelijk te halen is.

Rendement van houtgestookte kachels met waterregister.
Ergens kwam ik een site tegen waar iemand proefondervindelijk had vastgesteld dat het rendement van houtgestookte Kaminen ca. 40% zou zijn.
Zie: www.westendorfer.at
De site geeft ook een veel info over zonnecollectoren en het bufferen van het warme water.
Pigion
jeanC
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2009, 11:36

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door jeanC »

Hartelijk dank voor jullie reacties,
Pigion schreef:1. Bij je berekening over het opwarmen heb je geen rekening gehouden met de massa van de muren. Deze nemen veel meer warmte op dan de lucht in de kamer.
tuurlijk, wat stom van me, maar er zal toch op de een of andere manier berekent kunnen worden hoeveel energie nodig is om een daling van 0,5c / uur te compenseren ? Dit zou namelijk voor iedereen een handige leidraad kunnen zijn om een indicatie te hebben wat voor vermogen ze nodig hebben.

Goed, even simplistisch heb ik de muren en betonen vloer met dezelfde formule uitgerekent:
binnen muren : 10cm dik, totaal 5,98m3 a 1500kg/m3 en 1000J/m3K = 1245W
beton: 30cm dik, totaal 8,87m3 a 2400kg/m3 en 840J/m3K = 2483W
Totaal = 3,7 KW/uur. :?: Zou dit kunnen kloppen ? of is het wishful thinking. Helaas is hier de betonnen vloer de grootste factor en ook de grootste onzekere factor :(
peterberg schreef:Als je uitgaat van een gemiddelde oppervlakte temperatuur van 55 graden C, dan komt er per m2 0,5 KW/u af
Een formule hiervoor zou ik op prijs stellen, want, :?: is dit bij elk materiaal zo, want je schrijft ook:
peterberg schreef:Lichter materiaal is minder goed geleidend, en kan dus ook minder warmte opnemen. Daar staat tegenover dat het de eenmaal opgenomen energie ook minder snel weer kwijtraakt.Dus van lichtere materialen gebouwd is zo een kachel omvangrijker.
:?: en betekent dit dat een bergkachel type 7 een vermogen heeft van (0,7*1,8)*4 + 2*0,7*0,7)*0,5 = 3 KW/u ?
wat bij 2x per dag stokken neerkomt op 2*36KW = 2*12Kg hout ?
peterberg schreef:Dus van lichtere materialen gebouwd is zo een kachel omvangrijker.
:?: Dit betekent dan toch dat het totale gewicht van de chamotte kachels met dezelfde capaciteit uiteindelijk gelijk is ( hij is nl. groter ) met een speksteen kachel ? Toch worden ze met 40% kleinere gewichten aangeprezen, voor de zelfde m2 capaciteit !?
:?: En een kachel van lichter materiaal en groter vloer opppervlak is minder zwaar per m2 op de fundering, toch ?

Sorry voor de "vreemde" vragen maar ik zit nu eenmaal met een dilemma, ik wil onder de 4Kw uitkomen, maar ik weet niet of dit genoeg capaciteit is voor mijn huis. Daar iedere kachelbouwer zijn systeem als beste aanprijst, probeer ik via het forum achter de verschillen te komen, die hiervoor belangrijk zijn.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door peterberg »

jeanC schreef:
peterberg schreef:Als je uitgaat van een gemiddelde oppervlakte temperatuur van 55 graden C, dan komt er per m2 0,5 KW/u af
...en betekent dit dat een bergkachel type 7 een vermogen heeft van (0,7*0,7*1,8)*4 + 2*0,7*0,7)*0,5 = 4,5 KW/u ?
wat bij 2x per dag stokken neerkomt op 2*54KW = 2*17Kg hout?
Nee, hier klopt helemaal niets van. Wat jij berekent is het volume maal 4, plus grond- en bovenvlak, niet de oppervlakte van het geheel. Dat bovenvlak kun je vergeten, daar zit isolatie tussen en geeft betrekkelijk weinig warmte af. Warm genoeg voor de kat om op te liggen, niet heet genoeg om hem weg te jagen. De bodem staat op de vloer en heb je ook maar weinig aan.

De berekening is: (0,7*1,8*4)*0,5=2,52 KW/u. Met twee keer stoken per dag kom je, ervan uitgaande dat 1 kg droog hout 3,5 KW opbrengt, op 2*30,24KW=2*8,64 kg hout. Dus komen we op de helft van wat jij aangeeft. Die ruim 8 kg kan er ook in een keer in als het droog hout van een lichte soort is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jeanC
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2009, 11:36

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door jeanC »

peterberg schreef:Nee, hier klopt helemaal niets van
Had ik zelf ook al door en net veranderd voordat je reageerde. Maar ok, het principe klopt.

Dan nog alle andere vragen...
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door mark »

Speksteen is een betere warmte geleider dan charmotte daar door is de kachel ook eerder warm dan een charmotte type, maar daar door ook weer eerder zijn warmte kwijt. Speksteen kan ook mindere hoge temperaturen aan in de stookkamer dan charmotte en dat is weer het voordeel van een charmotte type je kunt beter werken naar een schonere verbranding bij de hoge temperaturen bij charmotte type. Charmotte kan rond de 1000 graden makelijk aan(vuurvastheid tot 1300 graden). En rond de 850 graden ga je schoon branden. Natuurlijk zit niet de hele tijd rond deze temperaturen maar je bent wel op de goede weg.

groet Mark
jeanC
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2009, 11:36

Re: Finoven en Bergkachel in de praktijk

Bericht door jeanC »

Ik ben eruit :!: ,

Na een weekend op Duitse sites gesnuffeld te hebben, ben ik er eindelijk achter hoe de vork in de steel zit. Ook bij de oosterburen is er veel te doen over de capaciteit van de kachels, er zijn er dan ook diversen die pleiten voor een standaard in het aanprijzen van dit soort kachels. Men vind dat minimaal deze waarden aangeven moeten worden :

1. Holzaufgabe menge ( stookbeurten, duidelijk in maximaal zoveel Kg hout per zoveel uur ( bv. 12 Kg / 12 h ) )
2. Feuerwärmeleistung in KW ( totaal maximale energie die opgeslagen kan worden per stookbeurt )
3. Eff NennLeistung KW ( afgegeven energie per uur )

Bijvoorbeeld:

Een Kachel aanduiding zwaar (zwer):
1 = 12 Kg / 12 uur
2 = 12 Kg * 3,5 = 42 KW
3 = 42 KW / 12 uur = 3,5 KW/h

Een Kachel aanduiding middel zwaar (mittel zwer):
1 = 12 Kg / 8 uur
2 = 12 Kg * 3,5 = 42 KW
3 = 42 KW / 8 uur = 5,25 KW/h

En opeens word alles duidelijk:
Een zwaardere kachel houd de warmte langer vast maar geeft per uur minder energie af ( met het zelfde hout ).
Een lichtere kachel geeft per uur meer energie af, maar is sneller "koud".

Mijn probleem om onder de 4KW/h te blijven kan dus met een zwaardere kachel ipv. een lichtere. En is dus niet meer tegenstrijd met de warmtebehoefte van het huis.
Met warmtebehoefte bedoel ik de warmte die per uur toegevoegd worden, wil het huis op temperatuur blijven, dit is 100% afhankelijk van de hoeveel warmte die je deur uitvliegt : en dus isolatie.

Er doet zich nu een probleem voor als je warmtebehoefte te groot is, zeg 8 KW/h omdat je huis niet is geisoleerd. Je zult de kachel dan toch met meer vullingen per stookbeurt moeten vullen. De warmte die gestookt word zal de kachel meer opwarmen, en zolang het vuur brand zal de kachel ook meer warmte leveren, maar het rendement zal slechter zijn ( de kachel kan maar een maximum aan energie opslaan en/of afgeven, de rest gaat door de schoorsteen ). Gaat het vuur uit dan rest alleen nog de opgeslagen energie, bij een zwaardere kachel meer en dus langer dan een lichtere.

Wertstein schreef:Maw is een klein mandje hout (5kg) echt voldoende om een (normale) woonkamer van 40-45 m2 een half etmaal te verwarmen tot een behagelijke temparatuur van 21c.
Om dus terug te komen op de vraag van Wertstein; deze woonkamer van 45m2 zou heeeel erg goed geisoleerd moeten zijn wil je met 2 x 5Kg hout een temp van 21c aankunnen houden. Zoals bij mijn berekening van een kamer van 30m2 moet ik al 3,7Kw/h toevoegen wil ik een verlies van 0,5c per uur compenseren (=12Kg/12uur(1)).

Laat ik in 12 uur een daling toe van 0,25c per uur ( van 21c -> 18c ) zou ik 1,85 KW/h(3) nodig hebben = totaal 22,2 KW(2) per stook beurt = 6,34 Kg(1) hout. Maar de kachel moet dan wel zo berekend zijn dat ie "maar" 1,85KW/h afgeeft.

Het is nu ook duidelijk dat de berekening voor een kachel behoorlijk complex is en 100% afhankelijk van het huis, en dus echt individueel bekeken moet worden. Je blijft anders met een kachel zitten die met normale vullingen nooit de ruimte kan opstoken, of een die wel snel (teveel) warmte geeft, maar ook weer te snel afkoelt.

Hopelijk heb ik dit een beetje begrijpbaar opgeschreven, zo niet gaarne aanvullen :wink: .
Plaats reactie