een eigen moestuin starten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

hallo,

ik ben al een tijdje geinteresseerd in ecologisch verantwoord leven en nu ik een eigen tuintje bij mijn huis heb (60 vierkante meter siertuin met grasveld) wil ik nu echt eens beginnen met het verbouwen van groenten. Ik heb praktisch geen kennis op het gebied van het houden van een moestuin maar ik heb inmiddels een beginners cursus perma cultuur gelezen en ook een handleiding composteren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een aantal vragen waar ik mee zit. Ik hoop later als ik meer ervaring heb ook anderen kan helpen op dit forum.

Ik wil het in kleine stapjes aanpakken. Ik ben sinds kort ook gestopt met het gebruik van het toilet en gebruik nu een composttoilet zodat ik dit ook kan composteren om een kringloopsysteem te maken. Het liefst zou ik zonder aanvoer van externe compost en (kunst) meststoffen willen werken.

Mijn plan is om eerst voldoende compost te maken, ik ben vorig jaar in de herfst begonnen met composteren van GFT afval en sinds enkele weken wordt dit aangevuld met het composttoilet. Ik hoop dan na ongeveer 1 jaar voldoende compost te hebben om een begin met de moestuin te maken.

Mijn vraag aan jullie is of dit realistisch is? En is het mogelijk om een hoeveelheid compost zelf te maken dat voldoende is voor het produceren van al je eigen voedsel, dus alles uit eigen tuin? Dit is meer een vraag uit nieuwsgierigheid, ik ben dat zelf niet van plan en zal altijd aanvullen met eten uit de winkel.

Nog een vraag waar ik al een tijdje mee zit is of het veilig is om zelf eten te produceren i.v.m. evt. verontreinigingen van de grond. Voor zover ik weet was hier vroeger bos en wat de vorige bewoners precies gedaan hebben weet ik niet maar vorig jaar zag ik mijn buurman met handschoenen aan herbiciden + mest strooien. Het zou een gemeen goedje zijn vertelde hij en ik kon er ook wat van krijgen waar ik natuurlijk voor bedankt heb aangezien ik een enorme afkeer voor chemische bestrijdingsmiddelen heb. Ik krijg de indruk dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen in Nederland vrij normaal is dus vandaar mijn vraag. Ik heb wel bewust de tuin 1 jaar ongemoeid gelaten maar ik heb geen idee of evt. restanten dan afgevoerd en afgebroken worden.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door OBL-Rien »

Alles uit eigen tuin gaat niet lukken met 60m2.
Voor onze streken wordt in het algemeen gesteld dat je ca 1000m2 per persoon nodig hebt.
Maar als je voedingsstoffen (o.a. compost) van buiten inbrengt kun je ook met minder.

Wat de bodem betreft, maak je geen zorgen over bestrijdingsmiddelen. Zware metalen zou ik me wel zorgen over maken als er iets geweest zou kunnen zijn dat deze metalen heeft achtergelaten. Maar omdat er vroeger bos was, is dat zeer onwaarschijnlijk.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Dutch John »

1000 m2? Wij gebruiken 100 m2 per persoon, en dat is voldoende voor het hele jaar groentes, dus ook aardappelen en uien. Voor fruit heb je meer meters nodig.

Helemaal zonder externe compost werken, zal op een gegeven moment de bodem verarmen. Denk aan uitspoeling door regen. Je moet je eigen kringloopje niet als doel stellen. Het doel is smakelijke groentes. Een paar kruiwagens blad of ander organisch materiaal helpt. Het jaar rond de bodem bedekt houden met mulch zorgt voor evenwichtige teelaarde. Houtas is ook gewenst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Lieve »

Compost toilet is pas na 2 jaar bruikbaar.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Lieve schreef:Compost toilet is pas na 2 jaar bruikbaar.
Dat hangt van het soort composttoilet af, maar het is een veilige stelling.

Met het composttoilet erbij is het in theorie mogelijk om jouw 60 m2 tuin te voeden zonder externe input, omdat er in principe al externe voedingstoffen worden ingevoerd met het eten en drinken dat je koopt in de winkel. Je moet dan wel een beetje in de gaten houden dat de bemesting niet eenzijdig gaat worden naar bijvoorbeeld de stikstof-kant. DJ's suggestie van houtas is daar dan een goede voor.

Wat als allereerste nog belangrijker is, is om te weten op wat voor een grond je zit. Is het klei, zand, veen of leem. Bij zandgrond is het heel waarschijnlijk dat je toch af en toe moet bijmesten en in geval van veen moet je eigenlijk meer de mineralen in de gaten houden.

Maar dat je bent begonnen met het aanleggen van een composthoop en zelf een composttoilet is de beste start die je in mijn ogen zou kunnen maken.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:1000 m2? Wij gebruiken 100 m2 per persoon, en dat is voldoende voor het hele jaar groentes, dus ook aardappelen en uien. Voor fruit heb je meer meters nodig.
1) Maar je brengt wel voedingstoffen in van buiten
2) Ik ga er van uit dat je niet volledig zelfvoorzienend bent op gebeid van voeding? (zo ja, dan is dat zeer opmerkelijk)

http://www.overbeterleven.nl/beter-leve ... d-persoon/
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door David86 »

Die 1000 meter is denk ik gerekend met granen en veevoer erbij om aan je vlees, brood, pasta etc. te komen. Voor groenten kan je zoals John al zegt met veel minder af, slim (opvolgend) zaaien verkleind de benodigde oppervlakte nog verder.

Compost uit je toilet apart composteren en pas aanbrengen als je er van overtuigd bent dat het veilig is. Menselijk vuil is "gevaarlijk" bij je voedsel. Zelf zou ik er eerder voor kiezen om dit aan te brengen onder fruitbomen of aan het eind van het seizoen op de lege plekken.

Voedingstoffen van buitenaf lijkt me niets mis mee. Bladeren van bomen uit de straat. Gras maaisel van de buren etc. Is een prima aanvulling voor je composthoop en dus uiteindelijk de vruchtbaarheid van je bodem.

Beginnen is niet moeilijk ,zaai gewoon van alles, een plan maken heeft weinig zin, je veranderd je tuin toch naarmate je meer ervaring krijgt.
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Voedingstoffen van buitenaf lijkt me niets mis mee.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Het is niet langer de "pure" permacultuur gedachte, maar zelf heb ik er geen problemen mee om dit ook gewoon permacultuur te noemen.

(Ik ben van plan om ook met hugelkultuur te gaan experimenteren, en het hout daarvoor zal ik zeker van buiten mijn grondstuk moeten halen)

Overigens is het al heel mooi als je alle groentes zelf kunt verbouwen. En dat kan inderdaad al op een veel kleiner stukje grond. De bulk-calorien zijn so wie so eigenlijk te goedkoop om zelf te verbouwen. Al is de kwaliteit/smaak van eigen productie waarschijnlijk beter.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door benthuis »

Gewoon starten zodra je kan. Mulchen zodat de grond gezond word. Je tast nu nog compleet in het duister over wat wel en niet goed gaat. Of er dan voor 1 of voor10 man voer af komt...
Hier in dorp begonnen met een lokale moestuin. Grond zo dood als t maar kan. Schaduw te veel. Maar KWW (kieken wat wordt)
Reclame Linkje: http://www.achterhoeknieuwsoostgelre.nl ... 1fjcct1HqA
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door deleted »

Naar mijn mening heb je voor een permacultuur-systeem een minimale grootte nodig. En die is vrij groot als het als een gesloten ecosysteem moet functioneren.

Voor kleine intensieve tuinen kan je beter je licht opsteken bij historische kasteel(moes)tuinen) en dergelijke. Hoogtebedden, serres, klimaatkas, enz.
Natuurlijk moet je dan mest aanvoeren. Maneges in de buurt moeten betalen om van hun paardemest af te geraken ...

Hier werk ik met een mengvorm: soort hoogtebed (toch jaarlijks omgespit met een toegift groenbemester en oude paardemest), waar ik niet meer op loop na het zaaien.
Rijenteelt op de bedden.
Mest komt van een paard en een pony. Grond voor het paard en de pony bleek niet koopbaar ( oude concervatieve boeren die meestal gepensioneerd zijn, maar nog allemaal hopen dat hun landbouwgrond bouwgrond gaat worden voor ze in hun kist liggen...), maar wél gratis bruikbaar. (in ruil voor het onderhoud). Zo kan de (ex)boer rustig speculeren en ik de zonne-energie (extensief) oogsten in de vorm van paardemest. De intensieve moestuin is dan op een stukje eigen grond.

Dit is de methode die hier het best werkt.
Door een kort groeiseizoen en hard klimaat ben ik door de jaren heen van heel wat groentesoorten afgestapt wegens geen/weinig opbrengst. Het is een constante aanpassing.
Ik ben één van de weinige moestuinhouders in dit nochtans landelijk gebied. De meeste oude mensen hadden er vroeger ook wel eentje, maar velen zijn er door het korte seizoen van afgestapt (en het goedkope alternatief in de supermarkt).

Volgend jaar jaar wordt het tijd voor uitbreiding , dan moet het achthoekige gazon ook om... (als de missus en de jongste zoon ook om willen toch ... )

De oude boekjes (tweedehands te vinden) van John Seymour zijn een goudmijn.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Grasmaaisel zou ik niet willen van een ander als ik niet 100% zeker was dat het niet bespoten is met wat dan ook. Dit probleem heb ik ook met paarden/pony mest, vanwege al het ontwormen wat de eigenaren vaak al doen uit voorzorg. Goed verteerde mest dat vol zit met (rode)wormen is veilig genoeg.
Zelf zou ik kijken of ik een gratis vrachtje houtsnippers van een arborist/plansoenendienst kan krijgen. Vrijwel zeken onbespoten en een prima mulch of een goede basis om te composteren met groen tuinafval en mest ( ook de menselijke soort)

Daarnaast is permacultuur een wijze van tuinieren waarmee je makkelijker zelfvoorzienend kan zijn, maar het is niet uitsluitend voor zelfvoorzieners. Het is een prima wijze om het maximale te halen uit de postzegel die je ter beschikking hebt.

Ook zou ik zo vroeg mogelijk beginnen met het planten van (fruit) bomen als je die wil, want het duurt wel even voordat je er goed van kan oogsten. Het is vaak een mooie om ze tegen en/of boven de tuinmuur/schutting te leiden.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Dutch John »

Het is zeer loffelijk om de voedselkringloop zo kort mogelijk te houden. Maar we gebruiken allemaal tevens producten met een lange kringloop of erger: een gebroken kringloop. Denk daarbij aan wegwerpspullen, die niet te recyclen zijn. In dat licht is het helemaal niet erg om een berm te maaien voor bedekking of een kruiwagen blad of houtsnippers op te scheppen. Integendeel, het getuigt van creativiteit om organisch materiaal op kruiwagenafstand te verzamelen voor een beter resultaat. Zeg zelf: er is toch geen gebrek aan organisch materiaal?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

hallo,

hartelijk dank voor de grote hoeveelheid reacties en adviezen! Hier kan ik zeker wat mee.

Ik ga er voorlopig maar van uit dat de grond waarschijnlijk goed is, de tuin ligt direct aan het bos. Volgens mijn buren die hier al 45 jaar wonen zouden hier geen industriële of verontreinigende activiteiten zijn gehouden.

Ik zit op zandgrond. Ik ga denk ik eerst maar proberen de bemesting met zelf geproduceerde compost te doen, mocht dat moeizaam gaan dan kan ik altijd nog compost van buiten af gebruiken. Ik had niet gedacht dat je 1000 m^2 nodig zou hebben per persoon om volledig zelfvoorzienend te zijn. En dat het ook nog eens meerdere jaren (10 lees ik) duurt voordat de productie hoog genoeg is. Nou is dat geen punt, ik wil (erg) klein beginnen en als het goed bevalt langzaam uitbreiden. Maar ik vind het wel prettig om een ruw idee te hebben hoeveel oppervlak je nodig hebt.

Blad kan ik uit het bos halen voor de composthoop en voor bodembedekking / mulchen.

Ik heb al een klein begin gemaakt: van mijn vader die veel ervaring met moestuinen heeft heb ik wat aardbei planten gekregen. Ik heb ook een kleine hoeveelheid pootaardappelen in de grond gedaan. En ik heb een rode bessen struik en rode kruisbessen struik gekocht. De tuin had al een frambozenstruik.

Omdat ik ieder jaar in de zomer op fietsvakantie ga combineert dat niet goed met een eigen moestuin, vandaar dat ik er dit jaar niet meer in doe. Volgend jaar wil ik proberen wat later in het seizoen te gaan fietsen zodat ik dan meer kan gaan verbouwen. Tegen die tijd hoop ik ook voldoende compost opgebouwd te hebben.

Een fruitboom lijkt mij ook leuk, goed idee om dat zo snel mogelijk te doen.

Ik zal binnenkort wat foto's van mijn tuin hier posten als jullie dat leuk vinden. Het is momenteel vooral een siertuin zoals hij achtergelaten is door de vorige bewoners.

groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Tim »

fietser schreef:Omdat ik ieder jaar in de zomer op fietsvakantie ga combineert dat niet goed met een eigen moestuin, vandaar dat ik er dit jaar niet meer in doe.
Jeroen,

Dan is dit juist de kans. Huur een halve dag een flinke tuinfrees en ploeg 200m² om. strooi er een groenbemester op, bv:
- Winterrogge
- Koolzaad
- Quinoa
- Boekweit
- Zonnebloem

Er hark dit simpelweg in. Niet meer naar kijken. Voor de winter maaien met de zeis oid en laten liggen. Volgend jaar heb je een prachtig stuk structuur in de grond zitten.

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Foto's zijn altijd leuk om ons een beetje in te leven in de situatie.

Op zandgrond is er een grote kans dat je een tekort hebt aan calcium en/of kalium. Bewaar dus je eierschalen zorgvuldig en als je aan schoon houtas kan komen, dan is dat een hele goede om aan je compost toe te voegen voordat je het gaat uitrijden in de tuin.
Prijs jezelf maar gelukkig met zo'n rijke bron van blad. Naar mijn mening de mooiste mulch die je maar kan hebben :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie