Ecopower

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Ecopower

Bericht door Susanne »

Sinds jaar en dag hebben wij natuurstroom van Nuon (jaren geleden in Nederland, nu sinds ruim drie jaar Nuon Nature in België).

In tegenstelling tot hoe het in Nederland zit (of zat?) is dit duurder dan gewone stroom. Tot enige tijd geleden had ik hier niet zoveel problemen mee (al groeit het geld oons niet op de rug), maar sinds de laatste brief over tariefwijzigingen, zit het me niet meer lekker.

In de brief staat namelijk dat de prijzen van olie en gas flink zijn gestegen en dat dit uiteraard invloed heeft op de produktiekosten van mijn electriciteit en dus op de tarieven.
Omdat ik het helemaal niet vanzelfsprekend vind dat de olieprijs directe invloed heeft op de produktiekosten van groene stroom, ben ik verontwaardigd gaan bellen en nu blijkt dat groene stroom ALTIJD duurder zal blijven dan gewone stroom, omdat Nuon België nu eenmaal van gewone stroom uitgaat en daar simpelweg een percentage bovenop zet voor Nuon Nature klanten. :evil:

Dit voelt voor mij heel erg verkeerd. Daarom wilde ik overstappen naar gewone stroom en van het geld dat ik daarmee bespaar (ooit) zelf een PV-systeem gaan aanschaffen. Maar tijdens mijn zoektocht naar energielevenranciers, viel mijn oog op Ecopower. Het is volgens http://www.vreg.be/nl/04_prive/02_kieze ... gelijk.asp de goedkoopste energieleverancier en ook nog eens 100% hernieuwbare energie.....
ideaal!
Toch?
Heeft iemand hier ervaring mee of kennis over? Het klinkt te mooi om waar te zijn, namelijk :roll:

Groeten, Susanne
Qeqrtar
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2008, 10:20
Locatie: Lint, Belgie

Re: Ecopower

Bericht door Qeqrtar »

Hoi Suzanne,

Wij zijn ondertussen bijna drie jaar klant van Ecopower, en tot nog toe geen klachten. Er is eigenlijk maar één nadeel voor nieuwe klanten: Ecopower heeft een beperkte productiecapaciteit, en breidt die maar langzaam uit. Aankopen van stroom doen ze liever niet, dus ga je als nieuwe klant op de wachtlijst. Momenteel duurt het ongeveer 6 maanden voor je naar hen kan overschakelen. Daarnaast is het een cooperatieve die enkel levert aan zijn aandeelhouders. Je moet dus minstens 1 aandeel kopen (250 euro), maar daarmee mag je wachten tot het einde van de wachttijd. Voordeel: Ecopower keert tot nog toe jaarlijks 6% dividend uit op elk aandeel, belastingvrij tot 160 euro.
Hun communicatie gaat soms wat stroef, maar als er een probleem is kan je bellen en wordt je zeer snel en vriendelijk geholpen (wij hebben nog geen problemen gehad, maar al wel enkele vragen over hun pv-prive project, vandaar dat ik al een paar keer gebeld heb).
De prijszetting is ook heel eenvoudig: 0.16 euro per kilowattuur. Daar zit alles in, dus je betaalt geen cent extra voor distributie, meterhuur, ...
Het lijkt ondertussen een verkoopspraatje te worden, maar we zijn dan ook heel tevreden.

Pieter
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: Ecopower

Bericht door henk »

Wij gaan binnenkort overschakelen van Nuon naar Ecopower. Ik heb geen enkele twijfel over de
betrouwbaarheid van de firma.

Mijn grootste probleem met Nuon zijn de overschatting van de voorschotten, ieder jaar
opnieuw is het bedrag van het voorschot te hoog. Als je klaagt dan passen ze het bedrag aan, maar wie
wil zich daar ieder jaar mee bezig houden? Ik heb een beetje een vermoeden dat ze dat bij iedereen
doen om op die manier een flinke som bij mekaar te krijgen die Nuon dan kan beleggen.

Het leuke aan ecopower is inderdaad de eenvoud van de factuur. Trouwens hoe zuiniger je omgaat
met de stroom hoe goedkoper die word in vergelijking met anderen, wegens het ontbreken van de
vaste kost (huur meter). Omdat wij geen nachttarief hebben is de groene stroom van ecopower
goedkoper dan de grijze stroom van Nuon.

Groeten,

Henk
Jan De Gols
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2007, 17:14
Locatie: Opwijk

Re: Ecopower

Bericht door Jan De Gols »

Hallo Susanne,

"Té mooi om waar te zijn" dachten velen voor u, en tegelijk vroegen zich misschien ook af waarom dan, niet iedereen bij Ecopower zit (en nog steeds). Misschien omdat hun reclamebudgetten, 100000 maal kleiner zijn dan deze van Electrabel en co ze het moeten hebben van mond-aan-mond en de vergelijkingen op de VREG-site bvoor diegenen die zich de moeite getroosten ook daar eens te gaan kijken...,
Kortom: voor zover ik weet heeft Ecopower enkel tevreden klanten, die er bovendien het groenst en goedkoop vanaf zijn ook! Transparantie, menselijke en snelle communicatie, ook uit ervaring, duidelijke factuur.
Nadeel: wachttijd, maar éénmaal je erbij bent... welkom in de club. Doen! Geen nachttarief is ook geen nadeel vind ik, en zeker niet als je wenst (en kan) in PV te investeren. In tegendeel, altijd hetzelfde tarief is toch pure luxe, je hoeft niet thuis te blijven/duurdere machines met startuitstel aan te komen om op het juiste moment te kunnen wassen/strijken en zoveel meer.
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Ecopower

Bericht door Susanne »

Dankjulliewel voor de reacties.

Inmiddels sta ik in de wacht om over te schakelen. Het is natuurlijk vaker zo dat de beste oplossing toch ook de goedkoopste blijkt te zijn. Om het even van jullie te horen doet me toch goed. Inderdaad zouden we hiermee goedkoper uit zijn dan met grijze stroom van Nuon, want wij doen ook niet aan nachttarieven enzo.

Groeten van Susanne
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Ecopower

Bericht door maarten »

Susanne,
in nederland mankeert er ook veel .
ik heb jaren her al mijn maatregelen genomen en ben er blij mee.
ik heb nu ook nog zon panelen 3200 kw.en ben dus mijn eigen leveransier.
ik heb zogezegt mijn voorschot betaald, en krijg jaarlijks terug.
zie ook het draadje : wie heeft er belang bij zonnepanelen .regel 4
grt Maarten
nessieyo
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2009, 18:19

Re: Ecopower

Bericht door nessieyo »

Wij zijn ondertussen bijna een jaar klant bij ecopower : omschakeling gebeurde feilloos. Geen enkel probleem, alles verliep zeer vlot. En de eindafrekening was opnieuw een aangename verassing. Bij electrabel zien ze mij niet meer terug !
Plaats reactie