light my fire

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

light my fire

Bericht door maarten »

ik gebruik altijd krant, klein- hout en een lucifer om de hout kachel aan te steken .
een kennis gebruikt aanmaak blokjes, die hij koopt ![ kopen :blhgg ,wat een vies woord !! ]
mijn buur/boer gebruikte stro/hooi.
een familie lid gebruikt kurk , uit de wijn fles..........,in petroleum bewaard.
zijn er mensen met andere methoden ?
ik leer graag.
grt Maarten
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: light my fire

Bericht door exroom »

gasbrander werkt perfect :D
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

klinkt alsof ik niet serieus genomen wordt exroom,
zo ken ik er ook een : een tondeldoos ! of de buurvrouw , ziet er ook heet uit.
grt maarten
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: light my fire

Bericht door exroom »

nou maarten, ik neem je toch echt serieus, echter ik steek al jaren met mijn gasbrander de kachel aan.

heb ook een hetelucht fohn geprobeerd, die kan je ook speciaal voor dit doel kopen echter dat vond ik niet lekker werken.

heb ook een soort steen die ik in een pot doe met petroleum vind ik echter lastiger

maa serieus neem ik je wel, vind het ook een goed onderwerp.

maar de buurvrouw, hahaha
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Re: light my fire

Bericht door Bob1 »

Een aanmaak blokje.Wanneer dat niet wil door te grote houtblokken een scheutje spiritus in de as la en het hout staat binnen no time in de hens.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: light my fire

Bericht door mark »

Bij ons wordt op het hout denneappels dan karton en dan het bekende krantje gelegd en aan gestoken. Voordeel van denneappels(droog) dat ze door het hars gelijk al een groot vuur bouwen. De pierrre de leau :?: (steen in potje) staat hier ook gebruik alleen lampenolie ruikt nog minder. Maar ga ook even een gasbrander halen Exroom. Had het al eens eerder gezien bij de rijdende rechter toen iemand zijn open haarde ermee aanstook. Het gewoon een goed idee.

Groet Mark
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: light my fire

Bericht door exroom »

ja, meer mensen nemen me niet serieus als ik het vertel, totdat ze het zien, geen gekloot met kranten, blokjes, en ik weet niet wat allemaal, gasbrander er tegen aan en het fikt bijzonder snel, als vrienden/kennissen het zien zijn ze overstag. (gebruik gasbrander met campinggas 470 blikken)
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Re: light my fire

Bericht door Tom »

Meestal zit er nog een klein beetje gloeiende kool (tot ongeveer 15 uur na stooktijd) in de kachel, een beetje dun hout hierop en even aanblazen.
Indien geen gloeiende kool gebruik ik wat bruin karton en aansteker.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

excuses exroom, ik dacht niet goed na.

ik zocht een onderdeel en wat kom ik tegen ? , een "gas pook"
dat is een metalen buisje [ maat electrapijpje ] ann het eind ong. 10 cm plat geknepen met een paar gaatjes en aan het andere eind een handvat en een gas slang ong 60 c m lang.

dit gebruikten we vroeger om de kolen in de haard aan te steken , kolen er in , gaspook aansteken en in de kolen stoppen.

eh.... Exroom , die 470 is toch zeker een maat en geen aantal ?

denne appels vind ik wel een leuk idee Mark, zal minder ruiken dan petroleum. die hou ik er in !
en vertel es : wat is een :pierre de leau ? wellicht zegt het woord het al maar ik ken geen woord frans.
een poreuze steen in olie ? ik doe een gok.

vandaag de hout kachel niet aan kunnen krijgen , mijn schoon moeder is er en die heeft zo'n kille blik , daar kan zelfs Lucifer niet tegen op !
grt Maarten
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: light my fire

Bericht door exroom »

http://www.tegelkachels.nl/pierre.htm

La Pierre a feu is een prachtige manier om uw kachel, haard of bbq aan te maken.
Hij bestaat uit een mooie keramische pot met deksel in de kleuren honig, zand, blauw of groen,
Het potje wordt gevuld met reuk- en kleurloze lampolie. Hierin ligt een absorberende en vuurvaste steen.

(overigens ook zelf eenvoudig te fabriceren :) , echter de pierre a fue is wel erg mooi)

mark heeft een type foutje gemaakt :D mark heeft dit al eens in een eerder topic aangehaald, en daarop had ik hem besteld. het werkt wel goed, maar gasbrandertje gaat gewoon makkelijker.
(en is erg zuinig in gebruik)

en inderdaad 470 is een maat :D

maar vertel is hoe gaat het met je buurvrouw, hahahaha :D
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: light my fire

Bericht door frans »

Ik koop blokken "oase"?, Wel het spul waar bloemen in geprikt worden.
Dat snij ik in blokjes van ca.2cm. en die bewaar ik in een pot.
Een mengsel van diesel, oud frituurvet, afgewerkte motorolie :oops: enz. doet de rest.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: light my fire

Bericht door mark »

Bedankt exroom voor het opzoeken :D . Hij staat inmiddels nog boven op zolder moet na de verbouwing nog naar beneden komen. Verbouwing is al 6 maanden klaar. Beetje lui geworden. Maar als je hem in een finoven of tegelkachel gebruikkt er wel uit halen als hij brand. Want als je hem laat zitten tot het eind, stook je hem snel kapot met de temperaturen in dit soort warmte bronnen. Ben aan mijn derde steen toe :oops: :oops: .

groet Mark
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: light my fire

Bericht door Brit »

Bij mijn ouders gebruikten we vroeger de eierdoosjes voor het aansteken. Wat oude kooltjes van het vorrige vuur en wat dun hout boven een open la...... In no time een lekker vuur :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: light my fire

Bericht door exroom »

vanavond methode a la frans geprobeerd, werkt perfect!
(had nog van die groene schuim van de kerstmis liggen)
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

vandaag ff wat gezaagd met de cirkelzaag.

het zaagsel op geveegd en in een papieren zakje,van een half brood, gedaan.

ik heb het in de kachel gelegt op een klein vuurtje.

het zaagsel produceerde een hoop rook dat lekker begon te branden in de vlammetjes en bij de secundaire lucht inlaat.
een ware vuurzee.

vroeger al eens zaagsel los op t vuur gegooit, t vuur ging bijna uit omdat het t vuur bijna geheel bedekte en na een poosje de kachel deed ploffen zodat de uitlaat eraf vloog,maar nu hield het heel lang de vorm van het zakje aan.

t zaagsel bleef langer liggen smeulen/gassen dan ik had gedacht.
ga ik nog eens proberen .
grt Maarten
Plaats reactie