Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door exroom »

Gezien ons "hoog" elektriciteits verbruik, heb ik zaterdag "Philips Decoled lampGU10 wit, code: ph79942525"
gekocht ter vervanging van de 7, 20 watt halogeen inbouwspotjes.
ik heb 7 van die led lampen gekocht, en natuurlijk, wist ik van tevoren dat het minder zou zijn dan halogeen.

Echter, dit valt me echt tegen, eigenlijk kan ik hier helemaal niks mee, en zal ik weer schemerlampen moeten gaan gebruiken. (dat doe ik dus niet :D ).

led lampjes gaan dus terug.

is iemand anders al wat beters tegengekomen? of is iemand al aan het experimenteren geweest?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door Leon »

Even terzijde:

Ik wilde onlangs spaarlampen aanschaffen, voor onze inbouwspotjes(50 watt).
Het blijkt echter dat deze niet op een dimschakelaar werken helaas.

Werken led lampjes wel op een dimschakelaar?

Groeten Leon
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door exroom »

beste leon, je hebt wel spaarlampen met speciale dimmers, die zijn verkrijgbaar.

echter van leds weet ik het niet, en als ik die zou kunnen dimmen, zie ik helemaal niets meer :D
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door kockie »

Op tweakers.net loopt hier een interessant topic over. Ik wil natuurlijk dit forum niet ontvolken, maar ik zou die topic eens doornemen. Er staan ervaringen van diverse mensen die met led verlichting bezig zijn (geweest). Ook over dimmen en welke schakelingen daarvoor nodig zijn.

De algemene tendens in het bovenstaande topic is dat led-verlichting prima kan zijn, maar dat je niet halogeenspots kunt vervangen door led-spots. Je moet het hele verlichtingsplan aanpassen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door pdkl »

Ik heb al eens (een jaar of 2 terug) eentje gekocht op 230 V. Die doet het nog steeds, maar geeft ook wel weinig licht en erg blauw. Verder de kerstboomverlichting, 3,4 W ipv 48 W en een bak licht, maar je raad het, net iets te koel. Voor LED lampvergelijkingen zou ik eens kijken op olino.org. Dimbare spaarlampen zijn te koop van Megaman. Led's kun je dimmen, maar niet met het standaard spul van zeg maar Gamma.

Patrick
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door exroom »

Je moet het hele verlichtingsplan aanpassen.
dat valt niet mee in een bestaand huis. ik heb niet het budget van jan de bouvrie,
en al helemaal mis ik enig gevoel voor verlichting.

de topic op tweakers kende ik maar werd erg verwarrend.
echter ik heb de volgende besteld bij led1.de

LED1.de® MEGA Spot II GU10 warm white - 120 Lumen
2.3 watt, 38 ultra bright leds, warm white, met een verspreiding van 35 graden.

SOLAROX® HighPower LED Spot warmweiß mit Cree XR-E - GU10

ben benieuwd hoe deze zijn, (de laatste vond ik met 24.99 euri wel wat prijzig (maar juist daarom besteld :)), maar goed, is kijken wat het is
ben benieuwd hoe deze zijn.

notabene, philips leds terug gebracht met de mededeling dat het echt niks is, verkoper anwoorde dat ik al de zoveelste was die ze terug bracht (zouden ze ondertussen al versleten zijn? :D )
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door exroom »

Lampjes zijn binnen gekomen, en zoals al door andere mensen op tweakers wordt gezegd, dit zijn echt heel ander soort led lampen dan mijn eerste poging van philips.

Het is niet normaal, maar deze 2 geven vele malen meerlicht dan philips.

de lamp van solarlux (de duurste) geeft het mooiste resultaat de andere lamp geeft ook een bom meer licht als philips.

de solarlux ziet er echter fraaier uit en is qua afwerking gewoon schitterend.

de hoeveelheid licht die deze lampen geven zijn niet zoveel als een 50 watt halogeen, maar ik had ook maar 20 watt halogeen spotjes,en deze 2 led lampen zijn daar toch wel meer te vergelijken. het licht vinden wij hier alle ook mooier als halogeen.

het licht dat de solarlux afgeeft heeft een mooier gelijkmatig resultaat dan de ander.

kortom het is dus al wel mogelijk voor betere verslagen, raad ik je inderdaad aan zoals kockie al aangaf eens een bezoek te brengen aan tweakers

groet, maar weer
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door mark »

Led1.de is wel een flink stuk goedkoper dan b.v. Conrad. Ik heb wel een aantal lampen met gu 10 fitting. Nu ik jou resultaten hoor ga ik ook even kijken. bedankt

mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door pdkl »

exroom schreef:de hoeveelheid licht die deze lampen geven zijn niet zoveel als een 50 watt halogeen, maar ik had ook maar 20 watt halogeen spotjes,en deze 2 led lampen zijn daar toch wel meer te vergelijken. het licht vinden wij hier alle ook mooier als halogeen.
Wat bedoel je met het licht vinden wij mooier dan halogeen? Bedoel je dat het warmer is? Als ik op de website kijk dan lijkt het ook zo'n lamp die relatief koud licht uitstraalt (al zeggen de specs van niet). Maar dat is niet zo? Misschien een foto van jouw situatie?
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door exroom »

wij vinden halogeen licht nogal hard overkomen, de solarlux (degeen die wij hebben is warmwit) is wat zachter en komt mooi over. voor foto's moet je maar eens bij tweakers kijken.

licht is natuurlijk een heel persoonlijk iets, ik bestel in iedergeval ook voor de andere spots dit solarlux lampje. de energie besparing en de langere levensduur zullen ook een hoop goed maken
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door henk »

exroom schreef:SOLAROX® HighPower LED Spot warmweiß mit Cree XR-E - GU10
In navolging heb ik ook zo'n drietal lampjes besteld. 2 dagen later lagen
ze hier aan de voordeur!

Ik had in de traphal al drie led-spotjes in gebruik, elk 18 leds, 1,5 Watt van
het merk ectron en memostar (duidelijk van dezelfde fabrikant, zijn identiek
behalve de print erop). Deze 18-led spotjes gaven een flauw koud blauwig licht,
men moest zich optrekken aan het idee dat ze maar 1,5 Watt verbruikten :? .

Deze Solarox Highpower leds zijn duidelijk andere koek. Deze verspreiden een aangenaam
licht, duidelijk veel sterker dan de oude led- lampjes. De Solarox-lampjes verbruiken
wel 3 Watt. De lichtsterkte is wel nog minder dan de 7 Watt GU-10 spaarlampen.
De solarox-en hebben een veel kleinere belichtingshoek dan mijn GU-10 spaarlampen.
Als je de GU-10 lampjes echt als spots wil gebruiken dan zijn deze Solarox-lampjes
een goede keuze.

Nu nog 50000 uren laten branden. Als we ze 1/10 van de tijd laten branden komt dat op 60 jaar.
Ik hoop dat ik zelf ook nog zolang mag meegaan ;-) .

Groeten,

Henk
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door exroom »

Beste henk,

de 7 watt spaar lampjes die jij gebruikt kunnen die bevestigd worden in "bestaande" inbouw behuizingen of zijn deze ook te "hoog"?,

Heb in een "blinde bui" van de week 1 zo'n lampje meegenomen, maar dat paste dus echt totaal niet, het lampje zef was veel te hoog.

vind het leuk te horen dat jij de solarlux niet vind tegenvallen, ik vind even niet kijkend naar het licht, ook schitterend eruit zien, en erg netjes afgewerkt.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door Pigion »

Bij mijn zwager en zus hangen 2 led lampen, die zij in een goedwillende bui hebben aangeschaft. Als we daar op bezoek zijn, kies ik altijd een stoel dat ik de lampen niet zie. Ik vind het licht ronduit koud, gevoelloos en waardeloos. Ik heb hun geadviseerd de lampen te schenken aan het crematorium. Misschien dat deze de lampen kunnen plaatsen in de opbaarruimtes. Daar zouden dit type licht op zijn plaats zijn. BIJ KOMEN DEZE LAMPEN NIET OVER DE DREMPEL.
Ik zie een veel grotere rol weggelegd voor hoogwaardige TL verlichting. Ik bedoel daarbij de 4 pins PL lampen en hoogfrequente TL lampen. Indien toegepast als grote lichtbronnen, dus > 75 W gloeilampequivalent, geven ze een grote lichtstroom in verhouding met het verbruik. Helaas spelen de ontwerpers en fabrieken van armaturen daar onvoldoende op in.
Pigion
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door exroom »

Bij mijn zwager en zus hangen 2 led lampen, die zij in een goedwillende bui hebben aangeschaft. Als we daar op bezoek zijn, kies ik altijd een stoel dat ik de lampen niet zie. Ik vind het licht ronduit koud, gevoelloos en waardeloos. Ik heb hun geadviseerd de lampen te schenken aan het crematorium
klopt, dat soort led verlichting is erg veel op de markt gezet, ben in iedergeval blij dat er steeds meer, nieuwe led lampen bij komen, de philips die ik helemaal bovenin beschreef voldeden ook inderdaad aan de "crematorium" gradatie. :lol:

Echter de 2 lampen die ik naderhand heb besteld, zijn echt totaal iets anders, geven tenminste de solarlux mooi warm licht
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: Philips Decoled lampGU10 wit, hoe is jullie ervaring met led

Bericht door henk »

exroom schreef:Beste henk,

de 7 watt spaar lampjes die jij gebruikt kunnen die bevestigd worden in "bestaande" inbouw behuizingen of zijn deze ook te "hoog"?,

Heb in een "blinde bui" van de week 1 zo'n lampje meegenomen, maar dat paste dus echt totaal niet, het lampje zef was veel te hoog.

vind het leuk te horen dat jij de solarlux niet vind tegenvallen, ik vind even niet kijkend naar het licht, ook schitterend eruit zien, en erg netjes afgewerkt.
Spaarlampen in GU-10 spot-houders is een niet-triviale zaak. Van het merk Massive kun je
GU-10 spot-houders met reeds een spaarlamp in vinden. Spijtig genoeg zijn die vrij duur.
Als je GU-10 spaarlampen en GU-10 houders van verschillende merken wil combineren
moet je echt de twee "passen" voordat je ze koopt.
In de Gamma kun je spaarlampen vinden van het merk Ranex. Deze passen nipt in
de Massive GU-10 houders van het niet beweegbare type. Deze combinatie kost
zeker maar de helft van de Massive All-In oplossing. De Ranex GU-10 spaarlampen vind ik
beter dan de Massive GU-10 spaarlampen. Ze geven sneller en meer licht.
Ik heb ooit ook GU-10 spaarlampen in de Makro gevonden die ook pasten, maar waren
minder goed: traag en weinig licht. Ooit vergiste ik me en kocht beweegbare GU-10 houders,
ik heb die met de slijpschijf moeten bewerken om de lampen erin te krijgen :-( . Ik vermoed
dat het "te hoog" zijn van uw spaarlampen zel eens hetzelfde probleem zou kunnen zijn.

Groeten,

Henk
Plaats reactie