advies regeling bij vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

luigi
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2007, 19:58
Locatie: Boissy St Léger ( France )
Contacteer:

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door luigi »

Hoi Mark ,

Als het regelingsprobleem van je vloerverwarming enkel een probleem stelt om de badkamer temperatuur omhoog te krijgen ( omdat juist in deze plaats een onderberekening werd toegepast qua grootte van het verwarmingselement ) ; dan lijkt het me inderdaad beter een elektrisch stralingsapparaatje bij te plaatsen die je met behulp van een tijdsklokje een half uur voordien doet inschakelen .
:idea:
Weet dat je ook de spiegel kan vervangen door een elektrisch verwarmde spiegel ( http://www.energiek.be ) dat lost tergelijkertijd damp aanslag op de spiegel op . Wel niet één van de goeikoopste oplossingen omwille van de veiligheidsnormen maar stralingswarmte gegarandeerd en geen extra plaatsinname ... eenvoudig te plaatsen en met behulp van een tijdsklokje één uurtje 'smorgens en één uurtje 'savonds zal dit geen extra groot verbruik zijn ...
groetjes luigi
hello, hier ben ik , net als jullie op zoek naar ecologische alternatieve energieën , alle ideën zijn dus welkom . Zelfs combinaties kunnen tot goeie resultaten leiden .
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door John Doh »

mark schreef:Sorry John Doh vergeten te antwoorden . Er zit een waterthermostaat knop op.

groet Mark
Kijk eens aan. De maatregel om de pomp uit te zetten, is niet de goede.

Het vermogen van de vloerverwarming is evenredig met de mengtemperatuur die je met de waterthermostaat instelt. Je kunt dat vermogen dus knijpen door een lagere temperatuur in te stellen. Het recept is nu: watertemperatuur van de CV omhoog, waardoor het vermogen in de badkamer stijgt. Zonder verdere maatregelen blijft het vermogen van de vloer gelijk, omdat de mengregeling naar dezelfde temperatuur streeft. Ik vermoed echter dat de factor tijd ook nog een rol speelt. Daarom:

Tegelijkertijd kun je de mengtemperatuur van de vloer verlagen, waardoor je de bedrijfstijd van de hele installatie kunt verlengen - hoe langer je de tijd neemt, des te beter zul je je badkamer op temperatuur krijgen.

Het zou nog steeds helpen als je een compleet schema van de installatie kon laten zien.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

bedankt John. Het schema komt echt. Zit alleen in wat minder lichamelijke dagen. Das niet erg koppie werkt vrolijk verder. Moet je wel aan w.a vast houden werd mij vandaag gevraagd door een bezoekende kennis? Goede vraag. Dat ik mij zelf niet blind ga staren op w.a. regeling. Kan ook nog proberen om de ketel op 50 graden vast te zetten met ruimteregeling en met nacht verlaging van b.v. 17 graden. In de ochtend naar 20 graden.

groet Mark
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door John Doh »

mark schreef:Moet je wel aan w.a vast houden werd mij vandaag gevraagd door een bezoekende kennis? Goede vraag. Dat ik mij zelf niet blind ga staren op w.a. regeling. Kan ook nog proberen om de ketel op 50 graden vast te zetten met ruimteregeling en met nacht verlaging van b.v. 17 graden. In de ochtend naar 20 graden.
Daar is best wat voor te zeggen. Een weersafhankelijke regeling is een 'voorregeling', die wordt toegepast in combinatie met naregelingen per vertrek. Thermostatische radiatorkranen bijvoorbeeld. Maar dan moet de temperatuur in het betreffende vertrek wel in de buurt van de wenswaarde kunnen komen. Dat lijkt in jouw badkamer nu niet het geval.
John
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door henk »

John Doh schreef:
mark schreef:Moet je wel aan w.a vast houden werd mij vandaag gevraagd door een bezoekende kennis? Goede vraag. Dat ik mij zelf niet blind ga staren op w.a. regeling. Kan ook nog proberen om de ketel op 50 graden vast te zetten met ruimteregeling en met nacht verlaging van b.v. 17 graden. In de ochtend naar 20 graden.
Daar is best wat voor te zeggen. Een weersafhankelijke regeling is een 'voorregeling', die wordt toegepast in combinatie met naregelingen per vertrek. Thermostatische radiatorkranen bijvoorbeeld. Maar dan moet de temperatuur in het betreffende vertrek wel in de buurt van de wenswaarde kunnen komen. Dat lijkt in jouw badkamer nu niet het geval.
Ik heb thuis ook een CV met weersafhankelijke regeling, er zijn ook 2 sensor in huis. Ik heb niet de indruk dat
die 2 sensors in huis een "naregeling" is. Volgens mij bepalen die mee de temperatuur van de
de CV-ketel. Het gevolg is dat als de zon binnenvalt in 1 van die ruimtes met sensor dan zakt
de temperatuur van de CV en blijft de pomp draaien. Gevolg is wel dat de ruimtes aan de noordkant
onvoldoende verwarmd worden. Valt dus tegen. Ik wil het systeem dan ook herzien en die sensors verbannen
naar de koudste lokatie's. Als Mark een gelijkaardig sturing zou hebben dan zou hij zijn binnen-sensor
in de badkamer moeten zetten. Ik heb trouwens mijn twijfels of die lage CV-temperatuur in combinatie met
een continue draaiende CV-pomp wel "zuinig" is. Misschien is een iets hogere temperatuur en een CV-pomp
die maar de helft van de tijd draait zuiniger?

Groeten,

Henk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door John Doh »

henk schreef:Ik heb thuis ook een CV met weersafhankelijke regeling, er zijn ook 2 sensor in huis. Ik heb niet de indruk dat die 2 sensors in huis een "naregeling" is. Volgens mij bepalen die mee de temperatuur van de de CV-ketel. Het gevolg is dat als de zon binnenvalt in 1 van die ruimtes met sensor dan zakt de temperatuur van de CV en blijft de pomp draaien. Gevolg is wel dat de ruimtes aan de noordkant onvoldoende verwarmd worden. Valt dus tegen. Ik wil het systeem dan ook herzien en die sensors verbannen naar de koudste lokatie's. Als Mark een gelijkaardig sturing zou hebben dan zou hij zijn binnen-sensor in de badkamer moeten zetten.


In zekere zin is jouw regeling toch een naregeling. Op basis van de buitentemperatuur wordt als het ware een voorinstelling van de vereiste watertemperatuur gemaakt, met de terugkoppeling van de sensoren vindt hierop een correctie plaats, al naar gelang de hoogte van de werkelijke binnentemperatuur. Dus toch een soort van naregeling, maar dan één die ingrijpt op de watertemperatuur. Er zijn trouwens veel manieren te bedenken waarop je dit regeltechnisch kunt doen.

Nadeel van deze werkwijze via de watertemperatuur is, dat die in principe geldt voor het hele huis en dus geen differentiatie toelaat naar de behoefte in de verschillende vertrekken. Met thermostaatkranen kan dat wel. Zoals jij stelt kun je het probleem van de te koude vertrekken oplossen door de sensoren te verplaatsen, maar voorspelbaar is dan dat het in die andere vertrekken te heet wordt. Dit probleem is met geen enkele regeling op te lossen zo lang je aan die éne vorm van sturing vasthoudt (via de watertemperatuur).
henk schreef: Ik heb trouwens mijn twijfels of die lage CV-temperatuur in combinatie met een continue draaiende CV-pomp wel "zuinig" is. Misschien is een iets hogere temperatuur en een CV-pomp
die maar de helft van de tijd draait zuiniger?
Wat jij hier beschrijft, lijkt op het principe van pulsbreedtemodulatie. Je kunt het vermogen dan sturen door het afwisselend aan en uitzetten van een groep. Met de aan / uit-verhouding stuur je dan het vermogen. Is denkbaar en zal ook werken, maar niet in deze opzet. De pomp beïnvloedt hier namelijk niet rechtstreeks het vermogen dat de vloer ingaat, dat doet de mengklep in combinatie met de waterthermostaat. Dus ja, het kan vermoedelijk zuiniger, maar niet zonder aanpassing van de installatie.

Daarbij moet je ook in de gaten houden dat de mengklep waarschijnlijk ook een functie heeft in het beperken van de maximum temperatuur: de vloer mag zeker niet te heet worden. Dat voelt niet aangenaam, maar sowieso mogen veel slangen niet boven de 50 graden celcius komen.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Draai nu een paar dagen op ruimte regeling. Van 6.00 tot 7.00 uutr op 21 graden en de badkamer wordt nu wel warm. De watertemperatuur op 50 graden gezet en de waterthermostaat kraan van de vvw op 30 graden. Werkt aardig zo. Nog even de verbruiken meten zal die later op het forum zetten. Wamte comfor voelt ook prettig.

groet Mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Na een tijdje op ruimtetemperatuur te stoken en de maximale watertemperatuur van 60 graden wordt de badkamer wel weer lekker warm en gasverbruik is lager tot veel lager dan weersafhankelijjk stoken bij ons. Dus de kueze is ne wel gemaakt. Het buffervat helpt ook goed mee met het verwarmen van badkamer en de vloerverwarming in de ochtend. De thermostaat dan van 6.00 tot 7.10 uur op 21 graden. Het buffervat( 450 liter) van de tigchelkachel staat na de laaste stookbeurt in de avond tussen de 71 en 80 graden dus dat helpt lekker. Dus meestal werkt alleen de pomp van de cv ketel. Maar iedereen bedankt voor het mee denken :wink: :wink: :wink: .

groet Mark
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door John Doh »

mark schreef:Na een tijdje op ruimtetemperatuur te stoken en de maximale watertemperatuur van 60 graden wordt de badkamer wel weer lekker warm en gasverbruik is lager tot veel lager dan weersafhankelijjk stoken bij ons.
Zo zie je maar, vrouw tevreden en nog minder verbruik ook! :mrgreen:

Punt is natuurlijk dat regeltechniek alleen kan functioneren als zich überhaupt een geschikt werkpunt binnen het bereik van de regeling bevindt. Dat was bij jou niet het geval. Als de basis niet deugt, kan een regeling daar ook niet veel meer aan doen.
John
Plaats reactie