Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door EcoArnhem »

Ik wilde even wat delen:

Ik heb van ventilatie-onderdelen een warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt.
Hierdoor wordt extra warme lucht de kamer in geblazen.
Dit is gratis warmte, want deze was anders naar buiten verdwenen.

Kosten: €23,- aan materiaal.
In een middagje te maken.
Bouwbeschrijving hier:

http://hack42.nl/wiki/Erin/Kachel%2B%2B




Afbeelding
Laatst gewijzigd door EcoArnhem op 16 mar 2014, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door Pieke »

Eco, de link doet het bij mij niet .... iets met httpS??

Ik heb het in het verleden ook 'ns gedaan,duwwandige kachelpijp van een halve meter, met een vent erop.Bij mij zette het niet echt zoden aan de dijk.De pijp koelde al snel af. Ik heb wel op een gegeven moment op ( niet ERop :wink: ) de bell een plat geplaatste torenventilator gezet.Dit werkte naar volle tevredenhied.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door EcoArnhem »

Hmmm... probeer nog eens, als je wilt ? Ik heb de S weggehaald en in een andere browser geprobeerd. Bij mij werkt het maar ik kan het vanuit jou natuurlijk niet zien.
Doet het plaatje het wel?

En kun je een foto van jouw setup laten zien?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door Pieke »

Eco, bij mij werkt ie helaas nog steeds niet. ( Maar ik denk dat het aan mij gare laptop/browser ligt ) Hier http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =15#p57102 mijn opstelling.Zie tweede afbeelding. De torenventilator is niet te zien, maar hij lag op de schouw, in het midden van de foto.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door ritsaert snijder »

Eco,
Ik heb een sterke voorkeur voor systemen zonder ventilator (blijft kwetsbaar, en gebruikt stroom).
groet!

Ritsaert
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door EcoArnhem »

Ritsaert,

Goed punt.
Een passieve koeling zonder bewegende delen of een ventilator is mooier, eleganter.

Maar een luchtstroom van een ventilator maakt ontzettend veel meer warmte vrij dan alleen straling en natuurlijke luchtstromen.
Met een normaal koelblokje kun je 20 watt 'afvoeren' - dat is dus het vermogen in een passieve stand. Met een ventilatortje erop neemt het vermogen dat je kunt afvoeren toe tot 100 watt - dus 5x zoveel als in passieve modus.

Het is misschien niet het meest elegant.
Maar ik vind het heerlijk om daarover te filosoferen in een warm huis.

Ik had altijd al een ventilator op de kachel staan. De ventilator is voor mij dus niet nieuw.
Het verschil is dat ik deze heb samengevoegd met een omhulling voor de kachelpijp.

Die ventilator gebruikt ongeveer 3 watt. Hij levert volgens mijn gevoel de warmte van een ventilatorkachel van tussen de 500 en 1000 watt.
Laat ik het zo zeggen: Als je nog ergens een spaarlamp in huis hebt die je nog niet hebt vervangen door een LED lamp, is 3 watt gebruiken om 1000 watt te winnen nog steeds een goed idee.

Het idee dat al die warmte anders naar buiten was gevlogen maakt het al een stuk acceptabeler.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door RuudBalk »

Hallo EcoArnhem,

Interessant object, sluit mooi aan bij dat van mijnheer Sprokkelhout (viewtopic.php?f=3&t=4091), staat iets lager in de rij.
Ik ben benieuwd of je de afgastemperatuur ook hebt gemeten, voor en na het object?

Groet,
Ruud.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door EcoArnhem »

Ruud,

Nee, die heb ik niet gemeten. Daar heb ik geen apparatuur voor.
Wat ik wel gemeten heb is de warmte van de kachelpijp vóór en na en in de warmtewisselaar. Hier zit een groot verschil tussen, maar dat moet deels verklaard worden doordat de pijp onder de warmtewisselaar net tussen de warme kachel en de WW zit, en daardoor geen warmte kwijt kan. Dat vertekent het beeld.

Ik wil nog meten wat de aanzuig- en uitblaas temperaturen zijn, evenals een schatting van de hoeveelheid lucht per seconde.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Warme lucht - Warmtewisselaar op de kachelpijp gemaakt

Bericht door Pieke »

Eco, ik heb de link kunnen openen.Toevallig heb ik in het verleden iets soortgelijks getracht te maken.Ik heb er verder weinig mee gedaan.Het is hier http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2999 terug te zien.Wellicht kan je de veren toepassen.

Oh ja, het debiet van mijn luchtpomp, in jouw geval een ventilator, heb ik gemeten met een 200 liter vuilniszak.En vervolgens kijken hoe snel ie vol is.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie