advies regeling bij vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Er zit ook mengregeling op. Zal kijken of een schema op de computer kan krijgen.

Mark
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door henk »

mark schreef:Hier zijn de maten van de zere plek 175cm bij 75cm handdoek radiator.

Mark
Als ik de specificaties opzoek van dergelijke handoek-radiatoren met vergelijkbare grootte dan
dan zal het rendement ergens tussen 800-1000 Watt liggen. Da's uiteraard voor "normale" CV-water
termperaturen. Bij lage CV-water temperatuur ligt dat rendement een stuk lager.
Daarbij komt nog dat je op een korte tijdspanne de temperatuur van 15 naar 21 graden wil brengen.

Volgens http://www.bestelcv.nl/informatie/vermo ... ening.html heb je 1770 Watt nodig voor
dergelijke ruimte (3.0 op 2.5) 2.5 hoog , goed geisoleerd, vrij staande woning, standaard CV-temperatuur.

Groeten,

Henk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door chathanky »

Ik heb hier nog een stukje dat ik op een ander forum heb gepubliseerd.
Standaard radiatorberekeningen lopen wel eens spaak.
Tevens hoor je zoals henk al aangeeft rekening te houden met de lagere cv temperatuur.
De volgorde is niet helemaal logisch maar neem dit eens goed door, als je vragen hebt hoor ik het wel.
De standaard berekeningen zoals de aangegeven links gaan nog wel eens mank.

Neem eens een huis waar je een kleine badkamer hebt in een aanbouw.
Vb. 2x2x 2.6.
inhoud 11 m3
Oppervlakte die aan de buitenlucht bloot staat.
2x2 meter dak = 4m2
wanden 2 of 3x afhankelijk of er een vlak aangebouwd is aan de buren maar neem er in dit voorbeeld 2

4m2 + 5.2m2 + 5.2m2 =14,4m2
vloer wordt voor de helft gerekend dit omdat het niet vriest onder de vloeren 2x2/2= 2m2

totaal 26,4 m2 waar je flinke warmteverliezen hebt.
Het voorbeeld is niet geisoleerd en je neemt dan ook de meest ongeisoleerde vorm in het berekeningspogramma.
afgerond kom je op 44,3 watt/m2
De isolatiewaade van de wanden en plafonds zijn 0,3 (m2.k/w)

Voor 1 graad temperatuursverschil verlies je 1/0,3= 3.33watt per m2 oppervlak
Stel dat het 0 graden is buiten en je wil 22 graden in de badkamer.
22x3.33= 73 watt/m2 is het warmteverlies.
Bij -10 en 22 graden kom ik uit op 2830 watt radiator.

Je ziet al dat je flink te kort komt, je kunt maar 44,3watt/m2 opvangen met de radiator.
En dan is het nog niet eens berekend op -10 graden buiten, waardes waarop de normale gberekeningen op gebaseerd worden.
Ook niet meegenomen is het verlies van ventilatie.

Ga je uit van een goed geisoleerd huis van 2.5 (m2.k/w)en je neemt het voorbeeld eens.
-10 graden buiten en 22 graden binnen kom je uit op 32 graden verschil.
32/2.5= 12.8 watt/m2 dit maal 26,4 m2 wat aan de buitenlucht bloot staat kom je op een totaalverlies van 338 watt.
Een radiator van 338 watt moet voldoende zijn maar met het berekeningspogramma kom ik op 842 watt radiator.
Neem op die 338 watt radiator 10 % extra vermogen om zo het aanwarmen te versnellen anders duurt dit erg lang voor de ruimte op temperatuur is.

Je ziet zo dat zo`n berekeningspogramma niet alles is.
Zo`n warmteverliesberekening kost meer tijd maar is wel vele malen nauwkeuriger.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Misschien een oplossing maar ik wel graag jullie mening horen. Bij conrad verkopen ze een soort stekkerschakelaar met instelbare thermostaat
voor ongeveer 40 euro. Als ik deze op de pomp van de vvw zet met een maximum 20 graden. Dan schakeld hij de vvw pomp tijdelijk even uit (als het te warm wordt) terwijl ik voor een periode vanaf 6.30 uur tot 7.30 een hogere temperatuur vraag voor die periode aan de klokthermostaat.

Als de vvw te warm wordt (hoger dan 20 graden) schakeld de thermo stekkerschakelaar de vvw pomp uit zodat deze niet te warm kan worden en als het te koud word ook weer aan. Dan zijn we het schomelen in temperatuur van de vvw kwijt. De watertemperatuur is tijdelijk verhoogt en kan nu wel de badkamer verwarmen en dan is ook misschien het probleem van het te klein bemeten radiator ondervangen.
Om 7.30 schakeld alles weer terug en het gehele systeem loopt dan weer als nu ingesteld.
Zou dit werken of zijn er nog beren op de weg?

groet Mark
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door henk »

mark schreef:Misschien een oplossing maar ik wel graag jullie mening horen. Bij conrad verkopen ze een soort stekkerschakelaar met instelbare thermostaat
voor ongeveer 40 euro. Als ik deze op de pomp van de vvw zet met een maximum 20 graden. Dan schakeld hij de vvw pomp tijdelijk even uit (als het te warm wordt) terwijl ik voor een periode vanaf 6.30 uur tot 7.30 een hogere temperatuur vraag voor die periode aan de klokthermostaat.

Als de vvw te warm wordt (hoger dan 20 graden) schakeld de thermo stekkerschakelaar de vvw pomp uit zodat deze niet te warm kan worden en als het te koud word ook weer aan. Dan zijn we het schomelen in temperatuur van de vvw kwijt. De watertemperatuur is tijdelijk verhoogt en kan nu wel de badkamer verwarmen en dan is ook misschien het probleem van het te klein bemeten radiator ondervangen.
Om 7.30 schakeld alles weer terug en het gehele systeem loopt dan weer als nu ingesteld.
Zou dit werken of zijn er nog beren op de weg?

groet Mark
Kun je dat scenario niet uittesten door op een frisse zaterdagochtend manueel de pomp van de vvw
uit te schakelen en de temperatuur van de CV hoger te zetten. En dan geduldig kijken wat er gebeurd
in de badkamer en elders.

Groeten,

Henk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Goed plan Henk. Gaan we doen. Overigs dit is de thermostaat schakelaar http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgat ... Q2ODE0MDk= . Link geeft foutmelding :evil: . Zie ik met testen mar het nummer is 61 59 10-12 bij conrad.

Mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door exroom »

volgens mij zit op dit type geen klok, en dat zou toch ook wel handig zijn.

ik heb een doe hetzelf pakket gekocht (zelf in elkaar solderen) een tijd geleden ook bij conrad, die had een klok en thermostaat de klok gebruik ik in de zomer periode om de vloerverwarmings pompen 2 x perdag een halfuurtje te laten draaien, ter voorkoming van vastlopen, ( de ander 23 uur staan ze dus uit en bespaard een hoop stroom)
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door John Doh »

mark schreef:Er zit ook mengregeling op. Zal kijken of een schema op de computer kan krijgen.

Mark
Kijk eens aan, dat geeft misschien mogelijkheden. Werkt hij met een waterthermostaat? Ik bedoel zo'n radiatorknop met een dun capillairtje en een watervoeler eraan?
Laatst gewijzigd door John Doh op 11 jan 2008, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door John Doh »

mark schreef:Misschien een oplossing maar ik wel graag jullie mening horen. Bij conrad verkopen ze een soort stekkerschakelaar met instelbare thermostaat
voor ongeveer 40 euro. Als ik deze op de pomp van de vvw zet met een maximum 20 graden. Dan schakeld hij de vvw pomp tijdelijk even uit (als het te warm wordt) terwijl ik voor een periode vanaf 6.30 uur tot 7.30 een hogere temperatuur vraag voor die periode aan de klokthermostaat.

Als de vvw te warm wordt (hoger dan 20 graden) schakeld de thermo stekkerschakelaar de vvw pomp uit zodat deze niet te warm kan worden en als het te koud word ook weer aan. Dan zijn we het schomelen in temperatuur van de vvw kwijt. De watertemperatuur is tijdelijk verhoogt en kan nu wel de badkamer verwarmen en dan is ook misschien het probleem van het te klein bemeten radiator ondervangen.
Om 7.30 schakeld alles weer terug en het gehele systeem loopt dan weer als nu ingesteld.
Zou dit werken of zijn er nog beren op de weg?

groet Mark
Zonder schema is het moeilijk te zeggen, maar ik vermoed dat dit niet werkt. Het is waarschijnlijk niet de pomp die de warmtetoevoer naar de vloerverwarming regelt, dat doet de mengklep. Als je de pomp uitschakelt, verhinder je echter wel het mengen, zodat er ongemengd water de vloer instroomt. Bij hoge aanvoertemperaturen kan dat een probleem zijn! De slang mag vaak niet heter worden van vijftig graden celcius, vandaar juist de mengregeling.

In jouw geval begrijp ik dat je sowieso niet met hoge temperaturen werkt, dus misschien valt het gevaar van schade wel mee, maar dan nog werkt de maatregel niet omdat er via de klep nog steeds vermogen de vloer in gaat.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Zal een dezer dagen eens kijken wat er gebeurd als ik de pomp uitzet en temperatuur in de slangen controleer. Maar iedereen al erg bedankt voor het mee denken. Zal kijken of met heulp van vrouw een schema op het forum krijg. Ze is en stukje handiger als ik met de computer.

Mark
MarcelF
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2007, 14:53

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door MarcelF »

Ietsepietje offtopic maar wel over vloerverwarming.
Dit artikel over Nachtverlaging bij vloerverwarming rendeert wel
Mischien iets om over na te denken.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door chathanky »

Het is 1 voorbeeld van natuurlijk.
Het hoeft niets te zeggen dat je voor elke woning 14% energie bespaard.

Wat ik mis is hoeveel graden de woning afkoelt met nachtverlaging. Dit is een van de factoren die mee spelen.
Hoe verder je huis afkoelt in de nacht des te kleiner worden je warmteverliezen.
Een huis wat niet echt vele graden afkoelt zullen de besparingen kleiner maken.

Andere factor is de mate van isolatie onder je vloerverwarming.
Een minder geisoleerde vloer zal meer warmte verliezen dan een goed geisoleerde vloer.

De mate van besparing zullen in elke situatie verschillend zijn.
De in het genoemde voorbeeld is behoorlijk, hoe het zit met de bouwtechnische aspecten vind ik zo gauw niet terug.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Vanavond test gedraaid met de stekker eruit van de pomp van vvw. Henk de temperatuur liep inderdaad op bij de mengregeling. Maar niet te hoger dan de ingestelde stooklijn plus de ingestelde verhoging. Kwam nu uit bij een watertemperatuur van 38 graden maar helaas nog niet genoeg voor het warm maken van de badkamer :cry: . Morgen gaan we verder.

groet mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: advies regeling bij vloerverwarming

Bericht door mark »

Sorry John Doh vergeten te antwoorden . Er zit een waterthermostaat knop op.

groet Mark
Plaats reactie