De bouw van mijn (Berg)kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door Pigion »

Kockie,
Ik ben het spoor licht bijster geraakt. Op de foto's zie ik metselwerk en vervolgens is de ombouw geheel gestuct. Daarom een paar vragen:
- Wat heb je als stucmateriaal toegepast? De kleur lijkt op leem. Gebruik je puur leem of versneden met scherp zand? Nog andere toevoegingen?
- Heb je wapening toegepast met stuknet (glasnet)? Hoeveel lagen?
- Als ik het goed heb gevolgd, wordt de volgende stap : afwerken met gips?

Vr. groet,
Pigion
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door mickenhans »

Ik heb toch nog een vraag aan Kockie, en Peter: Was het een idee geweest om de kachel een stukje van de muur af te plaatsen, een radiator er achter en eventueel daarachter weer isolatie? Dan had je warmte af kunnen tappen (voor boiler, of naar een andere radiator in een naburige kamer). En door geleuterd/geredeneerd: Met een thermosifon had je een WW opslagvat op temperatuur kunnen brengen.
Kockie en Peter, ik hoop nog eens een kern aan te schaffen!
(voorlopig een droomwens.....)

Groeten,

Hans
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door henk »

mickenhans schreef:Ik heb toch nog een vraag aan Kockie, en Peter: Was het een idee geweest om de kachel een stukje van de muur af te plaatsen, een radiator er achter en eventueel daarachter weer isolatie? Dan had je warmte af kunnen tappen (voor boiler, of naar een andere radiator in een naburige kamer). En door geleuterd/geredeneerd: Met een thermosifon had je een WW opslagvat op temperatuur kunnen brengen.
Kockie en Peter, ik hoop nog eens een kern aan te schaffen!
(voorlopig een droomwens.....)

Groeten,

Hans
Hoi,
Da's eigenlijk iets wat ik zou willen doen met mijn finoven. Tussen de achterkant van de
finoven en de muur is zo'n 70 centimeter. Ik wil tegen die achterkant een grote
hoeveelheid dunne koperen buisjes in een dikke laag leem inwerken. Daar dan
inderdaad een laag isolatie tegen. Bovenaan en onderaan dan een collector die de buisjes aan
mekaar verbind. Ik heb nog wel een aantal vraagstukken:

- door het uitzetten en krimpen van de koperen buisjes zal er weinig contact zijn tussen leem en de
buisjes. Ik hoop voldoende warmteoverdacht te hebben via straling.
- Ik weet wel nog niet goed wat ik met dat warm water ga doen:
- een 5-tal meter hoger staat onze 300 liter zonneboiler. Die zou ik inde winter met warmtesiphon
kunnen opwarmen. Maar ik moet wel een warmteoverdracht voorzien van het drukloos circuit van de finoven
naar het circuit van de CV die voor de naverwarming zorgt.
- 2 meter onder de finoven staat de CV-ketel. Als ik een (drukloos) vat voorzie boven de finoven en ik laat met
een automatische klep de retour van de CV langs dat vat passeren als de retour kouder is dan dan
het water in het vat. Hiermee kan tegelijk de zonneboiler bediend worden ('s avonds als de zon zijn taak gedaan heeft).
De vraag is natuurlijk hoeveel warmte ik zo aan de finoven kan onttrekken en of het dan de moeite
loont zo'n installatie met automatische klep te installeren!

Groeten,

Henk
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door peterberg »

mickenhans schreef:Was het een idee geweest om de kachel een stukje van de muur af te plaatsen, een radiator er achter en eventueel daarachter weer isolatie? Dan had je warmte af kunnen tappen (voor boiler, of naar een andere radiator in een naburige kamer). En door geleuterd/geredeneerd: Met een thermosifon had je een WW opslagvat op temperatuur kunnen brengen.
Hi Hans,
Ja, dat is hier ook al gepasseerd. Naar aanleiding van een vraag van Walter. Maar achter de kachel is de temperatuur veel te laag, dus was het mijn idee om het ding tussen de binnen- en de buitenwand aan te brengen. Daarvoor moesten een paar delen dunner gegoten worden, maar dat is niet het probleem. Dat zit 'm in de wisselaar, in de vorm van een verticale radiator. Te veel mitsen en maren, en voor maar een enkeling interessant heb ik het vermoeden. Je kachel heeft dan wel een aardige overcapaciteit nodig omdat warmte onttrokken wordt aan de bron in het hoofdvertrek. Deze mogelijkheid is nooit uitgewerkt of getest, alleen maar luchtfietserij. Concrete is beslist niet van plan om dat soort systemen te gaan leveren. Als iemand het zelf wil doen kunnen zij wel de nodige aanpassingen maken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door walter vaes »

yup, ik ben er ooit mee begonnen.
Maar ga dus toch maar voor een gewoon model. (omwille van verschillende redenen)

Maar wat zou het effect zijn als ik in mijn living te warm stook en gewoon de deur open zet naar de bureau
zou deze ook warm worden.
Want we gaan ook balansvetilatie hebben en de bureau ligt langs onze badkamer dus er is lucht uit de bureau die naar de badkamer word gezogen.
Als ik dan zorg dat in de bureau niet veel lucht word ingeblazen, dan gaat er toch automatisch lucht vanuit de living naar de bureau, of niet?
+ de finoven zal ook een deel warmte stralen richting de deuropening van de bureau
De finoven zal 2.5 M van de deuropening staan (lichtjes schuin tov. de deur)
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door walter vaes »

niemand die ervaring heeft met mijn laatste vraag hierboven.
Niemand die een kamer bij verwarmd met een finoven?
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door henk »

walter vaes schreef:niemand die ervaring heeft met mijn laatste vraag hierboven.
Niemand die een kamer bij verwarmd met een finoven?
Weinig ervaring, maar wel de volgende bedenking. Straling neemt kwadratisch af met de afstand, hierbij
veronderstel ik dat de weerkaatsing (opname+ opnieuw stralen van de muren) verwaarloosbaar is.
Daarbij is een deurgat niet zo erg groot. Dus op straling hoef je niet echt te rekenen denk ik.

Als je weet hoeveel lucht per uur er afgezogen word via ventilatie en je tegelijk het volume berekend zou
je toch al een idee moeten hebben wat het effect van de balansventilatie is?

Volgens mij kun je het grootste effect bereiken door convectie: als je boven de deur een opening zou hebben
dan zal automatisch de warme lucht langs daar die opening de bureau binnenstromen en de koude lucht
onderaan de deur terugstromen. Dit werkt uiteraard enkel als het temperatuur-verschil groot genoeg is.
Maar je sprak van een situatie van "te warm" gestookt. De temperatuur in de bureau zal steeds een aantal
graden lager blijven dan in de ruimte met de kachel. Het esthetisch aspect van dat gat boven de deur is
een ander paar mouwen :-( .

Thuis hebben we eigenlijk een brede gang (2 meter op 5 meter) die we zo opwarmen.
Tussen de ruimte met de finoven en de gang is een hoog deurgat van 1 meter breed zonder deur.
Ik zal eens meten wat het temperatuurverschil is tussen de twee ruimtes en nagaan hoe snel de
temperatuur in de gang temperatuurstijgingen in de ruimte met de finoven volgt.

Groeten,

Henk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door pdkl »

Walter,

Ik heb deze vraag al eens elders op het forum gezet. Wij verwarmen de woonkamer (40 m2) met de Tigchelkachel. Als het buiten niet te koud is (dwz in ons geval boven 5-8gr) en zonnig kunnen we volstaan met de kachel voor een zeer langwerpige keuken en een hal. Dit is natuurlijk convectiewarmte, maar het werkt wel. Je zult dit echt proefondervindelijk moeten vaststellen, ook gezien je balansventilatie (ik heb uiteindelijk een standaard ventilatie genomen omdat ons huis te lek is, maar dat voldoet prima bij een zeer laag elek.verbruik, gelijkstroomvent JE Stork). Zie ook het andere draadje over opwarmtijd bergkachel + woning.

Patrick
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door John Doh »

henk schreef: Straling neemt kwadratisch af met de afstand, hierbij veronderstel ik dat de weerkaatsing (opname+ opnieuw stralen van de muren) verwaarloosbaar is. Daarbij is een deurgat niet zo erg groot. Dus op straling hoef je niet echt te rekenen denk ik.
Als ik even mag muggenziften: als ik mij goed herinner geldt de kwadratische afname met de afstand bij een stralende puntbron in de vrije ruimte. De straling verspreidt zich dan bolvormig, de stralingsdichtheid neemt af in evenredigheid met het boloppervlak. Het oppervlak van een bol is kwadratisch met de straal.

Maar een kachel lijkt naar mijn idee meer op een lijnbron. De stralingsdichtheid neemt dan af in evenredigheid met het oppervlak van een cylinder en die gaat lineair met de straal.

Klopt niet helemaal natuurlijk, want er zit ook een bovenkant aan die straalt. Dus zullen we in de praktijk ergens tussen lineair en kwadratisch uitkomen.

Voor de conclusies van Henk maakt dit niks uit. Hij heeft denk ik groot gelijk dat je het bij de deuropening niet van de straling moet hebben. Een andere benadering zou zijn dat je het deuroppervlak afzet tegen het totale binnenoppervlak van de kamer (vloer, muren, plafond). Ook in dat geval gaat er maar een klein deel van de straling door de deur. Ik ben met Henk eens dat je het van de convectie moet hebben.
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door kockie »

Het heeft even geduurd, maar hier dan een foto van mijn nieuwe, nu nagenoeg afgewerkte kachel.
Afbeelding

hier meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door Leon »

Ziet er super uit Kockie!!!

Hoe gaat het stoken en verwarmen bij jou?

Hier gaat het ook al lekker, ik heb een temperatuurmeter aangeschaft en ben eea aan het meten.
De metingen zal ik van het weekend op het forum plaatsen.

Groer Leon
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door mark »

Nou maarten daar mag naar gekeken worden. Ziet echt mooi uit. En nog belangrijker word ook nog lekker warm.

gr Maarten
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door walter vaes »

mooi,
zie op het tafeltje dat jij ook die schaal van de ikea hebt ;-)
nu moet ik allen nog mijne bergkachel aankopen (heb al gemailed met concrete, maar zal voor herfst of winter zijn)

hoeveel kg weegt hem nu in totaal
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door exroom »

compleet offtopic, maar maarten, graag wil ik weten wat voor tegels je hebt
ik vindt ze erg mooi.

groet
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door henk »

henk schreef:
walter vaes schreef:niemand die ervaring heeft met mijn laatste vraag hierboven.
Niemand die een kamer bij verwarmd met een finoven?
...
Thuis hebben we eigenlijk een brede gang (2 meter op 5 meter) die we zo opwarmen.
Tussen de ruimte met de finoven en de gang is een hoog deurgat van 1 meter breed zonder deur.
Ik zal eens meten wat het temperatuurverschil is tussen de twee ruimtes en nagaan hoe snel de
temperatuur in de gang temperatuurstijgingen in de ruimte met de finoven volgt.

Henk
Gisteren was het ideale moment voor dit experiment. Ik had de schouwklep de dag ervoor
laten openstaan en ons huis was gisterenavond afgekoeld tot 18 graden.
De gang was toen 17.8 graden. De Finoven laten branden om 18:30 . Omdat het zo afgekoeld
was blijven stoken tot 21:00 . Tegen 22:00 was het 20,5 graden geworden .
De gang volgde zwak met 18,3 graden. Deze morgen was het 20,8 graden, de gang 18,5 .
Het ziet ernaar uit dat als je een andere kamer langs het deurgat wil verwarmen je al rap
een 2-tal graden verschil hebt. Uiteraard afhankelijk van de warmteverliezen
in die ruimte uiteraard.

Groeten,

Henk
Plaats reactie