thermosifonwerking

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Goede uitleg, John!

Ik ga er niet van uit dat er supergrote stroomsnelheden in die buizen ontstaan. Want inderdaad, op een gegeven moment zijn de aandrijvende krachten, die onstaan door opwarming en afkoeling, gelijk aan de afremmende wrijvingskrachten. Er zal dus altijd een evenwicht ontstaat.

Bij welk debiet dat evenwicht ontstaat, kan misschien wel voor verrassingen zorgen. Mijn weinige praktische tests verbaasden me in positieve zin wat de warmtetransport-capaciteit betrof. Ik geloofde op voorhand in het systeem, anders had ik geen proefopstelling gemaakt, maar ik had toch minder goede prestaties verwacht. Ik ging daarna vermoeden dat er meer stromingsvermogen en/of minder stromingsweerstand in het systeem zat dan wat algemeen wordt aangenomen. :P

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Bij welk debiet dat evenwicht ontstaat, kan misschien wel voor verrassingen zorgen. Mijn weinige praktische tests verbaasden me in positieve zin wat de warmtetransport-capaciteit betrof. Ik geloofde op voorhand in het systeem, anders had ik geen proefopstelling gemaakt, maar ik had toch minder goede prestaties verwacht. Ik ging daarna vermoeden dat er meer stromingsvermogen en/of minder stromingsweerstand in het systeem zat dan wat algemeen wordt aangenomen. :P
Dat moet ik met je eens zijn, want de stroomsnelheden lagen volgens jouw observatie ook duidelijk hoger dan ik had verwacht. Narekenen leverde op dat jouw schatting best eens correct zou kunnen zijn en dat ik dus op gevoel te laag zat. De verklaring hiervoor is: relatief dikke pijp (ten opzichte van normale CV-installaties) en korte lengten.

Bij een praktische toepassing zul je snel naar grotere afstanden moeten gaan. Om dezelfde prestatie te handhaven, moet de diameter van de buizen dan n?g groter worden. Dit kenmerkt inderdaad de (oude) thermosifon-installaties: hele dikke leidingen.
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Ik heb een thermosifon installatie in de praktijk gezien en er een paar foto's van gemaakt.
Het was geen schoonheids prijs waard maar het werkte prima.
http://www.nietvergeten.com/chinakachel/chinakachel.htm
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

frans schreef:Ik heb een thermosifon installatie in de praktijk gezien en er een paar foto's van gemaakt.
Het was geen schoonheids prijs waard maar het werkte prima.
http://www.nietvergeten.com/chinakachel/chinakachel.htm
Inderdaad niet mooi, maar wel functioneel... Met een beetje goede wil is er wel een leuke industrieel gezicht aan te geven. Maar in China gaat functie voor...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Voor vragen staat er gelukkig nog een telefoon nummer bij op het type plaatje. :lol:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie