T-stuk met deksel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

ivm. die silicaatsteen, heb het verhaal van kapotspringen ook gelezen op het BBL forum
Maar heb ook het ander verhaal gelezen van iemand met een speksteenkachel en die had muren uit silicaatsteen en vond dat dit zeer goed werkte (opslag /afgifte)

Wil nog altijd de gescheiden luchtaanvoer.
30 cm tussen kachel en de silicaatsteen gaat wel veel zijn.
Zou ik misschien een laag silicaatsteen kunnen zetten van 20 cm (als ik een t stuk gebruik),waar de buis in een gleuf tussen de silicaatsteen zit en deze gleuf met buis dichtplaasteren.(gewoon 2 stroken silicaatsteen metsen met een spatie waar de buis tussen kan)
Dan kan de bergkachel tot tegen de silicaatsteen staan en zie je de RSV buis helemaal niet meer!
De vraag is wel of je dan je buis wel kunt vastmaken aan de bergkachel.
(mischien met 10 cm speling wel?)


Tja ivm die WW, meer en meer denk ik eraan om toch maar een gewone bergkachel te nemen (nog effe afwachten wat mijn andere cvman zegt)
Dan ben ik zeker dat mijn living+keuken warm word
is ook iets goedkoper zonder de WW en momenteel moeten we echt gaan knijpen op het budget om onze LEW te kunnen verbouwen.(onvoorziene extra kosten :cry: )
We starten ten vroegste in maart 2008 (onze architect had 4 maanden vertraging :cry: )
Dus vrees ervoor dat tegen dat wij de bergkachel kunnen plaatsen, dat hem weer wat duurder is.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

aan kockie:

aan de andere kant van de kachel is ook een gemetste schouw.(wou die eigenlijk afbreken om meer plaats te hebben in de keuken)
Daar komt mijn gasfornuis met dampkap (recirculatie)
dus dan zou ik de buis langs de keukenkant moeten zetten + bergkachel plaatsen en dan schouwkanaal terug dichtmaken en daartegen het gasfornuis+ ladekast + dampkap
Maar dan kan ik er nooit meer aan

EN moet mijn balansventilatie kanalen ook nog op die plaatsen laten kruisen, dus volgens mij allemaal niet haalbaar.
Nog te zwijgen over dat mijn keuken dan ook weer 30 cm smaller word (en die is ook al klein)

Miserie miserie
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Walter,

Het schijnt zo te zijn dat de Bergkachel 1 x in de zoveel jaar via achteren schoon gemaakt moet worden. In jouw geval zou dat betekenen dat je de kachel naar voren moet schuiven...

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Leon heeft gelijk, Walter. Het is niet vaak nodig, maar er verzamelt zich stof in het ondereind van het tegenstroom kanaal. En het is toch nodig daar een voorziening voor te treffen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Tja dan zal ik hem toch maar op 30 cm van de muur zetten.
Want zo een kachel gaan verschuiven is niet te doen!
Hoe gaat het reinigen eigenlijk: buis eruit en met een stofzuiger in de kachel?
En hoeveel roet gaat er per jaar in de inox buis zitten? (in de bocht)

dan zal ik mijn eettafel wel goed moeten maken, want die gaat er dichtbij staan.
Gelukkig ben ik een meubelmaker, want die tafels die je tegenwoordig koopt zijn dikwijls slecht gemaakt en kunnen dikwijls niet krimpen, zonder te barsten.
Peter zal wel weten waar ik over spreek :wink:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:Hoe gaat het reinigen eigenlijk: buis eruit en met een stofzuiger in de kachel? En hoeveel roet gaat er per jaar in de inox buis zitten? (in de bocht)
Met een stofzuiger is goed te doen. Overigens zal je waarschijnlijk vaker de schoorsteen moeten vegen dan het stof uit de kachel halen. Geen roet in de bocht, voor zover ik weet. Wel een laagje bruin stof dat een beetje kleeft aan de wand. Doordat dat stof isoleert verliest de buis minder warmte en groeit de laag steeds trager aan. Als je de schoorsteen gaat vegen de pijp meenemen naar buiten en uitkloppen boven de afvalbak.
dan zal ik mijn eettafel wel goed moeten maken, want die gaat er dichtbij staan. Gelukkig ben ik een meubelmaker, want die tafels die je tegenwoordig koopt zijn dikwijls slecht gemaakt en kunnen dikwijls niet krimpen, zonder te barsten. Peter zal wel weten waar ik over spreek.
Ja, ik weet waar je het over hebt. Maar hoe dichtbij gaat die tafel dan staan?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

tja we zullen een lange borstel moeten kopen: die inox buis zal +/- 8 m gaan zijn.

onze tafel zal waarschijnlijk op 90 cm van de finoven komen te staan
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: T-stuk met deksel

Bericht door walter vaes »

hoi Leon
je schreef dit:
met een t-stuk zou je in theorie tot 21 cm van de muur kunnen geraken

HEB je het al toegepast, heb je er foto's van?

kan je dan alles (kachel + buis) naderhand nog goed schoonmaken, zonder de kachel te moeten verschuiven

zou leuk zijn als mijn betonnen tablet waar de finoven komt op te staan 100X100 word, dan heb ik 15 cm aaan de zijkanten en 9 cm aan de voorkant over.
En zo staat mijn kachel weer 9 cm verder van de tafel :)

ik ga de extra silicaatsteen muur ook laten vallen zodat ik al 10 cm extra win (+ het is ok al weer wat goedkoper.)
Ik hoop ook met mijn balansventilatie een beetje warmte van de living naar de half open keuken te krijgen (in de keuken word de lucht afgezogen, dus haalt die automatisch warme lucht uit de living + een beetje convectie van de bergkachel is er altijd wel aanwezig.)
In de keuken komt waarschijnlijk ook 3 dubbel glas en is aan de zuiderkant, dus zal het wel lukken om 19° te halen in de keuken. (keuken is 15 M2)
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: T-stuk met deksel

Bericht door Leon »

Hallo Walter,

Ik heb de stukken hier wel al liggen, maar nog niet in elkaar gezet.
Morgen breng ik het spul naar kenissen met een lasbedrijf.
Het moet nl. wel nog een beetje verlast worden.
Volgende week zal ik het terug krijgen en dan zal ik proberen hier enkele foto's neer te zetten.

De ruimte die dan overblijft, 21 cm, moet voldoende zijn om er achter een bouwstofzuigerslang in te krijgen om het geheel schoon te krijgen.

8 januari kan ik de kachel gaan halen.... Was ik maar wat geduldiger!!!

Groeten Leon
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: T-stuk met deksel

Bericht door kockie »

Als je nog moviset moet hebben.... ik heb nog een emmertje staan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: T-stuk met deksel

Bericht door Leon »

Hoi Maarten,

Wat is Moviset, en waarvoor zou ik het nodig hebben.

Groeten Leon
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: T-stuk met deksel

Bericht door Klaas2 »

Hallo,

Wij zijn afgelopen week ook een kijkje gaan kijken bij Concrete. Als we een kachel nemen, dan wordt het de "nieuwe": 2.10 bij 0.98 bij 0.7 meter. Grootste verschil zijn de extra tegenstroomkanalen aan weerszijden van de kern.
(meteen ook de eerste probeersels gezien van de gekleurde stukjes vuurbeton!)

Maar ook wij willen die kachel dicht bij de muur hebben staan. (dus vandaar in deze draad).
Je zou i.p.v. een ronde schoorsteenpijp ook een rechthoekige stalen buis kunnen nemen. Dat scheelt weer wat. Een klusje voor de smit.
Aan de zijkanten zou je dan een veegluikje kunnen (laten) maken.

De nieuwe, brede kachel staat overigens op een holle sokkel. In deze sokkel komen de rookgassen van de drie tegenstroomkanalen samen. Aan de achterkant van de sokkel zit het ronde gat voor de schoorsteen.
In deze sokkel zou je ook een veegluikje kunnen maken, en dan kan je daar met je stofzuigslang in. (hoeft de kachelpijp er niet af en er hoeft ook geen luikje in).

Groeten, Klaas.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: T-stuk met deksel

Bericht door Leon »

Hallo Klaas,

welkom hier!

Zoals je wellicht gelezen hebt, krijgen wij begin volgend jaar de versie van 2.10m hoog, en 0,7m x 0,7m.
Wat is de warmtecapaciteit, en het gewicht van de nieuwe versie met de drie kanalen?
Is de mantel ook met zwaluwstaart-verbindingen, of moet er, net zoals bij Kockie, ook een mantel omheen gemaakt worden?
Is de kostprijs ook reeds bekent?

Ik hoop niet dat wij nu oude leem aangeschaft hebben....

Groeten Leon
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: T-stuk met deksel

Bericht door walter vaes »

het zou leuk zijn als concrete een paar foto's van de nieuwe modellen op hun site zetten.
Nu staat alleen 1 model erop.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: T-stuk met deksel

Bericht door kockie »

Leon schreef:Hallo Klaas,

welkom hier!

Zoals je wellicht gelezen hebt, krijgen wij begin volgend jaar de versie van 2.10m hoog, en 0,7m x 0,7m.
Wat is de warmtecapaciteit, en het gewicht van de nieuwe versie met de drie kanalen?
Is de mantel ook met zwaluwstaart-verbindingen, of moet er, net zoals bij Kockie, ook een mantel omheen gemaakt worden?
Is de kostprijs ook reeds bekent?
Ik denk dat je met deze vragen beter bij Concrete terecht kunt dan hier.

Walter Vaes schreef:het zou leuk zijn als concrete een paar foto's van de nieuwe modellen op hun site zetten.
Nu staat alleen 1 model erop.
Stuur een mailtje aan Concrete, misschien kunnen ze aan je verzoek voldoen. Al denk ik van niet, want volgens mij is mijn kachel de eerste van dit model die klaar is en brandt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie