houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Albert van WdJ »

Begin november jl. heb ik mijn houtvergasser verkocht plus één van de 1000 liter buffers.
Met forumlid Kriske heb ik wat heen en weer gemaild over zijn Verner 13/10 houtcv-kachel
Daarnaast een beetje stevig “literatuur”-onderzoek op internet en ik raakte overtuigd dat de Verner een hele geschikte houtcv’- kachel is.

Ik heb eind december een Verner 13/10.2 geplaatst in de woonkamer.
Er zijn wat redenen waarom ik deze omwisseling gedaan heb.

De houtvergasser geeft veel stoom via de rookgassen. In de bebouwde kom is de stoompluim soms storend, zeker wanneer de wind neerslaat in de wijk.
Een houtvergasser geeft ook een kenmerkende geur, die niet iedereen kan waarderen.
Af en toe kan een houtvergasser in ‘storing’ vallen. Dan valt om één of andere reden de vergassing uit, en gaat de ketel branden als een gewone houtkachel. Wanneer dat plaatsvindt met een vermogen van ergens rond 30 kW, dan maak je echt rook. Dat kwam minstens één keer per stookseizoen voor. Een keer stond het hele winkelcentrum, 100 m verderop in de rook. Gelukkig was het ’s avonds.

Aangezien mijn houtvergasser onder een soort afdak buiten stond, verloor ik ook best wat warmte. De vergasser (waarin 80 liter water) koelde in 18 uur af van 90 °C naar 30°C.

Nu de Verner 13/10.2
Dat is niet zomaar een hout-cv kachel. Het rendement is ruim 87%. De kachel is compleet stil. Hij draait onder druk van ca. 1 bar. Maximale toegestane druk is 2 bar. Overdrukventiel gaat open bij 2 bar. De kachel is ook getest voor max. bar waterdruk. (Overstortventielen van 2 bar zijn echter alleen op bestelling verkrijgbaar.)
De kachel heeft een inwendige koelspiraal, die aangesloten wordt op de waterleiding. Het totale vermogen van de ketel is 13 kW. Daarvan komt slechts 1,5 kW de woonkamer in. De rest gaat het water in. Het hele systeem is aangesloten op een 1000 liter buffer en een 200 liter SWW boiler.
Het lagere vermogen geeft ook veel minder rookgas per tijdseenheid, iets wat ik zeer gewenst acht in mijn bebouwde omgeving. Daar tegenover staat dat de kachel wel meer uren brandt.

Daarnaast heeft deze Verner een regeling die weegt hoeveel hout er in de kachel aanwezig is. Zodra het hout weggebrand is, sluit de luchttoevoer gedeeltelijk. Het houtskool blijft dan zacht nagloeien. ’s Morgens kan je dan op dat gloeibed evt. direct weer opstarten. Het vuur brandt ook niet tegen een water gevulde wand. Voor die water gevulde wand is een extra mantel geplaatst. Door de hoogte van de inwendige haard komt het vuur ook maar zeer beperkt tegen de bovenste warmtewisselaar.

Het afkoelen van de kachel is gelijk aan die van de vergasser. Alleen nu komt die warmte in de woning. Dus die is niet verloren.

Het hele systeem draait met een Laddomat met 63°C thermostaat. Mijn ervaring uit het verleden was dat 72°C retour schoner brandt, maar gezien de bouw van deze kachel durfde ik wel een lagere retour te gebruiken. Verner geeft in de installatievoorschriften zelfs aan dat een retourverhoger niet nodig is. Alleen een aanleg- cq. Insteekthermostaat ingesteld op 60°C is voldoende. Dat heb ik niet aangedurfd, maar gezien de werking van de kachel, zou het best wel eens kunnen werken zonder laddomat.

Albert


Bijgaand het eenvoudige aansluitschema met foto van de kachel zelf.
vernerschema.jpg
A= cv-pomp voor warmtewisselaar in boiler. Staat standaard uit, want laddomat geeft ook beetje stroming in dit circuit. Dat is voldoende om de boiler op 60 graden C te krijgen. Evt.kan ik de pomp handmatig aanzetten, zodat de boiler voorrang krijgt op de buffer.
B= Laddomat met 63°C retour mengklep en energiezuinige pomp (max 25 Watt)
C= instelbare regeling STS-19 antistop, aansluiting op 230V. Regeling laat in de perioden dat pomp lang stilstaat af en toe de pomp draaien (zomer).
1= overstort 2 bar naar riool, volgens fabrieksopgave geïnstalleerd in één van de onderste uitlaten van de ketel.
2= richting riool uit het noodkoelcircuit, aangestuurd door een Watts sts20 klep.

Opmerkingen:
-Op het schema staat niet de aansluiting richting cv-systeem woning. Heet bufferwater wordt via (instelbare) thermostaatmengkraan gemengd met de retour van het cv-systeem tot ca 55°C.
-Een boilerthermostaat, geplakt op de 1000 l buffer schakelt de buffer er tussenuit, wanneer deze bovenin kouder wordt dan 40°C.
-De Verner heeft een rookgasaansluiting van 180 mm. Ik heb maar 150 mm in de woonkamer. Via een verloopstuk is dit van 180  150 mm gebracht. Dit geeft geen probleem voor het stoken.

Of via Word.
Schema Verner.docx
(95.58 KiB) 318 keer gedownload
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door kockie »

Bijzondere keuze, onverwacht, maar zoals je het uitlegt goed te begrijpen. Hoe bevalt het?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Erikvr »

De halvering van het vermogen zul je ook merken in het houtverbruik en opslag. Was de 30KW vergasser dan ook overkill?
Brandt de kachel heet genoeg met een ijzeren binnenwerk?

mvg
Erik
groet,
Erik
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Albert van WdJ »

@Kockie,

Het bevalt tot op heden goed.
Ik heb ook mijn houding in het stoken wat verandert. Met de houtvergasser wilde ik, als het even mogelijk was, geen liter aardgas meer gebruiken, en alle warmte via hout maken.
Nu stook ik gewoon de Verner, en kijk wel hoeveel aardgas er straks verbruikt is.
Het omgekeerd stoken werkt bij deze kachel fantastisch. Bovenin wat licht hout, naar onder toe zwaardere soorten zoals eik, beuk etc. Brand zomaar twee-drie uur. Dan gaat er ook wel een vulling in van ruim 10 kg hout.

@Erikvr,

De houtvergasser koop je in vergelijking met je gasverbruik. Aangezien er hier een 30kW gasketel hangt was de Attack met 35 kW vermogen een logische keus.
Daarnaast moet je met een vergasser op hoog vermogen werken, en wil je je buffers zo snel mogelijk volmaken. Dat lukte prima in ca. vijf uur. Dat apparaat moet niet de hele dag staan werken. Afhankelijk van de houtsoort moest ik dan één of twee keer bijvullen. Voordeel van een grote vergasser is ook de houtlengte. Scheelt veel zaagwerk als je op 65 cm kunt afkorten.

Ik vind een houtvergasser een heel mooi apparaat om je woning mee te verwarmen. Maar gebruik hem niet in dichtbevolkt gebied of wanneer je buren op een paar meter afstand rondom je wonen. Tenzij ze (bijna) allemaal hout stoken.

Daarnaast kun je warmte opslaan in een buffer, of gewoon in het hout laten zitten totdat je het nodig hebt. Met de Verner ga ik wat meer richting het tweede. Wamte die "nog in het hout zit" verlies je niet. Die blijft gewoon zitten.
Erikvr schreef:Brandt de kachel heet genoeg met een ijzeren binnenwerk?
Wanneer je kijkt naar de vlammen, dan worden ze bovenin doorzichtig. Buiten zie je ook eigenlijk geen rook. De kachel blijft, tot op heden, ook opmerkelijk 'schoon' aan de binnenkant. Maar goed, daar kan ik pas na het stookseizoen een zinnig antwoord op geven. Want dan ga ik hem toch goed bekijken, zowel pijp als kachel inwendig.

Op onderstaande foto brandt de kachel net een uur.
Zover ik het kan beoordelen, en wat andere Verner-stokers zeggen zie je bovenin dat er secundaire verbranding plaatsvindt.
IMG_5613.JPG
Change, before you have to.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Kriske »

Albert ,

Ik had hier vroeger ook een gasbrander staan van 32 kw , had ik zeker nodig volgens de installateur !
Nu verwarm ik hier de ganse woning met mijn Verner 13/10 op men sokken , gas is al 4 j afgesloten ! ( nog geen problemen gehad met de Verner ! )
Woning is +/- 750 m³ en niet overdreven geisoleerd ( volle muren zonder spouw , geen vloerisolatie - alleen het dak heeft een 25 cm iso )
Kmoet wel zeggen dat ik overgedimensioneerde radiators heb zodat ik met lage temp kan werken hier , dat is wel een groot verschil tegen jouw 55° die je gebruikt voor je radiators .
In putje winter ( -15° tot - 20° ) heb ik ongeveer 120 kw nodig per dag , slkmrs staan niet de ganse dag aan - kachel brand dan van smorgens tot we gaan slapen op een rustig tempo - buffer is vol tegen dat we gaan slapen + woning op temp - nachtverlaging naar 19° ( geen slechte cijfers denk ik )
Ik denk dat je op termijn heel tevreden zal zijn met je Verner , wel meer bezig met de kachel - maar zoals ik nog al zei : nu heb je vlammen in huis , en dat is ook al iets waard vind ik !
Ik heb voor de winter het kanaal gereinigd na 2 j stoken , minder dan 1 liter roet voor een kanaal van zeker 9 meter .
Pelletketel brand hier bijna nooit , alleen iedere maand een uurtje testdraaien zodat ik weet dat hij nog werkt ( in de winter alleen )
Wel op letten dat je maandelijks de ww reinigt , scheelt +/- 5° op je temp naar de buffer .
Mijn Verner is nog als nieuw binnenin , nog geen enkele steen gebarsten en als je er met een zachte borstel over gaat zijn ze als nieuw , alleen het rooster beneden is een beetje aangetast door de hitte - daar moet je zeker de assen laten in liggen .
Ik werk hier ook met 61° of 63° ( ben er niet zeker van welke v/d 2 ) naar de kachel en haal op men sokken 90° naar de buffer !
Kan ik allemaal niet zo slecht vinden !

Nog veel succes met je Verner ! Ik wil maar zeggen dat het mogelijk is om zonder gas te leven als je moeite doet om de kachel geregeld aan te steken .

mvg ,

Kriske
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door bertocello »

Toch wil k hierbij de andere kant van de medaille belichten, ik ga in de toekomst mijn huis en gebruikswater met een houtvergasser (Atmos) verwarmen.
Momenteel doe ik dit met een CV kachel van 8 kw (Wamsler Aquarello) waarvan ik heel tevreden ben , maar....... als ik s'zomers warm water wil moet ik de kachel aanmaken en deze geeft 30% ruimteverwarming, met als gevolg dat ik ga stoken met de deur open en dat is niet echt mijn bedoeling van ecologisch hout stoken.
Tweede nadeel is dat als we in het tussenseizoen effe de kachel aanmaken al gauw de buffer (2x 600 liter) naar de 80° klimt, als we dan heel voorzichtig verder stoken voorkomen we dat het overstortventiel diarree krijgt.
Bij ons word dus de CV-kachel vervangen door een (zelfgemaakt) zeer zware plaatstalen kacheltje van 6 kw dat accumuleert in het gebruikte staal ( +- 320 kg) en de vloerverwarming en radiatoren gaan op het buffervat (waarschijnlijk 1 x 2500 liter maar daar zijn we nog niet uit).
greetz Bertocello
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Kriske »

bertocello ,

Dat probleem heb ik niet , er is nog een zb gekoppeld aan men buffer van 1250 l - warm water genoeg dus via mijn friswaterstation . Hangt dus gewoon van je installatie af .
In jouw situatie is dat idd wel een probleem .
Hier hangt alles aan de buffer , zb , pelletketel , cv-kachel , sanitair water , radiators .
Als de buffer leeg geraakt tegen sept - oktober en ik moet beginnen stoken , heb ik toch ook al warmte nodig voor de verwarming - geen probleem dus .

mvg ,

Kriske
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door JantjeV8 »

Interessant Albert.
Ik heb wel het achtergrond-gevoel dat je niet geheel tevreden was over de Attack. Ik ben er zelf nog altijd heel erg tevreden over. Ik heb niet de indruk dat ik veel rook produceer, integendeel zelfs, volgens mij komt er heel weinig rook van af. Vanochtend heb ik de as er weer eens uitgeschept, dat was 6 weken geleden. Er komt dan 1 volle emmer onderuit, let wel, iedere dag minimaal 1x stoken.
Kriske schreef:Albert ,
Nog veel succes met je Verner ! Ik wil maar zeggen dat het mogelijk is om zonder gas te leven als je moeite doet om de kachel geregeld aan te steken .

mvg ,

Kriske
Dat doe ik met de vergasser al een jaar of 5 of 6. Zelfs op de luchtverwarming, en dat vreet warmte..
bertocello schreef:, maar....... als ik s'zomers warm water wil moet ik de kachel aanmaken en deze geeft 30% ruimteverwarming, met als gevolg dat ik ga stoken met de deur open en dat is niet echt mijn bedoeling van ecologisch hout stoken.
Tweede nadeel is dat als we in het tussenseizoen effe de kachel aanmaken al gauw de buffer (2x 600 liter) naar de 80° klimt, als we dan heel voorzichtig verder stoken voorkomen we dat het overstortventiel diarree krijgt.
greetz Bertocello
Voor die periode zou je zonnecollectoren en eventueel een elekrisch element in de boiler kunnen overwegen.

M.b.t. dat accumuleren in 320kg staal: daar is de (effectieve) warmte zo uit, verwacht daar niet teveel van.

@Albert:
Ik volg graag je volgende ervaringen met deze kachel.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Albert van WdJ »

bertocello schreef:Toch wil k hierbij de andere kant van de medaille belichten, ik ga in de toekomst mijn huis en gebruikswater met een houtvergasser (Atmos) verwarmen.
Als je inderdaad ook in de zomer met hout je SWW wilt bereiden, dan is een houtcv kachel niet geschikt. Ik heb ook een zonneboiler, maar die produceert meestal niet genoeg. Dak ligt al vol met PV-panelen, dus extra heatpipes o.i.d. kan er niet zomaar bij. Maar dan stook ik dus ook maar een beetje aardgas. Dat is een keuze. Hoewel de hoeveelheid gas die nodig is om SWW te maken op jaarbasis eigenlijk heel beperkt is.
Zou je toch SWW zonder aardgas willen maken, dan zou ik voor de zon gaan. Daar heb je praktisch geen omkijken naar. En geen werk aan.
JantjeV8 schreef:Ik heb wel het achtergrond-gevoel dat je niet geheel tevreden was over de Attack.
Dat geldt inderdaad voor het gebruik in de bebouwde kom.

Wanneer ik wat "vrijer" zou wonen, was de Attack gewoon blijven staan.
Als ik hem dan ook maar binnen in de schuur o.i.d. kon zetten. Zodat het stralingsverlies van de ketel gewoon in de woning blijft.
Ik had er dan waarschijnlijk wel een extra rookgaswarmtewisselaar aan gemaakt.

Ik moet wel zeggen dat de Verner wel meer gemak geeft dan de Attack. Wanneer ik hem aansteek, kan ik eigenlijk gewoon direct weggaan. Hij gaat niet uit, niet roken, niet te hard, niet te zacht.
Bij een vergasser moet je toch even kijken of het opstoken goed verloopt. Duurt toch zo'n 20 minuten. Maar bij de Verner duurt dat 2 minuten.

Albert
Change, before you have to.
RobinEv
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014, 10:05

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door RobinEv »

Albert,

Hoe zijn jou ervaringen afgelopen stookseizoen (ondanks dat het niet echt koud is geweest) met de Verner?
Ben zelf van plan in onze nieuw te bouwen woning deze kachel te plaatsen omdat ik wel gecharmeerd ben van het lage vermogen dat naar de woonkamer gaat. Dit omdat onze woning zeer goed geisoleerd wordt en het anders snel een sauna wordt.
Ik ben er nog niet uit hoe groot ik de buffer moet maken. Hoe lang stook jij in de praktijk om jou buffer van 1000l te verwarmen. Heb jij hier wat info over?

Robin
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Albert van WdJ »

Ik stook tot op heden nog een paar keer in de week.
Mijn woonkamer staat wel op zuidoost met de ramen.
Dus na 1-2 uur 's middags is de zon er weg.

Kamer is wel goed geïsoleerd.

Ik heb de kachel staan in een woonkamer van 40m2, maar die is wel 2,8 m hoog
De kachel zelf kan eigenlijk nu in dit jaargetijde de kamer gewoon lekker warm houden.
In de winter moeten de radiatoren dus meehelpen.

Als de kachel te weinig warmte in de kamer geeft, zet je gewoon de eerste kacheldeur open.
Dan krijg je meer warmte straling.
Dat is gewoon fijn als je even lekker zelf op temperatuur wil komen.

Ik heb ook een enkelwandig stuk schoorsteenpijp in de kamer zitten van 1,5 m.
Die geeft vanzelf ook nog wel zo'n halve kilowatt af.


Buffer opstoken duurt zo'n 5 uur (vanuit ca. 30 graden C buffertwater). Dan is die op 70-75 graden C. Hoger opstoken duurt langer.Heb het idee dat de efficientie van de warmtewisselaar dan afneemt.
In die 5 uur wordt ook de SWW boiler van 200 liter opgewarmd.
Dat gaat vanzelf. Er staat wel een pomp tussen, maar die is nog niet aan geweest.
Zelf vind ik die 1000 liter buffer voldoende, maar zou m'n SWW boiler liever groter hebben, bijv. 400-500 liter.

M'n laddomat heeft een 63 graden C ventiel. Daarmee draait de kachel prima. Warmtewisselaar blijft mooi 'zuiver'. Rookgas is bijna altijd onzichtbaar.

Al met al wil ik echt niet meer terug naar de houtvergasser.
Dit brandt rustiger, efficienter en gezelliger.
Daarnaast hoef ik bijna nooit op de rookgassen te letten.
De geur van de rookgassen is ook beter dan van een vergasser of gewone houtkachel.
Niet scherp, en ook niet zo van smeulend brandhout zoals zo vaak uit een gewone houtkachel komt.

In vergelijking tot mijn houtvergasser heb ik ook een veel rustiger stookavond.
Kan deze cv-kachel iedereen aanraden.
Zelf installeren is goed te doen, er goed mee stoken is ook eenvoudig.
Change, before you have to.
RobinEv
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014, 10:05

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door RobinEv »

Bedankt, daar kan ik wat mee, met name dat de opwarming tot 70-75 graden goed gaat is interessant. Dan is een grotere buffer dus handiger. De bedoeling is dat dit een hygiene buffer wordt dus met spiraal om warmwater te realiseren. Of dit handig is voor de zomer is dan weer vraag twee. Dan wil ik warmwater verwarmen met een lucht warmtepomp. Wellicht is het dan door grotere buffer weer mogelijk om met een lagere temperatuur te werken.
Weer stof tot nadenken :D
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door JantjeV8 »

Albert van WdJ schreef: In vergelijking tot mijn houtvergasser heb ik ook een veel rustiger stookavond.
Terwijl het met een vergasser de bedoeling is om hem aan te steken en de uren daarna er niet naar om te kijken.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Albert van WdJ »

Dat is ook zo Jan.
Tenzij je in een dichtbebouwde omgeving woont.
Dan moet je toch constant de boel in de gaten houden.
Want één keer mag je wel de boel in de rook zetten.
Maar maandelijks gaat de buurt echt niet pikken.

De Verner draait op een veel lager vermogen.
Dus ook minder rookgas.
Je kan de verbranding zien, en ik ben ook vaak rondom de kachel aanwezig. Want die staat in de woonkamer.
Als er wat fout gaat, merk je dat direct, zonder dat je het gevoel hebt er steeds op te moeten letten.
En als ik de Verner met zwaar hout (eiken, beuk, conifeer etc.) opstook, heb ik ook de eerste twee uren geen omkijken.

Daarom vind ik Verner fijner dan de Attack.
In mijn omgeving en situatie geeft het mij meer rust.
Change, before you have to.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtvergasser weg, houtcv-kachel er in!

Bericht door Ruuben »

Het is voor het eerste dat ik hoor van een Verner 13/10.2

Ik las dat hij maar tot 2 bar kan. Dan zou ie geen din goedkeuring hebben en niet toegestaan zijn in gesloten cv systeemen in NL. Weet jij of dat klopt?
Waar kan je die kopen hier in nl? Ik vind het een alleraardist model.
Plaats reactie