Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sjang van Daal
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2013, 14:25

Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door Sjang van Daal »

Hallo,

Ik bouw sinds 2007 batch rocket mass heaters, waarvan de laatste 2 jaar met de vuurkamer zoals deze door Peter van den Berg is ontwikkeld. Voor deze vuurkamer heb ik een nieuwe manier van secundaire lucht toevoer ontwikkeld, die de zogenoemde P-channel vervangt. Omdat dingen een naam nodig hebben, heb ik mijn vinding een S-portal genoemd. Voor meer informatie, kijk ook op http://www.rocketstove.nl

Omdat de rocket mass heater verder groeit door de open source community en ik deze een warm hart toedraag wil ik op deze wijze hier aan bij dragen, zodat iedereen die zelf een rocket wilt bouwen hiervan gebruik kan maken. Daarnaast ben ik ook een professionele kachelbouwer en heb ik op deze vinding intellectueel rechten gezet en is het S-portal niet beschikbaar voor commerciële toepassing. Voor meer informatie kan je contact hierover met mij opnemen.

Als je plannen hebt om zelf een rocket met een S-portal te gaan bouwen hoor ik dat graag. Ik ben t/m 6 januari met vakantie en heb doorgaans daar buiten om weinig tijd voor het beantwoorden van vragen etc en zal proberen zoveel mogelijk info, FAQs op http://www.rocketstove.nl te zetten. De beschrijving van het S-portal is in het engels, voor het donkey forum, zal met een paar weken een nederlandse vertaling er aan toevoegen

Vriendelijke groet,

Sjang van Daal
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door marini »

hey, dank voor de info,

Vraagje , de constructie is duidelijk kwestie van aanvoer van lucht door de twee sleuven links en rechts,
als ik het goed heb is er bovenaan ook toevoer door twee vierkante openingen.

Wat ik niet kan zien is waar de secundaire lucht vandaan komt, komt die net zoals de orignele pchannel langs boven?

En ik begrijp eigenlijk de finesse van het engels niet wat dat nu geeft in het rendement.... :(
Mvg
Marini
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door peterberg »

marini schreef:Vraagje , de constructie is duidelijk kwestie van aanvoer van lucht door de twee sleuven links en rechts, als ik het goed heb is er bovenaan ook toevoer door twee vierkante openingen.
Bij de eerste was dat inderdaad zo, maar zoals Sjang al aangeeft moet er nog heel wat geëxperimenteerd worden om vast te stellen wat de beste configuratie is. Mogelijk wordt het zoiets als een sleuf die ook doorloopt in de bovenligger van het portaal. Persoonlijk denk ik dat de sleuven links en rechts al ruim voldoende lucht geven maar het moet nog blijken of ik daar gelijk in heb.
marini schreef:Wat ik niet kan zien is waar de secundaire lucht vandaan komt, komt die net zoals de orignele pchannel langs boven?
De lucht komt van onder, door het heet worden van de staanders van het portaal gaan die als schoorsteen werken en daardoor wordt er meer lucht aangezogen dan bij de p-channel. In feite is het portaal op een plaat gelast die de bodem van de vuurkamer vormt. Onder die plaat wordt de benodigde lucht aangetrokken, de opening bevindt zich dus onder de primaire inlaat aan de voorkant van de stove. Omdat de plaat de bodem van de vuurkamer vormt wordt de lucht die er onder door stroomt heel erg heet. Hoe het gaat werken met kromtrekken enzo dat weten we nog niet.
marini schreef:En ik begrijp eigenlijk de finesse van het engels niet wat dat nu geeft in het rendement.... :(
Dit is een lastige, we meten normaal wel de temperatuur maar niet het debiet, dat is het volume lucht dat er langs stroomt.
Rendement wordt hoofdzakelijk bepaald door twee factoren: de eind temperatuur en de lucht overmaat. Immers, als die laatste klein is maar de kachel brandt toch schoon, dan is er minder ballast lucht meegezogen, opgewarmd en afgevoerd. Veel lucht toevoer heeft ook als effect dat de temperatuur van het vuur daalt en de verbranding achteruit gaat. Dat vertaalt zich niet meteen in een hoge CO waarde omdat die sterk verdund wordt door die grote stroom van lucht. Dit ding is in staat om met een heel kleine lucht overmaat toch schoon te branden, de eind temperatuur omlaag krijgen is alleen een kwestie van meer warmte aan het eind onttrekken. Ook eind temperatuur zegt niet zoveel, ik heb liever een kubieke meter lucht van 150 graden door de schoorsteen dan 5 kubieke meter van 50 graden. In het eerste geval is de trek bovendien een stuk beter door de hogere temperatuur en dat komt de verbranding weer ten goede.

In het kort, het ziet er naar uit dat dit ding heel schoon kan branden met heel veel minder lucht dan gebruikelijk. Zelfs lager dan een moderne condensatie ketel op gas die (voor zover ik weet) een minimum kent van 4% zuurstof in de afvoer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door Dutch John »

Ik zie duidelijk het voordeel om de secundaire lucht ook van onder te halen. Rookgasterugloop via de boveninlaat is nu onmogelijk. De menging bij lage turbulentie (lage schoorsteentrek) zal zeker beter zijn. Een nadeel van het portaal kan de wat verkorte levensduur zijn, omdat het langzaam weg teert in de zuurstofrijke omgeving.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door deleted »

Of nog een platte dubbele metalen bodem toevoegen waar de lucht uit betrokken wordt en naar de poort geleid.
Heeft als voordeel dat de R177-bodem aktief gekoeld wordt, dus minder warmteverlies naar de bodem en uiteraard onontbeerlijk voor de 12muchen en Ritsaerts onder ons die persé op een plankvloer willen bouwen.

Maar , daar neem ik dan wel de rechten op hé ...

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Ik zie duidelijk het voordeel om de secundaire lucht ook van onder te halen. Rookgasterugloop via de boveninlaat is nu onmogelijk. De menging bij lage turbulentie (lage schoorsteentrek) zal zeker beter zijn. Een nadeel van het portaal kan de wat verkorte levensduur zijn, omdat het langzaam weg teert in de zuurstofrijke omgeving.
Zoals je op een foto in het artikel kunt zien was de schoorsteen trek eigenlijk niet bestaand. Het ding stond opgesteld in een open kapschuur met een stalen pijp als riser van twee meter lang, twee bochten van 90 graden erop en dan weer een meter naar beneden. Alleen het onderste eind van de riser zat isolatie omheen. Dat-ie nog redelijk wou starten, nat en al, is al heel wonderlijk. Op dit moment lijkt het er op dat het metaal deel van het portaal en de plaat er makkelijk uit te halen moet zijn. Maar mogelijk is het beter als het gemaakt wordt van rvs of corten staal. Op het hoogtepunt van de stook was er overigens een zuurstofarme omgeving, ik heb nog nooit een kacheltje zien branden met zo'n klein O2 gehalte in de rookgassen en zo'n lage CO waarde tegelijkertijd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind de rookaanvoer van onder uit een heel goed idee, er zijn meer omstandigheden waarbij de p-channel rookgassen terug geeft. En met 20 cm beton, kalksteen en chamotte gebeurt er niets met een planken vloer...maar het is een slecht idee....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Ik vind de rookaanvoer van onder uit een heel goed idee, er zijn meer omstandigheden waarbij de p-channel rookgassen terug geeft.
@Rits,
Ik neem aan dat je de luchtaanvoer van onder uit bedoelt?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
sorry, ja. Er zijn best omstandigheden waarbij er rook terugkomt. Vooral problemen met de schoorsteen heb ik recent ervaringen mee..

Als alles netjes klopt is er overigens niet veel aan de hand.
groet!

Ritsaert
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door marini »

oke dat hebben we dan gehad, geschiedenis is iets vreemds ze herhaalt zich en soms sneller dan je wil....

terug ,-to the point,
kort samengevat,
een secudaire onderbeluchting, in combinatie met twee sleuven links en rechts die de toevoer regelen zijn kwa rendement beter,
dat komt omdat we de toevoer in overmaat minder kunnen zetten zodat minder O2 mee gewoon door de schoorsteen gaat, dat willen we niet want dat is slecht...
minder O2 in overmaat instellen geeft dan weer veel CO ook weer jawel slecht....
door deze manier komen we dichter naar minder of geen overschot o2 maar ook geen CO.
nadeel dat we misschien nog niet weten is dat het ijzer niet heel blijft en dus heel het boeltje om zeep helpt.

Vragen en suggesties
we kunnen in plaats van langs boven langs onder de secundaire luchttoevoer geven, op de zelfde manier langs buitenom, minder hittevervorming in de aanvoer,
daardoor voorkom je dat het bed gloeit op je aanvoer, of is dat de bedoeling?

kunnen we nu nog een rocket bouwen zonder metingen te doen? Als ik het hier zo lees moet je na de bouw je kachel meten op stookgedrag.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door marini »

@Peter,
Probleem is dan wel dat heel het Pchannel verhaal terug naar af is,
Ik zie toch wel enkele addertjes,
Een eerste toch wel belangrijke is de degelijkheid van de stookplaat, die zal al in gietijzer moeten zijn om dat te overleven.
Je kan hem ook langs onder voeden natuurlijk zoals de Pchannel, die buis dus aan de onderzijde van de vuurkamer, wel wat moeilijker uit te voeren want de assen willen ook wel eens naar de onderzijde maar dat moet niet noodzakelijk onmogelijk zijn.

Misschien is er een tussenoplossing mogelijk, een opzetstuk voor de Pchannel, alleen de trek zal er niet bij varen en dat was wel een van de pluspunten bij onderaan aanvoer van secudaire lucht.

Ik heb ondertussen voortgeborduurd op het idee en een poging gewaagt.
Vrij van patenten, en helemaal copieerbaar,
buis is 35x35x2 inox, bovenaan de P-channel opening,
en foto's zijn een must bij deze dus....
Bijlagen
pchannel sleufaddon02.JPG
pchannel sleufaddon.JPG
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door Johndc »

Nu eens een héél simpele oplossing die geen materiaal "opvreet".
Men neme een geperforeerd RVS plaatje dat ter hoogte van halverwege de schuine kanten ligt. Dit tot tegen de brievenbus. :roll:
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door marini »

@ Johndc, ik ben niet mee in wat je bedoelt, bedoel je dat plaatje horizontaal onder het stookbed?
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door Johndc »

Yep
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door marini »

gaat die rvsplaat dan niet naar de filisteinen? ik heb slechte ervaringen met inox dat heet wordt , dat trekt smoelen niet normaal.
Ofwel eentje van de betere dikte, een cm of zo?
Heb je daar ervaring mee?
Plaats reactie