brandstof bergkachel of tigchelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ward
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:20
Locatie: belgie

brandstof bergkachel of tigchelkachel

Bericht door ward »

hallo,
naar aanleiding van topic "boomschors" van leon, deze vraag:

heeft er iemand ervaring met het stoken van volgende brandstoffen in een bergkachel (en/of tigchelkachel) ?

- palletten hout
- zwaar hout, grote blokken ( eik, ...)
- olifantengras, fijn gehakseld
- twijgen wilgenhout
- steenkool ( niet erg milieuvriendelijk, maar wel een zeer goede verwarmer in tijden van een beperkte voorraad droog hout)
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Hoi Ward,

Interessant onderwerp (voor een toekomstig Bergkachel eigenaar).

Volgens Peterberg stook je ze zeer goed op zachthout, dus dennen e.d.
Het hoeven geen dikke blokken te zijn, dus pallets zijn zeer goed te gebruiken evoor.

In principe kun je er alles op stoken, maar normaliter ga je dan voor het goedkopere hout. Ik tenminste wel.

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: brandstof bergkachel of tigchelkachel

Bericht door peterberg »

ward schreef:heeft er iemand ervaring met het stoken van volgende brandstoffen in een bergkachel (en/of tigchelkachel) ?

- palletten hout
- zwaar hout, grote blokken ( eik, ...)
- olifantengras, fijn gehakseld
- twijgen wilgenhout
- steenkool ( niet erg milieuvriendelijk, maar wel een zeer goede verwarmer in tijden van een beperkte voorraad droog hout)
Hallo Ward,
Met olifantengras heb ik geen ervaring (in een bergkachel), en steenkool heb ik zo mijn bedenkingen bij. Het hele ontwerp is op hout gericht, en steenkool kan-ie denk ik niet aan. Daar heb je veel meer onderbeluchting voor nodig dan er voorhanden is.

Grote blokken (hard)hout kan wel, maar dan bij voorkeur als 2e stook direct achter een eerste aan. De blokken van pallets met de stukken lat er nog aan werken bijvoorbeeld zo het beste.

Maar er zijn ook mensen genoeg die een brandstapel maken en met een paar dikke stukken onderop beginnen, en verder naar boven steeds dunner opbouwen. Helemaal bovenop aansteken met een aanmaakblokje en de rest gaat vanzelf. Geen geknoei met kranten en dun aanmaakhout.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ik heb onze tigchelkachel bijna alles van het lijstje verbrand op olifanten gras na. Zelfs ook houtpellets de kleine korrels.
Zoals Fetze aangegeeft het brand allemaal in de tigchelkachel en gewoon goed maar het blijft in ontwerp een houtkkachel. Zelfs kolen zeer goede resultaten maar je mist zoals bij een kolen kachel het schud rooster. Het rooster van de tigchelkachel loopt gewoon langzaam dicht. Kun wel verhelpen door steeds een lucht gaatje te prikken. Maar kolen zijn eigenlijk niet goedkoop slecht voor het milieu. Maar wat een warmte. En je ruikt het goed buiten en de buren ruiken het ook.

Alle houten soorten gaan geweldig aan gepast naar omtrek en zwaarte van het hout.

Maar hier in de randstad is hout gewoon duur zeker eiken enz. Daarom stook ik met houtbriketten. Zijn ongeveer 8 cm hoog en gemaakt van soorten hardhout(onbehandeld). Zit geen vocht in en kun je zo stoken.
Betaal 25 euro de kuub en in de zomer gratis. Ze moeten ze dan kwijt want anders moeten ze er voor betalen als afval. Kijk maar eens op marktplaats.

groet Mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Wij stoken eigenlijk alleen maar pallethout, vuren dus. Eigelijk nog niets anders geprobeerd, behalve de spaanblokken die aan de pallets zitten. Daar doen we er per stookbeurt 2 bij als de boel goed op gang is en that's it. Wij proppen de stookkamer helemaal vol (is één mandje hout) en dat voldoet voor zo'n twaalf uur (Tigchelkachel 6D). Het enige wat je moet doen is de pallets slopen en in stukjes zagen, wachten op drogen is in het algemeen niet nodig, dat scheelt ook weer als je wat minder ruimte hebt.

Patrick
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Dag Mark,

Kun je iets meer vertellen over het stoken van die briketten en van pellets in een tigchelkachel?

Plaats je de briketten vertikaal in de vuurhaard? Zakken ze dan tijdens het branden niet uit elkaar tot een gesloten laag stof?

Hoe doe je het met pellets? Steeds een kleine hoeveelheid bijvoegen, of in één keer een hele lading ( een dikke laag)?

Bedankt!
Bert
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Bert,

Ik had ze eerst opgestapeld verticaal dan storten ze niet in en je houd wat je niet verwacht weinig as over. Nadeel is wel dat er branden stukjes naar beneden val en de boel van onderen aansteekt.

Nu plaat ik ze horizontaal en kruislings op elkaar en dat werkt echt goed.
Maar als het soms even snel moet vul ik een oude kolenkit ermee en schudt die leeg. Alles los door elkaar. Maakt er wel een heftig vuurtje dan.

De korrels pellets steeds bijvullen na dat je met een klein hoopje bent begonnen.Ze vragen veel extra verbrandingslucht anders branden ze niet lekker. Als in het begin gelijk het rooster dicht gooit brand het niet goed. En het is duur stoken wel.

Goedkoopst stoken is met los zaagsel. Verkrijgbaar bij zaagerijen die willen er graag van af. In het midden een 40 mm pvs pijp plaatsen en de verdiepte stookkamer ermee afvullen en goed aandrukken. Brand echt geweldig maar oppassen met bijvullen ontvlamt snel.
Nadeel volgens mijn vrouw veel stof in huis dus je raad het al dit doen we niet meer.

groet Mark
Plaats reactie