De bouw van mijn (Berg)kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Bert schreef:Mooi werk Kockie!

Wat is het materiaal van de latei boven het deurtje?(en er onder)
Het blijft indrukwekkend, zo'n echte finoven!
Hi Bert,
Het materiaal is vuurbeton, dezelfde soort als van het hele binnenwerk. Eventueel had de onderdorpel wel van gewone beton kunnen zijn. Maar dan moest er een tweede soort op voorraad genomen worden. Daarom is het allemaal van gelijke soort.
Dank voor het compliment, tot nog toe ziet ze er uit zoals ik me dat had voorgesteld. De kern op zichzelf zag er een beetje hoog en smal uit, maar nu begint alles in de juiste proporties te komen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

peterberg schreef: tot nog toe ziet ze er uit zoals ik me dat had voorgesteld. De kern op zichzelf zag er een beetje hoog en smal uit, maar nu begint alles in de juiste proporties te komen.
Pfew (veegt een zweetdruppeltje weg)... Ik ben er inderdaad ook blij mee hoe het nu wordt, al heb ik net een klein foutje ontdekt :( De ombouw staat niet helemaal haaks op de muur. Er zit ongeveer een halve cm in. Maar waarschijnlijk kan dat met het stucwerk wel weer goedgemaakt worden.

Net een familiedelegatie op bezoek gehad... Voor de zoveelste keer de werking van de kachel uit moeten leggen. Ik denk dat ik er maar een werkingsbeschrijving van ga maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

kockie schreef:
Net een familiedelegatie op bezoek gehad... Voor de zoveelste keer de werking van de kachel uit moeten leggen. Ik denk dat ik er maar een werkingsbeschrijving van ga maken.
:D :D :D :D Ja, het lot van een pionier... :D :D :D

Ps Als je met leem stuct is alles mogelijk. Het meest vergevingsgezinde stuc-materiaal dat ik ken!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De muur om de kachel is inmiddels klaar. De schoorsteen is afgemetseld en de kachel brandt.

De kachel brandt als een fakkel en reageert goed op het spelen met de asla. De schoorsteen trekt als een raket. Het stucwerk is nog niet aangebracht, dat gaat hopenlijk binnenkort gebeuren.

Foto's volgen. Kan nog wel even duren, er kruipen namelijk tegelaars voor de kachel heen en weer :wink:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Maarten,

Van harte gefeliciteerd, en daarbij Peter ook natuurlijk.
Hoe is je ervaring tot nu toe, of is er nog weinig over te zeggen?

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Hallo Kockie,

Hoe staat het nou met die foto's die je ons beloofd hebt?
Ik ben in elk geval razend nieuwsgierig hoe het geheel er nu uitziet.
Stuclaag al aangebracht of moet de mantel eerst droog worden?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Oeh... Ja.... Ik ga gelijk Meester ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Komt ie:

Afbeelding


Meer foto's hier

Grappig dat ik de "steentekening" in het stucwerk nog niet had gezien toen ik bij de kachel stond. Zal wel door de belichting komen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Grappig dat ik de "steentekening" in het stucwerk nog niet had gezien toen ik bij de kachel stond. Zal wel door de belichting komen....
Dat is nog eens een prompte bediening. Hartelijk dank!
Die steentekening komt door het ongelijk drogen van de voegen en de stenen. Als alles droogt is dat verdwenen. En ik denk dat er nog een laag stucgips overheen komt.
Ik zie dat de linkerzijkant doorgestuct is met de muur. Op die aansluiting kun je een barst verwachten. Maar dan kun je er altijd nog een afwerklat overheen zetten.
Over een jaar of 3, 4 gaan we verhuizen. Als de plek waar we terecht komen het toelaat wil ik er ook zo een...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

peterberg schreef: Die steentekening komt door het ongelijk drogen van de voegen en de stenen. Als alles droogt is dat verdwenen. En ik denk dat er nog een laag stucgips overheen komt.
Dat snap ik, maar ik zag het pas op de foto en niet "in het echt"
peterberg schreef: Ik zie dat de linkerzijkant doorgestuct is met de muur. Op die aansluiting kun je een barst verwachten.
Morgen wordt er met een diamantschijf een snede ingemaakt zodat de kachel weer los van de muur komt te staan. Het scheurprobleem zou dan minder moeten worden.

En inderdaad komt er nog een laagje gips overheen. Dat gebeurt misschien morgen al. Dan komt ook de cv-ketel.... Dan wordt het huis langzaam bewoonbaar :):)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je hebt al wel een koud weekje gemist, dit zou een aardige vuurdoop geweest zijn. Maar goed de winter is net begonnen.:lol:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hahaaaa, in het koude weekje heeft ie al een paar keer gebrandt.... Nog niet volop,maar genoeg om de temperatuur een paar graden te laten stijgen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door exroom »

Morgen wordt er met een diamantschijf een snede ingemaakt zodat de kachel weer los van de muur komt te staan. Het scheurprobleem zou dan minder moeten worden.
zonde is toch echt niet nodig, gewoon bezetten met fijnmazig stucgaas en netjes laten stuccen, scheurd echt niet
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door walter vaes »

Ben er toch niet zeker van.
Bij een gewone muur zal dit niet barsten.
Maar hier is het wel een muur die warm word en terug koud word.
Vrees dat stucanet toch zal barsten.
zal de buitenlaag van de bergkachel niet elke keer een beetje krimpen/uitzetten?
wat denken jullie?
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: De bouw van mijn (Berg)kachel

Bericht door exroom »

nee hoor hoef je niet bang voor te zijn, zeker niet als de stuccadoor in spe zijn vak kent en metzger flex aan zijn goudband toevoegt, (wij zijn ervarings deskundig :D )
een scheurtje kan je wel verwacjten aan de plafond / kachel zijde,
Dit hebben wij opgelost door gipsen sierlijsten te plaatsen, deze is alleen aan het plafond
verlijmd
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie