weer een vraag mbt de bergkachel.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

weer een vraag mbt de bergkachel.

Bericht door Leon »

Hoi,

Inmiddels is het rookkanaal klaar, en is er nog even mijn oude kachel op aangesloten.
Zoals eerder vermeld is in de woonkamer gekozen voor enkelwandige buis tot 30 cm onder het plafond.
Maar nu vraag ik me af of het mogelijk is deze buis de omkokeren met promatect. De omkokering zou dan 30 cm diep worden en 70 cm breed.
Concequentie ervan is dat de buis niet meer weggehaald kan worden om de schoorsteen te vegen.

Dus de vraag is of je het roet na het vegen ook weg kunt halen via de kachel zelf...? Misschien via de voorkant of via de bovenkant???

Wie het weet mag schieten.

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: weer een vraag mbt de bergkachel.

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Hoi,

Inmiddels is het rookkanaal klaar, en is er nog even mijn oude kachel op aangesloten.
Zoals eerder vermeld is in de woonkamer gekozen voor enkelwandige buis tot 30 cm onder het plafond.
Maar nu vraag ik me af of het mogelijk is deze buis de omkokeren met promatect. De omkokering zou dan 30 cm diep worden en 70 cm breed.
Concequentie ervan is dat de buis niet meer weggehaald kan worden om de schoorsteen te vegen.
Hi Leon,
Er is nog een consequentie: je dekt een kwart van het verwarmend oppervlak af.
Dus de vraag is of je het roet na het vegen ook weg kunt halen via de kachel zelf...? Misschien via de voorkant of via de bovenkant???
Wat je nu vraagt is gewoon niet mogelijk. Om het ontwerp eenvoudig te houden zit er geen veegluik in de kachel zelf. De enige opening aan de achterkant is daar waar de kachelpijp ingaat, en dat zit dicht boven de bodem van het tegenstroomkanaal.

Wat je wel zou kunnen doen om het toch mogelijk te maken is een soort kubus achter de kachel metselen. Met drie openingen er in, een naar de kachel toe, een naar boven en een naar opzij. In die opening opzij zou dan een veegluik moeten komen.
Eigenlijk trek je het schoorsteenkanaal door naar de vloer van de kamer, met een veeglijk opzij en je zet de kachel ervoor.
Om de paar jaar moet het stof eruit die zich onderin het tegenstroomkanaal verzamelt. Het zal niet mee vallen dat er uit te krijgen, want je moet de bocht om.

En dan nog: die kale pijp achter de kachel geeft tijdens de stook warmte. Die heb je meteen, de warmte door de wanden moet je dan nog op wachten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

ik krijg meteen een idee om de flexibele endoscoop van de praktijk waar ik werk eens voor iets anders te gebruiken :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Hoi Peter,

Voor wat betreft het warmteverlies, als de kachel ongeveer 10 cm van de omkokering af zou staan, is er dan nog steeds sprake van veel warmteverlies?? Misschien iets van aluminium folie onder de stuclaag aanbrengen voor reflectie?? (ik roep maar wat he :oops: ).

En voor wat betreft de kubus. Moet er dan wel een bocht aan die de kachel ingaat? Op zich vind ik het wel een interessant idee overigens.
Schoonmaken lijkt me dan wel met een goede (bouw)zuiger te moeten lukken.

Groeten Leon
Herman
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2006, 12:25

Bericht door Herman »

Als je kachel niet tegen de muur geplaatst wordt, kan je een veegbakje lassen in de vorm van een kubus. Enerzijds heb je een aansluiting met een stalen buis op de kachel en langs de bovenkant een aansluiting op
de schouwpijp. Aan de zijkant moet dan een veegluik komen dat je afsluit
met een stalen plaat en boutjes.
De schouwpijp kan je eventueel afdekken met leemplaten, deze hebben
een warmteaccumulerend vermogen en je kan er aluminium
roosters in bouwen om aan de schouw en het veegbakje te komen.
Met de roosters krijg je ook nog een natuurlijke luchcirculatie achter de
leemwand.

groeten,
Herman
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Nog even verder denkend.

E.e.a is natuurlijk wel afhankelijk van het warmteverlies, mocht dit meevallen dan bedacht ik me nog het volgende.

Ik kan natuurlijk ook zorgen dat de e.w buis los in de omkokering "hangt".
Ik kan dan via een luikje de buis uit de kachel trekken, om vervolgens weer dezelfde bouwzuiger te gebruiken.
Op dze manier hoef ik geen schoorsteen te metselen met veegluik en toestanden.

Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Hoi Peter,

Voor wat betreft het warmteverlies, als de kachel ongeveer 10 cm van de omkokering af zou staan, is er dan nog steeds sprake van veel warmteverlies?
...En voor wat betreft de kubus. Moet er dan wel een bocht aan die de kachel ingaat? Op zich vind ik het wel een interessant idee overigens.
Hi Leon,
Als je de omkokering inplaats van 70 cm breed 30 cm maakt, dan blijft er al een stuk meer oppervlakte over.
Die kubus heeft er geen bocht aan zitten, maar een kort stuk rechte pijp. Die er overigens meteen bij de opbouw in moet.
Herman doet de suggestie om een kubus van de juiste maten te (laten) lassen. Ook prima, dan heb je niet zoveel ruimte nodig. En die bouwzuiger, ook een goed idee.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Och ja, moeder de vrouw is het ook niet eens met de omkokering, dus hij komt er dan ook niet.... Het zou natuurlijk ook wel jammer zijn als je warmteverlies hierdoor krijgt.

In ieder geval weer bedankt voor het meedenken!!!

Groeten Leon
Plaats reactie