De bouw van mijn (Berg)kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

En.................


Hij brandt (met een "noodschoorsteeen")

Foto's komen straks!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

En er zijn foto's Er is ook een time-lapse opname gemaakt, maar die is nog even veel te groot om op internet te plaatsen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Wow!!! Gefeliciteerd Kockie!
En dank voor de foto's.

De noodschoorsteen :lol: Zo zie je maar dat een verticale schoorsteen een achterhaald idee is...

Hoe breed en diep moet ie uiteindelijk, met buitenmantel, worden?
Zondag rustdag?
:wink:
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

En hij brand ook al?? :lol:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

proficiat mannen.

Mooie foto reportage.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De noodschoorsteen bestond uit een oude stalventilator en een dikke buis. Deze zijn aan elkaar gelegd met behoorlijke tussenruimte zodat niet al te veel trek werd gegenereerd. Het deurtje van de kachel is er op provisorische wijze voor gezet.

Branden deed ie heel aardig, ondanks alle luchtlekken. Overal trad vocht uit, maar nu 11.00 voelt ie nog steeds iets warm aan, ondanks het feit dat de buitendeur de hele nacht heeft opengestaan.

Ik kan niet wachten tot alles klaar is :)

Vanmiddag (denk ik) verder.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Vanmiddag niet verder gekomen dan profielen zetten en opruimen. Morgen komt er weer een stucadoor en die moet ook verder. Even voorkomen dat morgen alles onder de witte zooi zit :)

Morgenavond hoop ik weer verder te gaan, al moet er eerst nog een muurtje onder het bad komen. Hier nog even een foto:
Afbeelding

Op de achtergrond de "noodschoorsteen"

Verdere foto's zoals al eerder gezegd hier

Let wel op de provisorische opstelling van het deurtje en natuurlijk het ontbreken van een echte schoorsteen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

waarom al aan het stoken?
moet de beton droog zijn voor de pleisterlaag?
Ga je er leem opzetten?
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

walter vaes schreef:waarom al aan het stoken?
moet de beton droog zijn voor de pleisterlaag?
Ga je er leem opzetten?
Walter, als ik me niet vergis, moet er eerst nog een muurtje rond gemetseld worden, als buitenmantel.
(Het zou niet de eerste keer zijn dat ik me vergis :roll: )
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Bert schreef:Walter, als ik me niet vergis, moet er eerst nog een muurtje rond gemetseld worden, als buitenmantel.
(Het zou niet de eerste keer zijn dat ik me vergis :roll: )
Helemaal goed Bert.
Wat je op de foto ziet staan is de kern van het geheel. Daar gaat nog een vuurvaste deken omheen om te zorgen dat de bakstenen mantel niet aan de kern vast komt te zitten.

De breedte komt in totaal op 110 cm, de diepte wordt 75 cm. Omdat-ie tegen een muur staat komt er aan drie kanten een mantel omheen. Door zoveel massa wordt-ie wel trager dan met de normale mantel, maar dat heeft als effect dat er maar een keer per 24 uur gestookt hoeft te worden.

Maar dit is het eerste exemplaar van deze versie, en the proof of the pudding is in the eating. Dus alles zijn verwachtingen en benaderingen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

walter vaes schreef:waarom al aan het stoken?
Omdat we net als kleine schooljongens het niet konden laten om een fikkie te stoken om ons nieuwe speeltje te proberen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zaterdag komt de mantel om de kachel en wordt als het mee zit ook het onderste gedeelte van de schoorsteen gemetseld. De schoorsteen wordt een stuk tegen de bestaande (oude buiten)muur aangemetseld. De oude muur heb ik vandaag gestuct met bastaardmortel.

Ik kan weer niet wachten.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Weer een update:

Vandaag is een groot gedeelte van de kachel gemetseld en is de stookdeur geplaatst. Helaas is het werk niet helemaal afgekomen, maandag gaat het weer verder. Ook is het eerste stukje van de schoorsteen gemetseld.

Het stucwerk van de schoorsteen is nog niet heel erg hard geworden. Misschien dat ik het mengsel voor het stucen van de kachel nog iets aan moet passen.

Foto's vanaf hier

Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Mooi werk Kockie!

Wat is het materiaal van de latei boven het deurtje?(en er onder)
Het blijft indrukwekkend, zo'n echte finoven!

Proficiat,

Bert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Mooi werk, Maarten.

Het wordt schitterend.

Succes verder.
Plaats reactie