Massakachel in nieuwbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Mnae
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013, 19:35

Massakachel in nieuwbouw

Bericht door Mnae »

Wij zijn een koppel met bouwplannen (start werken eind volgend jaar). Onderstaand bericht hadden we reeds op bouwinfo geplaatst maar men heeft ons verwezen naar dit forum. Bij deze dus onze registratie op dit forum.
We gaan een HOB woningen (laten) metselen, beneden 8x15m en boven 8x12m (buitenmaat).
Aan isolatie dachten we: 16cm PIR platen in de vloer, 16cm PIR platen in de spouw en 20cm PIR platen in het dak.
Ventilatie zou systeem D worden en de beglazing 3 voudig.

Graag zouden we deze woning met hout verwarmen aangezien we dit gratis ter beschikking hebben en we dit ook gezellig vinden.

We opteren voor een finoven met warmtewisselaar en buffervat (1000l?).
Met deze finoven zullen we de benedenverdieping op temperatuur krijgen, maar wat met de badkamer en studeerkamers? In deze kamers een radiator voorzien dat warm water uit het buffervat gebruikt?
Voor in de zomer en tussenseizoen ook warm water te hebben zouden we op het buffervat een zonneboiler aansluiten.

Dit geheel gaat volgens mij niet goed genoeg werken, vandaar ook deze post op ecobouwers.
Kan er achter het buffervat best geen doorstromer op elektriciteit/gas geplaatst worden?

Hoe staat EPB de dag van vandaag tegenover verwarmen met een massakachel?
Hopelijk krijgen we hier niet teveel tegenwind door onze keuze van isolatiemateriaal. :)

Ik heb op het forum ondertussen al enkele topics gelezen maar vraag mij nog steeds af of een doorstromer dit kan trekken? Indien er andere fouten in mijn denkpiste zitten, laat dit gerust weten.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door kockie »

Wat verwacht je überhaupt nog aan verwarming nodig te hebben? Peterberg is een "passiefhuis" aan het bouwen en moet volgens zijn berekeningen erg terughoudend stoken.

Ik weet niet precies hoe ver Ritsaert Snijder is met zijn massakachel met verwamingsspiraal. Misschien kan hij nog een en ander uit de doeken doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door JW te R »

Hebben jullie vloerverwarming overwogen? Vooral als je nog moet bouwen zijn de meerkosten van de aanleg van vloerverwarming relatief laag. Ook op de bovenverdieping (waar vreemd genoeg 'standaard' nog steeds radiatoren geplaatst worden).
Voordeel van overal vloerverwarming (en/of wandverwarming) je kunt op een veel lagere temperatuur stoken, en je hebt een prettig en constant binnenklimaat. En het is prima te stoken vanuit een buffervat.
Mnae
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013, 19:35

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door Mnae »

Over vloerverwarming hebben we inderdaad ook nagedacht.

Op de benedenverdieping lijkt dit totaal uit den boze vanwege de reeds aanwezige trage verwarming (finoven).
Boven moeten enkel 2 kinderkamers en 1 badkamer verwarmd worden. Een trage verwarming op de bovenverdieping lijkt ons beiden niet nodig/gemakkelijk.

Hieronder een schets wat ik in gedachten heb:
http://i44.tinypic.com/2dakarn.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 25 nov 2013, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van afbeelding gemaakt
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Mnae,
Een massakachel is wat mij betreft een redelijk ideale verwarming voor een huis. Als je heel goed gaat isoleren is het wel verstandig om te kiezen voor een kleine kachel. Om die vraag te beantwoorden heb je een warmteverliesberekening nodig.

Ik heb met mijn Finoven geëxperimenteerd met een warmtewisselaar. Conclusie was dat als je wat meer warmte gaat afnemen dat je dan de kachel teveel afkoelt. Dan heb je ergens anders in huis warm water met een finoven die niet merkbaar warm meer is. Een Massakachel geeft 24 uur per dag 3 tot 5 kwh warmte. 3 kw warmte per uur is niet veel.

Ik heb gekozen voor een centraal geplaatste Finoven, waarbij de indeling van de ruimte mee helpt aan het verspreiden van de warmte. Ik heb daarnaast gewoon een cv voor als het heel koud wordt of voor houtloze periodes.
groet!

Ritsaert
Mnae
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013, 19:35

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door Mnae »

ritsaert snijder schreef:Ik heb met mijn Finoven geëxperimenteerd met een warmtewisselaar. Conclusie was dat als je wat meer warmte gaat afnemen dat je dan de kachel teveel afkoelt. Dan heb je ergens anders in huis warm water met een finoven die niet merkbaar warm meer is.
Wanneer de finoven te snel afkoelt via de WW, is de massa van de kachel dan niet te klein? Hoe meer massa hoe meer warmte er toch onttrokken kan worden.

ritsaert snijder schreef:Ik heb gekozen voor een centraal geplaatste Finoven, waarbij de indeling van de ruimte mee helpt aan het verspreiden van de warmte. Ik heb daarnaast gewoon een cv voor als het heel koud wordt of voor houtloze periodes.
Jij maakt dus geen gebruik in zomer en tussenseizoen van een zonneboiler?
Kan de doorstromer in onze schets het temperatuurverschil niet opvangen?
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door Johndc »

Start hier eens een nieuw topic met je vragen.
http://technologieforum.forumatic.com/index.php
Want er zijn nog andere mogelijkheden die het volgens mij heel wat dichter in jou richting van denken gaat brengen.
Alhoewel ik je al in een paar dingen zal tegenspreken. :wink:
Maar...het is en blijft een item waar je best eerst heel goed over nadenkt én informatie inwint.
Je kan er enkel maar beter van worden. (En je comfort ook!)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door Pietje »

Hey John!

Je mag ook hier inhoudelijk posten, hoor! ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Mnae,
Wanneer de finoven te snel afkoelt via de WW, is de massa van de kachel dan niet te klein? Hoe meer massa hoe meer warmte er toch onttrokken kan worden.
Hoe meer massa hoe meer warmte je kan opslaan en hoe langer je het kan vasthouden (hangt ook af van de constructie)

De hoeveelheid warmte wordt bepaald door de hoeveelheid hout die je met een redelijk rendement kan verbranden. Het rendement van een massakachel neemt af als je meer hout gaat verbranden. De Finoven is dan intern nog heel heet en heeft veel minder capacitiet om warmte op te nemen. Dat betekent dus een hogere rookgastemperatuur in de schoorsteen en een lager rendement.

In een gemiddelde finoven stook je ongeveer 2 keer op een dag een batch van 9 kilo hout. We rekenen met een energiewaarde van 4 kwh per kio hout. 18 keer 4 kwh = 64 kwh. De fionoven geeft die warmte af in 24 uur en zal dan per uur een 3 kw afgeven. Uiteraard kan je ook maximaal 3 keer 9 kilo hout stoken maar dan zal het rendement ook wat afnemen.

Als ik jouw isolatieplannen zie en je kan dit in een nieuwbouwsituatie optimaal toepassen dan zal het vermogen niet een probleem zijn. Als je een massakachel centraal kan plaatsen waarbij de warmte zich goed kan verspreiden dan ben je heel goed bezig en heb je een heel fraai systeem waarbij je de warmte zonder ingewikkelde beveiligingen en pompen kan verspreiden.

Lukt dat niet dan kan je kijken of je met een register in een deel van de finoven net dat beetje warmte kan afnemen wat je nodig hebt.

Heb je meer nodig dan kan je misschien beter kijken naar een hout cv achtige oplossing met beveiligingen en een buffervat.

Maar met een warmteverliesberekening en kritisch kijken naar de indeling kan je heel ver komen.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door Dutch John »

Een uitstekend geïsoleerd huis verwarmen is niet het probleem. Koelen wel. Misschien meteen meenemen? De massakachel tevens als massakoeling?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door deleted »

Vermits het huis nog gebouwd gaat worden, moet je eigenlijk niet op zoek naar 'technische' hoogstandjes, maar naar een structurele oplossing.
Het is een ontwerp-kwestie.
Een massakachel kan in een nieuwbouw perfect zo geconstrueerd worden dat ze alle ruimtes 'ziet'.
Een massakachel kan in de hoogte van een extra bell voorzien worden om op een bovenverdiep ook directe warmte af te stralen. Bovendien zal het onvermijdelijke aandeel convectiewarmte sowieso al meer naar de bovenverdieping vloeien.
(en met balansventielatie wordt sowieso al alle warmte verdeeld)

Een huis zou zo ontworpen kunnen worden dat de kamers die wat koeler mogen zijn (slaapkamers, werk- en was-ruimtes) beneden gesitueerd worden en de warmere leefruimte juist bovenin onder het dak. (dat geeft je tenminste de mogelijkheid om de slaapkamers 'koeler' te houden.

Alle technisch gedoe en buffervaten om enkel een beetje SWW aan te maken is ook weggegooid geld.
Een zonneboiler met aangepaste (kleine, afhankelijk van het aantal bewoners)voorraad is prima voor het grootste deel van het jaar.
Gebruik al de energie voor het rondgepomp, het extra onderhoud, de energie die het kost om al deze zaken te gaan 'verdienen' en daarna weer te "vernieuwen" maar beter om het water rechtstreeks te verwarmen in een simpel doorstromertje.
Een douchewarmtewisselaar kan ook rendabel zijn bij een minimaal aantal douchers of bij erg fervente douchers ...
En een spaardouchekop is ook snel terugverdiend.
Uiteindelijk kan het ook met een waskom en een fluitketel warm water ...
(Al zou ik ook best eens willen weten wat de EPB van dit laatste zal zeggen ...)
Hoe staat EPB de dag van vandaag tegenover verwarmen met een massakachel?
Geen idee. Wellicht niet gunstig want het is geen industrieel product, dus wordt er niet voor gelobbied.
EPB is een virtuele tel-oefening. Best niet tegenin gaan, maar tacklen met virtuele oplossingen: hang virtueel een gasketel of elektrische panelen.
Eventueel haal je er een paar defecte aan oudijzerprijs van de sloop.

G
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door recumby »

Hierbij ter vervollediging mijn situatie:
Ik verhuis over enkele weken naar een nieuwbouw-woning die uitsluitend met massakachel verwarmd zal worden. Ik stook momenteel om de 2 dagen 10 a 15kg hout. Daarmee is het nu op de benedenverdieping 20 graden, op het 1e verdiep 18 en op de zolder 16graden (nog geen deuren geplaatst). De warmte wordt dus prima verdeeld in het huis. Zonder dat de ventilatie is aangesloten.

Ik heb leidingen naar bad en kinderkamers gelegd om deze indien nodig te kunnen verwarmen (radiatoren). Voorlopig denk ik echter dat de installatieprijs voor zo'n kleine cv-installatie relatief duur is. Daarom (en ook omdat ik wat tijdsgebrek heb om dit nu nog te installeren) overweeg ik om een eenvoudige electrische verwarming/ventilator te kopen voor de badkamer. Gezien het huis goed is geïsoleerd (K19) is dit een te overwegen oplossing, temeer omdat deze ruimte (badkamer) maar af en toe verwarmd moet worden.
Later, als de kinderkamers ook verwarmd moeten worden, kan ik dan de installatie doen van een pomp+regeling om de radiatoren met mijn bufferwater te voorzien.

Gr,
R
PS: PIR is idd een weinig ecologische keuze, maar voor het dak (behalve als het een plat dak ik) is dit ronduit een slechte keuze, in alle opzichten!
PSS: warm water wordt middels eenvoudige radiator-warmtewisselaar aan de achterkant van de kachel verpompt naar buffervat. Er werd ook een douche-warmtewisselaar voorzien.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door recumby »

wat de EPB betreft:

Ik heb volgens de epb een heel matige energievraag in mijn woning (E70 of zo), terwijl mijn huis in praktijk toch wel erg zuinig zal zijn.
Zal me worst wezen wat de epb ervan denkt. Gelukkig kwijl ik niet van het woord "passiefhuis" want anders was het een ramp geweest.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

@G,
Hoe je de indeling maakt heeft ook invloed op de warmteverdeling in je huis (isolatie, reflectie, massa in de muren). Daarnaast is natuurlijk de positie van de massakachel ten opzichte van de ramen heel belangrijk.

Een douche warmte wisselaar moet je bij nieuwbouw zeker inpassen. Weinig techniek en een goed rendement.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:@G,
Hoe je de indeling maakt heeft ook invloed op de warmteverdeling in je huis (isolatie, reflectie, massa in de muren). Daarnaast is natuurlijk de positie van de massakachel ten opzichte van de ramen heel belangrijk.
Zeker. Vandaar dat ik het ook eerder een ontwerp-kwestie vind. De verwarming(hier massakachel) moet in het geheel bekeken worden, dit is dus niet iets dat je aan de verwarminhgs-installateur moet overlaten, maar iets wat door de architect (bij nieuwbouw) zou bepaald (ingepast) moeten worden.
In een perfecte wereld ...

G
Plaats reactie