60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertus138
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2013, 21:04

60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door bertus138 »

Er is een fabrikant die een dubbelwandige pan produceert waarmee een energiebesparing gerealiseerd wordt van 60%. De pan heeft een soort van spouwmuur en functioneert als een soort hooikist. De kooktijd van 5 minuten is voldoende om een gerecht te garen.
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door PaulBE »

Tot je het over kooktijd had dacht ik dat je het over een dakpan had! :lol:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door Pietje »

Die worden toch ook gebakken...? :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door Lycopoda »

bertus138 schreef:De kooktijd van 5 minuten is voldoende om een gerecht te garen
Isoleren heeft niks met kooktijd verkorten te maken. Daarvoor moet je de kooktemperatuur verhogen d.m.v. druk (zo werkt de snelkookpan).
Kan me wel voorstellen dat je energie bespaart bij gerechten die lang moet stoven. Maar die maken wij alleen in het stookseizoen, en dan ook meestal op de kachel.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door David86 »

Wellicht word er op gedoeld dat de isolerende eigenschappen voldoende zijn om de pan van het vuur te halen na 5 minuten, het gerecht kan dan door garen (wat ook gebeurt op temperaturen ver beneden het kookpunt van water) in het kookwater dat erg lang op temperatuur blijft door de goeie isolatie van de pan. De werking van een hooikist zoals ts ook stelt..

Een andere eenvoudige energie besparing voor koken op vuur is een "pot skirt", ikea verkoopt ook inzetmandjes voor kookpannen waarmee je dus meerdere ingrediënten van een gerecht in een pan kunt garen ook al hebben ze een verschillende bereidingstijd.

Heb je meer info over de pan ?
..
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door peterberg »

Een pan die dubbelwandig is koelt natuurlijk minder af, dat is waar. Maar het ding kost ook een stuk meer energie om de inhoud aan de kook te krijgen, die isolerende buitenkant werkt net zo goed de andere kant op. Het klinkt in mijn oren niet als een geweldig voordeel van een ongetwijfeld dure pan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door Dutch John »

Eén dure kookpot zou nog te overkomen zijn. Een hele set wordt al anders. Zeker als je goede pannen en potten ervoor gaat vervangen. Wij hebben daarom een half keukenkastje uitgeruimd (weg met die magnetron) en daar een hooikist van gemaakt. Kost niks, er staat niets in de weg en het werkt universeel.

Met een snelkookpan is het natuurlijk ook prima energie besparen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door PaulBE »

peterberg schreef:Een pan die dubbelwandig is koelt natuurlijk minder af, dat is waar. Maar het ding kost ook een stuk meer energie om de inhoud aan de kook te krijgen, die isolerende buitenkant werkt net zo goed de andere kant op. Het klinkt in mijn oren niet als een geweldig voordeel van een ongetwijfeld dure pan.
Dat was ik ook al aan het denken.
Aan de andere kant denk ik niet dat de bodem, waar hij dus opgewarmd wordt, dubbelwandig zal zijn. Dit juist omdat hij efficient en even snel opgewarmd zou kunnen worden. Langs die enkelwandige bodem zal hij dus "even efficient" terug afkoelen.

Een hooikist blijft dus om deze en bovenaangegaalde redenen interessanter.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door David86 »

Een soort blinde test, maar in plaats van het merk zien we het product niet waar een mening over gegeven word ;)

Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar een plaatje en wat specs van de pan..
..
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 60% energiebesparen d.m.v. een dubbelwandige pan

Bericht door JantjeV8 »

Een frituurpan is ook dubbelwandig
Plaats reactie