Rondo: een grundofen, mooi, maar...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door Bert »

Dit is een kachel die wel in veel interieurs zou passen. Niet te groot en nog mooi ook. Komt van de website http://www.rondolino.de/heizen/abc.html

Afbeelding

Wat mij opviel in onderstaande tekening is dat deze kachel finoven-allures heeft, door het tegenstroomprincipe. Maar mijn enthousiasme was vlug over toen ik beter keek. Zoek de Vout(en) :roll: :D

Afbeelding
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Ik denk dat mijn basiskennis over kachels te klein is, maar bedoel je dat de buitenlaag niet warm genoeg kan worden om te gaan stralen door de luchtstroom in de tussenwand? :oops:
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Mooi design, lijkt wel een beetje op een ronde versie van de bergkachel ;-)

Maar met luchtaanvoer van binnen, dus dat kan ik al weer schrappen, voor mij.

wat is de fout in het concept, denk niet dat het de bedoeling is dat de rookgassen ook tussen de 2 wanden kan.
Zouden die 2 wanden elkaar moeten raken?
Klaas
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007, 23:33

Bericht door Klaas »

Ehmmm.....

Is de Vaud dat de heetste verbrandingsgassen de buitenste stenen verwarmen en de afgekoelde gassen de kern van de kachel?

groeten, Klaas.
Klaas
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2007, 23:33

Bericht door Klaas »

Offe.....

Is het dat de hete verbrandingsgassen de binnenste (stalen?) schoorsteenpijp "voorverwarmen"?
En inderdaad: wat doet die luchtspouw daar?

Ik ben benieuwd wat de fouten zijn.

Vertel!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Gassen die afgekoeld worden, moeten naar beneden stromen en niet naar boven zoals op bovenstaande tekening staat afgebeeld. Dat is ook de reden dat finovens en afgeleide produkten de rookgasafvoer aan de onderkant hebben. Alleen de koelste gassen kunnen dan ontsnappen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

dit kachel concept, het is een concept tekening, wordt in duitsland zeer veel toegepast onderanderen door brula als je hem in leven de lijve ziet, is het ttoch net even anders.

de venturi is echt pefrfect afgesteld aan de aan de hand van de vuur kamer in het echt (degenen die ik heb mogen zien) hebben ook in de naverbrandingskamer een luchtinvoer, zodat daar een goede naverbranding ontstaat.

de hoogte van die naverbrandingskamer in samenwerking met de venturi zorgt voor een goede tubulentie.
De onderste paarse pijl zorgt voor een schone ruit en doet dienst als primaire lucht inlaat.

de bovenste pijl geeft hier op de \tekening een foutief beeld, deze pijl zorgt voor de lucht toevoer in naverbrandingskamer.

Het gedeelte waar de rookgassen naarbenedengaan (TUSSEN DE CORE EN DE "IJZEREN PIJIP)" is een behoorlijke lengte die toch in de praktijk zorgen voor een goed rendement.

een slecht ontwerp is het niet, is beter als een ijzeren kachel, is echt goedkoop en is verhuisbaar,
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Brit schreef:Ik denk dat mijn basiskennis over kachels te klein is, maar bedoel je dat de buitenlaag niet warm genoeg kan worden om te gaan stralen door de luchtstroom in de tussenwand? :oops:
Stralingswarmte is niet onderhevig aan luchtstromen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door peterberg »

Bert schreef:Dit is een kachel die wel in veel interieurs zou passen. Niet te groot en nog mooi ook. Komt van de website http://www.rondolino.de/heizen/abc.html
Wat mij opviel in onderstaande tekening is dat deze kachel finoven-allures heeft, door het tegenstroomprincipe. Maar mijn enthousiasme was vlug over toen ik beter keek. Zoek de Vout(en)
Hi Bert,
Zoals ik het zie: het tegenstroompad is erg kort, en de ijzeren pijp die de rook af moet voeren zit in het bovenste en dus heetste deel van het geheel. Eigenlijk ziet-ie er een beetje voorzichtig uit, in die zin dat de gasstroom zo te zien een paar keer over relatief korte afstand op en neer gaat. Wat wij inmiddels gewend zijn is een tegenstroom kanaal van ...effe kijke... tussen 1,5 en 2 meter naar beneden. Daar heb ik echt gek naar staan kijken de eerste keer dat ik zoiets bouwde. Tot mijn eigen stomme verbazing werkte het ding zonder aandringen en zonder kortsluitklep!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:Mooi design, lijkt wel een beetje op een ronde versie van de bergkachel ;-)
Hi Walter,
Wat grappig dat je dat zo ziet. Ik heb namelijk nog een half uitgewerkt ontwerp liggen van een ronde versie... Al jaren, eigenlijk. Maar dan niet samengesteld uit ringen, zoals deze, maar weer met zwaluwstaarten en 6 segmenten rondom. Erg moeilijk goed te krijgen, hij gaat om die reden dan ook niet gemaakt worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Leuk, zoveel reacties!

@ Brit:
Ik ben zelf zeker geen expert. Ik heb alleen het voorrecht gehad om vele urenlange gesprekken met Dirk Bauwens te voeren. Hij heeft me in de wereld van de vuurmeesters ingewijd en de weg getoond naar Heiki Hytianen, Kushnetchov, Masonry Heaters Association, Tighelaar, enz..Helaas zijn we niet als vrienden geëindigd, na een ruzie, op dit forum nog wel. .

Voorzover ik deze kachel begrijp, is er geen luchtstroming langs binnenkant van de buitenste wand. Het lijkt eerder een uitzettingsvoeg, misschien zelfs met isolatie gevuld?

@ Walter:
Luchttoevoer van buiten lijkt me niet onmogelijk gezien de opbouw van dit ontwerp.

@ Klaas: Ja, die schoorsteenpijp temidden van de secundaire, heetste, verbrandingskamer, zie ik persoonlijk als de grootse fout! Durf bijna wedden dat de rookgassen met meer dan 300°C de schoorsteen in gaan.

@ Kockie:
Ik zou het niet beter hebben kunnen formuleren!

@ exroom:
Ha, iemand die deze kachel echt gezien heeft. Ik wil je wel geloven en zou het liefst besluiten dat deze kachel ok is, maar volgens mij kan het niet. Het is niet omdat een kachel lekker brandt, dat hij ook voldoet qua rendement, emissies, enz..
De bovenste paarse pijl is inderdaad verwarrend, maar dat komt door de lage resolutie van de tekening. Dit is het detail op schaal 200%:

Afbeelding

Duidelijk is hier te zien dat jij gelijk hebt met de toevoer van de secundaire lucht. Die gaat door de nauwe spleet (venturi?) recht naar de vernauwing bovenaan de vuurkamer.

@Peterberg:
Jij en de anderen zijn vlugger dan ik, nu blijven er geen "fouten"meer over! Het enige wat ik nu nog kan toevoegen is dit: bovenaan de primaire kamer ontstaat de eerste grote hitte, daarboven zit een dun "plafonnetje" en dààrboven zouden de koelste gassen van heel de kachel moeten zitten. Dit klopt niet, me dunkt. Er gaat hitte verloren, al uit de eerste en tweede trap, rechtstreeks de schoorsteen in. Zonde...
Mijn indruk is dat deze ontwerper echt naar finovens gekeken heeft, er is immers een echte 'bovenkamer', maar vervolgens gaat alle potentiële winst weer verloren.

Het zou leuk zijn om binnen dezelfde maten en met evenveel materiaal een gecorrigeerde versie te maken. Misschien een idee: een vriendschappelijk ontwerp-wedstrijdje, met Peter als jury... ?


:D
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

exroom, heb jij prijzen van deze kachels?

een beetje off-topic: je hebt op dit forum al een paar keer brula.de genoemd.
Gisteren heb ik hun catalogus gedownload en ja! het is een uniek bedrijf.
Prijzen zijn op het eerste gezicht heel redelijk en ze hebben vuurvaste vormstukken die je bijna nergens meer vind.
Ook de kacheldeurtjes zijn niet mis, bijvoorbeeld de BRULA Grundofentüre GT-A Grundofenheiztüre mit Außenluft-Anschluss. De oplossing voor Walter Vaes?

Jammer dat het zo ver weg is, in de Allgau, meer dan 700km van waar ik woon, in Gent, op de Nederlands-Franse grens...
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Op de site van deze kachel staat een zeer mooie uitgebreide informatie van deze kachel, als je die zou lezen en daar de plaatjes en de detail tekeninen zou bekijken zie je dat daar de bovenste pijl het weer even net iets anders doet :o

http://www.rondolino.de/infos/rondolino.pdf

pagina 3,
en die tekening lijkt ook weer niet op de echte versie, gelukkig maar zou ik voor dit bedrijf zeggen :wink:

brula is inderdaad ver weg, zeer veel kachelbouwers betrekken bij hun hun materialen. de eerste keer datw er waren, stonden we echt te kijken.

Wij hebben een eigen bedrijf met een vestiging in prague, zodoende komen we vaak zat bij brula in de buurt. ik heb al zeer veel onderdelen bij hun opgehaald voor kennisen en vage vrienden.
de prijzen zijn voor een nederlands bedrijf erg gunstig en een zeer hoog kortings percentage. het is zeker de moeite waard als je veel nodig hebt.
kleine dingen kunnen zij versturen (ook deuren, dat is alleen al een keer tegengevalllen/kapotgevallen :twisted: )
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

exroom schreef:Op de site van deze kachel staat een zeer mooie uitgebreide informatie van deze kachel, als je die zou lezen en daar de plaatjes en de detail tekeninen zou bekijken zie je dat daar de bovenste pijl het weer even net iets anders doet :o
http://www.rondolino.de/infos/rondolino.pdf
pagina 3,
en die tekening lijkt ook weer niet op de echte versie, gelukkig maar zou ik voor dit bedrijf zeggen :wink:
Bedankt exroom, maar ik begrijp er niets meer van.
Wat moet ik me hierbij voorstellen:

Afbeelding

Of is het de bedoeling van dit bedrijf dat we de details niet begrijpen?
Tijd voor wat nachtrust, morgen zien we wel verder,

vriendelijke groet,
Bert
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Of is het de bedoeling van dit bedrijf dat we de details niet begrijpen?
Tijd voor wat nachtrust, morgen zien we wel verder,
klopt, net zoals elk weldenkend bedrijf
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie