Spiraal in openhaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Ik leef toch echt met je mee helex!
geef het niet te snel op.
maar je moet maar zo denken, zo snel als je hier vrienden maakt doe je het nergens, geen van allen willen je kwijt! :lol:

ik denk dat je als het mogelijk is, zoveel mogelijk gebruik moet maken van natuurlijke beweging kost niks, het systeem wordt zoals al door anderen gezegd natuurlijk wel kritisch, maar een echt hobbist vind dat nietb erg

groet, en geef het niet op
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Nee opgeven dat zeker nog niet maar ik ben bijna door mijn fantasie heen om wat nieuws te bedenken.

Ben al weer een uur aan het tekenen maar kom elke keer vast te zitten, en waarom te wijnig kennis over stoom, vuur, water enz ach dat krijg je er van als maar een monteurtje bent die in standverwarming doet helaas...........

michel

ga weer verder tekenen

of iemand moet wat tips hebben :oops: :oops:
Warmte uit mijn Helex halen.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Misschien weet je al hoe open systeem werkt maar voor een idee te krijgen http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1390&site_id=31 . Afbeelding een. Misschien heb je er iets aan voor je nieuwe tekening.

mark
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Hee Mark,

Als ik een open systeem wil dan wil ik het "buffervat" beneden in de kelder hebben staan kan dat?????

Met z'n autodop zeg maar????

Zou de +/- 95 graden om de enkelwandige pijp voldoende zijn om overdracht te geven naar de 15 mm zachte koperen buis ( de windingen dicht tegen elkaar aan 1/2 meter hoog ) die rond de enkelwandige pijp zit.??????

Koken cq stoom zou dat hierbij ook kunnen gebeuren bij die 95 graden ( moet er wel bij zeggen de allesbrander brande gewoon NIET extreem heet gestookt )???

En als ik een spiraal om de pijp heb en met de koperen pijp naar beneden ga in de kelder waar dan het buffervat staat gaat dat dan vanzelf circuleren ( ik denk dat ik aan dit ff moet wennen :wink: ).

Zijn er nog bepaalde sensors die ik moet gebruiken??????

Overdrukventiel bv.?????

Mark heb je hier antwoord op. Of iemand anders.
Gr. Michel
Laatst gewijzigd door Helex binkie 7 kw op 20 nov 2007, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Warmte uit mijn Helex halen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:Misschien een wat kromme vertaling uit het Duits mijnerzijds: Wassertasche.
Watermantel.

Groet, Cp

Ps. Kockie, zie je nu dat het juiste gebruik van het Nederlands door allerlei redenen best lastig is? En dan is dit nog vakidioom. Vandaar dat ik wel eens een sneer maak naar het gebruik (of, en voornamelijk, het gebrek daaraan) van punten, komma's en hoofdletters. Of waar men heel krom Nederlands gebruikt, en feitelijk precies iets anders schrijft van wat men bedoelt.

Ook een zo juist mogelijk gebruik van het Nederlands is een vorm van beleeftheid naar de forumgebruiker! :P
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Chicken Power schreef:feitelijk precies iets anders schrijft van wat men bedoelt.

Ook een zo juist mogelijk gebruik van het Nederlands is een vorm van beleeftheid naar de forumgebruiker! :P
Hè Cp...........

Nu breng je mij in verwarring. Welke beleefdheid of beleeftheid bedoel je eigenlijk??

Groet,
DJ

Ps: Als het zelfspot is; petje af!!
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Helex binkie 7 kw,

Er is een topic over thermosifon werking http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=215 . Daar kun je veel lees plezier aan beleven en wat van opsteken. Bij ons staat het buffervat op zolder. Of het beneden je kachel kan weet ik niet maar het antwoord kun je daar vast vinden.

Overdracht voldoende is kan ik geen antwoord opgeven. Want als het watrer begint te stromen in de ww loopt de temperatuur niet snel hoog op door de koelte van het water. Als je buffervat te klein is en snel warm wordt zal de temperatuur in de ww ook stijgen door het al verwarmde water uit je buffervat. Dus als je buffervat te klein kiest kan je water teperatuur te hoog worden en gaan koken. Als er een automatische vulling (vlotter) bij bouwt koelt de boel wel weer af maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dus de grote van het buffervat in combinatie met het vermogen van je kachel is ook belangrijk om je juist water temperatuur bereiken zonder dat het buffervat kookt.

Wij hebben hier geen sensors en geen overdrukventiel op het buffervat alleen maar een stoompijp direct naar buiten en een vlotter om het te kort van water weer aan te vullen na het stomen. Is tot nu toe nog nooit gebeurd.

Thermosifon is prachtig verbruikt niets en onderhoud is er ook niet. En werkt echt goed maar als je het voor het eerst ziet denk hoe kan het nou we zijn zo gewend geraakt aan pompen enz.

mark
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Hee Mark,

Ik reageer hier vanavond even op ga eerst eten en dan ff lezen.

Je hoort van mij


Michel
Warmte uit mijn Helex halen.
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Hee Mark ( en natuurlijk de rest ook )

Wil het buffervat beneden in de kruip ruimte zetten, maar daar is niet z'n goede melding over ( op het forum ) dus denk toch dat ik een klein pompje in het systeem plaats.

( wat betekend "ww" )

Maar als de watertemp. onder de 90 graden blijft dan is er toch geen gevaar voor koken van het water?????

En zoals ik in mijn tekening laat zien met een radiator met een blower erachter voor de safty als hij dan boven de 90 graden komt kan de blower het water weer afkoelen en nu hoor ik al "stel'" dat de stroom uitvalt...........wat dan. we leven wel bijna in 2008 ik woon hier al 9 jaar nog nooit gebeurt.

Ik denk zelf het systeem niet te groot te maken en waarom niet omdat de temp. die ik op wil vangen rond de enkelwandige pijp niet super hoog zal zijn ( de max die ik heb gemeten is 117 graden onderaan de buis. Kachel niet overbelast verhit ).

Kan het mis hebben maar zo gaat op dit moment mijn gedachten.

Het is even uitzoeken hoe groot het buffervaatje moet worden ten opzichte van de overdracht van de kachel.

Michel
Warmte uit mijn Helex halen.
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

ww = denk ik warmtewisselaar
als jouw buffervat in de kelder komt, met een open verbinding naarbuiren toe moet de inhoud wel hel erg klein zijn wil het gaan koken, en door die stoompijp naar buiten toe heb je volgens mij geen kleppen nodig

de stoompijp moet wel de juiste dimensie hebben
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Hee Exroom,

Leg dat eens uitgebreider uit als je wilt klink goed.

Michel
Warmte uit mijn Helex halen.
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

ik had toch al een tekeing geplaatst met de uitleg van chickenpower,
deze man weet op dit gebied veel meer, zie zijn commentaar.
deze tekening is denk ik een heelgoed houvast.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Wil je wat warmte onttrekken uit een rookgaskanaal dan zal je een flinke spiraal om heen gewikkeld noeten worden.

Je hebt een beperkte contactoverdracht, mee genomen dat je van niet al te warme lucht water moet verwarmen geef ik je weinig hoop dat je er echt wat profijt van hebt.
Laat de buis 150mm zijn, de meeste warmte raakt de wand van de buis niet, de meeste warmte verdwijnt door je schoorsteen naar buiten.
Zonder deze oplossing wordt de warmte aan de lucht over gedragen van in de buurt van de kachel geschat 30 graden een verschil van +/- 65 graden. (als de buis 95 graden is)

Als je een radiator wil opwarmen naar 65 graden is de overdracht gemiddeld 35 graden. (verschil aanvoer retour 10 graden genomen)
Nu is direct contact beter dan door een luchtlaag maar alle plussen en minnen hou je weinig over.

Ik schat dat je 300 watt over houd aan vermogen per m2 buis die omringt is door de koperbuis.
De 65 graden van de koperbuis verwarmd alsnog de directe omgeving als dit ongeisoleerd is. Daarbij vergroot je de oppervlakte ook nog vanwegen de toename in verwarmend oppervlak.

Ik zie het als een dure oplossing met die meer gaat kosten dan het ooit zal opbrengen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Hai chathanky,

Hier heb ik wat aan bedankt ik ga het roor helemaal omgooien, denk dan aan een ring in de opehaard zelf te maken van rvs. Daar moet ik veel meer rendement weg kunnen halen. Ik heb dit type kachel: http://www.helex.nl/main.php?c=2&s=10&p=32&f=7 Achter het vuur wil ik dan 1 of meerdere ringen van rvs maken en die door de achterkant van de haard ( het gat waar de kachelpijp aansluiting zit ) heen boren en zo naar een ww gaan. Maar dan nu wel met een buffervat ( open ).

Ik begrijp dat dit meer kunde vraagt maar ik denk dat dit de enige oplossing is voor wat betreft deze openhaard.

Hoor graag jullie mening.
Voel dat de oplossing in de lucht hangt.

Michel
Warmte uit mijn Helex halen.
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Ik heb wat voor je opgezocht:


http://www.kachelplaats.nl/Kachels/Kach ... selaar.bmp
Universele Warmtewisselaar ten behoeve van de Alfa en de Beta kachel houtkachel, of zelf in te bouwen in een andere daarvoor geschikte kachel.
volledig roestvrijstaal.


http://www.kachelplaats.nl/webshopimage ... ravity.bmp

1. STOVE (FIREPLACE INSERT)
2. STOVE (FIREPLACE INSERT) WATER HEAT EXCHANGER
3. OPEN EXPANSION TANK (SERVES AS SAFETY DEVICE)
4. THERMOMETER
5. MANOMETER
6. BALL CLOSING TAP
7. OUTFLOWAND INFLOW TAP
8. RADIATOR THREADED JOINT (CONTROL)
9. RADIATOR VALVE (CONTROL)
10. RADIATOR
11. AIR RELIEF VALVE
12. WATER TAP
13. PRESSURE INFLOW HOSE



mischien dat je zoiest kan gebruiken?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie