Finoven/tegelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Finoven/tegelkachel

Bericht door Leon »

Hallo Allemaal,

Even voorstellen:

Mijn naam is dus Leon, wonend in zuid nederland.

Ik ben al reeds geruime tijd dit forum, en anders sites, aan het volgen met als doel genoeg kennis te vergaren om zelf een finoven of tegelkachel te bouwen.
Morgen ( gezien het tijdstip vandaag) ga ik naar een rondleiding bij de twaalf ambachten. Waarschijnlijk ga ik met de werkmappen naar huis.

Zijn deze te gebruiken om een goed wekende kachel te maken?
Hier op het forum worden vaak zeer tegenstrijdige dingen aangegeven, waardoor ik echt niet meer weet wat wel en wat niet klopt.

Ik hoop dat hier iemand, of meerderen me op weg willen helpen.
- hoe groot/zwaar moet e worden voor een ruimte van 65 m² (matig geisoleerd)

- kan ik de stookkamer zelf maken, of moet ik hier een kant en klaar exemplaar voor kopen?

- kun je met een standaard werktekening je eigen wensen voor wat betreft uiterlijk aanpassen?

- wat zal het houtverbruik bij benadering zijn voor een dergelijke kachel?

- moet de luchttoevoer nu wel of niet van van buiten komen?

- de kostprijs bij bendaring. Ik ben een handige harry, dus kan alles zelf maken.

Alvast vele vragen, en er zullen nog zeer veel meer volgen.

Alvast bedankt,

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven/tegelkachel

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Hallo Allemaal,
Morgen ( gezien het tijdstip vandaag) ga ik naar een rondleiding bij de twaalf ambachten. Waarschijnlijk ga ik met de werkmappen naar huis. Zijn deze te gebruiken om een goed werkende kachel te maken? Hier op het forum worden vaak zeer tegenstrijdige dingen aangegeven, waardoor ik echt niet meer weet wat wel en wat niet klopt.
Hallo Leon,
Je kunt de tekeningen van Kick Rietveld als basis gebruiken. Het is wel jammer dat deze werkmap bijna 20 jaar geleden werd gemaakt. Daardoor zijn wat constucties toegepast die nu ouderwets ogen. Een afsluitklep tussen expansiekamer en de schoorsteen bijvoorbeeld zou ik nu niet meer zo toepassen, en er wordt in de hele map geen maten van de luchtoevoer genoemd. Verder steunt het hele ontwerp heel sterk op luchttoevoer via het rooster, wat een behoorlijk grote CO concentratie geeft.
Ik hoop dat hier iemand, of meerderen me op weg willen helpen.
- hoe groot/zwaar moet e worden voor een ruimte van 65 m² (matig geisoleerd)
Hangt van je te bereiken stookritme af. Een keer per dag, mik op tenminste 100 kg per te overbruggen uur. Twee keer per dag, dan kan met de helft volstaan worden, maar de feitelijke constructie wordt dan belangrijker.
- kan ik de stookkamer zelf maken, of moet ik hier een kant en klaar exemplaar voor kopen?
Die kun je zelf ook maken. Wat je echt nodig hebt is een afgewogen beluchting, daar staat of valt je ontwerp mee.
- kun je met een standaard werktekening je eigen wensen voor wat betreft uiterlijk aanpassen?
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Uiteraard kan de afwerking aangepast worden, maar de vorm valt niet te beinvloeden.
- wat zal het houtverbruik bij benadering zijn voor een dergelijke kachel?
Dat wordt moeilijk. Je hebt meer dan 65 Kw per 24 uur nodig, je isolatie is matig, laten we zeggen tussen 3 en 4 Kw per uur. Een kg droog hout levert ongeveer 4 Kw aan warmte in een goede kachel. Bij 3 Kw/u wordt dat 72 Kw per etmaal : 4= 18 kg hout. Dat wordt een behoorlijk grote kachel, bij 55 graden oppervlakte temperatuur gemiddeld komt er 0,5 Kw/u per m2 uit. Hij zal dus tenminste 6 m2 echt verwarmend oppervlak moeten hebben.
- moet de luchttoevoer nu wel of niet van van buiten komen?
Hier over zijn evenveel meningen als mensen. Ik ga er van uit dat als je balansventilatie hebt, dat het dan aan te raden is. In alle andere gevallen mag je zelf kiezen.
- de kostprijs bij bendaring. Ik ben een handige harry, dus kan alles zelf maken.
De kostprijs van het materiaal? Hoe groter de kachel, hoe duurder. Laten we aannenemen dat het een grotert gaat worden, reken op een investering tussen 2000 en 3000 euro. Materiaal dat je tweedehands kunt kopen of krijgen kan nog erg veel uitmaken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Het boek "Gemetselde kachels, fornuizen en open haarden" geschreven door Willem Aalders geeft ook veel informatie, ook praktische. ISBN 90-6248-696-7 , uitgegeven in 1991 door Zuid Boekproducties B.V. in Lisse.
Verbrandingstechnisch zijn de stookkamers van de Tigchelkachels superieur. De door Aalders geschetste finovens kunnen daar niet aan tippen, doch verbetering is mogelijk door toelaten van teritaire lucht.
Pigion
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Peter,

Alvast hartelijke dank voor je tekening.
Als ik het dus goed begrijp zijn de werkmappen eigenlijk achterhaald, dus voor een (nog) leek niet echt te gebruiken.
Ik ben in de gelegenheid om twee keer te stoken per dag, dus zou ik met de helft kunnen volstaan. Betekent dit dan ook automatisch dat het gewicht van de kachel rond de 1200 kg moet liggen, en het verwarmd oppervlak rond de 3 m²?

Hoe kan ik aan een goede constructie komen, met een goed afgewogen beluchting?

Ik heb nu een laxevaags versailles, 18 Kw. Deze verwarmd als een beer en staat tegen een buitengevel. Helaas is het houtverbruik ook ontzettend hoog. De finoven wil ik graag tegen een binnenmuur plaatsen ( rookkanaal 150 mm??) zodat hij centraler in de woonkamer staat. De luchttoevoer kan ik dan niet van buiten halen, maar aangezien ik geen balansventilatie heb, hoeft dat dus geen probleem te zijn.
Voor wat betreft het uiterlijk.
Ik denk aan een model van 2 a 2.5m hoog en 0,75m diep, met de achterzijde tegen de muur aan. Afgewerkt met een stuclaag

Ik kan natuurlijk proberen het wiel opnieuw uit te vinden, maar ben jij (of misschien iemand anders hier) misschien genegen om me te helpen met een goede werktekening waar alle maten op staan aangegeven???
Natuurlijk tegen betaling.

Ik wil de kachel graag komend voorjaar/zomer bouwen.
Het is voor mij echter wel belangrijk om te weten of het allemaal aantrekkelijk is. Anders moet ik namelijk een grotere houtopslag gaan maken.
Vandaar dat ik graag een beetje op kortere termijn zou willen weten of het een optie is om een finoven te maken.


Alvast hartelijke dank,

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Peter,
Alvast hartelijke dank voor je tekening.
Als ik het dus goed begrijp zijn de werkmappen eigenlijk achterhaald, dus voor een (nog) leek niet echt te gebruiken.
Ik ben in de gelegenheid om twee keer te stoken per dag, dus zou ik met de helft kunnen volstaan. Betekent dit dan ook automatisch dat het gewicht van de kachel rond de 1200 kg moet liggen, en het verwarmd oppervlak rond de 3 m²?
Nee, nee. Het is maar een vuistregel wat het gewicht betreft. Het is ook heel goed mogelijk een finoven te construeren die minder weegt maar toch een half of heel etmaal kan overbruggen.
De oppervlakte kun je niet zomaar halveren, want bij een gelijkblijvend vermogen moet de (gemiddelde) temperatuur twee keer zo hoog worden. Dat red je nooit.
Hoe kan ik aan een goede constructie komen, met een goed afgewogen beluchting?
Veel lezen, boeken kopen, dat boek van Willem Aalders is prima voor de principe opbouw. Of een ontwerp kopen, bijvoorbeeld van Heikki Hyytiainen. Dan krijg je een complete lijst met alles wat je nodig hebt en het wordt gegarandeerd goed. Kijk bijvoorbeeld eens op deze website: http://www.diymasonryheater.blogspot.com/
Dit is een ontwerp van Hyytiainen.
Ik heb nu een laxevaags versailles, 18 Kw. Deze verwarmd als een beer en staat tegen een buitengevel. Helaas is het houtverbruik ook ontzettend hoog. De finoven wil ik graag tegen een binnenmuur plaatsen ( rookkanaal 150 mm??) zodat hij centraler in de woonkamer staat. De luchttoevoer kan ik dan niet van buiten halen, maar aangezien ik geen balansventilatie heb, hoeft dat dus geen probleem te zijn.
Die versailles van 18 Kw, hoe vaak stook je die? In uren uitgedrukt. Die 18Kw is wat-ie kan leveren als het ding vol staat te branden. Maal het aantal uren en je weet wat voor vermogen je uit de finoven wilt krijgen. De dubbelwandige constructie, waar ik trouwens een voorstander van ben, maakt dat de oppervlakte temperatuur niet erg hoog kan worden, maar wel heel lang door gaat op die temperatuur.
Voor wat betreft het uiterlijk.
Ik denk aan een model van 2 a 2.5m hoog en 0,75m diep, met de achterzijde tegen de muur aan. Afgewerkt met een stuclaag
Als je er ook nog een breedte van 1,10 of 1,20 bij denkt heb je een aardige finoven. Lijkt een beetje op de afmetingen en de afwerking van de gemodificeerde Bergkachel die Kockie gaat bouwen. Als ik me goed herinner wordt dat er eentje van om en nabij de 2500 kg.
Ik kan natuurlijk proberen het wiel opnieuw uit te vinden, maar ben jij (of misschien iemand anders hier) misschien genegen om me te helpen met een goede werktekening waar alle maten op staan aangegeven???
Natuurlijk tegen betaling.
Ik wil de kachel graag komend voorjaar/zomer bouwen.
Het is voor mij echter wel belangrijk om te weten of het allemaal aantrekkelijk is. Anders moet ik namelijk een grotere houtopslag gaan maken. Vandaar dat ik graag een beetje op kortere termijn zou willen weten of het een optie is om een finoven te maken.
Het allergoedkoopste is natuurlijk alles zelf maken. Je zou even af kunnen wachten hoe de finoven van Kockie gaat werken en uit gaat zien. Het is altijd beter om een finoven te gaan bouwen dan een grotere houtopslag. Het werk aan de finoven bespaart je de jaren erna een hoop werk door het relatief geringer houtverbruik. Voor mij was dat 23 jaar geleden ook de motivatie om een finoven te willen bouwen terwijl we een Jotul 118 hadden die maar 3 jaar dienst had gedaan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Beste forummers,
Ik ben nog steeds aan het experimenteren met allerlei gemetselde kachels en het wordt tijd dat ik een (voorlopig :roll: ) definitieve kachel ga maken, nu niet in mijn schuur maar in de woonkamer.
Daarom ben ik ook zeer geinteresseerd in de kachel van Kockie, en Peter, ook aan jou de vraag: Kan ik ook een tekening kopen van de bovengenoemde afmetingen ( 1,5 m breed, 75 cm diep, 2 m hoog)? Mijn woonkamer is ca. 50 vierkante meter en redelijk geisoleerd ( vloer 10 cm, muren 5 cm steenwol, dak 10 cm PUR).
Kockie, ik vrees dat een eventuele meeting bij jou thuis zal moeten plaats vinden. In de winter, wanneer je kachel klaar is!

Groeten,

Hans

...die alles nog steeds volgt, maar weinig schrijft (zwijgzaam tiep)
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

op marktplaats staat nu een meneer, die heeft een finoven gemaakt, en hij bied de mallen aan Advertentienr.:12812560613

misschien dat je hem eens kan bellen/bezoeken
Te koop:

Mallen voor het maken van een finoven (zie foto).



Voor meer informatie kun je bellen naar 0651986222.
een tekening kopen van heiki, wil niet zeggen dat je dan een tekening hebt die 100% goed is, peter heeft dan wel een link geplaatst van ririmason (henry)

Echter nu na een jaar stoken zijn er toch een aantal grote minpunten, waar hij nu in de praktijk last van heeft.

Het gaat dan met name om de secundaire airinjectors. deze secundaire lucht inlaat werkt perfet wanneer de kachel op vol vermogen brandt, echter bij het begin heeft de kachel moeite met opstarten, de secundaire injectoren blazen nl het aangestoken vuur uit.

Wanneer je kijkt naar het ontwerp van fetze, zie je al een wezelijk verschil. (de man heeft er echt over nagedacht)
de secundaire lucht inlaat wordt verwarmt en is regelbaar net zoals de bekende speksteenkachels van tulikivi. Fetze heeft echter een flowform ontwikelt, hierdoor gaat het vrijgekomen en onverbrande gas een optimale menging met het aangeleverde zuurstof aan, aangeleverd via de verwarmde secundaire luchtinlaat. Dit systeem is uniek, en daar is iedereen echt van onder de indruk.


Henry (degeen die voor 500 euro een tekening van heikki heeft gekocht) zoekt en is bezig om het probleem met zijn secundaire injectoren optelossen. door deze ook regelbaar te maken.

Secundaire lucht inlaten zijn cruciaal hebben wij zelf gemerkt, wanneer je streeft naar een optimale verbranding.

Tulikivi heeft daar een zeer praktische oplossing voor bedacht en is met zijn regelsysteem (gepatenteerd) echt uniek.

Wanneer je een tekening zoekt voor niet veel geld kan je ook eens contact opnemen met Norbert Senf van Heatkit.com erg aardige vent.
Helaas zijn zij nu weer niet overtuigd van het nut van een secundaire verbranding. (maar via hun site kan je wel zeer veel opdoen en kan je eventueel ook een heleboel tekeningen downloaden (gratis)

Norbert vind dat geen enkel probleem wel waardeert hij het als je een kleine donatie doet aan de MHA (dit is een stichting die zeer veel onderzoek doet naar de betere en zwaardere finoven.

Wij hebben het laatse gedaan, een tekening bij heatkit betrokken, en zeer veel gelezen en geeperimenteerd mbt de secundaire lucht inlaat.

hoe meer je leest hoe makkelijker het wordt.

Wanneer je nu een finoven wilt hebben, moet je wel een huis hebben wat ervoor geschikt is. een finoven plaatsen van een 3500 kg is hardstikke leuk, echter wanneer je hem plaats in een ruimte van 6 x 6, wordt je zowat gedwongen om in je onderbroek te gaan lopen.
Als je kijkt naar foto's uit finland canada/alaska zie je dat de huizen bijna om de finoven heen worden gebouwd, zodat je een zeer natuurlijk stroming krijgt. en het overal behaagelijk is.

Hier in nederland zijn de huizen helaas anders, en komt het probleem al gauw naar voren, hoe verplaats ik die enorme warmte naar verschillende plekken. Hou hier echt rekening mee.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

exroom schreef: Echter nu na een jaar stoken zijn er toch een aantal grote minpunten, waar hij nu in de praktijk last van heeft.

iWanneer je nu een finoven wilt hebben, moet je wel een huis hebben wat ervoor geschikt is. een finoven plaatsen van een 3500 kg is hardstikke leuk, echter wanneer je hem plaats in een ruimte van 6 x 6, wordt je zowat gedwongen om in je onderbroek te gaan lopen.
Als je kijkt naar foto's uit finland canada/alaska zie je dat de huizen bijna om de finoven heen worden gebouwd, zodat je een zeer natuurlijk stroming krijgt. en het overal behaagelijk is.

Hier in nederland zijn de huizen helaas anders, en komt het probleem al gauw naar voren, hoe verplaats ik die enorme warmte naar verschillende plekken. Hou hier echt rekening mee.
Hallo exroom, nu begrijp ik eindelijk je forum naam: je bent door de hitte de kamer uitgejaagd! :lol:

Maar, serieus nu, ik vond dit een erg informatieve post. Waarvoor dank.

Jammer te horen dat Henry, na al zijn inspanningen en kosten, nu met een probleemkachel zit.

Het probleem van de potentiele oververhitting blijft ook mij bezighouden. De voorstanders van een echt zware, grote finoven draaien de zaak om: hoe zwaarder de kachel, hoe lager de oppervlakte temperatuur en de straling. (Een extreem grote kachel van, zeg 30 ton, zou niet of nauwelijks warmer zijn dan de kamertemperatuur...) Bovendien kan je ook in een grote kachel een kleine lading hout verbranden.

Ik begrijp die logica, maar blijf toch twijfelen: mijn huis is niet groot en goed geisoleerd. Vandaag bijvoorbeeld is het zonnig met buitentemperaturen rond het vriespunt. Er is dus op dit moment geen, of heel weinig, behoefte aan extra warmte. Vanavond dan weer wel...

Dus toch maar een houtvergasser of een"moederhaard" à la Fetze...?
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Het probleem van de potentiele oververhitting blijft ook mij bezighouden. De voorstanders van een echt zware, grote finoven draaien de zaak om: hoe zwaarder de kachel, hoe lager de oppervlakte temperatuur en de straling. (Een extreem grote kachel van, zeg 30 ton, zou niet of nauwelijks warmer zijn dan de kamertemperatuur...) Bovendien kan je ook in een grote kachel een kleine lading hout verbranden
juist jij begrijpt het!

Henry zit nu ook niet weer met een echte probleemkachel, maar dit komt meer door henry zelf, henry besteed erg veel tijd en moeite om dit te verhelpen/cq verbeteren. Henry heeft een workshop gevolgd van heikki in tjechie en wist van te voren dat er geexperimenteerd moet worden.
hij vind dat niet erg. Maar wat ik ermee wilde zeggen. een tekening kan je kopen geen probleem, echter verwacht niet dat dit het ei van columbus is. wil je het ei van columbus, pak een slordige 15000 euro loop naar tigchelaar en koop daar een tighelkachel met warmtewisselaar 8)
(wel een erge grote hoeveelheid geld, of ben ik gek?)

Nu is het dus zaak om een finoven dus niet optehemelen als het perfect verwarmings medium, je moet het ruimer zien.
je huis moet ervoor geschikt zijn.
als je de foto's bekijkt van de bergkachel:

Afbeelding

deze staat toch niet echt in een gemiddelde huiskamer of wel?? :lol:

en deze ook niet:
Afbeelding

kortom hardstikke leuk hoor een finoven maar als je in een "gemiddelde" doorzonwoning woont moet je echt geen finoven of tegelkachel aanschaffen. Of je moet serieus gaan nadenken over het verplaatsen van deze warmte zoals Tigelaar doet.
bedenk dan wel dat je de enorme investering niet snel eruit haalt.
Laatst gewijzigd door exroom op 18 nov 2007, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

mickenhans schreef:Beste forummers,
Ik ben nog steeds aan het experimenteren met allerlei gemetselde kachels en het wordt tijd dat ik een (voorlopig :roll: ) definitieve kachel ga maken, nu niet in mijn schuur maar in de woonkamer.
Daarom ben ik ook zeer geinteresseerd in de kachel van Kockie, en Peter, ook aan jou de vraag: Kan ik ook een tekening kopen van de bovengenoemde afmetingen ( 1,5 m breed, 75 cm diep, 2 m hoog)? Mijn woonkamer is ca. 50 vierkante meter en redelijk geisoleerd ( vloer 10 cm, muren 5 cm steenwol, dak 10 cm PUR).
Kockie, ik vrees dat een eventuele meeting bij jou thuis zal moeten plaats vinden. In de winter, wanneer je kachel klaar is!
Hallo Hans,
Eigenlijk heeft Kockie geen tekening gekocht. Maar wel de hele binnenkant van een variant van de Bergkachel. Daar moet dan nog een mantel omheen gemetseld worden.
Die variant is nog niet te koop, want de mallen zijn nog niet allemaal klaar. De ontwikkeling van deze specifieke versie is parallel gegaan met de core-kit van Kockie. En omdat de mantel er nog niet hoeft te zijn is het kern-pakket eerder gereed. Het gewicht van het geheel is ongeveer 2300 kg. Mocht je ook zo iets willen dan zou je bij Concrete kunnen informeren.
En als reactie op exroom: die air-injectors zijn inderdaad niet zonder problemen. Bij de Bergkachel is dat anders opgelost, ook de voorverwarming van de secundaire beluchting.
Over het algemeen wordt lucht via een rooster onder de vuurhaard primaire beluchting genoemd, lucht via de deur secundaire beluchting en lucht boven de vuurhaard tertiaire beluchting. Uiteraard zijn er allerlei varianten en combinaties te bedenken. Tigchelkachels gebruiken een combinatie van primaire en tertiare beluchting en een airwash via de deur om het glas schoon te houden. De voorverwarming van de tertiaire beluchting werkt alleen als de kachel zelf nog warm is van de vorige stookbeurt. De Bergkachel gebruikt een combinatie van primaire en secundaire beluchting, zonder tertiair. Maar omdat hier de vuurhaard breder is dan diep vindt de beluchting over een breed front plaats. De grote masonries in de VS en Canada hebben bijna allemaal alleen frontbeluchting, al of niet via de deur.
Kortom, er zijn meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem te verzinnen en iedereen heeft zo zijn eigen manier met voor- en nadelen. Tigchelaar heeft echt iets unieks bedacht en maakt de mooist afgewerkte kachels van vuurbeton.
Bovenstaande is alleen maar mijn mening en iedereen is vrij er een andere mening op na te houden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Toen wij in 2000 bij tigchelaar voor het eerst gingen kijken voor een finoven en vertelde dat wij en een rijtjes huis woonden was het advies het kan maar neemt veel plaats in. Hij zei maak maar eens een houten frame met witte lakes er om heen op de afmetingen van de beoogde finoven.

Dan werd de woonkamer wel erg klein. Dus werd het een tigchelkachel maar wel twee keer stoken dan.

Exroom heeft zeker de spijker op zijn kop geslagen dat je huis er wel voor geschikt moet zijn. Bij ons hadden we ook in de winter luchtig gekleed moeten gaan.

mark
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

De grote masonries in de VS en Canada hebben bijna allemaal alleen frontbeluchting, al of niet via de deur.
dat moet ik toch tegenspreken, maar goed ik denk dat je het hebt over de secundaire/tertiare beluchting.

Tot nu toe ben ik in candada/vs alleenl maar masonry's tegengekomen met pimair via een grondrooster en secudair via de deur.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Bert schreef:Het probleem van de potentiele oververhitting blijft ook mij bezighouden. De voorstanders van een echt zware, grote finoven draaien de zaak om: hoe zwaarder de kachel, hoe lager de oppervlakte temperatuur en de straling. (Een extreem grote kachel van, zeg 30 ton, zou niet of nauwelijks warmer zijn dan de kamertemperatuur...) Bovendien kan je ook in een grote kachel een kleine lading hout verbranden.
Ik begrijp die logica, maar blijf toch twijfelen: mijn huis is niet groot en goed geisoleerd. Vandaag bijvoorbeeld is het zonnig met buitentemperaturen rond het vriespunt. Er is dus op dit moment geen, of heel weinig, behoefte aan extra warmte. Vanavond dan weer wel...
Hallo Bert,
Ik stook al 23 jaar stenen kachels en ik moet zeggen dat oververhitting in al die tijd waarschijnlijk in de eerste jaren een paar keer is voorgekomen. Bij een lage oppervlakte temperatuur wordt de afgifte trager als de omgevings-temperatuur stijgt. Omgekeerd kun je er flink naast zitten als je de boel lekker opstookt voor een verjaardag en je krijgt een huis vol bezoek. Dan kon het wel eens te warm worden in een huis met redelijke isolatie. En voor exroom: altijd leuk, die foto's. Maar het zijn zo ongeveer de enige die een beetje goed ogen. Hoewel; kijk ook eens op http://www.qenep.nl/kachel/index.html , daar zie je onder het kopje "gebruik" eentje in een huiskamer van 25 m2 in een oud pand hartje Den Haag.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

exroom schreef:
De grote masonries in de VS en Canada hebben bijna allemaal alleen frontbeluchting, al of niet via de deur.
dat moet ik toch tegenspreken, maar goed ik denk dat je het hebt over de secundaire/tertiare beluchting.

Tot nu toe ben ik in candada/vs alleenl maar masonry's tegengekomen met pimair via een grondrooster en secudair via de deur.
Hallo Erik,
Voor zover ik weet gebruiken veel bouwers het rooster alleen om de as in een aparte grote asvang te bergen. Die asvang zit dan meestal in de kelder en is groot genoeg voor een heel stookseizoen. Maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben. De kachels van Pyromasse in Canada hebben deze voorziening, maar misschien heb ik daar te veel naar gekeken.
Stovemaster doet het weer anders, maar daar is de constructie en beluchting gevolgd van een moderne Russische kachel. Ook heel interessant!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

haha,

peter, je moet het bovenstaande wat ik heb geschreven niet zien als comentaar.

Ik ben alleen van mening dat, het plaatsen van een zware finoven zonder warmtewisselaar in een normale woonruimte van zeg 25m2 eigenlijk niet te doen is.
Degeen die we nu "af" hebben, hebben we een aantal malen gestookt zonder werkende wisselaar, deze staat in een woonruimte van 6-7 meter.
gisteravond was de temperatuur in deze kamer 32 graden met een raampje open :cry:
leek wel een sauna.

Tevens hebben we een aantal malen gestookt met werkende wisselaar, en dit is perfect, doch niet optimaal, je weet waar ik hem heb zitten, echter de kachel blijft teveel warmte afgeven. Deze warmte gaan we stelen door vloerverwarmings buizen in de afgewerkte buitenkant te verwerken. )alla brula.

De kachels van Pyromasse in Canada werken inderdaad weer anders als die van de masonry heat association
Bekijk de tekening maar eens goed dan zie je een gat in de vuurhaard bodemplaat. hieronder ruimte voor de asbak en de luchtklep

Hier een leuke gebruiks aanwijzing voor het maken van een masonry
http://heatkit.com/docs/assembly/asy22no.PDF

Afbeelding

en hier een link over de beluchting, in canada is het verboden om de verbrandingslucht te betrekken uit de woning. en moet deze dus vanuit buiten komen. hier is een gebruyiksaanwijzing hoe je dat kunt oplossen.
http://heatkit.com/docs/assembly/grade.PDF

kijk met deze tekeningen kan je zelf natuurlijk ook een ontwerp maken :lol:
Laatst gewijzigd door exroom op 18 nov 2007, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie