Carbon folie en panelen diep infrarood verwarming.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertoaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2013, 00:11

Carbon folie en panelen diep infrarood verwarming.

Bericht door bertoaus »

Het wordt geprezen als de verwarming van de toekomst; de carbon infrarood verwarming
via folie voor de vloer en als panelen aan de wand of het plafond.
Het is gebaseerd op een dunne laag cristalijne koolstof dat geseald is in folie
met reflexie- en isolatie laag. De voordelen zijn:
1,Comfortabele verwarming
2,Snelle opwarming (5 minuten)
3,Tot 50 percent energie besparing
4,Veilige verwarming en lange levensduur (50 jaren)
5,Duurzame en lage CO2 fabricage
6,Gemakkelijk te installeren
7,Ruimte besparend
8,Diepe infrarood straling is goed voor de gezondheid
9,Goedkoop materiaal dus kostenbesparend
10, Als hoofd- en bijverwarming te gebruiken
Wie van de forum gebruikers heeft ervaring met deze verwarming?
Waarom is hier zo weinig over bekend of niet als topic relevant?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Carbon folie en panelen diep infrarood verwarming.

Bericht door Dutch John »

Toch een paar vragen.
-Ik lees vermogen voor vloerverwarming van 100 tot 160 w/m2 afhankelijk of het bijverwarming of hoofdverwarming voor oudere huizen betreft. Helemaal niet zo zuinig dus. Waar halen we met z'n allen die stroom vandaan?
-Mij lijkt dat stralingswarmte zijn effect verliest op het moment dat het door bijvoorbeeld een houten vloer moet. Of zie ik dat verkeerd? Onderstaande bron vermeldt overigens nergens de term infrarood. Lijkt toch op gewone -zij het dunne- vloerverwarming.

Gegooglede bron: http://www.coziheat.eu.com/Carbon_Film.html

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Carbon folie en panelen diep infrarood verwarming.

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik heb er zelf geen ervaring mee en zal dat ook niet krijgen.
Het blijft namelijk gewoon elektrische verwarming, waarbij je in de elektriciteitscentrale eerst 60 % (gemiddeld) van de energie-inhoud van de fossiele brandstof in het koelwater dumpt.
Het enige voordeel van diep infrarood straling is dat stralingswarmte door de mens als comfortabel wordt ervaren.
Daarom wordt ook vloerverwarming met fossiel (of anders) verwarmd water als prettig ervaren.
Door de prettige ervaring kan de ruimte-temperatuur iets lager ingesteld worden (voor de zelfde comfort-beleving) en dat leidt natuurlijk tot minder warmteverlies uit de woning, dus iets besparing. Maar dat is dus hetzelfde als bij andere LT-verwarmingssystemen.

Allerlei wervende marketing teksten ten spijt, het blijft gewoon elektrische verwarming en een kWh-elektrisch kost je ruim 3 x zo veel als een kWh warmte uit een fossiele bron (logisch, als er bij de centrale eerst al zo'n groot deel van de waarde gedumpt wordt in de omgeving).

Over het milieu-aspect hebben we het dan nog helemaal niet gehad...

Er zijn misschien uitzonderingssituaties waarin het handig kan zijn dit soort producten te gebruiken maar trap er niet in, voor gewone verwarmingssystemen.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Carbon folie en panelen diep infrarood verwarming.

Bericht door deleted »

Je zou er verantwoordbare toepassingen voor kunnen bedenken.

-Een badkamer in een (oud) huis die slechts een paar momenten per dag comfortwarmte nodig heeft bijvoorbeeld.
-In een historisch pand waar alles getemperd wordt ipv van verwarmd zou je gastenkamers(hotel) met het systeem kunnen uitrusten. Degene die niet genoeg heeft aan de temperierung om te slapen kan het paneeltje aanklikken. Is dan ook makkelijk individueel af te rekenen(dan word er al minder op geklikt) met eenvoudige verbruiksmeters.
Dit ook vanuit het oogpunt dat de koude periode meestal ook 'laagseizoen' is in de toeristische sector en de bezetting en werkelijk gebruik byzonder laag zullen zijn.

Persoonlijk zou ik natuurlijk wollen truien of kamerjassen aanbevelen, maar daar zijn de geesten nog niet altijd rijp voor vrees ik.

G
Plaats reactie