pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door RobertS »

Goede dag, ik ben voor de eerste keer op uw forum en wil graag van gedachten wisselen over het stoken van pellets en houthaksel in een ketel voor steenkooltjes (klein) met automatische brandstofvoeding.
Deze cv-ketels zijn al vele jaren in gebruik, met name in bijvoorbeeld Duitsland en Polen. Er bestaan ook types die geschikt zijn om pellets te stoken en ook uitvoeringen voor het stoken van houthaksel.

Met houthaksel bedoel ik de gedroogde gehakselde takken en twijgjes die uit een goede hakselaar voor tuingebruik komen, dus niet uit professionele apparaten.

Het punt is nu dat een eenvoudige en goede "Kessel mit Zubringer für Kleinkohle", met een rendement van 86 % te koop is voor een betaalbare prijs, terwijl de "pelletkessel" al gauw 50 % duurder is.
De CV-ketelinstallatie, dus inclusief de speciale voeding voor houthaksel, is 2 X zo duur. Ik vergelijk hierbij ketels met ongeveer hetzelfde vermogen (25 KW).

Het verschil in prijs zit hem hoofdzakelijk in de automatische voedingen, die allen uitgerust zijn met een "wormschroef"mechanisme en allen horizontaal staan opgesteld.
Onder andere wordt voor de houthakselvoeding gebruikt gemaakt van 400 Volt; er is kennelijk meer vermogen nodig voor deze voeding.

Mijn eerste vraag is nu wat de technische verschillen zijn van de diverse voedingen en waarom dat nodig is. Kennelijk laten kleine kolen zich beter verplaatsen dan pellets en is de kans dat de wormschroef vastloopt door het houthaksel het grootst.
Maar er moet toch een eenvoudige oplossing gevonden kunnen worden om naast pellets je eigen houthaksel uit de tuin op een gemakkelijke manier te verbranden, zonder daarvoor (onnodig) veel elektriciteit voor te gebruiken?
Alvast bedankt voor je bijdrage., Robert.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Robert,

Is er een link in het nederlands of engels waar we naar de installatie kunnen kijken?

Dit vond ik als nederlandse site, maar is van een andere fabrikant!
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door RobertS »

Dag Brit,
Jazeker is die er maar de engelse vertaling is slecht. Het duits is naar mijn mening goed te volgen en de plaatjes spreken voor zich. Detailtekeningen van het schroefwormmechanisme zijn er natuurlijk niet.

Is het overigens toegestaan merknamen en/of hun sites te noemen op het forum? Ik kan natuurlijk wel het e.e.a. naar je emailadres doorsturen.
Laat maar weten wat je wilt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door kockie »

RobertS schreef:
Is het overigens toegestaan merknamen en/of hun sites te noemen op het forum?

Merknamen zijn toegestaan, links naar commerciele websites zijn toegestaan als ze enige waarde hebben voor het betreffende topic.

Wat niet is toegestaan is het spammen van een web-adres in een post. Bijvoorbeeld een schoorsteenbouwer die als eerste post in een nieuwe topic alleen zijn website noemt en verder niets (en verder nooit meer op het forum komt...).

Zie ook de forumregels
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Bericht door RobertS »

Bedankt Kockie.

Dus Brit, vervolg ik mijn verhaal.
Op Ebay.de zijn een aantal aanbieders van cvketels met automatische voeding. Het blijken vooral ketels van Poolse makelij te zijn. De gedachte kwam bij me op om een dergelijke ketel rechtstreeks bij een bedrijf in Polen te bestellen. Maar dan moet je wel de landstaal spreken.
Een andere manier is om te googlen met het merk van de ketels. Dat is tenslotte gelukt, maar je wordt op dwaalsporen gezet omdat door de handelaren verschillende merknamen gevoerd worden voor dezelfde ketel.
De beste Poolse site die ik tot nu toe gevonden heb (vind ik) is: KOTLY.COM. Een andere hele goede duitse site is: heizerschwaben.com.
[Let op de prijsverschillen!!]
Die lui van KOTLY reageren ook supersnel op je mailtjes voor meer informatie.
Ja, je moet wel een beetje duits kunnen schrijven en lezen. Hun site is heel goed vertaald in het duits; de engele vertaling is verre van compleet, maar daar kun je mee beginnen. Duits woordenboek erbij en klaar is Kees.
Mijn interesse gaat uit naar de Thermo-Tech type Eko-Tech 22 KW (17 KW voor pellets)

De details kun je bekijken wanneer je naar beneden scrolt. Doe dit voor (bijna) alle typen, omdat je dan alle plaatjes ziet en de ketels, per merk met verschillende capaciteiten, in principe het zelfde zijn.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door Dutch John »

RobertS schreef:Maar er moet toch een eenvoudige oplossing gevonden kunnen worden om naast pellets je eigen houthaksel uit de tuin op een gemakkelijke manier te verbranden, zonder daarvoor (onnodig) veel elektriciteit voor te gebruiken?
Zoals in de topic "Hout verkleinen en drogen" al aangehaald: zorg voor:
1. Redelijk uniforme snippers. Lange dunne twijgjes, blad, erg fijn materiaal zorgen voor brugvorming en verstopping/smoring.
2. Droog materiaal. Dit is niet eenvoudig gezien punt 3.:
3. Genoeg opslagcapaciteit. Heb je met gewoon stookhout nog 300 á 400 kg per kuub, met snippers nog 150 á 200.

Groet,
DJ
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Bericht door RobertS »

Bedankt DJ,

Je adviezen zijn voor mij duidelijk.
Het topic "Hout verkleinen en drogen" heb ik vluchtig bekeken en zal het verder bestuderen. Wat me wel al opvalt is dat de materie te ingewikkeld is/ wordt en daarmee voor velen niet meer aantrekkelijk.

Ik probeer mijn installatie(s) zo te bouwen dat mijn vrouw er ook mee om kan gaan. Vandaar dat ik met de houthakselverwarming uit wil gaan van een eenvoudige installatie, die ik meen gevonden te hebben. Natuurlijk wil ik daar wel een aantal aanpassingen op doen.

Voor mij is droog materiaal en voldoende opslagcapaciteit geen probleem. Het plan is als volgt:
Bevoorrading (hakselen en opslag) in de zomer. Ik gebruik voor de opslag een aangepast cylindrisch oud stalen olievat, dat ik vertikaal opstel. Bovenop een niet luchtdicht deksel op de gemaakte opening en onderin een ventilatiegat voor (mechanische) ventilatie en natuurlijk een schuifconstructie om de snippers eruit te kunnen halen.

De hakselaar is misschien het grootste probleem. Is bekend welke hakselaar redelijke uniforme (en korte) snippers geeft?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef: 3. Genoeg opslagcapaciteit. Heb je met gewoon stookhout nog 300 á 400 kg per kuub, met snippers nog 150 á 200.
Niet helemaal correct, DJ. Volgens het houtvademecum is het soortelijk gewicht van populier, wilg en vuren 450 kg/m3. Alle andere soorten die geschikt zijn als stookhout zitten daar ruim boven. Eiken en beuken hebben al een soortelijk gewicht van 700 kg/m3. Sommige tropische soorten zijn zwaarder dan water. Maar dat zou ik zelf niet meer aanmerken als stookhout, zonde om te verbranden!
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtsoorten
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Bericht door RobertS »

OK Peter,

Bedankt voor de aanvulling. DJ's punt was mij al duidelijk.

Ik heb veel meer m3 opslagruimte nodig voor snippers dan voor hout. Maar je kunt met opslag van snippers in een "silo" flink de hoogte in.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Peter,

Ik ben uitgegaan van gestapeld, gezaagd, gekloofd en droog hout. De snippers ook droog en los gestort. Om aan te geven hoeveel opslag je nodig hebt. Wikipedia gaat volgens mij uit van een massief blok. Tropisch hardhout stoken geeft erg veel teer af. In jouw kachel zal dat misschien nog meevallen door de hoge verbrandingstemperatuur?

Hallo Robert,

De hakselaar is niet zo'n probleem. Het hout wel. Dunne twijgjes worden er vaak doorheen getrokken ipv gesnipperd en geven, als ze wel gesnipperd worden, veel te kleine stukjes en schors wat weer tot verstopping kan leiden. Let wel; dit is alleen belangrijk als je met een vijzel werkt.

Groet,
DJ
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Bericht door RobertS »

Hallo DJ,

De officiele naam voor de wormschroef is dus vijzel. Weer wat geleerd.
Inderdaad heeft de door mij beoogde ketel een "automatische Schneckenzubringer", die dus met een vijzel werkt.
Het wordt dus experimenteren volgend jaar zomer. Bijvoorbeeld door niet te dunne takjes (<6 mmm) door de hakselaar te halen.
Het verschijnsel is mij natuurlijk al bekend door het vastlopen tijdens het hakselen van het hakselmes door die twijgjes. Een andere voorwaarde zal dan zijn om droge takken te hakselen, dus niet vers van de bomen. Ik ben ook benieuwd of de massa haksel (snippers) spontaan naar beneden zakken in het trechtervormige vooraadvat van de ketel. Maar dat lijkt technisch oplosbaar door een "verfmenger" omgekeerd in de massa te laten draaien, zodat het omhoog en losgewerkt gewerkt wordt en naar beneden zakt. Ideaal is wanneer de massa zich als een vloeistof gedraagt. Dat lijkt nog wat te veel gevraagd voor de houtsnippers.

Ik blijf evenwel razend nieuwsgierig naar het verschil in vorm en of constructie van een vijzel voor kleine kolen, pellets en houtsnippers. Daaruit is wellicht de benodigde wijziging af te leiden voor het vijzelmechanisme voor het voeden met houtsnippers in een kolenketel.
En er bestaan ketels met vijzels voor het voeden met houtsnippers. Er naar gaan "kijken met de handjes", lijkt voor de techneut het beste. Maar waar staat zo'n combinatie?
De ketelcombinatie voor houtsnippers die met een soort stofzuigsysteem werken, hebben vooralsnog niet mijn interesse, vanwege hun omvang en hun prijs.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Hallo Peter,

Ik ben uitgegaan van gestapeld, gezaagd, gekloofd en droog hout. De snippers ook droog en los gestort. Om aan te geven hoeveel opslag je nodig hebt. Wikipedia gaat volgens mij uit van een massief blok. Tropisch hardhout stoken geeft erg veel teer af. In jouw kachel zal dat misschien nog meevallen door de hoge verbrandingstemperatuur?
Hallo DJ,
Een kuub is inderdaad een vaste kuub. Dicht gestapeld zit er nog 10 tot 25% lucht tussen. Reken een ruimte van 1 x 1 x 1,25 meter voor een gestapelde kuub. De houtvademecum gaat uit van gebruikshout met een vochtgehalte van max 15%.
En wat tropisch hout betreft, Mark noemt in een ander onderwerp dat het lastig te kloven is en dat je het dunner moet maken om het goed te laten branden. Geldt voor alle harde soorten trouwens. Dat het meer teer zou opleveren is niet mijn ervaring, zolang als het maar fel blijft branden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

RobertS schreef: Een andere voorwaarde zal dan zijn om droge takken te hakselen, dus niet vers van de bomen. Ik ben ook benieuwd of de massa haksel (snippers) spontaan naar beneden zakken in het trechtervormige vooraadvat van de ketel. Maar dat lijkt technisch oplosbaar door een "verfmenger" omgekeerd in de massa te laten draaien, zodat het omhoog en losgewerkt gewerkt wordt en naar beneden zakt. Ideaal is wanneer de massa zich als een vloeistof gedraagt. Dat lijkt nog wat te veel gevraagd voor de houtsnippers.
Hallo Robert,

Zo wil ik dat ook gaan doen: takken van 3 tot 10 cm verzamelen, een half jaar laten drogen en dan verhakselen. Dan ben het grootste deel van het vocht kwijt. Alleen zal de hakselaar wat meer vermogen vragen, maar dat wil ik zowiezo uitbesteden. Hier in het dorp is iemand die zich met tractor en hakselaar voor weinig verhuurd, kan ik niets voor kopen.

Met de hellingshoek waaronder snippers zakken heb ik al wat geëxperimenteerd. Deze ligt tussen de 50 en 70 graden, gemeten vanaf de horizontaal. Kan kloppen, want de natuurlijke "lawinehoek" is 60 graden. Maw: zorg voor een trechter van ongeveer 60 graden en gladde wanden. Wel is het belangrijk alleen korte snippers te hebben; een paar twijgjes van 20 cm kunnen al een brug veroorzaken. En de uitstroomopening niet te klein.
Oude voersilo's zijn er volgens mij genoeg voor weinig te koop.

Groet,
DJ
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Zo wil ik dat ook gaan doen: takken van 3 tot 10 cm verzamelen, een half jaar laten drogen en dan verhakselen. Dan ben het grootste deel van het vocht kwijt. Alleen zal de hakselaar wat meer vermogen vragen, maar dat wil ik zowiezo uitbesteden. Hier in het dorp is iemand die zich met tractor en hakselaar voor weinig verhuurd, kan ik niets voor kopen.
In dat half jaar zal er wel enige rotting plaatsvinden in de takken, waardoor de energiewaarden per kilo al afneemt. Gelijk hakselen kost dus minder energie (ook al zal de kosten van de huur niet of nauwlijks toemenen) en het leverd meer op want het zal op deze manier sneller drogen :idea:
Zeker als je het ook gelijk laat zeven zal het bijna niet kunnen gaan rotten :!:
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Bericht door RobertS »

OK Brit en DJ,

In ieder geval moet er dan in de zomerperiode gehakseld worden en kan de droging verder gebeuren in de silo door de zon en door de mechanische ventilatie. In mijn situatie zal ik jonge en oude takken moeten hakselen; ik kan nauwelijks onderscheid maken.

Hoe doe je dat zeven eigenlijk, Brit?

Huren van een hakselaar is een goede optie; ik heb een electrische, die er wiw semiprofessioneel uitziet, maar met een vermogen van slechts 2500 watt. Dus voor takken met een maximale dikte van 30 mm. Het is natuurlijk belangrijk dat de messen scherp zijn en blijven. Bij huren heb je een zwaardere machine en geen onderhoud.

Overigens, hebben jullie al een pallets- of houtsnippersketel? Inmiddels heb ik een pelletsketel in Polen besteld.

Ook heb ik nog nagedacht over het hakseltransport van de silo naar de trechter. Ik denk er over een bladzuiger van 2000 watt aan te schaffen (ja zo'n ding die zo'n klereherrie maakt) en met PVC buizen een transportsysteempje te maken.
En dan is het wellicht goed om tzt wat foto's uit te gaan wisselen van de installaties, ik denk via de email adressen(?)

Tenslotte heb ik op ebay 2 apparaten gezien die onze interesse moeten hebben, maar die te veel energie vragen. Het betreft "pelletzuigers":

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... TQ:DE:1123 en

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... :IT&ih=002

Groeten, Robert
Laatst gewijzigd door RobertS op 12 nov 2007, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie