Rocket-stove of een batch-rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Dutch John »

Ritsaert en Pedro,

Een riser is een ander verhaal dan een bell. Daarbij kan een bypass klep zijn plek vinden in een hoek waar de stromingen wat geringer zijn. En als derde: ik neem aan dat de klep alleen open staat tijdens de koude opstart.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Intussen hebben we de rocket zelf ook gegoten.

Na inspectie van het plafond besloten het erop te wagen.
Met de nodige problemen met de tril-tafel heb ik noodgedwongen de klopboormachine ingezet. De schuurmachine trillde te weinig voor de zware mal waardoor niks nivelleerde.
De klop-machine ingezet en die zorgde ervoor de mal zo nivelleerde en de beton mooi zakte tot in de kleine en moeilijke delen.

Er zitten wel 3 zakken beton in in plaats van 2.

Foto ervan heb ik niet van het gieten, moest allemaal snel gaan vandaar. En de mal had voorrang op de foto. Zelfs de vrouw ingeschakeld om te helpen.
Nu nog de mal van de riser maken en gieten, en de rocket kan geplaatst worden.

Afbeelding

M.v.g, Pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Onderin is de riser schuin gemaakt met pur. De pvc buis is schuin afgezaagd en opgevuld met pur en schuin af gesneden dan gemonteerd in de mal.
Enkele foto van de rocket:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet, de rocket is niet 100% recht door-gezaagd, of het lijkt zo. Tijdens het trillen is de buis van de riser iets verschoven, ook heb ik het schuine stuk niet 100% kunnen door zagen. Slijp-schijf kon niet diep genoeg, maar de cm die het scheelde, brak zo door-midden.

M.v.g, Pedro
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Pietje »

Weer een paar ervaringen rijker, Pedro!
Vuurbeton is erg bros, zoals je al merkte. Het zou kunnen dat je scheuren gaat krijgen rond de riser, omdat daar het vuur het heetst is, en het gietstuk niet overal dezelfde dikte heeft. Nu is dat geen wet van Meden en Perzen, maar het zou kunnen gebeuren. Misschien is het verstandig om de 90 graden hoeken er af te slijpen: omdat die verder van het vuur af zitten blijven ze kouder en kunnen ze voor behoorlijke trekspanningen zorgen.

De onderkant van de riser moet wel schuin opgevuld worden, maar daar kom je wel uit.

in http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3657 staat nog eea uitgelegd, maar dat zal jij zeker gelezen hebben. Succes, en blijf zeker foto's posten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

@pietje
Welke 90° hoeken bedoel je juist.

De riser is schuin uit gevlakt moeilijk zichtbaar op de foto de eerste 5cm zijn plat na de poort dan begint het schuine gedeelte.

mvg pedro
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Pietje »

pedro koi schreef:De riser is schuin uit gevlakt moeilijk zichtbaar op de foto de eerste 5cm zijn plat na de poort dan begint het schuine gedeelte.
Prima!

Ik bedoel deze hoeken:
hoekjes.png
hoekjes.png (1.59 KiB) 4481 keer bekeken
Voorzichtig, want het zou zonde zijn als 'ie bij deze voorzorgsmaatregel zou scheuren :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

@pietje
Merci
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door gerard »

Pietje schreef:Vuurbeton is erg bros
Oh ja, sinds wanneer? Bros betekent toch broos, breekbaar of krokant? De voor kachels veelal gebruikte soorten vuurbeton zou ik beslist niet bros willen noemen, integendeel!

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

gerard schreef:
Pietje schreef:Vuurbeton is erg bros
Oh ja, sinds wanneer? Bros betekent toch broos, breekbaar of krokant? De voor kachels veelal gebruikte soorten vuurbeton zou ik beslist niet bros willen noemen, integendeel!
Een van de veel gebruikte soorten is Curon 120 HS van Gouda Vuurvast. Persoonlijk heb ik ook nog wel Curon 100 C gebruikt. Van deze beide soorten weet ik al sinds vele jaren dat ze uiterst breekbaar worden als ze herhaaldelijk boven hun specificatie temperatuur zijn gebracht. Allebei worden ze anders van kleur, in plaats van grijs of gelig worden ze zacht roze. En zo erg bros (of broos) dat een plaatje van 4 of 5 cm dik met de hand gebroken kan worden, karate-stijl bijvoorbeeld.

Hoe dat met andere soorten zit dat weet ik niet, nooit geprobeerd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Vandaag de rest van de schouw gezet.
Ook de super-wool passend gemaakt en over geplooid tot voorzijde steen, en afgesneden gelijk met de binnenzijde. Kweet niet of dat dat goed is, maar vermoed van wel.
Afbeelding

Afbeelding

M.v.g, Pedro
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Pietje »

Hoi Pedro,
kijk je op de tweede foto op de bovenkant van de riser? Zo ja, dan begrijp ik niet helemaal waarom daar superwool op ligt. Er moet namelijk wel genoeg ruimte boven de riser zijn om de rookgassen door te laten. Of komt de bell er boven, met een stenen deksel waar een gat in zit precies boven de riser?
Verder ziet het er keurig uit!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Nee pietje das niet de riser die word uit beton gemaakt.
Hetgeen je ziet is de schouw van de eerste naar de 2de bell en deze moet mee verdicht worden met de plaat die de bell scheidt van de bovenste.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Het gat voor de schouwbuis gemaakt in de valse muur, schouw-potten en de bocht erin gepast.

Ook een stuk onder de buis en links ervan bezet met pur, zodat ik een soort bekisting krijg om als ik de spouw achter de kachel vol giet met vermiculiet er rond de schouw ook gegoten wordt. Zo is de inox-buis al goed geïsoleerd, en zeker luchtdicht tussen de 2 aansluitpunten in de schouw en de kachel.

Ook doe ik dit omdat in de valse wand trek zit, waarschijnlijk ergens open langs boven naar de zolder toe. Dus de inox buis mag niet afkoelen, komt de trek van de schouw niet ten goede.

Afbeelding
Afbeelding

Ben in afwachting tot de klep klaar is, om dan de mantel dicht te kunnen doen langs de achterzijde.
Morgen normaal om het stukje buis voor de mal van de riser, morgen of donderdag gieten.

M.v.g, Pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Vandaag de rocket buiten in gestookt.
Na het nodige geknetter van het overtollige water in het beton ontstond een stoom die je zo hoorde sissen.
Heb een 3 tal scheurtjes in de rocket ontdekt niet groot en lang in ieder geval vermoed deze geen kwaad zullen kunnen.

het eerste filmpje is na een gloei fase er opnieuw hout word bij gelegd je ziet binnen de 10 sec het vuur aanwakkeren met het nodige gebrul erbij,
de andere 2 zijn van tijdens een stook

http://youtu.be/ET7q3ygpKWk

http://youtu.be/89zptmyB1Go

http://youtu.be/rHnHeI6tmx4

M.v.g, Pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Intussen zijn we, nadat ik de luiken heb dicht gestoken met plaat, begonnen aan een test-stook.
Kon niet wachten, hi hi :lol:
De kachel begint bovenin warm te krijgen nu na 2u stoken. Ook is er geen wind vandaag, de schouw trekt niet zo goed. Of er zit ergens een kier waar valse lucht wordt aangezogen.
Gevolg: rook-ontwikkeling in huis. Valt wel op dat dit is wanneer je net bijvult, of wanneer de stook aan het afbouwen is. Ook moet het hout zo dicht mogelijk naar de p-channel toe liggen. En liefst een 8 a 10 cm van de voorzijde, want dan is de rook het slechtst.
De eerste 2u was witte damp te zien boven op het dak, nu intussen niks meer.

http://youtu.be/Lv93f7Ii36Y

M.v.g, Pedro
Plaats reactie