barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
Vraag is wel wat je wil.

Mijn oude pizza oven op basis van een RBB 314
* met een gietijzeren oven
* een chamotte bodem
* een geïsoleerde bell
* een geïsoleerde deur

Wilde ik tot 475 graden kunnen stoken (de ideale pizza temperatuur). In de praktijk was ik dan minstens twee uur aan het stoken om het ding op temperatuur te stoken.

Dat dit zo lang duurt komt volgens mij door;
* staat buiten dus wordt vochtig
* de hoeveelheid massa die je moet verwarmen
* warmtelekken (deur)

Hoe minder massa hoe minder stabiel. Meer massa maakt hem trager. Het is wel belangrijk om je af te vragen waarvoor je hem gebruikt. Voor brood bakken is stabiliteit belangrijk en voor pizza weer een stuk minder.

Voor alleen pizza bakken zou ik kiezen voor weinig massa, dus ook een dun wandige bell. Wel met een wat dikkere ovenvloer. Die je vervolgens heel snel naar een hele hoge temperatuur kan stoken.

De plaatsing van de uitgang van de riser ten opzichte van de oven is daarbij ook belangrijk.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

@ritsaert
Wat ik wil is een pizza oven als hoofdzaak misschien word er wel eens een broodje in gebakken ook ben bakker van opleiding al word niet veel meer gebakken sedert men bloem allergie.

Hoe moet de oven dan komen te staan had gedacht de riser achter de oven uit te laten komen en dan de oven te plaatsen 1/3 van de onderzijde gelijk met de riser 2/3 boven de riser uit.

Als omkasting een dubbele muur opgevuld met vermiculiet.
De bell zelf in de breedte een 5a10cm breder dan de breedte van de oven om zo weinig mogelijk massa te hebben.

ha nog eens wat tekenen

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

Snel al een testje om de plaats te bepalen rocket versus oven.

Afbeelding
En hier hoe de mantel er kan uit zien zoals je ziet zo beperkt moogelijk gehouden maten 77breed 88 diep 1.4 hoog als binnen zijde.
Afbeelding
Als deze juist bepaals is kan ik verder met de mantel.
mvg pedro
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
Ik zie de plaatjes niet! Kan je ze als bijlage opnemen? Toevoegen onder de blauwe balk.

Als je de bell maakt van een stenen muur dan komt er vrij veel op te warmen massa in de kachel, die massa moet je allemaal opwarmen.

Hoe heet moet de oven worden?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

hier de plaatjes
Bijlagen
rocket pizza deel1.jpg
rocket pizza.jpg
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

ritsaert snijder schreef:Pedro,
Ik zie de plaatjes niet! Kan je ze als bijlage opnemen? Toevoegen onder de blauwe balk.

Als je de bell maakt van een stenen muur dan komt er vrij veel op te warmen massa in de kachel, die massa moet je allemaal opwarmen.

Hoe heet moet de oven worden?

Ritsaert
pizza warmte een goeie 400° dus

mvg pedro
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
het plaatje is nu helemaal duidelijk! :D

Eigenlijk is dit dezelfde opbouw als mijn "prototype" op basis van RBB 314. De uitgang van de riser zat ongeveer dezelfde plek. Dat ging prima.

Die van mij had dus twee keer zoveel vermogen! Daarnaast was mijn bell dunwandig (leem en steengaas, redelijk geisoleerd) en mijn oven van gietijzer (stenen bodem).

Resultaat is dat het even duurt dat de 485 graden wordt bereikt. En lang warm stoken is niet altijd leuk. Ik kies dus voor nog meer snelheid (riser blaast in de oven (maar kan ook in de bell))

Ik denk dat je ontwerp met een stenen bell (de binnen laag) en een RBB 177 er in zorgt dat je minstens 3 uur aan het stoken bent om de 400-485 graden te halen. Hangt natuurlijk ook nog af van andere factoren (massa van de steen bijvoorbeeld).

Ritsaert
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

@ritsaert
Is het geen optie om de binnen wand met vermiculiet (1000°) bestendig te gieten 10cm dik in plaats van op te bouwen met stenen.
eventueel vanaf de boven zijde riser met vuur beton of chanotte stenen.
Op die manier is de binnen wand geisoleerd en vuur bestendig doordat er massa van de mantel weg valt minder lange opwarm temp eventueel de buiten mantel behandelen met een waterdichte afwerking zodat niet teveel vocht kan opgeslorpt worden indien er een tijdje niet mee gewerkt word

Ook heb ik net een tekening bestudeerd van michel een optie zou dus zijn zoals jij aan heeft op de riser een t stuk die afsluitbaar is naar oven of bell.
met die optie kan de de oven intern gaan stoken eens op temp kan je omschakelen naar de bell.
op die manier krijg je de black oven of zoals jij hem naamt hybryde oven.

Maar dan wel een oven die sneller zen temp zou moeten halen.

mvg pedro
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
Vermiculliet is wel hitte bestendig maar niet bestand tegen de hete rookgassen. Je zou het moeten pleisteren met chamotteklei. Als je een plaat zou gieten kan je ook chamotte gebruiken als bindmiddel.
Maar een dergelijk oplossing scheelt wel heel veel in de massa.

Je moet overigens ook voorzichtig zijn met de riser uitgang. Het moet er onbelemmerd uit kunnen, zeker omdat de riser niet heel veel lengte heeft. Ik dacht aan een Y constructie waar bij de ene poot uitkomt in de oven (bodem) en de andere poot in de bell. Ik wil dan met een deksel de opening in de oven kunnen afsluiten. De opening in de oven naar de bell voor de rookgasafvoer moet ook iets simpels worden.

Bij het opwarmen komt er dan warmte in de oven en in de bell. Dat wordt dan een grijze oven (vond ik wel een mooie term).


Ritsaert
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door gerard »

ritsaert snijder schreef:Als je een plaat zou gieten kan je ook chamotte gebruiken als bindmiddel.
Chamotte als bindmiddel??? :o
groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Gerard,
Ik bedoel de poedervormige chamotteklei van Tonwerke. Ik heb daar vorig jaar vermiculliet doorheen gemengd en dat gaf een prima mengsel wat het ook goed deed.

Maar het is goed dat je er op wijst want het was maar een beperkt experiment! Je moet dat zelf uitproberen! Een hottglas achtig mengsel kan natuurlijk ook prima. Die zijn vaak ook isolerend.

Ik heb trouwens gisteren bij het finfornuis van Henri gekeken maar daarbij kan je niet de rookgassen door de oven sturen (je kan wel de oven gebruiken als black oven. heb je misschien een plaatje of iets van een oven waarbij dat wel kan?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door marini »

kan je de rookgassen op het einde keren met een vuurbetonnen bocht van 90° en vervolgens naar beneden en rond de oven sturen?
Dat wordt ook gedaan met warmtewisselaars . Maar dan zit de warmte van de oven echt wel in de bovenste boog.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Marini,
dan ontstaat een tegenstroomkanaal met relatief veel weerstand. Een bell heeft de voorkeur.
groet!

Ritsaert
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door marini »

ja maar dat ben ik al eens tegengekomen met een warmtewisselaar met aardig resultaat.

Zal een tekening maken voor de duidelijkheid moment.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door Dutch John »

marini schreef:kan je de rookgassen op het einde keren met een vuurbetonnen bocht van 90° en vervolgens naar beneden en rond de oven sturen?
Dat wordt ook gedaan met warmtewisselaars . Maar dan zit de warmte van de oven echt wel in de bovenste boog.
Zo werken range cookers. De meeste warmte zit inderdaad bovenin. Omdat er minder warmte door de ovens opgenomen wordt dan door een warmtewisselaar, verloopt de tegenstroom taai.

Pedro en Ritsaert,

Range cooker ovens hebben soms meerdere keerplaten om de weg van de rookgassen zo lang mogelijk te maken (lees lange verblijftijd). Hoe werkt dat met een bell? Gaat de gelaagdheid dit oplossen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie