Iemand bezig met alternatief vervoer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Iemand bezig met alternatief vervoer

Bericht door kockie »

Nou ja, ik wilde maar eens aftrappen in deze tak van het forum. Is iemand bezig/bezig geweest of plannen aan het maken voor een alternatief vervoermiddel?

Zelf heb ik een ligfiets, een zogenaamde flevobike. Deze is zelfgebouwd, maar niet door mij :) Heb er zelf wel het een en ander aan gedaan, maar het las- en draaiwerk is van een ander. Ik kan helaas geen aluminium lassen en draaien kan ik maar heeeeeel beperkt. Heb ooit een middagje draaibank en freesles gehad van een goede vriend van me.

Zelf zit ik wel eens na te denken over een electrische auto... maar voor mijn werk (dierenarts) is dat denk ik niet zo practisch omdat ik soms nogal lange afstanden moet rijden.

Met mijn vorige auto, een opel combo diesel, heb ik een tijdje op zonnbloemolie gereden. Deze auto is ingeruild voor een peugeot partner en deze heeft helaas een lucas-brandstofpomp die rijden op plantaardige olie niet zo fijn vindt :(

Nog meer mensen bezig met alternatieve vervoermiddelen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Wij bezitten een tweedehands aangekochte, semi electrisch aangedreven fiets.

Deze fiets werkt volgens een interessant principe, vind ik, omdat de electrische motor alleen aanvult wanneer men te hard zou moeten trappen. Zelfs bij tegenwind of met een aanhangwagentje blijft het fietsen licht en aangenaam.

Dirk Bauwens
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ook wij bezitten een leuke electrische bakfiets met 400 watt electromotor.
Voor voorbeeld kijk op http://www.fietsfabriek.nl/ onder bakfiets helemaal onderaan.Dan heb je een idee hoe hij eruit ziet.De kinderen vinden het wel erg leuk om naar school te gaan.

mark
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

in hoeverre kan je de toyotta prius alternatief noemen? in nederland krijg je daar toch een mooie premie voor?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Hoi,
Ook wij bezitten een leuke electrische bakfiets met 400 watt electromotor.
Mark,

Neemt die motor alles voor zijn rekening of vult die ook maar aan, wat aan energie nodig is ?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Wat late reactie.Inderdaad hij neemt alles voor zijn rekening maar als je nog mee trapen kunt word de actieradius wel groter.De accu's zijn van een scoot mobiel.

groet mark
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

vittorio randonneur met een 1-wielige bobtrailer. En natuurlijk een auto huren indien nodig. Aanschafprijs bij elkaar ongeveer ?1600.
( http://www.vittorio.nl )

p.s.,
Zoals het er nu naar uitziet heeft de DTA-commer meer kwalijks de atmosfeer ingestoten dan ik mijn hele leven ;-)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

christophe schreef:in hoeverre kan je de toyotta prius alternatief noemen? in nederland krijg je daar toch een mooie premie voor?
De overheid geeft nooit iets voor niets en ooit zal die premie teruggehaald worden, dus reken je niet rijk. Bovendien alles wat subsidie krijgt is eigenlijk hulpbehoevend en kan niet op eigen benen staan m.i. (boeren bv.)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

mark schreef:Hoi,

Ook wij bezitten een leuke electrische bakfiets met 400 watt electromotor.
Voor voorbeeld kijk op http://www.fietsfabriek.nl/ onder bakfiets helemaal onderaan.Dan heb je een idee hoe hij eruit ziet.De kinderen vinden het wel erg leuk om naar school te gaan.

mark
persoonlijk vind ik die fabrieksfietsen lompe dingen. Fietsen maken is echt een vak en dat gebeuren in A'dam is m.i. behoorlijk hyperig. Zie ook die Kronan's die helemaal verdwenen zijn. Ik kwam trouwens in de Voerstreek inmiddels de eerste 60plus hollanders tegen op/met zo'n accufiets; niet alleen de banden kunnen leeg van zo'n fiets :(
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Bericht door kees »

kockie schreef:
Nog meer mensen bezig met alternatieve vervoermiddelen?

http://tinyurl.com/ne3cs
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Kees

Ik moest mijn snel radonneur aan de wilgen hangen door een ziekte.Moest een driewiel fiet worden.De gehandicapten driewiel ziet er niet uit vind ik zelf.Dit was een mooie oplossing en kon ik mijn rolstoel gelijk meenemen en de kinderen vonden het prachtig.
Deze lompe fietsen worden ook met de hand vervaardigd net als jou randnneur maar om de prijs te drukken worden er inderdaad met de afmontage mindere produkten gebruikt om de prijs te drukken.Toen ik nog kon fietsen viel het zware fietsen best mee.En voor een fitte randonneur fietser moet het helemaal makelijk zijn.

Hij is later electrisch gemaakt zodat nog mee kon als we gingen fietsen.Het zal nooit een randonneur worden maar ik kon wel veel meenemen.En in de stad makkelijk geen parkeergeld vervuiling en boodschapen makelijk mee.

mark
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

http://www.ligfiets.net zag ik een gestroomlijnde sigaar te koop staan.
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

Als we het over het globale milieu hebben vind ik een elektromotor in een auto geen goede oplossing. Deze elektrische energie moet immers opgewekt worden en in Nederland gebeurt dat voornamelijk uit fossiele brandstoffen. Het rendement van de huidige centrales ligt misschien hoog, maar is zeker geen 100%. Naast het energieverlies in de centrale verlies je dat in het voertuig ook door wrijving o.a. Ik heb geen cijfers, maar kan me voorstellen elektrische auto per 100km meer liters brandstof gebruikt en dus meer CO2 uitstoot heeft dan een gewone (moderne) auto.
Ik rijd daarom nog steeds op PPO in mijn dieselauto met Lucas brandstofpomp. Mits goed omgebouwd kan deze ook prima PPO verwerken. Ik geloof dat 20% van de energie die een hectare koolzaad levert nodig is voor het bewerken van de grond en het persen van de olie. Maar de uitgestootte CO2 afkomstig uit PPO is afgelopen lente door de plantjes uit de atmosfeer gehaald. Daarom ben ik overtuigt dat dit milieuvriendelijker is dan een auto met elektromotor.
(Overigens valt voor hybride voertuigen zoals de Toyota Prius ook veel te zeggen).
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

brownie schreef: Mits goed omgebouwd kan deze ook prima PPO verwerken. Ik geloof dat 20% van de energie die een hectare koolzaad levert nodig is voor het bewerken van de grond en het persen van de olie. .
20% ? geloof daar maar niets van. Maar goed zolang het goedkoper is op het moment dat je het in de tank giet....... 't is nog illegaal ook in NL en mocht dat nu niet zo zijn dan wordt het dat wel :oops:
Gast

Bericht door Gast »

kees schreef: 20% ? geloof daar maar niets van. Maar goed zolang het goedkoper is op het moment dat je het in de tank giet....... 't is nog illegaal ook in NL en mocht dat nu niet zo zijn dan wordt het dat wel :oops:
Goedkoper valt wel mee als je alles volgens de regels doet. Je moet natuurlijk wel accijnsaangifte doen. Dan kom je al gauw uit op 90-95 cent per liter. Overigens woon ik in Frankrijk en rijd regelmatig via Zwitserland en Duitsland naar Nederland. Aldaar kan ik het gewoon accijnsvrij bij de pomp halen! Dan scheelt het wel ongeveer 40 cent.

20% moet ik niet geloven? Wat voor getal dan wel? Als je alle benodigde energie voor de kweek, de persing en het transport bij elkaar op telt zal het toch minder dan 100% bedragen, anders kan PPO niet geproduceerd worden voor 60 cent per liter. Stel 50%, dan is dus een halve liter aardolie verbruikt om 1 liter PPO in je tank te hebben. Maar van die liter komt er geen extra CO2 in de atmosfeer, dus rijd je toch 2 keer zo milieuvriendelijk als op gewoon diesel. Hoe dan ook, je verbruikt zeker minder fossiele brandstoffen dan wanneer je een elektrische auto steeds oplaadt via het stroomnet.
Plaats reactie