Vermogen rocket regelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Vermogen rocket regelen

Bericht door Pieke »

Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3594
klaas136 schreef:ik ben hier op het forum aan het zoeken geweest maar hoe kun je een rocket rustiger laren branden
Ik heb recentelijk een beetje gespeeld met een kleine 10 cm2 L-tube rocket. Hoeveelheid brandstof is zeker van invloed. Ook heb ik afwisselend extra lucht met een kleine ventilator toegevoegd, dan wil ie haast opstijgen. :wink: Het gedeeltelijk afdekken van de feedtube doet m een beetje smoren, teveel geeft weer rookontwikkeling. Maar het lijkt me het beste om een rocket niet te knijpen omdat anders de efficiëntie en volledige verbranding verloren gaat.
Laatst gewijzigd door kockie op 08 aug 2013, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door ritsaert snijder »

Klaas schreef;
maar hoe kun je een rocket rustiger laren branden ?
Alleen door hem minder brandstof te geven. Als je hem altijd rustig wil laten branden zou ik een kleiner model nemen.
groet!

Ritsaert
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

Pieke schreef:
klaas136 schreef:ik ben hier op het forum aan het zoeken geweest maar hoe kun je een rocket rustiger laren branden
Ik heb recentelijk een beetje gespeeld met een kleine 10 cm2 L-tube rocket. Hoeveelheid brandstof is zeker van invloed. Ook heb ik afwisselend extra lucht met een kleine ventilator toegevoegd, dan wil ie haast opstijgen. :wink: Het gedeeltelijk afdekken van de feedtube doet m een beetje smoren, teveel geeft weer rookontwikkeling. Maar het lijkt me het beste om een rocket niet te knijpen omdat anders de efficiëntie en volledige verbranding verloren gaat.
het toevoegen van lucht heb je dat er gewoon in geblazen door de feedtube .
want het probleem is natuurlijk dat de kachel minder hoeft te doen als het +4gr is dan als het -14gr is en om dat het voor in de werkplaats is wil ik in een korte tijd de werkplaats op temperatuur laten komen als het kan .
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Pieke »

klaas136 schreef:

het toevoegen van lucht heb je dat er gewoon in geblazen door de feedtube .
want het probleem is natuurlijk dat de kachel minder hoeft te doen als het +4gr is dan als het -14gr is en om dat het voor in de werkplaats is wil ik in een korte tijd de werkplaats op temperatuur laten komen als het kan .
Ik heb een klein ventilatortje van een haarfohn gebruikt, wel de snelheid gereduceerd, idd gewoon voor de feedtube. Als je voor de werkplaats snelle warmte wil, dan adviseer ik je een metalen bell. ik sta op het punt om te vertrekken, maar ik heb een topic lopen met het rocketje en bell. Zal ik straks ff voor je opzoeken. Mooie resultaten.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door JantjeV8 »

klaas136 schreef:want het probleem is natuurlijk dat de kachel minder hoeft te doen als het +4gr is dan als het -14gr is en om dat het voor in de werkplaats is wil ik in een korte tijd de werkplaats op temperatuur laten komen als het kan .
Aha, jij wil je kachel eigenlijk laten moduleren.
Dat gaat alleen maar met een buffer probleemloos werken.
Laatst gewijzigd door kockie op 07 aug 2013, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

JantjeV8 schreef:Aha, jij wil je kachel eigenlijk laten moduleren.
Dat gaat alleen maar met een buffer probleemloos werken.
wat bedoel jij met een buffer ?
Laatst gewijzigd door kockie op 07 aug 2013, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Pieke »

Ik weet niet hoe intensief de werkplaats gebruikt wordt, maar een modulerende rocketkachel ism een buffer wordt weer wat ingewikkeld allemaal.

@ Klaas. Een buffer is bijvoorbeeld een kachel met veel massa ( opgebouwd uit veel stenen, eenvoudig gezegd ), deze geeft dan ook warmte als je kachel uit is gebrand. De massa stenen geeft dan de warmte af. Of...... je kachel verwarmt een hoeveelheid water in een tank. Brandt je kachel niet dan kun je warmte aftappen van die tank ( buffer genoemd ). Ik maak graag wel ns een vergelijking>>>> Stel je drinkt over een hele werkdag verspreid 8 koppen koffie.Je kan dan elk uur water pakken, filter, koffie ( of zo'n hippe pad ), je kan ook aan het begin van de dag één grote kan zetten en deze in een thermoskan gieten.Vervolgens pak je ieder uur uit de thermoskan een kopje koffie.Je thermoskan fungeert dan als buffer. ( Die laatste kop is waarschijnlijk niet meer te zuipen, maar wellicht dat je tegen die tijd al een pintje hebt verdient )

Ow ja.... Je hebt een PB Klaas
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

@piek bedankt .

ik ga eerst wel eens proberen en kijken hoe warm het wordt .

denk dat ik de bell van een 60l vat maak en een j rocket met reservoir voor de briketten
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Pieke »

Hoe groot is je werkplaats eigelijk? Isolatie?

gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

ik ga dit eerst testen bij mij in de werkplaats thuis die is 8x4 meter als het goed werkt wil ik hem bij mij in het bedrijf ook gaan gebruiken en die werkplaats is 20x25 meter . maar ik denk dat daar een heater bij aan komt. werkplaats thuis is spouw muur met een dak van sandwich panelen , op het bedrijf zijn het damwand met 6cm isolatie en het dak ook van sandwich panelen .
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Pieke »

Qua ruimte en bell die je wil benutten komt het sterk overeen met mijn situatie.Mijn ervaring wat dat betreft zijn uitstekend,zie linkjes uit PB. Je bedrijfsruimte is toch al snel een factor 15 groter, los van waarschijnlijk een hoger plafond. Had je meegekregen van mijn hete lucht toepassing??
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
klaas136
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:16
Locatie: mastenbroek

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door klaas136 »

ik zag wel dat jij er een ww in hebt maar of bedoel jij de föhn om in te blazen ?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Pieke »

Dat ventilatortje van de föhn gebruikte ik om het vuurtje van het rocketje wat aan te wakkeren.( Dit was allemaal buiten, deze zomer, om wat te experimenteren ). De ww van mijn bell ( binnen, afgelopen stookseizoen )had ik aangesloten op een membraanpomp van een bubbelbadmat. Ruim 1 m3 per minuut ,hete lucht van gemiddeld 200 gr. output. Ik heb het al 'ns bestempeld als een verfafbrander 2.0

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: werkplaats kachel op runder mest

Bericht door Pieke »

Even een kleine opmerking Klaas, je vraag uit je eerste post wordt op deze manier ondergesneeuwd. Ik heb de indruk dat je enkele waardevolle tips aangedragen hebt gekregen. Maak een nieuw topic over het daadwerkelijke verwarmen of doe een verzoek om het af te splitsen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie