Hout verkleinen en drogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Hout verkleinen en drogen

Bericht door Dutch John »

Deze topic betreft hout voor een houtgasgenerator. Een moderne houtgasgenerator met een 30 kW vermogen verteert het liefst hout met afmetingen van een half luciferdoosje tot een pakje sigaretten. Echter het een of het ander, want de afmetingen van oxidatie- en reductiezone worden door de afmetingen van het hout bepaald. Momenteel sta ik voor die keuze.

Grove houtsnippers van mooi hout zouden gezeefd en gedroogd als brandstof kunnen dienen. Ik zie het drogen echter als een probleem. Bovendien verwacht ik dat ca 30% te fijn en dus afval is.

"Gemangeld" hout kan niet; stukken zijn te lang. Veroorzaakt brugvorming.

Houtblokjes zouden gemaakt worden met een langzaam draaiend vliegwiel met een of twee messen. Voordeel: wat makkelijker drogen en weinig of geen afval. Nadeel: behoorlijk arbeidsintensief en het te verwerken hout mag niet te dik of te dun zijn.

Iemand nog ideeën?

Groet,
DJ
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Hout verkleinen en drogen

Bericht door ro »

Dutch John schreef:Een moderne houtgasgenerator met een 30 kW vermogen verteert het liefst hout met afmetingen van een half luciferdoosje tot een pakje sigaretten. Echter het een of het ander, want de afmetingen van oxidatie- en reductiezone worden door de afmetingen van het hout bepaald.
waarom zijn de afmetingen van de houtstukjes zo kritisch?
Dutch John schreef:Grove houtsnippers van mooi hout zouden gezeefd en gedroogd als brandstof kunnen dienen. Ik zie het drogen echter als een probleem. Bovendien verwacht ik dat ca 30% te fijn en dus afval is.

"Gemangeld" hout kan niet; stukken zijn te lang. Veroorzaakt brugvorming.

Houtblokjes zouden gemaakt worden met een langzaam draaiend vliegwiel met een of twee messen. Voordeel: wat makkelijker drogen en weinig of geen afval. Nadeel: behoorlijk arbeidsintensief en het te verwerken hout mag niet te dik of te dun zijn.

Iemand nog ideeën?
niet direkt concrete ideeën, maar het lijkt me dat hoe kleiner je de stukjes maakt hoe makkelijker het is om een redelijk constant formaat te verkrijgen (minder afhankelijk van uitgangsformaat). verder zeg je dat het nogal arbeidsintensief zal zijn.
het proces van verhakselen van hout lijkt me redelijk eenvoudig te mechaniseren. mechanisatie kost natuurlijk electrische energie maar aan de andere kant zul je voor een arbeidsintensief handmatig verwerkingsproces heel wat brood moeten bakken en eten. ik zou graag meedenken en -werken aan dit verhaal en heb een behoorlijke ervaring op het gebied van metaalbewerking, machinebouw en mechanisatie.

groetjes, ro
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Is het misschien mogelijk om een soort "gecontroleerde broei" toe te passen? Mijn buurman, rundveehouder, gebruikte tot een aantal jaren geleden nog "ventilatorhooi" Dit is hooi dat te vochtig is om in balen te persen. Het wordt vanaf het land naar een schuur gebracht waarin zich ventilatiekanalen bevinden. Het hooi kan dan naar believen geventileerd worden om vocht weg te ventileren. Er is een schema voor, dat ik niet precies ken. Ik heb alleen begrepen dat je het hooi iets moet laten broeien waarna een tijdje geventileerd wordt. Daarna weer een tijdje broeien, ventileren etc. Dit moet worden volgehouden tot het niet meer broeit en dus droog genoeg is.

Koeien zijn erg gek op dit hooi. Waarschijnlijk omdat suikers uit het gras door de warmte van het broeien gecarameliseerd zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

ro schreef:waarom zijn de afmetingen van de houtstukjes zo kritisch?
Hoe fijner het hout, des te kritischer is de plaatsing van de luchtinjectors, de afstand naar de reductiezone en de reductie diameter. Maar eenmaal geoptimaliseerd, levert fijn hout het schoonste gas. Echter het hout mag ook niet te fijn zijn, want dat blokkeert de luchtstroom.


ro schreef: het proces van verhakselen van hout lijkt me redelijk eenvoudig te mechaniseren. mechanisatie kost natuurlijk electrische energie maar aan de andere kant zul je voor een arbeidsintensief handmatig verwerkingsproces heel wat brood moeten bakken en eten.
groetjes, ro
Pure snippers kan ik voldoende gratis thuis geleverd krijgen. Alleen zeven en drogen
ro schreef:ik zou graag meedenken en -werken aan dit verhaal en heb een behoorlijke ervaring op het gebied van metaalbewerking, machinebouw en mechanisatie.
groetjes, ro
Bedankt voor het aanbod, Ro. Ik ben met regionale constructiebrijven in gesprek voor het laseren, knippen, zetten en rollen. Overweeg een cursus TIG lassen te volgen. Dit wordt weer zo'n project om tevens kennis en handvaardigheid uit te breiden. Ik zoek nog wel 2 gebruikte hittebestendige RVS afsluiters, lasbochten, driedelige koppelingen en dunwandige buis van rond 90 of 100 mm. Van de nieuwprijs wordt je niet blij......

Groet,
John
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi DJ,

Mijn idee om tijdens het zeven een heteluchtstroom door de trommel te sturen is met de grofheid van het benodigde materiaal hooguit een eerste aanzet, maar nog lang niet voldoende!

Ik zat dan ook te denken aan een grote versie van een bollen-kratje.
Z'n krat heeft een onderkant van gaas, waardoor er makkelijk een luchtstroom doorheen kan lopen. Het maakt naar mijn idee niet veel uit of die luchtstroom van boven of van onder wordt gestimuleerd, maar het zou mooi zijn als de lucht warm of heet is.
Misschien is het zelfs wel te koppelen aan een schoorsteen van een tuinkachel of zo? Dan kan alles volgens mij wel binnen 1 dag droog zijn????

Als je er een bouwt van 1,5 x 1,5 x 1,5 m. kun je het in 1 keer drogen!

Dit lijkt me een redelijk uit te voeren optie voor een redelijke prijs te realiseren?! :?
Misschien dat anderen weten of dat rookgas-idee uit te voeren is?

Groetjes, Brit
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Brit,

Goed idee om met gazen kratten te werken, zeker als ze ook nog stapelbaar zijn. Ik heb een heftruck en pompwagen om ze te verzetten. Misschien nog gazen schoorsteenpijpen in de snipperkratten zetten om wat meer trek erdoor te krijgen.

Alleen drogen met rookgas zal niet lukken. De aanwezige waterdamp zal gaan condenseren en de snippers eerder vochtiger maken dan droger.

Groet,
DJ
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

kan je voor het drogen niet een grote droogkast bouwen, zoals de 12 ambachten op hun site hebben staan.

en eventueel je Babingtonbrander in zetten?
die geeft nogal veel warmte af
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Alleen drogen met rookgas zal niet lukken. De aanwezige waterdamp zal gaan condenseren en de snippers eerder vochtiger maken dan droger.
Weer wat geleerd! :wink:
Goed idee om met gazen kratten te werken, zeker als ze ook nog stapelbaar zijn. Ik heb een heftruck en pompwagen om ze te verzetten. Misschien nog gazen schoorsteenpijpen in de snipperkratten zetten om wat meer trek erdoor te krijgen.
Laat je ff weten wat het resultaat was als je dit gaat uitproberen? als je meerdere kratten maakt is het gelijk voor de opslag ideaal. :lol:

Cusses!
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Misschien kan de zon ook mee helpen in de vorm van een zonnedroger op wat grotere schaal. Een soort voorbeeld maar dan voor fruit. http://www.zonnigfruit.nl/zongedroogd.html en dan verder aanpassen voor houtsnippers. En wat ook al eens geschreven heb geperste houtbriketten zijn in de zomer gratis verkrijgbaar ze weten niet waar ze er dan mee heen moeten. Maar je moet ze wel voor jou doeleinde in twee breken.

Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

exroom schreef:en eventueel je Babingtonbrander in zetten?
die geeft nogal veel warmte af
M'n Bab ligt voorlopig (alweer) in een hoek van de werkplaats. Is zo'n ding waar je één probleem oplost en er een ander voor terugkrijgt. Daarom zet dit systeem nog niet door in de wereld. Niemand krijgt hem echt betrouwbaar.

Groet,
DJ
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

mark schreef:geperste houtbriketten zijn in de zomer gratis verkrijgbaar ze weten niet waar ze er dan mee heen moeten. Maar je moet ze wel voor jou doeleinde in twee breken.

Mark
Hallo Mark,

Geperst hout - briketten of pellets - kun je niet vergassen. De buitenkant brandt wat weg en dan stopt het proces. Tenminste, dat vertellen degenen die het geprobeerd hebben.

Groet,
DJ
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Niet helemaal volgens de openingstopic, maar ik heb een filmpje gevonden van een alternatieve houtkloofmachine. Het is wel een oudje en geeft geen details, maar laat wel een andere techniek zien. Kijk maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=tarYeJ6TjyA vanaf 4.16 minuten.

edit: Heb inmiddels ook een "bouwtekening" gevonden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Afbeelding

wil je zoiets bouwen?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Inderdaad Kockie,

Indien blokjes, dan zoiets als je bouwtekening. Heb iets dergelijks inmiddels ook bij de Yankee's en de Finnen gezien, gemaakt van een starre achteras.

Nee Exroom,

Dat is een plaatje van een Stratified met nat filter. Op een vrije zaterdag vlug te bouwen van afvaldrums e.d., maar niet erg schoon en snel versleten. Amerikanen zijn er dol op, omdat vermoedelijk McGyver de ontwerper is. :lol: :lol:

Ik ga voor de beproefde Europese Imbert. Met droge filtering. Zoals de Finnen bouwen. Hoop maart volgend jaar klaar te zijn......

Groet,
John
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

ik had nou juist begrepen, kan het helemaal verkeerd hebben natuurlijk, dat stratified, downdraft gasification juist erg veel verbeteringen met zich meebrengt tov het oudere imbert principe.
op het stratified downdraft principe zijn aardig veel recente kleine energiecentrales gebaseerd.
die mcGyver is dr tom reed, niet echt een kleintje binnen de bio energie :lol: http://www.woodgas.com/tombio.htm

mischien dat je wat hebt aan de volgende site:
http://www.gengas.nu/byggbes/executive_ ... .shtml#s.1


ik had daar het volgende gelezen, vandaar dat ik dacht dat je iets ging bouwen volgens mijn bovenstaand geplaatste tek.

Over the last few years, a new gasifier design has been developed through cooperative efforts among rescarchers at the Solar Energy Research Institute in Colorado, the University of California in Davis, the Open University in London, the Buck Rogers Company in Kansas, and the Biomass Energy Foundation, Ine., in Florida. This simplified design employs a balanced, negative-pressure concept in which the old type of sealed fuel hopper is no longer necessary. A closure is only used to preserve the fuel when the engine is stopped. This new technology has several popular names, including "stratified, downdraft gasification" and "open top gasification." Several years of laboratory and field testing have indicated that such simple, inexpensive gasifiers can be built from existing hardware and will perform very well as emergeney units

tevens, ik weet niet waar je woont, maar, bij mij in de buurt, maasbracht,
kan je voor een hele kleine vergoeding een kleine ruimte (plek) huren in een droogkamer, waar hout tbv pallets wordt gedroogt.
hier heb ik zelf wel eens een paar kuub hout in houtkratten gestockeerd,
na 4 weken was het vocht percentage in het hout van 50-60 % gedaalt naar ongeveer 15 %
als dat te ver is, is misschien bij jouw in de buurt zoiets een oplossing?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie