Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Ik heb gisteren wat brokstukken gehaald, en eens wat testjes gedaan.
Wellicht kan iemand mij vertellen wat ik nu heb
DSC01892 (640x360).jpg
DSC01882 (640x360).jpg
- Het flesje ziet er na 12 uren rusten zo uit
- Ik heb een worst gemaakt, en deze op een rocket gedroogd. Uiteraard veel te snelle droging. Het resultaat was een knetterhard steenachtig iets. Wel droogtescheuren te zien. Breken ging wel redelijk eenvoudig.
Bijlagen
DSC01881 (800x450).jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door holtere »

Ik kwam volgende site tegen over de bouw van een broodoven!

http://www.docum.org/drupal/content/bakoven

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Pietje »

Hoi Leon,
Ik zou inderdaad iets waterdichts op de zandbodem leggen. Wel warmtebestendig: dus betonklinkers / tegels. Dan een dikke laag isolatie, waarbij ik niet zo snel naar cement zou grijpen. Liever iets als porizo met leem. Misschien kleikorrels met leem ook te gebruiken, maar een beetje zonde van de (dure) korrels ;-). En dan je vuurvaste laag. Waarschijnlijk moet je dan iets dieper beginnen...

Je monster lijkt me pure leem (klei+silt). Een prachtig uitgangsmateriaal om mee te mengen.

Hou ons op de hoogte, leuk project!

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen? UPDATE

Bericht door Leon »

Inmiddels al aardig opgeschoten met het oventje.
De eerste laag is zo goed als droog. Nadat ik het zand er uit gehaald had eerst 24 uur een kaars er in gezet om een beetje te latendrogen. Gister avond al wat heter gestookt. De koepel begon goed te dampen. Zoals op 1 foto te zien zijn er flinke krimpscheuren geweest. Dit is gebeurt toen het zand er nog in zat. Wij zijn het 's middags weg geweest, en ik had gedacht dat de zon nog niet echt zou doorbreken. Wel dus... Ik heb de scheuren goed uitgekrabt en vervolgens weer gevuld met verse leem.
Na de stook van gister avond zijn er maar hele fijne haarscheurtjes ontstaan, hetgeen volgens Kiko Denzer ook niet te voorkomen is.
Al met al denk ik dat het mengsel wel goed is.
Bijlagen
023.JPG
020.JPG
DSC01902.JPG
DSC01898.JPG
DSC01897.JPG
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
ziet er mooi uit! en ja als je de leem niet aanvult met scherp zand krijg je scheuren, maar dat is beter bij een hoge temperatuur!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Zijn toch flinke scheuren. Zoals Ritsaert zegt: meer zand is wenselijk. En wat gehakseld stro erdoor doet nooit kwaad. Kun je toe met net iets minder zand, zodat het mengsel altijd prima plakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

ritsaert schreef: maar dat is beter bij een hoge temperatuur!
Ik begrijp die zin niet...
Ik denk inderdaad dat er meer zand bij had gemogen, maar volgens het boekje kun je bij twijfel beter meer leem in het mengsel hebben.

Ik heb de scheuren gedicht, en gister avond al aardig opgestookt. Vandaag staat het bolletje ook al de hele dag in de volle zon, en er zijn geen scheuren meer bijgekomen. Volgens mij is het dan toch wel al redelijk geslaagd. Ik ga er tenminste vanuit dat als het geheel scheurloos droog is, er ook geen scheuren meer bijkomen als het flink opgestookt gaat worden. Of...???

@DutchJohn,

Ergens heb je vermeld dat het niet wenselijk is om zand in de isolatielaag te hebben. Hoe moet deze laag dan opgebouwd worden???
Ik had gedacht hetzelfde mengsel als voor de eerste laag te gebruiken. Dit mengsel dan wel zoveel als mogelijk met stro mengen, totdat het bijna niet meer plakt. Dit wil ik dan in een laag van 12-15 cm opbrengen.


Bedankt allen voor het meedenken!

Groeten Leon
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Volgens mij gaat het helemaal goed. Voor een serieuze pizza moet je rond de 485 graden halen. Dat betekent dat je dik over de 500 graden moet stoken en dat is te heet voor zand (en dan wordt de boel poreus en bros). Dus moet deze eerste laag zo weinig mogelijk zand bevatten. Met de volgende laag ga je isoleren en dan mag er scherp zand bij. Ik zou je verhouding daarvoor wel testen met een vakkenplankje. Simpelweg 4 gelijke vakken van bijvoorbeeld 10 keer 10 vullen met;
- leem en een gelijk deel zand
- leem en twee gelijke delen zand
en drie en vier.
succes
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Ritsaert,

Je stelt het nu net andersom dan Denzer beschrijft. Hij heeft de massa die de warmte moet opnemen aan de binnenkant: met veel zand erin. Dan komt aan de buitenkant de isolatie: een mengsel van stro en klei of zaagmeel en klei.

Leon,

Voor de isolatielaag inderdaad alleen stro (of een ander niet rottend organisch product) waar maar net genoeg klei in gemengd is om het aan elkaar te laten plakken. Geen zand erin, want dat isoleert niet en bovendien ontneemt het bindingskracht van de klei die je nodig hebt om het stro te lijmen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Je schreef;
Je stelt het nu net andersom dan Denzer beschrijft. Hij heeft de massa die de warmte moet opnemen aan de binnenkant: met veel zand erin. Dan komt aan de buitenkant de isolatie: een mengsel van stro en klei of zaagmeel en klei.
Ik zal zijn boekje bestellen :D .

Ik weet niet op welke temperatuur Kiko Denzer zijn pizzaoven stookt. Maar in een pizzaoven wil je een baktemperatuur hebben van rond de 485 graden. Dan zul je een behoorlijk stuk heter moeten stoken om dat te halen (je zult stevig boven de 500 graden moeten halen). Daarnaast wil je in dit model inderdaad flink wat massa binnen de isolatie. Over het gedrag van zand tussen de 500 graden en 550 graden zijn we het wel eens (denk ik).

Dan zijn er twee mogelijkheden; je kiest voor een hete pizzaoven en je gebruikt een ander materiaal om de hitte vast te houden (natuurlijk leem zonder zand of stukken steen die heet zijn gebakken of stukken chamotte). Of je gaat minder heet stoken met een wat lagere baktemperatuur. Of je gebruikt het zand leem mengsel in de buitenzijde van de massaschil.

Het kan haast niet anders dat Denzer de baktemperatuur van 485 graden niet haalt. In mijn eigen witte pizza oven met een rocket batch stove 314 ben ik toch snel 2 uur (afhankelijk van de vochtigheid) aan het stoken om dat te halen. Maar dan heeft de pizza in 2 a 3 minuten van die luchtbellen en is klaar om op te eten.....
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb nog even de filmpjes bekeken van Kiko en ik zie veel broden en geen hele hete vuren. Dan wordt het meer een broodoven. Dan is het toevoegen van zand als massa in de eerste schil een prima oplossing want dan blijf je binnen de grenzen. Daarbij komt de vraag of het sowieso lukt om een dergelijke oven heet genoeg te stoken. Maar waarschijnlijk kom je met voldoende stooktijd en een goede isolatielaag een heel eind.
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Gister avond weer vuurtje gestookt.
Her en der waren kleine scheurtjes, waarvan de grootste 3 mm breed was. Deze ochtend zijn de scheuren weer nagenoeg verdwenen.
Ik neem aan dat dat het werken van het mengsel is, en dat dat verder geen kwaad kan.
Ik weet niet hoe heet het was, maar na anderhalf uur stoken was de koepel van de binnenkant weer zo goed als schoon gebrand. En ergens heb ik gelezen dat je dan aardig richting pizza temperatuur aanzit.
Vanavond willen wij een test rondje pizza gaan proberen, en morgen gaat dan de isolatie er om heen.

Leon
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Als je gaat bakken dan wil je voor een pizza rond de 485 zitten. De isolatie gaat de temperatuur nog verder omhoog brengen. Je bakt natuurlijk direct in de vuurkamer, maar aan de andere kant kun je niet bakken als de oven volop staat te branden. Een thermometer is wel een aanrader en is niet heel duur.

De scheuren zijn vrij fors, wel rekening mee houden in je isolatielaag.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Ritsaert,

Op welke manier moet ik er rekening mee houden ten opzichte van de isolatie?

Ik weet niet of het werkt, maar ik bedacht me laatst eens of het misschien werkt om de koepel eerst te bedekken met een laag steenwol van 2cm. Vervolgens de stro isolatie aanbrengen.

Kan ik misschien het beste de scheuren weer uitkrabben, en nieuw voegen met verse leem?
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Ik heb wel een Ir thermometer, maar deze gaat maar tot 270 graden. Welke meter is aan te bevelen?
Plaats reactie