Zonne-energie apparaten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Zonne-energie apparaten

Bericht door Anne2 »

Johndc schreef:Heb vandaag eens een testje gedaan met die schotel. Volgeplakt met stukjes spiegel en oude CD's.
En inderdaad, zolang er echt zon is gaat een groen bierflesje, gevuld met water in "no time" aan de kook.
Zolang het in het brandpunt zit. Ook een stuk hout begint direct te roken.
Maar of dit werkelijk gaat werken om er een boiler van pakweg 100 liter mee op te warmen? Hier in onze contijen al zeker niet.
Leuk experiment, doet mij denken aan zonne-energiesystemen die ik ben tegen gekomen.

Afbeelding

Allereerst deze schotel die het meest lijkt op wat jij hebt gemaakt. In het midden staat een zwarte pan met water. In Sieben Linden (ecodorp in Duitsland) staat hij ook en hij werkt daar (ons klimaat) niet. In Portugal zou je verwachten dat hij dan wel werkt. Als je ’s morgens een pan heet water op zet kan je rijst koken wat dan met de lunch klaar is. Dat moet je hem wel steeds recht op de zon zetten. Ik heb er in Portugal stukjes appel in gedaan, na 2 of 3 dagen (hele dag zon achter in de 30 graden) was het nog geen appelmoes en daarna ben ik vertrokken. Ik vond het ook lastig dat je steeds op moest letten of hij nog wel goed op de zon stond. Dat ging met een leuk en simpel systeempje, een schroef die met zijn schaduw ergens in moest vallen als hij goed stond. Ik vond ze niet goed genoeg werken.

In een ander ecodorp 3 km verderop stonden andere apparaten die wel werkte.

Afbeelding

Deze bijv. een grotere schotel gericht op dat gat in de muur bekleed met reflecterend metaal. Als je daar een stuk hout voor houd in die opening, gaat die spontaan in brand. Een kind kan wel voor de schotel langs lopen. Heb je hem niet in gebruik dan werd hij omhoog gericht.

En deze, hier stonden er dacht ik twee van. Een die verbonden was aan een waterpomp.

Afbeelding

En de ander voor een machine:

Afbeelding

Het werd uitgelegd als dat dit erg gemakkelijk voor iemand te maken was, ik begreep er helaas helemaal niets van… en de foto alleen ziet er al niet gemakkelijk uit voor mij. De werking van dit apparaat lieten ze zien door een boormachine erop aan te sluiten. Ik weet niet hoeveel energie die kon geven.

Dus ik denk dat de vorm van je schotel en de afmetingen misschien het verschil maken voor je boiler.

En dan was er deze kas. Onder halfronde bogen liepen buizen met olie daarin. Die liep naar een keuken vlakbij, daar liepen buizen om een pan heen die in het aanrecht vastzat (niet handig met schoonameken) en waar je zo in kon koken.

Afbeelding

Afbeelding

Er is in Wageningen een onderzoek geweest die hier op lijkt.

Leuk vond ik ook in weer een ander “ecodorp”(bestaande uit 1 persoon) een zwart kistje met flessen water, waar hij mee douchte. Simpel en het werkte. Net als die zwarte douchezak die je in de zon kan hangen.

Best wel leuk en spannend wat er allemaal gaat komen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: zonne energie aparaten

Bericht door Pieke »

Ik heb afgelopen zomer ook een soortgelijk project gebouwd.Enkel met eenvoudige materialen, maar gewoon om te zien of ik het werkend kan krijgen.Het is een concept beter bekend als "Heliostat", en dit is wat ik heb geprobeerd te benaderen.Met diverse spiegeltjes heb ik een brandpunt gecreëerd.Op dit brandpunt het ik met behulp van een meter of 10 meter tyleenslang en een oude wis installatie van een auto ( het pompje ) een collector gemaakt.Binnen 4 minuten had ik 2 liter kraanwater op 60 graden.Ik kon mijn hand niet op het brandpunt houden omdat het bloedjeheet werd.Ik heb m zelfs een 10 tal seconden op een gft-bak gericht en deze werd zowaar zacht van de hitte.

Komende zomer wil ik een duurzamer ontwerp construeren met een solar tracker en hier mijn tapwater en eventueel het zwembad mee verwarmen.



Eerste poging Afbeelding
De spiegels Afbeelding
De collector Afbeelding


Gr. Pieke

P.s. Ik zal later wat meer over mijzelf vertellen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: zonne energie aparaten

Bericht door Jan. »

Zon volgsysteem.
Ga je het brandpunt of de spiegels verplaatsen, naar de stand van de zon?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: zonne energie aparaten

Bericht door Pieke »

Hey Jan,bedankt voor je interesse

Komende zomer wordt het één geheel.Dus beiden draaien mee met de zon op iets van een plateau.Tevens wil ik gebruik maken van meer spiegels.Natuurlijk zal ik meer weersbestendige materialen gaan gebruiken, kunststof i.p.v. hout.Ik heb al een boel ideëen klaarliggen voor de tracker.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: zonne energie aparaten

Bericht door Anne2 »

Pieke wat een leuk experiment. Als je in 4 minuten 2 liter water op 60 graden hebt zie ik al een "waterkoker" voor mij. Daar kan je nog wel op wachten.

Ik vraag mij dan af waarom die schotels met zwarte pannen zo slecht functioneren.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zonne energie aparaten

Bericht door David86 »

Anne2 schreef:
Ik vraag mij dan af waarom die schotels met zwarte pannen zo slecht functioneren.
Zou dat per dag kunnen verschillen ? misschien is wind evt een factor.

Ik geloof wel in dit soort technieken, toch denk ik dat het vooral zaak is de moeite te nemen om je spiegels te richten en luchtbeweging zo veel mogelijk uit te sluiten

ik denk dat focus ook een grote factor is, je brandpunt zo klein mogelijk maken.

Als kind staken mijn broers en ik nagenoeg alles in de brand met een vergrootglas. Zeker in de zomer was dat redelijk eenvoudig.
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: zonne energie aparaten

Bericht door benthuis »

Van t zomer in de Pyreneeën een bezocht met een energie productie van 1 Megawatt, bereikte 3000 graden!
http://fr.wikipedia.org/wiki/Four_solaire_d%27Odeillo
Het potentieel is enorm, maaaaaaaaar ook deze was buiten gebruik omdat via andere methoden "goedkoper" gewerkt kon worden.
Commercieel niet interessant...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Ik vond in mijn archief nog een tweetal voorbeelden van zonne-energie apparaten die ik een beetje provisorisch in elkaar gezet had.Zoals je kan zien is het allemaal een beetje houtje-touwtje is, maar ik wilde gewoon kijken of ik een bestaande techniek zelf werkend kon krijgen.Hoofdzakelijk geïnspireerd door filmpjes op Youtube.
IMG_080811.png
Een meter of 3 pvc-leiding,matzwart geverfd en vervolgens op een klein dompelpompje( cap. ongeveer 2 l/m ) aangesloten.In de zon geplaatst.Resultaat natuurlijk niet spectaculair.Ik weet het rendament niet meer, maar na een uur toch een een litertje of 10 een stuk warmer.Ik heb het verder niet verbeterd, maar wil het komende zomer toch mbv betere materialen iets professioneler aanpakken en de te realiseren spiraal inbouw in een soort van platte, geïsoleerde bak en afdekken met glas.

Verder heb ik een "Solar can heater"gemaakt (<<< use the search, Luke )
IMG_18091.jpg
33 Cl blikjes, wederom matzwart geverfd.Door boven en beneden een aantal schotjes te plaatsen, ging de ingeblazen lucht zigzagend door de blikjes.De kist heb ik ook nog afgedekt met een transparante plaat.Voor de lucht toevoer heb ik een 12 volt luchtpomp gebruikt.Nou heb ik de fout gemaakt om deze op de zuigende stand te monteren.Het plastic schoepenrad binnenin was binnen één minuut gesmolten en zat muurvast.Foutje dus..... :( . Maar de lucht die eruit kwam was wel loeiheet.

Gezien het feit dat ik toendertijd geen toepassingen had voor de projectjes heb ik ze niet verder ontwikkeld of verbeterd, maar dat gaat komende zomer zeer zeker gebeuren.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Wouter Gillis »

Hèhè,

ben ook aan het sparen voor een "solar can heater". Ik zit aan 95 van de 160 blikjes. Bierblikjes wel te verstaan 8) Die zijn uit aluminium terwijl bijv cola in een legering zit. Ik gok op een nog betere geleiding. Althans, dat is de uitleg die ik mijn vrouw geef. :lol:
Ik ga er ventilatielucht mee voorverwarmen. Is dus niet opgevat als verwarmingstoestel van lucht die reeds binnenshuis zit. Als ik in de winter verse buitenlucht krijg van minstens 20°C is mijn opzet geslaagd. Bij gebrek aan zon, wordt de buitenlucht door een buis in de nog te bouwen massakachel voorverwarmd tot een 20°C.

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Ik vind het wel jammer dat je warme lucht niet kunt bufferen.Wel is het mooi dat op een koude,zonnige winterdag dit systeem rendament blijft geven.

En bierblikken werken beter ??!! Da's noggus goed nieuws :wink:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Wouter Gillis »

En bierblikken werken beter ??!!
Of dat nu écht zo is, weet ik niet 100% maar ik neem aan dat aluminium beter geleid. Er staat "AL" op dergelijke blikjes en ze smelten volledig weg als je ze in het vuur gooit wat niet het geval is met een cola-variant. Voorbeelden: Maes, Stella en Jupiler,... Voor de bieren van bij jullie weet ik het niet. Nuja bieren... :twisted: kon het niet laten. :lol:

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Ik wil je bij de aanloopfase en voorbereidingen best wel helpen ,hoor....... :wink:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Wouter Gillis »

Als ik op de volgende forumdag geraak, heb ik mijn sponsering in (volle) bierblikjes mee. Dat heet dan win-win :wink:
Het effectief in elkaar zetten is pas voor ten vroegste binnen een jaartje.

groet
Wouter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Zonnig, dus een bijdrage in het zonne-energie-apparaten-topic.
IMG_0126.JPG
3 condensors van oude koelkasten,serie geschakeld. Een metertje of 20 aan leidingen, binnendiameter maar liefst 1.5 millimeter!!!Ondermaats vijverpompje van 14 Watt.Flow van 10 liter p/u.

Zou een parallel-aansluiting verbetering geven?En zou ondanks de kleine piepkes,bij een juiste positionering, thermodinges kunnen?Het laatste paneel (links) blijft heet water pruttelen als de pomp uitstaat.Ik kan een boel van deze condensors krijgen dus ik zou het wel willen "upscalen"

Voor iedereen die mij als milieu terrorist wil bestempelen: het koel medium is al onttrokken.Hoe?? Geen idee....

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Johndc »

Probeer van hetzelfde "type" condensor bij mekaar te sprokkelen. Liefst op een maat die bvb past achter een oud Velux raam.
Zet ze dan NIET in serie maar parallel. Dit komt je "flow" ten goede. En je bent er!
Plaats reactie