Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Leon,

Je struikelt over het verschil tussen klei en leem. Plat gezegd bestaat leem uit klei, zand en silt. Elders op het forum wordt hier uitgebreid over gesproken.

Voor de binnenste laag zal het steenovenmengsel best goed zijn. Voor de isolatielaag wil je geen zand in het mengsel, maar alleen pure klei en stro. Als je de finishlaag wit of in een heldere lichte kleur wilt, dan witte klei als basis gebruiken. Donkere kleuren kunnen wel met steenovenklei.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen? gewijzigde plannen!!

Bericht door Leon »

Wel, vandaag heb ik een partij gebruikte vuurvaste stenen op de kop kunnen tikken (ca130 stuks).
Nu wil ik mij plannen nogal wijzigen:

De vloer werd en wordt opgebouwd met vuurvaste stenen.
De koepel wil ik nu dus gaan bouwen van vuurvaste steen.

Kan ik de stenen metselen met de eerder genoemde ongebakken stenen uit de steenfabriek...? Ik vind vuurvaste cement namelijk nogal schrikbarend duur.
Het bouwen zelf is geen probleem voor me, ik moet alleen even weten welke materialen ik het best gebruiken kan!

wederom bedankt,

Leon
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Da's nog best een uitdaging, een kleine koepel met stenen metselen. Hoop dat je een goede zaag hebt. Voel even of dat mengsel voldoende plakt. Anders een beetje klei bijmengen. Niet teveel, want dan kunnen de voegen door krimp losraken. Al is een koepel natuurlijk wel sterk door de boogconstructie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Richard-III »

Kijk eens op deze site:
http://www.mot.be
Hier vind je een bouwbeschrijving van de traditionele broodbakovens uit onze streken,met de nodige tips en info.
En nog andere interessante info.

groet
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Ruuben »

Recent liep ik op de zaterdag markt in Haarlem achter V&D en daar stond een eco kraam die een reclamebord had met een cursus 'pizza oven maken' in 1 dag. Het was ook in de regio Haarlem waar die cursus gegeven werd. Ik zal nog even zoeken of ik de folder nog heb.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef:Recent liep ik op de zaterdag markt in Haarlem achter V&D en daar stond een eco kraam die een reclamebord had met een cursus 'pizza oven maken' in 1 dag. Het was ook in de regio Haarlem waar die cursus gegeven werd. Ik zal nog even zoeken of ik de folder nog heb.
http://www.duboshop.nl/index.php?action ... 21&lang=NL
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door deleted »

Joris Pouls, hier aktief lid, doet dit ook.
Met rocket aandrijving ...

http://warmteopmaat.be/Leem.html

G
docbb
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:04

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door docbb »

Gandalf schreef: Met rocket aandrijving ...
nog een rocket aangedreeft pizza oven (in Japanners geschreven, maar google is hij niet onze beste internet vriend?)
een Japanse "rocket stove" en "four à gueulard" (en français dans le texte)
Afbeelding Afbeelding

klikken hier op de foto om de link te hebben
Afbeelding
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

@DutchJohn:

Je hebt inderdaad gelijk, een kleine(re) koepel met de vuurvaste stenen is inderdaad bijna onbegonnen werk!!!

Ik zal nu enkel de vloer en het booggewelf rondom het deurtje uit de vuurvaste stenen gaan maken.
Het mengsel van de steenfabriek is ook exit, want ik kwam er deze ochtend achter dat een pak Boetseerklei met fijne chamotte van 10 Kg 8,50 euro kost, hier in de buurt.
Ik neem aan dat deze klei geschikt is...? Ik hoef deze dan enkel met scherp zand te mengen voor de 1e laag (1 deel klei op 3 delen zand), en voor de isolerende laag met stro. Klopt dit nu eindelijk een beetje????

Groeten leon
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Stenen worden gebakken van verschillende materialen. Als er zand in zit wordt het materiaal bros als het verhit wordt boven de 500 graden. Dat wil je vermijden. Als de klinkers bij jullie van klei worden gebakken kunnen ze heet worden gebakken. Dat geldt ook voor leem zonder zand.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Ritsaert,

Ik wil van de ongebakken stenen van de steenfabriek afstappen.
Ik wil nu dus gaan mengen met boetseerklei met fijne chamotte

Ik neem dat dat wel goed is...

Leon
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door holtere »

Voor de koepelbouwers misschien een tip...
Misschien dat het zo makkelijker gaat?


Grz,
Holtere
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (6.46 KiB) 4547 keer bekeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Leon schreef:Klopt dit nu eindelijk een beetje????
Wat ik je vertel staat ook het het boekje van Denzer. Gewoon beginnen. Als het mis gaat; niets aan de hand, met name daarvan leer je. Het leuke van leem is dat de materialen nooit verloren zijn, je kunt het opnieuw gebruiken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

De oven moet komen op de plek van de foto.
Het is 1m².
De vuurvaste stenen zullen op dezelfde hoogte komen te liggen als de houten plank.
Ik wil het gat vullen met hydrocultuurkorrels gemengd met zand en cement. Dit moet dan een draagkrachtige en isolerende onderlaag voor de vuurvaste stenen maken. Deze laag wordt 15 cm dik. Correct?
Aangezien de hydrocultuur korrels water opnemen weet ik niet of het beter is eerste een grondzeil in de bak te leggen? Iemand?

Op deze laag wil ik de vuurvaste stenen lijmen.
Bijlagen
DSC01876 (640x360).jpg
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door frans »

Let er op de vloer op een goed "werkbare" hoogte ligt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie