positie heatriser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

positie heatriser

Bericht door Pieke »

Ik wil komende zomer enkele alhier opgedane ideeën gaan toepassen.Rocket stove met bell en ww voor het zwembad.

Uit ecologisch standpunt uiteraard met materialen die ik al heb liggen en staan

Tekeningetje lijkt me helder.2 vaten,rocket in de kleine met iso ( blauw ).Ww bovenin grote vat ( probeer dat zelf maar te visualiseren ). Natuurlijk heb ik me een beetje ingelezen en overal staat de heatriser netjes gecentreerd.Bij mij dus niet door de afmeting van de rocket.Is dat een bezwaar?
positie heatriser.jpg

Degene met het juiste antwoord wint een 10-baden-kaart.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: positie heatriser

Bericht door Dutch John »

Een riser hoeft niet centraal te staan. Als ie maar rondom geïsoleerd is. In je tekening is de riser erg kort. Om enige pompwerking te verkrijgen is lengte gewenst. Ik weet niet hoe de warmtewisselaar er uit ziet, maar het kan mogelijk zijn dat je met een paar geleidingsschotten moet gaan werken, om te voorkomen dat de gassen binnendoor steken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: positie heatriser

Bericht door Pieke »

Morghuh John,

Rocket is 20 bij 50 cm. Die behoud ik. Ik ga het vat (60 liter,60 cm hoog) wat ik op dit moment als isolatie gebruik voor de rocket als bell gebruiken.Dan plaats ik de rocket in een flink koffieblik met isolatie.
downsize.png
downsize.png (9.26 KiB) 3689 keer bekeken
Het koffieblik is eigelijk iets te laag maar dan vul ik 'm totdat er een bult ontstaat.De ww is een 15 mm koperen spiraal metertje of 3.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: positie heatriser

Bericht door Pieke »

De afgelopen dagen een beetje in de weer geweest met mijn beginners rocket stove.Geisoleerd met 8 cm glaswol.En inderdaad: vroem deed ie, geen rook en het is een allesvretertje,pallethout,houtsnippers zelfs gedroogde zonnebloemstengels en zó ongelofelijk snel op "stoom"met slechts een beetje brandstof.



Vervolgens een verticale feedtube bijgeplaatst en mijn boiler/bell er overheen geplaatst.( ja,ja die dacht echt dat ie deze zomer in de schuur mocht bijkomen, nee dus!!! ) De RVS boiler is het afgelopen stookseizoen door het harde werken sterk verkleurd. Eerder deze week heb ik ook een gedeelte matzwart gespoten om als collector voor een provisorische heliostat te dienen,maar daar was het nog niet zonnig genoeg voor een spectaculair resultaat, maar hij deed wel iets.
rocket met bell.jpg
Met boiler erover zakt wel de isolatie wat in dus de bovenste 15 cm van riser ligt bloot én hij komt nauwelijks halverwege, dat moet dus beter, maar het resultaat mét de materialen die ik nog had liggen in mijn schatkamertje zijn verbluffend te noemen.Ik steek de boel aan met een gasbrandertje ( lekker vlot en hier opgedaan ). De buurman was ff op bezoek en verbaasde zich ook en vroeg zich hardop af of ik niet ergens een tweede gasbrander had ingebouwd :D )

Ik heb m ook op thermosyphon aangesloten. Beetje onstuimig en borrels in de ww en hij bewoog zelfs :? . De aanvoerleiding van het vat warmde zelfs op.Wellicht de aansluitingen omwisselen?? Ik had de aanvoer op de aansluiting zitten die direct naar beneden gaat.Uitgang op de zijde waar de spiraal zich naar boven wentelt.

Wederom een bevredigend resultaat.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: positie heatriser

Bericht door Tim »

Pieke,

Een thermosifon gaat bij deze boilers niet echt werken, omdat de spiraal dubbel in de boiler zit. De aan (of afvoer) is dus al warm voordat ie de goeie kant op gaat. Pompje ertussen of de warme leiding een stuk verticaal aanleggen, zodat dit de motor wordt.

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: positie heatriser

Bericht door Pieke »

Wat bedoel je met dubbel? Beide leidingen in de bell?

Zo is de huidige situatie.
ww.jpg
Zou de linker verticale leiding horizontaal naar buiten moeten en dan omhoog??

Pompje heb ik ook getest uiteraard en dat werkte ook naar behoren, was een uitdaging voor me om een elektrisch pompje weg te laten,maar als het niet gaat werken dan werkt het niet.Ik zou niet willen dat de bell ook een rocket wordt en me om de oren vliegt.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: positie heatriser

Bericht door Tim »

Pieke,

De boilers die ik heb, die zeker op die van jou lijken, gaat de linker leiding niet ineens omhoog, maar ook als een spiraal door de buitenste spiraal. Zie foto. Ik ga je idee van deze bell wel stelen :fff .
Foto0369kl.JPG
Ik heb mijn sww buffertjes inmiddels klaar, de buren beginnen wat te twijfelen wat voor werk ik doe :mrgreen:.
Foto0407kl.JPG
Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: positie heatriser

Bericht door Pieke »

Tim schreef: Ik ga je idee van deze bell wel stelen :fff .
Dat mag zeker!! We zijn hier om te delen Ik voel me warempel vereerd

Die apparaten lijken wel op iets wat ik dit weekend onder een F-16 zag hangen.Ik begrijp je buren wel. Maar ziet er goed uit!

Maar als ik het nog even mag aanhalen, Tim. Thermosifon gaat bij niet functioneren? Ook niet als ik aanvoer en retour switch?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: positie heatriser

Bericht door Tim »

Pieke,

Als het wel gaat stromen, zoals je al opgemerkt had, is het wellicht verstandig een vertikale "motor" te maken voor je thermosifon. Alleen moet je verbruiker dat ook zo'n hoge ingang hebben.

Tim
Bijlagen
TS.JPG
TS.JPG (9.84 KiB) 3477 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: positie heatriser

Bericht door Pieke »

Vanmiddag 300 liter in het zwembad door de ww in het zwembad gepompt.Geen optimale Rocket constructie en een ongeisoleerde bell.

Tijd : 3 uur
Brandstof : 3.7 kg hout
Temp.stijging : 14 graden

Bij goed vullen van de Rocket, geholpen door een beetje geforceerd lucht toevoegen, bij een flow van 2 liter per minuut een Δt van 25 graden.

Kortom:Mooi
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: positie heatriser

Bericht door Pieke »

Rocketje heeft 2 dagen hard moeten werken.Maar dag 2 deed ie minder goed.De rocket op zich(t) heeft het goed gehouden, de isolatie is er wat slechter aan toe.Op 1/3 van de riser, achteraan is ie helemaal gesmolten tot een iets van plastic.Duidelijk het heetste punt.
voor.JPG
achter.JPG
Er kwamen ook vlammen uit de feedtube.Een gevolg van de weggebrande isolatie??

Toch maar ns kijken voor vermiculiet.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie