Een onrendabele HR-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Pieke »

Ik houd hier al ruim een jaar de meters in de gaten.Het eerste half jaar zelfs dagelijks :oops: . Nu wekelijks. De laatste 9 weken 44 kuub verbruik.Alleen voor tapwater. Nou ben ik ook zo gek geweest om bij te houden hoeveel liter water en gas een bad me kost. Als ik dat aantal keren baden vermenigvuldigde kwam ik bij lange na niet uit op ca. 5 m3 per week.

Even op onderzoek uit geweest waar het verschil in zit.Ik ben in het bezit van zo'n hippe combiketel, maar die heeft dus wel een kleine interne boiler die het tap water 24 op 7 op temperatuur houdt om zogezegd direct aan een warm watervraag te voldoen.Wat een luxe hé!!! Nou per 24 uur vraagt ie ook gemiddeld 0.35 m3 gas. Op 9 weken toch al weer bijna 22 m3. Das bijna de helft van mijn verbruik..... onding en hij vreet ook nog 'ns een kleine 2 kWh per week voor dat ene uurtje dat ie het moet doen.Er schijnt ook zoiets van een eco-stand te bestaan, maar die heb ik nog niet gevonden.

Een elektrisch geisertje is helemaal zo gek nog niet, 2 kleinste versies die ik ben tegengekomen kunnen op een 1 fase.

Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=24&t=3309
Laatst gewijzigd door kockie op 13 jun 2013, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afsplitsing
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door kockie »

Wat is het merk en type van de ketel. Verder: schakelklok??
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Pieke »

Het is een Remaha Quinta 35c. Schakelklok heb ik over gedacht :fff Is het voor de techniek van het apparaat geen bezwaar om dagelijks 1 keer aan en uit te springen?

Online gebruiksaanwijzing ben ik inmiddels aan het doorspitten.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door kockie »

Als je het in de handleiding van de ketel niet kunt vinden, kun je ook nog eens in die van de thermostaat zoeken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Pieke »

Dankje... Gevonden, echter heeft mijn type thermostaat nu net dié functie niet....
T87M1011 Round Modulation, als T87M1003, echter met
extra druktoets voor uitschakelen van de warmtapwatervoorziening
bij combiketels.
Maar ik heb wel een hippe thermometer aan de muur :wink:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Paul Joosten »

Jàren (en twee huizen) geleden had ik een ketel met apart boilertje voor warm water dat werkte via een driewegklep. Ik heb een spaarschakelaar gemaakt met verklikkerlampje, zowel nabij de bakkamer als in de huiskamer en die beide in serie geschakeld met het stuursignaal voor die thermostaat. Daarmee kon ik de hele boiler naar wens aan- en uitschakelen. Makkelijk te zien 's avonds wanneer die nog aanstond zodat je hem voor de nacht kon uitschakelen. Kijk eens of je het schema van je ketel kunt vinden, dan kan je waarschijnlijk wel iets dergelijks toevoegen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Pieke »

Ook bedankt voor je imput . De ketel is geen eigendom van mij, dus ik kan en mag ook eigenlijk geen wijzigingen aanbrengen ( noch begrijp ik eerlijk gezegd niet wat je bedoeld maar dat ligt meer aan mij ,Paul.)

Eigenlijk heb ik gewoon deze nodig
HONEYWELL - Kamerthermostaat Round Modulation T87M1011 met ww schakelaar.
De meest eenvoudige bediening en zo energiezuinig mogelijk stoken? Dat doet u met de Round Modulation. Eenvoudig met de hand in te stellen via de instelring zodat iedereen deze thermostaat probleemloos zal kunnen bedienen. Met de extra besparingsknop voor het warme tapwater kan naar behoeven het tapwater in een besparingsstand worden gezet. Hierdoor wordt geen energie gebruikt om de voorraad warm tapwater op temperatuur te houden, ideaal voor tijdens vakantie.
2 kWh thermometer.jpg
2 kWh thermometer.jpg (4.56 KiB) 8506 keer bekeken

Met één knopje mijn "probleem" verholpen, maar toch weer 65 Euro.

Iemand een idee m.b.t. de klokschakelaar? Dan ben ik vanavond al klaar.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Paul Joosten »

Hoe moet die knop op je ketel aangesloten worden, is daar extra bekabeling voor nodig? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het met de normale twee draadjes zal gaan. In dat geval is deze oplossing technisch mogelijk identiek aan die van mij.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Tim »

Hey,

Kijk eens in de handleiding van je ketel, ik kan een `eco` stand selecteren, waardoor hij de ww niet meer warm houdt.

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Pieke »

Voor beide types zie ik in de gebruiksaanwijzing enkel 2 draadjes.

Als jij beweerd dat jou oplossing hieraan identiek is, dan geloof ik je wel hoor! Ik ga het 'ns uitvogelen,als ik vragen heb dan meld ik me wel. Tis helemaal mijn eigen schuld,maar het topic gaat op deze manier ietwat offtopic.Ik heb "het gas eruit gooien" al op enkele andere topics geopperd.Maar ik dacht dat het hier op de beste plek was.

Fijne avond allen!!

@ Tim, Ik had het al eerder aangegeven dat er zoiets bestaat, maar ik heb m bij die van nog niet weten te ontdekken.Ook niet met de zoek functie door 1.4 Mb handleiding.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Tim »

Pieke,

Ik heb iets beter gekeken :oops:.
De Remeha Quinta 28c en Quinta 35c zijn combi-toestellen, dat wil zeggen, dat er
een voorziening is ingebouwd waar sanitair water wordt verwarmd. Het openen van
een warmwaterkraan wordt gesignaleerd door een flowswitch, waardoor het toestel
wordt vrijgegeven. De standaard PWM-pomp (= pulse wide modulation) wordt inge-
schakeld en pompt warm c.v.-water, dat zich in een buffervat bevindt, op zijn maximale
stand naar de warmtewisselaar. Hierdoor wordt een eventueel koude warmtewisselaar
snel opgewarmd. Het c.v.-water warmt vervolgens in een platenwarmtewisselaar het
tapwater op om zo een optimaal tapcomfort te garanderen. Als er gestopt wordt met
warmwater tappen zal het toestel automatisch het buffervat weer op temperatuur bren-
gen. Een instelbare tijdschakeling houdt het buffervat op temperatuur.
Dus de buffer temperatuur sensor vervangen door een weerstand gelijk is aan de weerstand van deze sensor bij 65grC.

Duurt het warme water wat langer, maar heb je geen extra gasverbruik meer.

De vraag is nog of die tijdschakeling op temperatuur regelt of echt op tijd. Het zal wel op temperatuur moeten zijn om oververhitting te voorkomen, maar dat kan ik niet vinden.

Ook zou je parameter (pagina 35 handleiding):
o: Opwarmtijd buffervat (in combi-toestel) 00 t/m 10 uur - 02
Kunnen proberen op 0 ipv standaard 02. Misschien dat de regeling dan niets doet, hangt van de logica van de programmeur af.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Tim »

Tim schreef:De vraag is nog of die tijdschakeling op temperatuur regelt of echt op tijd. Het zal wel op temperatuur moeten zijn om oververhitting te voorkomen, maar dat kan ik niet vinden.
Het zou best eens kunnen, omdat het cv zijdig is, dat ie met zijn CV aanvoer temp + een tijdschakeling de boiler warm houdt.

Dan werkt mijn ideetje niet. Even goed op het boilertje kijken.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Dutch John »

Pieke schreef:Ik ben in het bezit van zo'n hippe combiketel, maar die heeft dus wel een kleine interne boiler die het tap water 24 op 7 op temperatuur houdt om zogezegd direct aan een warm watervraag te voldoen.Wat een luxe hé!!!

Een elektrisch geisertje is helemaal zo gek nog niet, 2 kleinste versies die ik ben tegengekomen kunnen op een 1 fase.
Geeft toch een wat wrange bijsmaak aan het type "HR ketel"...

Close-in boilertjes staan bekend als energievreters. Kun je dat HR geval niet beter alleen in de winter gebruiken en in de zomer een zonneboiler die -indien nodig- elektrisch naverwarmt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door kockie »

Mijn ketel heeft een "eco" stand, waarin ie de warmtewisselaar niet warm houdt. Overigens moet ik zeggen dat mijn HR ketel wel erg HR is, hij staat al meer dan een jaar "uit" (met een paar minuten om de pomp te laten draaien)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Pieke »

Dutch John schreef:
Close-in boilertjes staan bekend als energievreters. Kun je dat HR geval niet beter alleen in de winter gebruiken en in de zomer een zonneboiler die -indien nodig- elektrisch naverwarmt?
Op pagina 2 van dit topic " 20 Mei 2013, 21:58 " heb ik dit idd al aangegeven.De overige tips die voorbijkomen zijn allemaal zeer waardevol.Ik ben overgens ook tegengekomen dat ie ook "loopt" op propaangas.Dus flessengas is ook een overweging.

@Kockie, de zoektocht naar mijn knopje is in volle gang.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie