waterreservoir

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Op de dag af een jaar nadat ik mijn huidige woning definitief heb betrokken heb ik een zeer interessante ontdekking gedaan. Onder het achterste gedeelte van de schuur bevindt zich een kennelijk waterdichte betonnen bak van naar schatting 5x7m en ruim een meter hoog. Deze alternatieve kruipruimte is afgesloten met een zwaar betonnen luik, midden in de vloer van de schuur en voorzien van twee rudimentaire hijsogen, dat me al wel eerder was opgevallen maar ik had nog geen kans gezien dat te openen. De bak ziet er uitstekend uit en er staat een paar centimeter helder water in, getuige enkele boomblaadjes mogelijk afkomstig van een (niet aangetroffen) regenpijp? Nader onderzoek leerde me dat er diverse kunststof buizen ter dikte van normale regenpijp in uitmonden, ik ben benieuwd waar die allemaal heen gaan. Het ziet er naar uit dat de vorige eigenaar bij de bouw rekening heeft gehouden met de mogelijkheid tot regenwateropvang en er misschien al even aan begonnen was. Naar mijn schatting kan er zeker 30 kuub regenwater nuttig en vorstvrij in opgeslagen worden. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om de vorige eigenaar hierover te bevragen maar diverse reeds genoemde plannen in mijn eerste bijdrage hierboven krijgen wel een heel verrassende wending!




Ook kreeg ik de folder van de LIDL onder ogen; vanaf a.s. maandag hebben ze een interessante waterpomp in de aanbieding. Die heb ik wel eens eerder gezien dus mogelijk heeft er iemand al ervaringen mee. Is die zijn geld waard?
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 06 jun 2013, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: gesplitst uit het voorstelforum /RS
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Paul Joosten

Bericht door ritsaert snijder »

Paul,
hangt er van af waar je hem voor gaat gebruiken. Je kunt ook een tweedehands pomp nemen van een cv, veel goedkoper dan 80,- maar je moet wel zelf iets verzinnen voor de aansluiting (ik sluit meestal aan op de pijpen, want die grote wartels zijn heel duur). Misschien moet je ook een filterbak maken.

Ik heb wel positieve ervaringen met de goedkope pompen van aldi, lidl en praxis. Gaan ook wel eens kapot maar dat doen de duurdere ook.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Paul Joosten

Bericht door Paul Joosten »

Interessant idee Ritsaert maar bij een CV-pomp moet ik nog allerlei zaken toevoegen die in die supermarktpomp al meegeleverd worden zoals automatisch aan- en afslaan. Heb je die aanbieding al bekeken? Om te voorkomen dat ik uiteindelijk een link naar sesamstraat geplaatst blijk te hebben laat ik het aan jullie zelf over om hem op te zoeken ;)

Dit is een overzicht van de situatie, enige tijd geleden getekend voor het ontwerp van de eerdaags te bouwen serre:

Afbeelding

De opslag zit zoals gezegd onder de schuur (ongeveer de onderste donkerder gekleurde stenen van het trasraam) terwijl het meeste water van het huis naar beneden komt. Wonderlijk genoeg watert 120 m2 af op slechts één regenpijp (nog net zichtbaar rechts boven op het stukje gevel van het huis dat al getekend is. Ik zal de rest er nog eens bij tekenen zodra ik tijd teveel heb :P ) en dat gaat nog probleemloos ook voor zover ik in een jaar tijd heb kunnen ervaren. Ik denk eraan daarin eerst een simpel bladfilter te monteren, zoiets als dit:

Afbeelding

Vervolgens het water in de al getekende regenton (die ik misschien wel wat hoger ga plaatsen) te laten lopen en vandaar uit middels hevelwerking en een nog aan te leggen pijp onder het tuinpad door naar de achterzijde van de schuur. Daar zit al een soort bezinkputje die vermoedelijk met het oog hierop al is aangelegd door de vorige bewoners. De zwaartekracht doet tot in het reservoir verder al het werk, hooguit kan op sommige delen van dit traject bevriezing roet in het eten gooien. De regenton krijgt sowieso ook nog (wat hoger aangebracht natuurlijk) een overloop naar het riool. Dan hoef ik alleen af en toe maar de bodem van de ton schoon te maken. Het water dat eenmaal in het reservoir zit zal hoogstwaarschijnlijk niet bevriezen dus zo lang er voldoende voorraad is zal dat het verbruik niet hoeven te belemmeren. Met tenminste 30 kuub hoef ik me ook daar geen zorgen over te maken vermoed ik?

Die hevelwerking is een idee dat spontaan is ontstaan vannacht (waar je al niet van wakker kan liggen hè? ;) ) zoiets als bij een ouderwetse toilet stortbak. Ik stel me voor om in de ton verticaal een niet al te dikke pijp te steken tot een eindje boven de bodem en die vlak onder het overstortniveau naar buiten en weer naar beneden te laten lopen. Wanneer het niveau tot bij die bocht stijgt hoop ik dat via die hevelwerking de ton ineens tot aan de onderzijde van die buis leeg getrokken wordt. Ik weet alleen nog niet hoe ik ervoor moet zorgen dat die hevelwerking goed op gang kan komen. Lukt dat spontaan of zou er middels een vlotter of zo wat 'hulp'bij nodig zijn? Mijn idee is vast niet uniek dus ik hoor graag jullie ervaringen.

Wanneer de leiding naar achter de schuur op voldoende afschot wordt aangelegd zal die in principe dus steeds helemaal droog worden tussen twee maal hevelen door, terwijl eventueel meegezogen kleinere ongerechtigheden door de zondvloed wel meegevoerd zullen worden naar het bezinkputje. Wanner een echte hoosbui teveel water zou toevoeren verdwijnt dat (zoals nu al het geval is) dan maar via die overstort op de ton het riool in.

Het water wil ik gebruiken voor de tuin, schoonmaken van de buitenboel e.d, voor toiletspoeling en wanneer blijkt dat er geen problemen als luchtjes zijn uiteindelijk ook wel voor de wasmachine.

Op korte termijn ga ik proberen het reservoir even helemaal droog (er staat nu zo'n 7 cm of 2,5 kuub water in schat ik) en schoon te maken (er heeft wat oud ijzer in liggen roesten en er zijn wat bladresten e.d. aanwezig) zodat ik letterlijk met een schone lei kan beginnen met vullen. Ondertussen kan ik dan gaan bedenken hoe ik de rest zal gaan aanleggen. Aanzuigpunt vanuit het reservoir maak ik denk ik met een slang met een zuigkorfje die ik op enige hoogte boven de bodem wil vastzetten. Heeft er iemand een slim idee hoe ik een eenvoudig buiten afleesbare peilschaal zou kunnen realiseren? Elektronisch is waarschijnlijk het meest praktisch want dan hoeven er geen gaten in de onderzijde gemaakt te worden.

Op- en aanmerkingen op dit idee zijn van harte welkom!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Paul Joosten

Bericht door ritsaert snijder »

Paul,
ik snap het niet helemaal..maar het lijkt me wel redelijk ingewikkeld.

Zo een hevel uit een oude wc werkt perfect. Het werkt als een soort klok die over de afvoer staat. Door hem op te tillen gaat het water stromen en stroomt ie gelijk leeg. Werkt altijd en eeuwig.

Regenton; kijkgaatje bovenin. Simpel houden!

Zal ik dit topic splitsen en er "waterreservoir" van maken?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Paul Joosten

Bericht door Paul Joosten »

Graag Ritsaert, wil je dan wel hier een linkje naar het nieuwe topic achterlaten? Ik had dat eigenlijk zelf al moeten doen maar ik was zo opgetogen over mijn vondst van dat reservoir dat ik daar niet meteen aan gedacht heb.

De regenton heeft geen niveaumeter nodig maar het betonnen reservoir onder de schuur des te meer. Een kijkgaatje helpt daar niet omdat er totaal geen daglicht in kan komen, dus algengroei is ook al geen probleem. :D

Zou dat 'hevel lichten' in de ton ook te automatiseren zijn, bijvoorbeeld met een vlotter? Heeft iemand daar uitleg over, bij voorkeur met beeldmateriaal?

Hoe groot schat je de kans dat een dergelijk systeem 's winters teveel last krijgt van bevriezing, en hoe kan ik dat risico dan eventueel minimaliseren?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Paul Joosten

Bericht door David86 »

Paul Joosten schreef: Heeft er iemand een slim idee hoe ik een eenvoudig buiten afleesbare peilschaal zou kunnen realiseren? Elektronisch is waarschijnlijk het meest praktisch want dan hoeven er geen gaten in de onderzijde gemaakt te worden.

Op- en aanmerkingen op dit idee zijn van harte welkom!

Middels een drijver ? Een soort dobber in een buis met een schaalverdeling. PVC pijp b.v.
..
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Paul Joosten

Bericht door Paul Joosten »

Zou kunnen David maar die is in mijn situatie niet af te lezen. Alle pijpen komen horizontaal in de bak uit, tien cm onder de bovenkant. De bak zelf is verder geheel afgesloten, enige toegang is via een zware betonnen plaat en die ga ik natuurlijk niet iedere keer lichten om te kijken wat het peil is. Dat lukt dan ook wel zonder die toevoeging :geek:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: waterreservoir

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Paul,

Altijd leuk om zo'n schat te ontdekken!

Ik zie echter niet het nut in van een peiling. Ikzelf heb een gemetste put van 10m³ en als die leeg is, vul ik gewoon een half kuubje bij met stadswater (hoeveelheid in functie van te verwachten regenweer). Dat gebeurt elk jaar wel één of twee keer maar dat is nu geen probleem, zelfs niet voor mijn vrouw :D.

Die hevel zou ik laten. Je gaat teveel verlies hebben tijdens een plensbui. Een gewone slang kan immers te weinig debiet aan. Ik zou de regenpijp rechtstreeks met een stille toevoer laten uitkomen in het reservoir. Voor een bladfilter kan je het beperken tot een prop kippengaas aan het begin van de valpijp op voorwaarde dat je er makkelijk aankan. Dat geeft het minste verlies en is het goedkoopste. Staan er veel bomen in de buurt?

met 120m² kan je +/- rekenen op 84 tot 108 m³/ jaar. De kans op bevriezen is onbestaande

Ikzelf heb een regenwaterpomp met pressostaat van een degelijk merk. Gaat nu zijn 25ste jaar in. Maar je kan geluk hebben met een goedkopere versie.

Groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: waterreservoir

Bericht door pelletpower »

Die hevel is een leuk idee, maar Wouter zal gelijkkrijgen wat afvoeren tijdens een regenbui betreft. Waarom niet een overstort van voldoende diameter? Dan heb je het gewenste nivo in de ton om met een gietertje te lopen? Zal dan minimaal 100mm moeten zijn (hetzelfde als regenpijp).

Een optie als variant op David. Een emmertje water met touw laten drijven in het water. Er zal toch wel een gat in het deksel zitten? De mate waarin je het touw naar boven kunt trekken geeft het nivo weer. Je voelt als het ware wanneer het loskomt van het oppervlak.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Paul Joosten

Bericht door Tim »

ritsaert snijder schreef:Je kunt ook een tweedehands pomp nemen van een cv, veel goedkoper dan 80,- maar je moet wel zelf iets verzinnen voor de aansluiting (ik sluit meestal aan op de pijpen, want die grote wartels zijn heel duur).
Een cv pomp heeft geen opbrengst en al helemaal geen druk. Ding moet immers zuinig zijn ;-).

Ik zou bij die pomp van de lidl nog wel een expansievaatje doen. Wordt het zaakje rustiger van kwam schakelen.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waterreservoir

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
Een cv pomp is inderdaad een circulatie pomp en niet zelfaanzuigend. Hij moet zijn water dus krijgen. Ik pomp met een cv pomp water uit een put over 30 meter naar een bak. Dikke leiding, loopt lekker (het spuit er inderdaad niet uit)! Maar ik kan inderdaad niet goed beoordelen of dat hier ook gaat werken...

Een zuinige oplossing heeft wel de voorkeur.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterreservoir

Bericht door Tim »

Rits,

Dat is praktisch vrije uitloop. Leidingwater is 6m³/h op ongeveer 3bar.

Een cv pomp typisch 2m³/h op een half bar.

Het kan wel, maar dan moeten er geen afstanden of gebruikers achter zitten die druk gebruiken (zoals een wasmachine).

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waterreservoir

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
Ik heb een dikke leiding en een stevige pomp, maar de hoeveelheid is heel behoorlijk. Maar die eventuele wasmachine gaat niet werken. Is dat wel verstandig met dit water?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterreservoir

Bericht door Tim »

Rits,

Regenwater voor de wasautomaat? Prima, als je het maar filtert.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Paul Joosten

Bericht door David86 »

Paul Joosten schreef:Zou kunnen David maar die is in mijn situatie niet af te lezen. Alle pijpen komen horizontaal in de bak uit, tien cm onder de bovenkant. De bak zelf is verder geheel afgesloten, enige toegang is via een zware betonnen plaat en die ga ik natuurlijk niet iedere keer lichten om te kijken wat het peil is. Dat lukt dan ook wel zonder die toevoeging :geek:

Ja, en als je dan de deksel niet elke keer wil lichten boor je er een gat in, waar een koker in past waar je de drijver in zet. Dan steekt hij boven de put uit en kun je zonder ingewikkeld te doen de inhoud van de put aflezen aan de schaalverdeling op de drijver die boven de deksel steekt.... :geek:


Afbeelding
..
Plaats reactie