Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

Op jaarbasis niet. Maar wat ben je met veel warmte in de zomer? Vacuumbuizen presteren een tik beter bij bewolkt weer. Dat is tof in naseizoen en winter wanneer je net elk greintje warmte kan gebruiken.

Hier kan je overigens online volgen wat 12 vierkante meter vlakkeplaat doen.

http://solar.limerkens.be/

(niet van mij) :)
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door holtere »

@ JW,

Kun je de uitgevoerde verbeteringen onder punt 3 en 5 eens hier wat uitgebreider presenteren? Zou wellicht leerzaam zijn!

Grz,
Holtere
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? Weliswaar onder de volgende conditie:
dat je buffertemperatuur boven je aanvoertemperatuur ligt.
Als je gaat aanvoeren aan 30-35 graden bv (of lager) en je buffer zit op 35-40 graden minimaal, maakt het toch niet uit of je er ook water van 80 graden bovenaan in het topje van de buffer hebt zitten? Alles wat de zonnecollectoren warmer als 35 graden aanvoeren wordt dan toch als warmte opgeslaan in je buffer?

Of ga ik hier veel te kort door de bocht?
(Ik heb het hier wel over een buffer puur voor verwarming, voor sanitair warm water, wil je best ook echt heet water ter beschikking hebben...)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi,
ook hier een bijzondere interesse voor nadere uitleg over puntje 5.
Ik vermoed dat dergelijke regeling vooral voor heatpipes interessant is aangezien voor vlakke plaat veel zon niet altijd betekent een hoge temperatuur in de collector. (bijvoorbeeld als het -10 is buiten)
Of is er nog een temperatuurregeling in het spel?

groet
Wouter

PS: om mezelf nog wat te nuanceren betreffende het volume van de buffer in relatie tot de collectoren. Een grote buffer is vooral interessant als het mogelijk is om de solar warmte zowel boven als onderaan toe te voegen. Tenzij misschien als de buffer enkel gebruikt wordt voor LTV en niet voor SWW.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R »

Sandman79 schreef:2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? [..]
De oplettende lezertjes weten het nog wel: 2. Gelaagde opslag / 3. Sturing Ik moest even spieken

Je wilt dat water van 80 graden inderdaad niet aanspreken als je een alternatief hebt. Ik ga een stap verder, en wil de warmte op een zo laag mogelijke temperatuur en niveau uit de buffer halen. Alleen dan kan de zon ook in december een bijdrage leveren, en dat is ook wat ik zie gebeuren.

5. Collectorpomp
Specificaties van de collectorpomp heb ik even geGoogled, staan in de bijlage. Het pompje draait rechtstreeks vanaf een 30 Watt PV paneeltje. Zodra het PV paneel meer dan 1 Watt levert draait het pompje al, en de pompsnelheid varieert met de licht- (=energie-) intensiteit.
Er zit ook een thermische beveiliging ingebouwd, ondermeer noodzakelijk omdat de pomp zich koelt met het rondgepompte medium. Als de temperatuur de kritische grens nadert vermindert het pompvermogen, bij 95 graden stopt de pomp helemaal totdat de temperatuur weer is gedaald. Dat laatste is bij mij overigens nog nooit gebeurd.
Van mijn kant is er verder geen sprake van sturing. Eerder in dit draadje heb ik een afbeelding gepost waaruit je kunt opmaken dat ik de aanvoertemperatuur van de collector wel meet, maar die wordt verder niet actief gebruikt. De omdat-het-kan factor speelde hier een rol.
Actieve sturing is ook niet nodig. De lichtenergie komt gelijktijdig op de collectorbuizen en het PV paneel binnen, het pompje draait dus alleen als dat nut heeft.
@Wouter Gillis: Ik vermoed dat je gelijk hebt met je veronderstelling dat deze setup alleen zinvol is bij heatpipes, maar heb daar geen bewijs voor. Ik zie niet zoveel in vlakketplaatcollectors, die zijn imho uit de tijd.
ecocircd5solar-ed-en.pdf
(410 KiB) 397 keer gedownload
In mijn vorige epistel vergat ik overigens nog een punt:
8. (eigenlijk 3b) Temperatuurregeling zonder referentieruimte.
In verreweg de meeste centraal verwarmde huizen wordt de verwarming geactiveerd d.m.v. een thermostaat in de woonkamer. De overige ruimtes werken met themostaatkranen maar krijgen alleen warmte aangeleverd als er in de woonkamer een warmtevraag bestaat. Mijn installatie heeft in elke ruimte zijn eigen thermostaat en stookt dus alleen daar waar warmtevraag is. Als je een dag in je kantoortje thuis zit is het prettig als je de woonkamer niet warm hoeft te stoken.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door pelletpower »

Punt 5. Bij dimensioneren van een systeem kun je kiezen voor high flow of low flow. Een regelbare pomp is dus mixed flow. Zeker de moeite waard en vooral als dat op 12v en apart paneeltje gebeurd.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

JW te R schreef:
Sandman79 schreef:2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? [..]
De oplettende lezertjes weten het nog wel: 2. Gelaagde opslag / 3. Sturing Ik moest even spieken

Je wilt dat water van 80 graden inderdaad niet aanspreken als je een alternatief hebt. Ik ga een stap verder, en wil de warmte op een zo laag mogelijke temperatuur en niveau uit de buffer halen. Alleen dan kan de zon ook in december een bijdrage leveren, en dat is ook wat ik zie gebeuren.

Waarom?

Even heel gesimplificeerd: Stel dat ik een LTV systeem heb dat een aanvoer nodig heeft van 30 graden. Als ik nu een buffer heb waarin 1000 liter zit op 35 Graden en 1000 liter op 85°, dan ga jij dus eerst die 1000 liter op 35 graden aanspreken voor je verwarming. Kan ik volgen, maar ik vermoed dat je toch al werk met een mengventiel, en niet enkel met een warmtewisselaar.

Qua temperatuuropslag maakt het volgens mij nu ook niet zoveel uit als je ipv van die gelaagdheid gewoon 2000 liter water erin hebt zitten op 60 graden?

Waar zit nu eigenlijk jouw winst om je verwarmingsbuffer te stratificeren? Omdat de temperatuur die de collectoren kunnen aanleveren eerder met een geschikte delta T zitten om water op 30 graden bij te verwarmen dan water op 60 graden? Zo ja heb je daar ook cijfermateriaal van? Wat is je 'winst'? :)
Of omdat de collectoren in de winter uberhaupt het lastig hebben om boven de 60 graden te kunnen gaan aanvoeren? Maar goed, in dat geval zakt de buffertemperatuur wel, en kunnen de collectoren er weer warmte invoeren...?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door pelletpower »

G, je vergeet sww en bijbehorende temp. Deze beschikbare warmte wil je niet gebruiken voor verwarming.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

ik zei, ik had het over puur buffer voor verwarming, sww buiten beschouwing ;)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door pelletpower »

Sorry.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

no problem :) Maar in mijn geval heb ik een boiler voor sanitair warm water, en er komt ook nog een buffer die enkel gaat dienen voor de verwarming...
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R »

Sandman79 schreef:
JW te R schreef:Gelaagde opslag [..]
Waarom?

Even heel gesimplificeerd: Stel dat ik een LTV systeem heb dat een aanvoer nodig heeft van 30 graden. Als ik nu een buffer heb waarin 1000 liter zit op 35 Graden en 1000 liter op 85°, dan ga jij dus eerst die 1000 liter op 35 graden aanspreken voor je verwarming. Kan ik volgen, maar ik vermoed dat je toch al werk met een mengventiel, en niet enkel met een warmtewisselaar.

Qua temperatuuropslag maakt het volgens mij nu ook niet zoveel uit als je ipv van die gelaagdheid gewoon 2000 liter water erin hebt zitten op 60 graden?

Waar zit nu eigenlijk jouw winst om je verwarmingsbuffer te stratificeren? Omdat de temperatuur die de collectoren kunnen aanleveren eerder met een geschikte delta T zitten om water op 30 graden bij te verwarmen dan water op 60 graden? Zo ja heb je daar ook cijfermateriaal van? Wat is je 'winst'? :)
Of omdat de collectoren in de winter uberhaupt het lastig hebben om boven de 60 graden te kunnen gaan aanvoeren? Maar goed, in dat geval zakt de buffertemperatuur wel, en kunnen de collectoren er weer warmte invoeren...?
Ik werk niet met een warmtewisselaar, wel met een drieweg-mengkraan. Daarmee kan ik de watertemperatuur in het vloerverwarmingcircuit tot op de graad nauwkeurig regelen.
Als je een gestratificeerde buffer vergelijkt met een buffer die een lagere totaaltemperatuur egaal verdeeld heeft over het hele volume, is het inderdaad heel goed mogelijk dat beide buffers evenveel energie bevatten. De toestand van de gestratificeerde buffer geeft echter veel meer mogelijkheden, zowel voor gebruik als voor bijladen.
Mijn cijfermateriaal bestaat voornamelijk uit grafiekjes. Het systeem logt zowel de temperaturen als de stuursignalen. En de gasrekening natuurlijk. De CV-ketel staat sinds medio april uit.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Paide »

Wouter Gillis schreef:Hoi,
ook hier een bijzondere interesse voor nadere uitleg over puntje 5.
Ik vermoed dat dergelijke regeling vooral voor heatpipes interessant is aangezien voor vlakke plaat veel zon niet altijd betekent een hoge temperatuur in de collector. (bijvoorbeeld als het -10 is buiten)
Waarom niet?
Ik heb het idee dat mensen veel te enthousiast zijn over heatpipes in vergelijking met vlakke plaat collectoren.
Het verschil in opbrengst tussen heatpipes en vlakke plaat zijn echt minimaal, als ze er al zijn.
Ik zal nog eens zoeken, er is iemand die beide systemen op zijn dak heeft en de prestaties online bijhoudt. Hij vindt geen noemenswaardig verschil tussen beide systemen.
Daarnaast zijn heatpipe systemen veel storingsgevoeliger door het complexere ontwerp. De buizen moeten vacuum blijven, en itt vlakkeplaat-systemen, zijn dit vaak druksystemen met antivries, dat "slijt" door de hoge temperaturen en regelmatig gecontroleerd en vervangen moet worden om 's winters bevriezing te voorkomen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

Zo technisch complex zijn heatpipies nu ook weer niet. Het antivries heeft idd wel zijn onderhoud nodig, maar is nu niet bepaald moeilijk. en het is ook niet zo dat je je vloeistof alle 3 maanden moet vervangen ofzo.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Wouter Gillis »

@ Paide,

ik ben niet tegen vlakkeplaat hoor integendeel, ik heb net 8m² gekocht.

Een pomp die enkel wordt aangestuurd op zonnestraling via PV lijkt me vooral voor heatpipes interessant omdat als het -10 is en de zon schijnt, het niet zeker is dat er een voldoende hoge temperatuur in de vlakkeplaat is terwijl dit in de heatpipes wel (of toch meer) het geval is. (enfin, dat is mijn inschatting.)

Voordelen voor vlakke plaat zijn verder de prijs en de verhouding bruto-oppervlakte/appertuuroppervlakte. De collectoren die ik heb gekocht kan je dan nog eens zelf open gooien. Mocht het ooit nodig zijn kan ik zelf het koper (of het glas) vervangen/herstellen.
Ik ben ook van plan om de achterzijde van de collectoren extra te isoleren want 5 cm steenwol is wat pover bij zo'n temperatuurverschil.

Groet
Wouter
Plaats reactie