Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente?

Bericht door Albert van WdJ »

Heb zelf een solior Fl150 zonneboiler.
Die doet niet zoveel in deze koude lentedagen. Ik krijg mijn 150 liter water te vaak niet boven 60 graden.
solior-fl150.jpg

Maar hoe doen heatpipes het nu?
Merk je daar nu ook aan dat je stevig moet naverwarmen voor je SWW?
Graag ervaringsgegevens.

Albert
Change, before you have to.
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door ceesuitzeist »

Hallo,
Mijn 500 liter boiler staat vandaag op 70 graden, ik heb 2 x 30 =60 heatpipes.
gr.
Ceesuitzeist
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door kockie »

Ik heb vandaag staan affakkelen... Kwam al akelig in de buurt van de 95 graden. Vanmiddag uitgebreid gedouched en daarna nog wat warmte in de vloer gestopt.... 54 buizen op 200 liter.
zonneboiler.png
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

Pas sinds een week of 2-3 fully operationeel. 500 liter boiler op 60 heatpipes. tot nu toe geloof ik autonoom gedraaid zonder de electrische backup.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Paide »

heb geen heatpipes maar een degelijke vlakke plaat collector en een 100l boiler.
Op de zonnige dagen was hij gestopt op maxtemp (90 graden).
Op de bewolkte dagen kwam ik rond de 50 graden.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Wouter Gillis »

Interessante vraag,

bij uitbreiding ook graag ervaringen met vlakkeplaat (en aantal m², oriëntatie). Dan kan er gelijk (min of meer) vergeleken worden. Voor mezelf is het nog te vroeg, ik heb net 8 m² gekocht maar die komen er pas in het najaar op.
Hoeveel m² ligt er bij jou Paide?

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Wouter Gillis »

Sandman,
enkel SWW of ook CV?
groet
Wouter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

voorlopig enkel SWW
Ik ben bezig met een oude 2200 liter mazouttank om te bouwen tot bijkomende buffer, die dan ook gevoed wordt door de zonnepanelen. Eventueel nog een set vacuumpipes extra. (heb een plat dakoppervlakte van 180 vierkante meter)

Dit najaar verwacht ik nog niet zoveel van deze ondersteuning, daar ik nog met klasieke radiatoren zit. Bedoeling is om muurverwarming te gaan zetten.

Ben nog een beetje in de plenningsfase wat dat betreft, dus kan je nog niet helemaal een antwoord geven hoe ik het ga aanpakken.
Warmtebronnen worden dan de zonnecollectoren/ rocketkachel met ww/ pelletbrander op mazoutketel als 'comfortsysteem' / en eventueel warmeluchtpanelen.

SWW boiler blijft op 500 liter. Buffer is dus minimaal 2200 liter, maar kan in ruimte erlangs nog wel eea kwijt (mijn kelder is nl ook zo een 170 vierkante meter)
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Paide »

Wouter Gillis schreef:Interessante vraag,

bij uitbreiding ook graag ervaringen met vlakkeplaat (en aantal m², oriëntatie). Dan kan er gelijk (min of meer) vergeleken worden. Voor mezelf is het nog te vroeg, ik heb net 8 m² gekocht maar die komen er pas in het najaar op.
Hoeveel m² ligt er bij jou Paide?

groet
Wouter
De collector is 2,75m2. Op zich is de collector prima. Alleen merk ik dat 100l veel te weinig is. Twee keer douchen en hij is al zo goed als leeg.

Op dit moment heb ik de vaatwasser, wasmachine en natuurlijk de douche en warmwaterkranen erop aangesloten. Door een beetje te spelen met de tijd waarop we de vaatwasser en wasmachine laten draaien kan ik er nog wat meer rendement uit halen, maar 300 of eigenlijk 500 liter zou veel meer rendement geven.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door holtere »

Ik heb vandaag staan affakkelen... Kwam al akelig in de buurt van de 95 graden
Dat ligt er natuurlijk wel aan hoe je start op een dag...koud of nog warm?
Wij hebben 60 heatpipes op 500 liter buffer pal zuid, hoek 53 graden. Start gisterenmorgen met 25 graden onder en boven, aan het eind van de dag onder 45, boven 58 graden.
Zodra de temp boven 30 graden is slaat de verwarming uit en gaat de vloerverwarming er op lopen. Zo blijft er niet veel over voor sww maar je kunt de warmte toch maar een keer gebruiken!

Ik meen dat laatst iemand iets zei over een besparing van 1400 m3 gas met 60 heatpipes en een grote buffer. Klinkt mooi maar dat halen wij hier bij lange na niet. Er staat dacht ik, bij solar2all iets van 5,4 m3 per pijp per jaar (sww-gebruik). Voor mijn gevoel klopt dat wel zo'n beetje. Misschien iets meer door het gebruik van de vloerverwarming?

Grz,
Holtere
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R »

Ik meen dat laatst iemand iets zei over een besparing van 1400 m3 gas met 60 heatpipes en een grote buffer. Klinkt mooi maar dat halen wij hier bij lange na niet. [..] Misschien iets meer door het gebruik van de vloerverwarming?
Bedoel je mij? (65 buizen, 1600 liter buffer, 1200 m3 bespaard). Vloerverwarming speelt daar inderdaad een rol bij.

Mijn plaatje van gisteren:
T0528.JPG
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door holtere »

Is natuurlijk een geweldig resultaat! Ik klink wat ongelovig maar deze 1200 m3 gas ook echt alleen aan deze constructie te danken? Met dezelfde hoeveelheid pijpen verdienen we hier pak hem beet 400 m3. Het verschil is enorm!

bijgevoegd het "verkooppraatje" van een buizenhandelaar waar onze ervaring wel iets meer bij aansluit (helaas)

Invoergegevens:
• periode = het gehele jaar
• richting = 190 graden
• hoek = 53 graden
• boilervat = 250 liter
• absorberend oppervlak = 2.424 m² (30 buizen)
• weertype = 10-jaar gemiddelden van NASA
Opbrengst:
• In de onderstaande grafiek kunt u zien hoeveel vermogen door uw zonneboiler systeem opgenomen zal worden gedurende de dag. Merk op, dit is gemiddeld over alle dagen in het gehele jaar.
• Gemiddeld is dan:
o de opgenomen energie = 5,82 kWh per dag
o de toename boiler temperatuur = 20 °C per dag
• Financieel betekent dit:*
o Systeemprijs = 2070 Euro
o Gasbesparing = 236 m³/jaar (158 Euro/jaar)
o Terugverdientijd = 9,4 jaar
* Prijzen onder voorbehoud. Dit rekenvoorbeeld is indicatief en gaat uit van een optimaal gebruik van de opgenomen energie, een gasprijs van 0.67 Euro/m³ en een stijging van deze prijs met 15 % per jaar.


De positionering is zoals hier gemonteerd maar dan de halve hoeveelheid (60 buizen met 500 liter). Dat kwam beter uit in dit rekensheetje.
Grz,
Holtere
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi,

Ik ben er meer en meer voorstander van dat de grootste aandacht (en dus ook budget) moet gaan naar de efficiëntie van opslag, regeling en pomp dan wel naar de kenmerken van de collectoren.

Ik denk dan aan volgende zaken:

verbeterde isolatie buffervat
toerentalregeling en hiervoor geschikte A-klasse pomp
tweezonebelading in het buffervat
verbeterde gelaagdheid (afname en retour van warmteafgiftesysteem met lage in/uitstroomsnelheid door constructie en op de juiste hoogte)
ruim bemeten buffervat (eerder 150 liter of meer per m² collector dan wel 50 liter per m²)

Collectoren kunnen immers makkelijk bijgeplaatst worden als er terug budget is (en ruimte).Als er iets aan de buffer veranderd moet worden is de buffer te vervangen of moet er één bijgeplaatst worden plaatsen maar dat betekent dan weer meer verlies...


Dus bij wijze van fictief voorbeeld: stel dat je € 4000 hebt te besteden, zou ik eerder 2500 naar de buffer laten gaan en 1500 naar de collectoren en niet andersom.

Groet
Wouter
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R »

holtere schreef:Is natuurlijk een geweldig resultaat! Ik klink wat ongelovig maar deze 1200 m3 gas ook echt alleen aan deze constructie te danken? Met dezelfde hoeveelheid pijpen verdienen we hier pak hem beet 400 m3. Het verschil is enorm!
Tsja, wie zal het zeggen. De gunstige wending die mijn gasverbruik heeft genomen is veroorzaakt door een aantal wijzigingen die min of meer gelijktijdig zijn uitgevoerd.
De belangrijkste eerst:

1. Buffergrootte. In de winter haal je ook met een buizencollector geen geweldig hoge temperaturen. Als je buffer groot genoeg is kun je ook bij lage temperaturen veel energie opslaan. Naarmate de watertemperatuur stijgt krijgt de collector steeds meer moeite om nog warmte toe te voegen. Dat effect speelt bij een kleine buffer vrijwel direct een rol.
2. Gelaagde opslag. Hoe groter de buffer, des te groter het belang van een goed geregelde stratificatie. Als je dat niet goed voor elkaar hebt wordt het beetje warmte dat je putje winter opvangt over een enorm volume verdeeld, en blijft de temperatuur laag.
3. Besturingseenheid. Mijn besturingsunit trekt de warmte zo laag mogelijk uit de tank, dus het liefst water dat net de gevraagde temperatuur heeft. Op deze wijze blijft het warmste water tot het laatste moment beschikbaar of kan tegelijk worden gebruikt voor tapwaterverwarming, en kan de zon direct weer een bijdrage leveren.
4. Vloerverwarming. Ik heb geen radiatoren meer, en kan daardoor stoken met water van 24-34 graden. Meestal is 24 graden genoeg.
5. Automatische toerentalregeling op de collectorpomp. Zeer eenvoudig maar niet zeer goedkoop te bereiken door een DC-pompje rechtstreeks aan te drijven met een PV-paneel. Werkt wonderbaarlijk goed.
Als ik bij de pompunit sta kan ik horen hoe hard de zon schijnt :)
6. Houtkacheltje. Heeft in zijn eerste winter een bescheiden rol gespeeld: ongeveer 2 m3 hout, maar het is wel een CV-kacheltje.
7. Gevelisolatie. (Dubbel glas had ik al, dak- en vloerisolatie staan nog in de planning)
Wouter Gillis schreef:Ik ben er meer en meer voorstander van dat de grootste aandacht (en dus ook budget) moet gaan naar de efficiëntie van opslag, regeling en pomp dan wel naar de kenmerken van de collectoren.
Absoluut. Je buffer is niet gauw te groot.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Albert van WdJ »

Hier wordt even een boel nuttige info neergeschreven.
Heel erg bedankt to zover mensen.

Zijn er ook leden die ervaringen hebben met vlakkeplaat collectoren in deze lente? (zoals Wouter Gilles ook al aangaf dat dit een interessante uitbreiding zou zijn van dit topic)
Volgens allerlei leveranciers maakt het elkaar op jaarbasis nl. niet zoveel uit.


Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie