plintverwarming: heeft Alfred Eisenschink gelijk of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

plintverwarming: heeft Alfred Eisenschink gelijk of niet?

Bericht door Bert »

Hier in Vlaanderen heb je momenteel een kalender nodig om te weten dat het zomer is. "Bewolking afgewisseld met buien", zegt de weerman ernstig. In de tuin groeit alleen de boerekool goed, omdat die denkt dat het herfst is. Een mooi moment dus om over verwarming te praten.

Al maanden staat er in mijn bladwijzers een Duitse site, die mij tegelijk ergert en intrigeert. Hier is iemand die al meer dan veertig jaar een verwarmingssysteem ontwikkelt en verkoopt, een simpele plintverwarming, die naar zijn zeggen voor 100% stralingswarmte oplevert en dé energie-vriendelijke oplossing van ons verwarmingsprobleem is.

Alfred Eisenschink heeft een heel eigenzinnige kijk op de dingen, schreef een boek tegen isoleren van woningen en verkoopt ook een grundofen waar ik mij als kachel-amateurtje zou voor schamen. Maar zijn plintverwarmings-idee laat mij niet los. Het is elegant, eenvoudig, en veel praktischer dan andere soorten warmtemuren. Ik kan mij zo voorstellen dat met zijn systeem een hele woning met maximaal 5 Watt pompvermogen gelijkmatig wordt verwarmd.

Omdat ik er alleen niet uit raak, zou ik jullie mening hierover graag horen! Zou dit systeem in een moderne lage-energie-woning op z'n plaats zijn?

O ja, hierbij de link: http://www.sancal.de/index2.html
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

100% is onmogelijk; er zal altijd convectie zijn. Als ik naar zijn plaatjes kijk, zie ik ook een ingebouwde convector achter de platen. Als ik wat meer tijd heb, ga ik wat uitgebreider kijken. Eerst nog wat sleuven in de muur frezen voor m'n electriciteit.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Grappige site.

100% stralingswarmte is mogelijk, hoe verwarmd de zon anders de aarde?

het feit dat de lamellen van dit prachtige produkt veraad al dat straling niet het enige zal zijn om aan 100% straling aan te pas komt om je woning te verwarmen.

Goed gezien kockie, voor de details zal je inderdaad de site verder moeten lezen om er achter te komen of het klopt.
Dit laatste zal er op neer komen dat het niet waar is.
Als ik er aan toe kom wil ik het hier nader toe lichten of de mening van een ander toe lichten.

Mischien dat Telsell interesse heeft. :lol:
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Dank voor jullie reactie.

Die 100% stralingswarmte heb ik zelf ook altijd als een verkoopspraatje gezien. Als het, zoals bij een andere warmtemuur of bij een finoven ongeveer 50/50% is, vind ik het allang prima. In een goed geisoleerd huis vervaagt ook die tegenstelling tussen lucht- en stralingsverwarming een beetje. Alle objecten, wanden, enz.. nemen ongeveer dezelfde temperatuur aan, bijna ongeacht de aard van de warmtebron. Warme lucht zorgt voor warme wanden, warme wanden zorgen voor niet te koude lucht. Ik besef dat ik het hier te simpel voorstel, wil alleen maar aantonen waarom ik geen waarde hecht aan de krasse uitspraak "100% stralingswarmte"

<<het feit dat de lamellen van dit prachtige produkt veraad al dat straling niet het enige zal zijn om aan 100% straling aan te pas komt om je woning te verwarmen. >>

Chathanky, er is wellicht iets foutgelopen met die zin.
Wat bedoel je met "dit prachtig product"? Is het cynisch bedoeld, of zie je er echt iets in?

In de zienswijze van Alfred Eisenschink wordt, als ik het goed begrijp, de plintverwarming gebruikt om de muur kurkdroog te stoken in een klassiek, ongeisoleerd huis. Ik kan me voorstellen dat dat in die situatie daadwerkelijk een enorme comfortverhoging biedt. Een natte muuur is een thermische spons.

Mijn vraag blijft onbeantwoord : zou dit systeem ook bruikbaar zijn in een goed geisoleerde woning, die op zich al een vrij kleine warmtevraag heeft..?

Tot nader order vind ik het een mooie oplossing, al was het maar om de tientallen tot honderden meters slang die niet in de muur gestopt moeten worden ..

:D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

chathanky schreef:
100% stralingswarmte is mogelijk, hoe verwarmd de zon anders de aarde?
Goed, ik zal m'n bewering even bijstellen:
100 % stralingswarmte is zonder aanwezigheid van een vacuum rond de stralingsbron onmogelijk.

En daarbij: als de zon ook convectiewarmte zou leveren, zou dat niet uitsluiten dat de zon de aarde verwamt. Convectiewarmte is bij de zon onmogelijk, omdat deze wordt omringt door vacuum, of je zou de door de zon uitgestoten materie moeten meetellen bij convectie...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Chathanky, er is wellicht iets foutgelopen met die zin.
Wat bedoel je met "dit prachtig product"? Is het cynisch bedoeld, of zie je er echt iets in?
De aanhalingstekens zeggen genoeg, het is dan ook synisch bedoeld.

Bij een laag energiewoning zou het wellicht voldoende zijn, maar reken niet op de manier zoals de site het wil verkopen.
De info van wat de warmteopbrengst is vind je ook niet aangegeven, althans in de korte blik die ik geworpen heb op de site heb ik weinig detais gevonden.

Kockie:

Het was meer een aanvulling dat het wel bestaat maar niet in de leefomgeving waar wij ons bevinden. Je bijstelling is correct. :wink:
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

of je zou de door de zon uitgestoten materie moeten meetellen bij convectie...
Dit gaat weer heel ver in de materie, dit is niet van toepassing op het cv systeem die de site aan geeft.
Ik gaf alleen de uitzondering weer waar 100% stralingswarmte voor komt.
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

IK heb het ook even bekeken en begrijp er het volgende van:

Convector verwarmt lucht ->
Lucht stroomt langs buitenmuur en staat warmte af aan muur->
Muur droogt uit en geeft opgenomen warmte af als stralingswarmte
Droge muur isoleert beter dan vochtige muur->
Op ca 50-100 cm heeft luchtstroom zelfde temperatuur als muur en stopt convectie.

Convector is weggewerkt in houten kastje.

Marcel
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dat verklaart al meer.

Het is wel een feit dat het "droog stoken van een muur energie kost die niet ten goede komt aan het verwamen van de woning.
Als je vocige muren hebt kun je beter zorgen dat het vocht er niet in komt, denk aan imprgneren van de muren zodat regen niet in de muur trekt.

Een wonder is het in iedergeval niet, geen hoogstandje om energie te besparen.
Een ongeisoleerde muur straalt zijn warmte ook aan de mussen buiten af als je het op deze manier verwarmd.

Bedankt voor je aanvulling Marcel, zelf was ik er nog niet aan toe gekomen om het uitgebreid door te nemen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Ik heb hier een Nederlandse site gevonden.
http://www.bestboard.nl/

Mijn bedenkingen zijn zeer groot, ik hoor graag wat meningen en zal hier het willen weerleggen of toegeven van de eventuele voordelen of waarheden.

De fictiefe plaatjes van de verschillende systemen zoals ze voorspiegelen kloppen van geen kanten volgens mijn visie. En ja je kan een goed geisoleerde ruimte zeker op temperatuur krijgen, maar niet zoals zij beloven.
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

[
quote="Marcel"]IK heb het ook even bekeken en begrijp er het volgende van:

Convector verwarmt lucht ->
Lucht stroomt langs buitenmuur en staat warmte af aan muur->
Muur droogt uit en geeft opgenomen warmte af als stralingswarmte
Droge muur isoleert beter dan vochtige muur->
Op ca 50-100 cm heeft luchtstroom zelfde temperatuur als muur en stopt convectie.

Convector is weggewerkt in houten kastje.
Ja, dat lijkt me een heel juiste analyse. Zo begreep ik het ook. Ergens op de site zeggen ze dat het "houten kastje" een overblijfsel is uit de jaren tachtig, toen natuurlijk grenen hout heel populair was in interieurs. Nu leveren ze het systeem met diverse design omhullingen.

[
quote="chathanky"]Ik heb hier een Nederlandse site gevonden.
http://www.bestboard.nl/

Mijn bedenkingen zijn zeer groot, ik hoor graag wat meningen en zal hier het willen weerleggen of toegeven van de eventuele voordelen of waarheden.
Leuk! Een nederlandse site. Ook ik heb er vragen/ bedenkingen bij:

1. Als dit syteem zo goed is, waarom is het dan nog niet veel algemener in gebruik en aanvaard als een goede oplossing? ( echter...In de Verenigde Staten schijnt het heel gebruikelijk te zijn: baseboard heating)

2. In tegenstelling tot het duitse Sancal, heeft het nederlandse syteem lamellen (warmtevinnen) over de vertrek- én de retourleiding. Ik vermoed dat de gedachte daarachter was om zoveel mogelijk warmte te halen uit de beperkte watervoorraad in de dunne buizen. Daarbij vergeten ze m.i. de warmtegeleiding door de goedgeleidende vinnen van vertrekbuis naar retour! Met andere woorden, het retour water wordt opgewarmd...

3. Het opgegeven vermogen is 178 W/lopende meter, bij een watertemperatuur vn 60°C. ( De duitsers hebben het, als ik me goed herinner, over een vermogen van 300 à 600W per meter, afhankelijk van het type.) Voor een klassieke warmtemuur wordt meestal tussen de 100 en de 150 W per vierkante meter opgegeven. Vraag: hoe realistisch zijn die opgegeven vermogens?

4. Rendement van het syteem blijkt afhankelijk te zijn van de stroomsnelheid van het water. Een tweede circulatiepomp wordt daarom soms voorgeschreven. Niet bepaald mijn idee van een efficiënt syteem..

5. Wat we hier nodig hebben is de mening van iemand die zijn radiatoren heeft vervangen door dit bestboard systeem! Zijn mening over verbruik en comfort zou ons heel wat getheoretiseer besparen.

6. Als ik de prijs per meter zie, beginnen mijn doe-het-zelf-handen te jeuken. (bovendien vind ik solderen leuk)
De fictiefe plaatjes van de verschillende systemen zoals ze voorspiegelen kloppen van geen kanten volgens mijn visie. En ja je kan een goed geisoleerde ruimte zeker op temperatuur krijgen, maar niet zoals zij beloven.
Ja, waar hebben we dat soort plaatjes nog gezien :lol:
Je maakt me wel nieuwsgierig: verwarmen zal wel lukken, maar zonder de voordelen die zij beloven? (laag verbruik, stralingswarmte, hoog comfort)

Vanuit dit huis waar zelfs gewone plinten nog ontbreken, groet ik jullie allen.

Bert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Mijn zwager had vroeger zo'n plintverwarming. Was gewoon convectie. En één lang vuil stofnest. Je kunt de lamellen allen reinigen met perslucht of een hogedrukreiniger......

Groet,
John
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Bedankt John, nuttige informatie!

Ik heb geen perslucht of hogedrukreiniger, dus ..einde discussie :D ?

Of heeft iemand nog een goed tegenargument?

Bert
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

Bert schreef: Of heeft iemand nog een goed tegenargument?

Bert
Nee, blijf er maar vanaf.
Behalve de lage afgifte die idd met convectie wordt bereikt (bij die duitse wel heel duidelijk) krijg je ook nog te maken met hoge snelheden (dus herrie) en een lage waterinhoud van het systeem en mogelijk problemen die daaruit voort komen.

Ik heb ooit een vakantie woning gezien waarin dit zat met bovenstaande problemen. Het werd ook niet warm :-)

Als je niet te hoge eisen stelt aan je verwarming kan het wel werken maar ik zou dit nooit als enige systeem aansluiten. Wij hebben op kantoor 1 ruimte met dit systeem, als je die maar aanhoud lukt het wel...
Groetjes, John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Lage convectie?

Verklaar dan eens de hoge aanvoertemperatuur van 60 graden en de vorming van stofnesten in de naar mijn mening gewoon een convector in een ander jasje.

Stralingswarmte verplaatst zich zonder luchtverplaatsing.
Plaats reactie