Huis verwarmen met zonneboiler??

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Pigion »

Afgelopen stookseizoen is ons huis verwarmd met:

- 1400 M3 gas (was voorheen 3000 - 5000 M3)
- 2 a 3 M3 hout gemengd 5 % eiken en 50 % kerssen/zwarte els via een FinOven met 2 waterregisters.

In de toekomst wil ik de registers verkleinen, nemen nu vrijwel alle warmte op.

Daarnaast denk ik al weer aan een nieuw project n.l. het huis verwarmen met min. 50% zonne-energie via zonneboiler-elementen op het dak, grote opslag in een verticale 10.000 l tank en vloerverwarming. De kop van de tank wordt bijgestookt via de FinOven en misschien ook nog via een pellet CV ketel. Het gas gaat dan de deur uit.
Om dit allemaal mogelijk te maken, wordt het huis goed geisoleerd met 15 cm steenwol.
Warm water voor douche en keuken ook via dit systeem met een WW.

In Zuid Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kan op deze wijze voor 70 - 80% in de behoefte aan energie worden voorzien. Dat gaat daar wat gemakkelijker omdat ze daar meer bruikbare zonnewarmte hebben, ook in de winter.

Wie op dit forum draait met zo'n systeem??

Ik leer daar graag van,

Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door pelletpower »

Veel bruikbare info vindt je in Solaranlagen ISBN 3-922 964-72-9.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Pigion »

Ik heb goede info gevonden op het interenet, o.a. van Hartmann Energietechnik en Jenninger. Echter dat betreft (reken) voorbeelden van installaties in Zuid Duitsland en Zwitserland. Heel snel gezegd kan je daar met 40 M2 collectoren en 10000 L opslag 70% van je energie dekken. in nederland is dat te ambitieus vanwege lange zonloze perioden in de winter. Toch moet je m.i. richting 50 % kunnen komen.

Praktische zaken:
- In de garage kan ik gemakkelijk een vertikale tank van 10.000 l plaatsen. Genoeg tanks zijn te koop, kan deze zelfaanpassen voor gelaagde wateropslag.
- Er is genoeg dakoppervlak voorhanden op Z-ZO en Z-ZW.
- Er is ruimte voor een eventuele pellet CV, oplag pellets op de zolder van de garage.
- Pellets aan te voeren in Big Bags uit Duitsland, eventueel collectieve inkoop en transport.
- Energie uit Pellets kost de helft van Energie uit Gas.

Vragen:
Waar koop ik goede collector elementen voor op het dak? In Nederland is er nauwelijks iets op de markt en dan veelal ook in combinatie met zeer kleien opslagvaten.

Ik zie max. benutting van zonnerergie als enige goede oplossing voor het verwarmen van onze huizen.

Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door pelletpower »

Ben me momenteel aan het orienteren op vacuumbuizen. Maar krijg steeds de indruk dat het financieel niet uitkan. Toch gaat het een keer gebeuren en dan het liefst met ondersteuning voor de verwarming.
Wat ervaringsgegevens kan ik je slechts helpen met het pelletgedeelte.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door kockie »

Stel de vraag over vacuumbuizen hier nog eens: viewtopic.php?f=8&t=3363&hilit=vacuumbuizen

Ik heb zelf vacuumbuizen gekocht bij river.nl. Ik heb geen idee of die duur of goedkoop zijn/waren. Op ebay(.de) zie je regelmatig aanbiedingen voorbij komen. Oude druktanks worden vaak voor een prikkie aangeboden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Pigion »

- Inderdaad worden druktanks vaak voor weinig geld aangeboden. Gangbare prijs is E 0,50 per kg. Ik zoek een verticale tank, dia. ca. 1,4 a 1,8 M, hoogte 4 a 5 meter. Ik heb nog niets passends gevonden, ook nog niet zo lang gezocht.
Als hij te laag zou zijn, kan ik hem verlengen. Aansluitingen (vele) moeten er ook op.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met een pelletk CV ketel.

- Fabrikaat
- Vermogen
- Aankoop pellets in bulk of big bags
- Prijs pellets.

Ik blijf wel de FinOven gebruiken, doch het hotverbruik iets terug schroeven en iets alternatiefs op touw zetten in geval het verzamelen van brandhout niet meer zo goed gaat.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JantjeV8 »

Mogelijk voegt dit geen kennis voor je toe, maar ik las het ook niet uit voorgaande berichten:

Het basisprincipe van dergelijke grote buffers met zonnecollectoren is dat je gedurende de zomermaanden die buffers geleidelijk opwarmt.
Wordt het najaar, kun je vanuit die buffers de eerste periode je woning (bij voorkeur lage temperatuursverwarming) verwarmen.

Een dergelijk systeem moet je niet zien dat de collectoren op een zonnige winterdag de buffer weer even richting de 85grC jagen. Dat zal echt een utopie zijn. Die winterzon doet echt zoveel niet. Kleine zonneboilers werken zo wel, iedere dag het buffer vullen en weer ontladen door het gebruik.

Afhankelijk van het oppervlak aan collectoren zou je dat (mijns inziens) voor het Nederlandse klimaat effectiever maken als je de buffercapaciteit variabel kunt maken. Waarschijnlijk leg je een aardig oppervlak aan collectoren weg. Gedurende de zomer doen die hun werk i.c.m. het grote buffer. Vervolgens zit je tegen de winter en is die grote buffer leeg getrokken. Die collectoren krijgen die 10.000L misschien een paar graden warmer, maar meer niet. Als je dan je buffer kunt kortsluiten naar 2000L (om maar iets te noemen), heb je een veel effectiever buffer. In elk geval met een veel groter delta T per dag en dus per dag veel bruikbaarder.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Pigion »

Ik weet van het afschakelen van deel van de buffercapaciteit. Dat wordt zelfs door iemand in oostenrijk gedaan, met veel meer zon. ik kies mede daarom voor een hoge buffertank, 5 m hoog. ik wil deze zo optuigen dat altijd onttrekken en laden plaats vindt op het juiste niveau, dus minimale verticale beweging van het water. Dat vereist meerdere aansluitinge, drie-wegkleppen en een PLC.
Ik denk dat ondanks deze line-up, het moeilijk zal zijn 50% dekking van de energiebehoefte te dekken met zonne-energie.
Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden en zoek daarom naar ervaringen van anderen.
Omdat bijstoken van de buffer absoluut noodzakelijk is in de wintermaanden, wil ik dat doen met goedkopere energie van een pellet CV.
Ook hier moet nog an de economics rekenen, goedkopere pellets tegen investering/afschrijving.
Helaas is de Nederlandse staat niet erg scheutig met subsidie voor dit soort projecten.

Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door pelletpower »

Pigion, een pelletkachel 20 kW kost ongeveer 3 a 4000 euro. Dan heb je een goede met rendement boven de 90 %. Heb je links nog niet doorgenomen. Wel kan ik Solaranlagen aanraden, zeker als je zelf wilt bouwen. Je zou dan al snel tot de conclusie kunnen komen dat een gelaagde vulling ook te verkrijgen is door geen gebruik te maken van gestuurde kleppen (storingsgevoelig). Schichtenlader is misschien iets om te googlen.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JW te R »

Pigion schreef:Ik weet van het afschakelen van deel van de buffercapaciteit.
Juist in de winter moet je je buffercapaciteit niet kleiner maken als je de energie wilt gebruiken voor vloerverwarming. De zon doet in de winter inderdaad minder, maar het effect neemt toe naarmate je buffertemperatuur lager blijft.
Pigion schreef:Ik kies mede daarom voor een hoge buffertank, 5 m hoog. ik wil deze zo optuigen dat altijd onttrekken en laden plaats vindt op het juiste niveau, dus minimale verticale beweging van het water. Dat vereist meerdere aansluitinge, drie-wegkleppen en een PLC.
Klopt. Ik heb zo'n setup, en dat werkt boven verwachting goed. Helaas zijn de dimensies bij mij wat anders uitgevallen (het moest allemaal in een doodgewone tussenwoning passen), maar ik krijg met 5,5 kWp aan collectoroppervlak (=65 vacuumbuizen) en een 1600 liter tank mijn gasverbruik met bijna 70% omlaag.
Een half jaar geleden is een CV-houtkachel toegevoegd, dus ik kijk met spanning uit naar de volgende gasrekening :fff
Pigion schreef: Ik denk dat ondanks deze line-up, het moeilijk zal zijn 50% dekking van de energiebehoefte te dekken met zonne-energie. Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden en zoek daarom naar ervaringen van anderen.
Ik denk dat het kan. Als je wilt komen kijken ben je hartelijk welkom (Midden des lands). Er speelt wel een commercieel belang mee, dus ik ga geen reclame maken. Anders stuurt Kockie ons meteen door naar Sesamstraat :D
Pigion schreef: Helaas is de Nederlandse staat niet erg scheutig met subsidie voor dit soort projecten.
Dat kun je in Euro's uitleggen. Er wordt nog steeds (te)veel verdiend aan fossiel.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JantjeV8 »

JW te R schreef:
Pigion schreef:Ik weet van het afschakelen van deel van de buffercapaciteit.
Juist in de winter moet je je buffercapaciteit niet kleiner maken als je de energie wilt gebruiken voor vloerverwarming. De zon doet in de winter inderdaad minder, maar het effect neemt toe naarmate je buffertemperatuur lager blijft.
Zou je dat eens toe kunnen lichten?

Ook veel interresants te vinden, ik heb daar totaal geen belang in!:
http://www.solarbayer.com/Spezial-made- ... tanks.html

Qua tanks: Mogelijk kun je met melktanks iets? daar zijn er zat van te vinden, geisoleerd en wel.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door pelletpower »

Waarschijnlijk werktemp i.pv. buffertemp. Lage temp is makkelijker te oogsten?

En ook leuke houtvergassers en niet duur voor wat je krijgt.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JW te R »

JantjeV8 schreef:
JW te R schreef:Juist in de winter moet je je buffercapaciteit niet kleiner maken als je de energie wilt gebruiken voor vloerverwarming. De zon doet in de winter inderdaad minder, maar het effect neemt toe naarmate je buffertemperatuur lager blijft.
Zou je dat eens toe kunnen lichten?
Natuurlijk waag ik graag een poging.
Een kleinere buffer is inderdaad sneller op temperatuur, maar dat is alleen zinvol als je de zonnewarmte uitsluitend wilt aanwenden voor tapwaterverwarming.
Omdat een kleine buffer sneller opwarmt zal het retourwater dat terugstroomt naar de collector warmer zijn. Hoe hoger de bedrijfstemperatuur van de collector is, des te moeilijker wordt het om in de winter energie toe te voegen aan het water.
In de openingspost meldt Pigion dat hij de warmte voornamelijk wil gebruiken om de woning te verwarmen, dat er vloerverwarming aanwezig is, en dat hij een grote buffer wil toepassen. Dat is een uitstekende combinatie, want voor vloerverwarming heb je helemaal geen hoge temperaturen nodig. Je wilt in je buffervat juist zoveel mogelijk energie (kWh) opvangen. In een vat van 10000 liter kun je veel energie kwijt, ook als de watertemperatuur relatief laag blijft. Als je daarbij ook nog zorgt voor een goede gelaagdheid (warm water bovenin, koud water onderin), neemt zowel de bruikbaarheid van de opgespaarde energie als het rendement van je collectors toe.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Pigion »

Ik heb hier en daar op internet nog eens goed mijn licht opgestoken en kom tot de concusie:

- Wat je ook voor buffer en opp. aan colectoren installeert, van nov. t/m feb. heb je 100% back-up nodig van een andere verwarmingbron.
- Het project is economisch eigenlijk niet haalbaar.
- Misschien beter te concentreren op pellet-CV + kleine zonneboiler. Daar moet ook de FinOven in worden geintergreerd.

Pigion
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JW te R »

De meeste winst haal je in voor- en naseizoen. In de wintermaanden heb je inderdaad een aanvullende warmtebron nodig, maar toch zeker niet voor 100%.
In die maanden kwam mijn CV ketel op heldere dagen alleen in actie voor tapwater.
De opbrengst wordt door veel zaken beinvloed. Bijvoorbeeld collectoroppervlak, orientatie, schaduwwerking van omringende gebouwen etc, grootte van de buffer.
En niet in de laatste plaats de manier waarop / de efficientie waarmee je de warmte uiteindelijk toepast. Daar komt wat besturingstechniek bij kijken.

En dat het economisch niet haalbaar zou zijn is wat de energieverkopers je graag willen laten geloven.

Ik geef toe dat ik er niet in eerste instantie voor de economische haalbaarheid aan ben begonnen, maar nu het er staat kan ik voorspellen dat terugverdienen wel degelijk kan.
Plaats reactie