Eroei Zonnepanelen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Eroei Zonnepanelen

Bericht door deleted »

Kwam dit artikel tegen over de energiebalans van zonnepanelen in Duisland.
Toch hét gidsland bij uitstek als het gaat om zonne-energie.
Ook met een redelijk vergelijkbaar klimaat voor B e NL ...

Ontnuchterend:
http://www.eike-klima-energie.eu/climat ... ernichter/

G
Laatst gewijzigd door deleted op 03 mei 2013, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Zal ik, of zal ik niet? .....

Naja dan maar. Dit is tenslotte een forum.

Ook deze vergelijking is te positief.
Men heeft rekening gehouden met:

1 Aufwand für die Bereitstellung von Gas-oder Kohlekraftwerken für die Reservehaltung
2 Verluste bei der Inanspruchnahme von Pumpspeicher-Anlagen – 25% Verlust , 20% beteiligte PV-Produktion
3 Aufwand für den Bau von Pumpspeicherwerken
4 Aufwand für Netzanpassungen

Dus het gebruik van de voorhanden infrastructuur ontbreekt, transport lijkt te ontbreken, en er wordt kennelijk van uitgegaan dat elke kW gelijk is, ongeacht waar deze wegkomt.

Dat wat zinvol is voor een enkeling is niet altijd zinvol voor de maatschappij als geheel....

PS: Ik vraag me wel af hoezeer een niet-ideale opstelling van de panelen uitmaakt op het grote geheel. Hoeveel procent van de installaties staan onder de juiste hoek? Wat is de gemiddelde effectiviteit van de installaties? Iemand daarover al eens gelezen?



Total


150
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
MarcelF
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2007, 14:53

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door MarcelF »

Afbeelding

Schuin links graden is hellingshoek
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door deleted »

Punt is dat we veronderstellen dat de olie niet meer zal opgepompt worden als de Eroei "1" is.
Met een vergelijkbare eroei doen de zonnepanelverkoop het nochtans niet slecht in onze streken ...

Belooft ook voor de olie ...
(Maw zolang iemand er iets aan kan verdienen , zal zelfs de laatste druppel opgepompt worden. Het gaat niet om de netto-opbrengst op grote schaal, maar om de opbrengst van een enkeling).
G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

MarcelF schreef:Schuin links graden is hellingshoek
Dat is een bekend figuur Marcel.
Het is ook fout, al is de fout niet zo groot dat je merkbare verschillen krijgt.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Punt is dat we veronderstellen dat de olie niet meer zal opgepompt worden als de Eroei "1" is.
Met een vergelijkbare eroei doen de zonnepanelverkoop het nochtans niet slecht in onze streken ...
Nee, want nu verbruiken de zonnepanelen de energie uit olie.
Zonder een goedkopere energie bron is het onmogelijk een duurdere energie bron concurrerend te maken.

Zie ook dit filmpje over wind energie: http://degroenerekenkamer.nl/node/1728
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

Weer een eco-speeltje aan gruzelementen. Alhoewel; deze feiten zullen de MSM waarschijnlijk niet halen, zolang er nog geld aan verdiend kan worden en eco-materialisme sexy blijft.

Groet,
DJ
die ze ook heeft, maar er al lang niet meer trots op is.....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door David86 »

Dutch John schreef: eco-materialisme

:)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Ontnuchterend
Neu,
Goed stukje excel terreur.

Sie sind vergessen das sauber machen von die Deustche ScheiBe von die Lesbe Möwe mit zu rechnnen.

So kann ich er noch wel ein par krom rechnen. Machen Sie bitte so eine fur andere auch dann jowohlllll.

Sjuus,
Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ik heb ook eroei tijden gelezen van 3 jaar (sorry, geen bron). Meestal schitteren deze berekeningen door afwezigheid van bronnen....

Ik weet ook dat zonnepanelen niet de oplossing zijn. Bij uitleg noem ik ze tegenwoordig ook "mijn eco-aflaten" (waarbij ik vandaag nog iemand moest uitleggen wat aflaten zijn....)

Ik red het niet om ineens het roer om te gooien, geen stroom, geen gas, geen synthetische kleding etc etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door David86 »

kockie schreef:
Ik red het niet om ineens het roer om te gooien, geen stroom, geen gas, geen synthetische kleding etc etc.
ik krijg het helemaal loslaten van dergelijke zaken niet aan mijn vrouw verkocht :)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door Tim »

Tsja,

Is dat de oplossing dan?

Voel me dan meer struisvogel dan vrije vogel.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

kockie schreef: Ik red het niet om ineens het roer om te gooien, geen stroom, geen gas, geen synthetische kleding etc etc.
Dat hoeft ook niet. Althans niet binnen één generatie. Belangrijk is het besef dat zowat alle alternatieven voor fossiele brandstoffen niet dat gaan brengen wat ons voorgespiegeld wordt. Zij mogen dus niet het doel zijn. Hooguit een tijdelijk, niet te verheerlijken gereedschap, terwijl we onze focus moeten leggen op wat erna komt. Waarbij hoog technologische toekomstvisies, globale marketingstrategieën en verdienmodellen slechts storende ruis zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ik zat gisteren nog in een discussie met 2 ooms van me (broers van m'n vader; bijzonder koppig dus :D ) Die hadden het over electrisch, aardgas, waterstof etc, waarna ik kwam met km's beperken.... Maar dat was toch echt NIET de bedoeling. Ze moesten wel (meerdere keren per jaar) naar Zwitserland, Frankrijk, Zweden, wintersport etc.....

Nou ja, dat hoef ik dan alvast niet; en al helemaal geen meerdere keren per jaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eroei Zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Mensen zitten vast in het "verdien" denken.
Vriend van me zit op de wip, centraal gestookte CV kachel/haard of kacheltje en voor verwarming van de rest van het huis over naar electrische ketel...
Het is moeilijk om daarbij te verkopen dat hij zichzelf zo verrekte afhankelijk maakt van stroom.
In zijn visie gaat het dak vol PV pannelen. Pompt zn rekening hier mee op, waarmee hij 's winters de verwarming kan stoken.
Gas eruit...

Ik bepleit een efficiente massakachel met eventueel CV ondersteuning. Heeft ie zn hele huis mee warm. Heel klein beetje stroom nodig voor 2 pompen. Eventueel ondersteund door zonnecollector. Maar ook wat betreft EROEI etc blijft het moeilijk vergelijken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie