Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Paide »

Ik vind het fornuis er echt super uit zien! Zie ik het nu langzaam donker worden voordat ie af is?
Lekker droogstoken nu, ik ben benieuwd hoe goed ie als fornuis dienst gaat doen!
Wij willen foto's van Kockie die een maaltijd staat te koken op dat ding!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Paide schreef:Lekker droogstoken nu, ik ben benieuwd hoe goed ie als fornuis dienst gaat doen!
Tijdens die eerste proefstook op zaterdagavond met een natte en koude kachel kwam de eerste kookring op 300 graden en de tweede op 200 graden. Die eerste stook bestond uit dun hout met een totaal gewicht van naar schatting 1,5 kg.

Om het ding in deze toestand aan de gang te kunnen krijgen was de bank afgesloten van de gas stroom, de dektegels stonden er naast. Dat kon gedaan worden op deze manier omdat de bank geen doorstroom model is maar een cul-de-sac. Deze opstart ging beduidend beter dan de vaten rocket zonder schoorsteen op zaterdagmiddag.

Allemaal heel bemoedigend dus, zelfs die grindtegel naast de kookplaat werd lekker warm. Die laatste plek is te benutten als warmhoud plaat. Bijvoorbeeld als een deel van het menu al klaar is maar de rest nog niet.

Het oventje kan waarschijnlijk pas echt gebruikt worden als de zaak ingestookt is. Tijdens de stook kan dat alleen in gesloten pannen met een oversluitend deksel om te voorkomen dat er as in de gerechten valt. De boven en onderkant van de oven bestaat uit loeizware paarse accumulatie stenen, flink massa dus ook na de stook kunnen er bijvoorbeeld pizza's in gebakken worden. Hele kleintjes, de deuropening is niet groter dan 22 cm als ik me goed herinner.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

ik heb eeen wijnig na gedacht en als de oppervlakte van de poort 70%van de riser moet zijn, kan de poort dan een horizontaal liggende rechthoek zijn of een cirkel ?
en dan is die 70% waarschijnlijk alleen de oppervlakte van de poort van de vuurkamer.
speelt de oppervlakte van de poort van de oven dan een rol of mag die dan gelijk welke oppervlakte hebben of mag vuurkamer en oven slechts 70% samen bedragen
welke temperatuur bereikte de kookplaat uitijndelijk nog ?
gaat hij nog afgewerkt worden of is dat voor de volgende forumdag ?
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Pauke,
Goed dat je die vragen over de poort en de riser stelt, want dit soort vragen werden tijdens het weekend (en op andere momenten) vaker gesteld. Veel mensen denken zelf een vuurkamer te kunnen verzinnen. Als je dan gaat testen en meten ontdek je vanzelf dat dit niet zo werkt.

Een vuurkamer ontwerp je door denken, bouwen, uitproberen en meten. En dat dan heel veel keren herhalen. Op een gegeven moment heb je dan een resultaat......of niet

Je hebt 3 keuzes (denk ik);
* je kopieert het resultaat precies (met dank aan de ontwerper) en je hebt een hele goede vuurkamer
* je gaat zelf denken, bouwen, uitproberen en meten. En dat heel veel keren, resultaat is afhankelijk van tijd, kennis...inzicht enzovoorts
* je verzint zelf wat en dan heb je 99,99 kans op een hele goede (euh slechte) vuurkamer....of 0,01 procent kans op een hele slechte (eeeuh goede) vuurkamer.

Vervolgens zijn er veel mogelijkheden om er een kachel van te bouwen. Dit weekend zijn er weer nieuwe mogelijkheden getest (bell met steengaas en leem). In de vormgeving zijn er heel veel opties, mits je aan de spelregels houdt. En er over nadenkt wat een kachel gaat doen op de plek die jij hebt uitgekozen.

De warmste kookplaat was wat heter dan 300 graden, het idee is dat het wel naar de 500 graden toegaat met een ingestookte kachel.

De bedoeling was om hem te bezetten met een laag leem van 1,2 cm. Maar wanneer?

Ritsaert
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 23 apr 2013, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: eeeuh gewijzigd
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door holtere »

* je verzint zelf wat en dan heb je 99,99 kans op een hele goede vuurkamer....of 0,01 procent kans op een hele slechte vuurkamer
Als het zo makkelijk zou zijn :?

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef:De bedoeling was om hem te bezetten met een laag leem van 1,2 cm. Maar wanneer?
De schuur staat er, de kachel loopt niet weg. Bedenk en organiseer wat. De datum komen we wel uit.
ritsaert snijder schreef:* je verzint zelf wat en dan heb je 99,99 kans op een hele goede vuurkamer....of 0,01 procent kans op een hele slechte vuurkamer.
Ehh, zou dat niet andersom moeten zijn?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

paukerock schreef:ik heb eeen wijnig na gedacht en als de oppervlakte van de poort 70%van de riser moet zijn, kan de poort dan een horizontaal liggende rechthoek zijn of een cirkel ?
en dan is die 70% waarschijnlijk alleen de oppervlakte van de poort van de vuurkamer.
speelt de oppervlakte van de poort van de oven dan een rol of mag die dan gelijk welke oppervlakte hebben of mag vuurkamer en oven slechts 70% samen bedragen
Het moet een staande poort zijn, geen liggende rechthoek, geen cirkel. Wel heel precies die plaats, vorm, maatvoering, verhoudingen enzovoort. Zelfs de luchttoevoer niet op de bodem maar hogerop levert al slechtere resultaten op. Dit is geen ontwerp dat bedacht is en de eerste keer goed was. Integendeel, hier zit ongeveer een half jaar werk in, 120 uur aan metingen en een paar dozijn aan varianten. Het is een kritisch geheel, als er wat gewijzigd wordt doet-ie het weer anders dan wat je gezien hebt. Zelfs het NUL-model in de olievaten bevat al een paar wijzigingen.

De openingen naar de oven en er weer uit zijn niet kritisch wat vorm betreft maar moeten tenminste dezelfde oppervlakte hebben als de riser en het rookkanaal. Door het hele ding geen kleinere doorgangen dan de riser. Aspecten weglaten van of toevoegen aan het geheel is een probaat middel voor problemen.

Wil je het anders doen dan moet je dat zelf uitmaken, kom in dat geval niet bij mij aan met vragen waarom het ding het niet doet. :wink:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Peter,

Wat is eigenlijk de ideale afstand tussen riser en kookplaat (en de doorgang onder de kookplaat) ?
Hoe heet mag een kookplaat eigenlijk worden ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Kockie,
eeeuhh ja, het moet andersom zijn....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Wat is eigenlijk de ideale afstand tussen riser en kookplaat (en de doorgang onder de kookplaat? Hoe heet mag een kookplaat eigenlijk worden?
Eerlijk gezegd, ik weet het niet. De minimale afstand wordt gedicteerd door de beschikbare breedte. Hoe groter de breedte, hoe kleiner de hoogte kan worden. Allemaal uitgaande van het gegeven dat de doorlaten als minimum gebonden zijn aan de oppervlakte van de riser. Hoe heet die kookplaten worden weet ik niet, maar 500 of 600 graden voor de plaat direct boven de riser lijkt een realistische aanname.

Trouwens, je hebt zelf twee jaar geleden het fornuisje meegenomen waarvan we nu de kookplaat in gebruik hebben. Er zit nu toch een rocket onder, en als ik me goed herinner was het oorspronkelijk jouw bedoeling om zoiets in het fornuis te bouwen. Het ding is nu een tikje groter geworden...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

peterberg schreef:Trouwens, je hebt zelf twee jaar geleden het fornuisje meegenomen waarvan we nu de kookplaat in gebruik hebben. Er zit nu toch een rocket onder, en als ik me goed herinner was het oorspronkelijk jouw bedoeling om zoiets in het fornuis te bouwen. Het ding is nu een tikje groter geworden...
Inderdaad. Maar ik heb de 'grote broer' hier nog staan...
Zal vanavond de doorgang eens meten van zo'n full-size kolenfornuis.

Vraag me alleen af of een kookplaat ook niet te warm kan worden... 500°C lijkt me voor het gebruik van een kookplaat al een beetje van het goede teveel ... Misschien kunnen de houtfornuis-bezitters daar op antwoorden ?

En nog een praktische vraag: Moet je tijdens het koken ook aan de vuldeur kunnen geraken ( om het vuur te regelen) , of kan/mag dit een beetje bijgeregeld worden door de uitgang af te remmen ?
Ik zou namelijk de toegang tot de vuurkamer(de vuldeur dus) buiten de keuken willen hebben.
G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

G,
En nog een praktische vraag: Moet je tijdens het koken ook aan de vuldeur kunnen geraken ( om het vuur te regelen) , of kan/mag dit een beetje bijgeregeld worden door de uitgang af te remmen ?
Je schuift toch je pannen over het fornuis?
RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Ja wellicht wel. Zou dus pobleemloos moeten kunnen met de vuldeur aan de achterzijde in een andere ruimte?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Ja,
Maar de kunst is wel om voldoende gelijkvloerse ruimte te hebben op je fornuis. Ik ben trouwens met mijn fornuis een tijd aan het knoeien geweest om voldoende warmte te krijgen. Een pan met spaghetti water moet naar mijn idee gewoon snel gaan koken. Ik denk ook niet dat het gietijzer snel te heet zal worden, maar het krijgt het wel te verduren. Maar ik zou altijd kiezen voor voldoende hitte.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:En nog een praktische vraag: Moet je tijdens het koken ook aan de vuldeur kunnen geraken ( om het vuur te regelen) , of kan/mag dit een beetje bijgeregeld worden door de uitgang af te remmen?
Maar Gandalf toch! Er mag in geen geval "geregeld" worden aan de batch box rocket, dan help je de verbranding om zeep en dat zou je inmiddels wel moeten weten. Hetzelfde geldt voor de uitgang afremmen, de snelheid van de rookgassen wordt dan beperkt en daar is het ding heel gevoelig voor. Om toch de juiste temperatuur voor de verschillende toepassingen te kunnen bereiken moet er met de pannen heen en weer geschoven worden. Over het algemeen duurt de stook ongeveer even lang, ongeacht de hoeveelheid hout die verbrand wordt. Dus is het nodig gevoel krijgen voor de hoeveelheid hout die er in moet. Hoe meer hout in een keer, hoe meer vermogen er geleverd wordt. En een stukje bijgooien kan altijd, daar kan wel mee geregeld worden.

De doorgangen in jouw fornuis zijn vrijwel zeker anders. Een accumulerend rocket houtfornuis lijkt alleen maar in de verte op een kolenfornuis. En zolang als de kookplaat niet rood wordt lijkt het mij geen probleem. Misschien kan DJ zijn licht hier over laten schijnen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gesloten