Haardhout kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Haardhout kopen

Bericht door David86 »

Ben ik het niet mee eens.

Mocht je hout al heen en weer gaan leuren dan doe je dat met gedroogd hout.

Groeten,

Edit: reagerend op het transport tussen oost en west Europa.
Laatst gewijzigd door David86 op 08 apr 2013, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Haardhout kopen

Bericht door deleted »

Kleiner wonen (bouwen) en groter/aktiever telen (houtwallen en moestuin) gaan nog hot items worden ...
De tijd die een aanplant nodig heeft om tot wasdom te komen en de tijd die ons nog rest voor het tijdperk van onbeperkte energie voor de happy few is nu waarschijnlijk 1/1.
Kleiner wonen kan je eventueel nog even uitstellen. De aanplant daarentegen ...

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Haardhout kopen

Bericht door ritsaert snijder »

Gelukkig, heb gisteren nog wilg bijgeplant!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Haardhout kopen

Bericht door kockie »

Ik moet nog. Wil er een dikke 300 bij gaan poten (stekjes). Ik moet alleen eerst nog een schapenbestendige afrastering maken, anders worden ze meteen afgegraasd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Haardhout kopen

Bericht door BioPower »

@David86: Ik heb liever 2 meter stammen op mijn karretje dan kant en klare stukken, gedroogd of ongedroogd dat speelt geen rol. Kan je veel meer in 1 keer meenemen. Laden en lossen gaat veel sneller en de berg die je uiteindelijk na het zagen en kloven overhoudt is groter dan wat je anders mee kon nemen aan losse stukken in 1 keer. Dus stuk efficienter. Nee zagen en kloven bij de eindgebruiker is zo gek nog niet, mits er voldoende opslag/droogruimte aanwezig is natuurlijk.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Haardhout kopen

Bericht door David86 »

Nat hout is aanzienlijk zwaarder dan droog hout. Daarom kost het meer energie om te verplaatsen. Het speelt dus wel degelijk een rol. Hier voel je niks van met de auto, op het verbruik na, maar als je je hout met fiets en scooter verzameld is de conclusie snel getrokken. Liever droog hout in de kar.

Wat wel grappig is, het wereldwijd plunderen van fossiele brandstof vanuit de rijke landen dreigt op zijn eind te gaan lopen en we beginnen nu al met het plunderen van de biomassa voorraad van armere landen.. Waarom doen we lievere armere mensen onrecht aan dan dat we onze lifestyle aanpassen ?

@ rest.
Naast meer aanpoot moet er ook gedacht worden over het gebruik van kleinere formaten hout (en andere biomassa) zoals wilgentenen en ander snoeiafval.
..
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Haardhout kopen

Bericht door BioPower »

Dat is zeker een punt dat ''vers'' gekapt hout meer weegt.

Hier wordt het afval van de kap, takken en stukken rondhout wat te klein is voor de houtindustrie verzameld op grote hopen. Eens in de zoveel tijd komen vrachtauto's met hakselaars dat ophalen. Het wordt dan verhakseld tot grove snippers, flis, en gebruikt voor stadsverwarming.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Haardhout kopen

Bericht door Dutch John »

Hier idem. Snoeiafval in het buitengebied wordt gratis afgehaald als het meer dan 4 m3 is. Het wordt even verderop versnipperd, waarna het de oven in gaat. Dit jaar van ons perceel 15 m3 (in een container aangestampt door een kraan). Da's toch jammer, want het is meer dan we verstoken. Reden genoeg om sinds een paar jaar alleen nog voor productie te snoeien. In de praktijk betekent dat: boomvormers zo hoog mogelijk opsnoeien, zodat daaronder struiken, die aan de grond zijn afgesnoeid, lang opschot kunnen vormen. Volgend jaar gaat alleen nog dun krom spul weg.

Snoeihout met een diameter van 2-4 cm is prachtig spul om een rocketfornuis mee te stoken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Haardhout kopen

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Volgend jaar gaat alleen nog dun krom spul weg.
Kan je ook jaarlijks een SeppHolzer-hoogtebed van maken.

G
Plaats reactie