Haardhout kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Haardhout kopen

Bericht door beni007 »

rinchen schreef:maar we gebruiken met z'n allen zoveel en halen het uit de grond met als resultaat dat de aardkorst erboven instabiel word... dit leverd vervolgens jaarlijks meer en meer aardbevingen op. Er aan denkend dat ik daar mede schuldig aan ben
Heel mooie verwoording en een prachtig motief!
Koos1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:56

Re: Haardhout kopen

Bericht door Koos1986 »

Hout dient vers vanuit het bos gedroogd te worden, niet pas na een aantal maanden. In dit laatste geval gaat er energie verloren door schimmelvorming (verrotten), wat de calorische waarde absoluut niét ten goede komt. Advies: kloven, op pallets stapelen en op circa 30cm van de grond droog opslaan; de wind kan dan door alle kanten er doorheen waaien. Ovengedroogd haardhout behoudt nagenoeg de maximale energiewaarde. Succes ermee!
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Haardhout kopen

Bericht door JW te R »

Kun je ook uitleggen wat er ecologisch is aan ovengedroogd hout?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Haardhout kopen

Bericht door David86 »

Eroei ?:)

Ik heb eens gelezen over "kas gedroogd hout" in een Amerikaans blad, daar zie ik dan wel weer wat in. Hout binnen het jaar kurkdroog zonder extra energie input uit fossiele grondstoffen...
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Haardhout kopen

Bericht door Pietje »

JW te R schreef:Kun je ook uitleggen wat er ecologisch is aan ovengedroogd hout?
Nou heel eenvoudig. De energie die tijdens verbranding nodig is om het vochtgehalte op te warmen en te verdampen wordt in veelvoud tijdens het ovendroogproces verstookt. Maar zolang er mensen zijn die graag meer geld geven voor extra kwaliteit, en energie nog steeds tamelijk goedkoop is, is het heel economisch.

Ow, je zei "ecologisch"...? :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Haardhout kopen

Bericht door Jan. »

Die mensinga van die houthandel komt hier volgens mij niet meer.
Ik zou wel eens willen weten of daar de aanvoer het hele jaar constant is, of dat ie alleen s'winters inkoopt.

We zagen zelf meest, buiten stormschade om, in de winter als de sapstroom stilstaat.
We denken dat het scheelt in de droogtijd. Alhoewel, onlangs sprak ik een boomzager / handelaar die beweerde dat er qua gewicht - hoeveelheid kuubs bijna geen verschil zit tussen zomer en winterhout.

Wat is jou ervaring Pietje?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Haardhout kopen

Bericht door Pietje »

Jan. schreef:Alhoewel, onlangs sprak ik een boomzager / handelaar die beweerde dat er qua gewicht - hoeveelheid kuubs bijna geen verschil zit tussen zomer en winterhout.

Wat is jou ervaring Pietje?
In het vroege voorjaar zou het hout best eens ietsje pietsje zwaarder kunnen zijn, al heb ik dan nooit gemeten. In de winter pompen bomen zichzelf behoorlijk vol water (xyleem) en verhoogt de worteldruk om in het voorjaar, als het meeste vocht nodig is (voor het uitlopen van bloemen en bladeren) en het minste vocht neerregent, wat reserve te hebben. In elk geval zit in die tijd de bast een stuk losser. Als je bij sommige boomsoorten in de periode december-maart een gat in de bast maakt, dan loopt het vocht er uit. Zeker bij de ABC-bomen (esdoorn, berk, haagbeuk, noot), maar ook linde heeft dat. Affijn, loze informatie :wink:

(welkom terug, trouwens! :lol: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Haardhout kopen

Bericht door Jan. »

(welkom terug, trouwens! )
Dank je, dank je, ja sommige mensen zijn goed en sommige zijn gek.
Ik ben beide. :fff
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
BartO
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2013, 09:15

Re: Haardhout kopen

Bericht door BartO »

Sinds kort heb ik een allesbrander. Dus goedgemutst op zoek naar een kuubje hout. Wie schetst mijn verbazing...Zelfde prijs overal. En wat voor prijs! Het heeft er alle schijn van dat er van concurrentie geen sprake sprake is. Het lijken beste vrinden die afspraken maken. Kortom daar gaan we niet in mee.
Jammer dat Staatsbos niet vaker mogelijkheden heeft.
Tips...wie...? En nee, ik ga niet zelf ook haardhout verkopen...hoewel...
Bart
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Haardhout kopen

Bericht door Pietje »

Als je alleen op internet zoekt, dan zal je ongeveer overal dezelfde prijzen tegenkomen. Maar als je in de buurt gaat zoeken/navragen, dan zal je genoeg aanbieders vinden die voor de helft of minder hun spullen verkopen. En als je zelf wilt zagen/klieven/drogen dan wordt het nog goedkoper.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Haardhout kopen

Bericht door BioPower »

Wat zijn de eerlijke schappelijke prijzen voor een m3 goed haardhout, zeg loofhout es en berk gemengd gekliefd en gedroogd. Raakt het echte Nederlandse hout niet op nu er steeds meer gestookt wordt met hout? Ik denk er wel eens over stookhout te exporteren wat dan al droog en gekliefd is, maar niet ovengedroogd (daar beginnen we niet aan) dus het zal er ''natuurlijk'' uitzien. Maar zoiets moet op grote schaal gebeuren, ook geen probleem, en de prijzen zullen flink onder de internetprijzen moeten zitten. Denk niet dat het echt loont eingelijk, maar misschien in de toekomst als er meer geimporteerd moet worden en de prijzen stijgen. Hoe denken jullie erover?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Haardhout kopen

Bericht door Sandman79 »

prijzen van energie uit hout zijn vooralsnog veel goedkoper dan uit aardolie en uit gas, daartegenover staat dat er meer moeite mee gepaard gaat. Maar het prijsverschil is mijn inziens dusdanig dat het eerder gaat stijgen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Haardhout kopen

Bericht door Pieke »

Ik heb m'n hout tot nu toe nog altijd voor niets op de kop getikt.Maar dat wordt steeds lastiger, mede dat er steeds meer op hout gestookt wordt.Qua prijs...je kan een netje bij de benzine pomp kopen voor 5 euro of je houdt zoals ik oren en ogen goed open.Hier in de buurt zitten 2 bedrijven.De ene haalt het in gekliefde kuubs uit oost Europa.180 Euro voor 1 kuub luchtgedroogd ( 135 euro bij zelf afhalen ) essen.Bij een ander bedrijf mag je het afhalen voor 50 Euro, wel vers gekliefd.Bij een houtzagerij elders hier in de buurt kan een gebundelde kuub schaaldelen ( eerste aanzet om van een boom planken te zagen )voor 30 Euro afhalen.Ook kan je MP in de gaten houden,voldoende particulieren die van wat stammetjes afwillen.

Of..... ik heb het al elders aangegeven:" Neem een hond, 3 maal daags een stokje "

Verder zou ik best in de brandhouthandel willen stappen en dan op een ecologische wijze dit geforceerd drogen middels de zon en houtsnippers in de winter.Ook het "afval" dat achterblijft bij zagen en hakken wordt hier allemaal in de kachel geladen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Haardhout kopen

Bericht door Dutch John »

BioPower schreef:Denk niet dat het echt loont eingelijk, maar misschien in de toekomst als er meer geimporteerd moet worden en de prijzen stijgen. Hoe denken jullie erover?
Op het moment dat je met hout gaat slepen, dondert de EROEI in elkaar. Dan kan het economisch misschien nog net verantwoord zijn, maar ethisch nooit. Hoe bio zijn bijvoorbeeld de pellets die in onze centrales bijgestookt worden? Al lang geen afvalzaagsel meer als basis, maar complete bossen uit Canada. De subsidie zal het wel economisch verantwoord maken, maar een weldenkend nuchter mens doet zoiets niet.

In onze omgeving heeft particuliere houtkap afgelopen winter een vlucht genomen. We hebben hier aardig wat houtwallen, maar die dunnen nu hard uit. Oké, ik ben er zelf ook schuld aan. Maar er komen veel nieuwe kapers op de kust. En alle grootverbruikers, want de hele hut moet met hout gestookt. Dus ik ben best blij met m'n huidige voorraad, die zal gaan reiken totdat de aanwas van eigen terrein voldoende gaat zijn. Uiteindelijk gaat het toch daar naartoe in dit volle landje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Haardhout kopen

Bericht door BioPower »

Ik denk dat je op den duur niet meer om hout slepen heen kan. Nederland is gewoon te klein om aan de groeiende vraag naar hout te voldoen. Nu gebeurt dat al op grote schaal uit de oostblok. Zo bezien is 180 euro voor een m3 nog ''schappelijk'' te noemen ook... Voor een goed geisoleerde tussenwoning en geen opslag voor hout, die niet volledig op hout stookt, maar het meer ziet als een besparing (kan dat nog met die prijs?) op de gasprijs zal 140-180 euro kuub nog wel te doen zijn.
Misschien is een ''timmerbil'' zo'n vrachtauto met die hele grote lucifers erop :) naar Nederland sturen en dan bij ''geselecteerde'' mensen afleveren, die het dan zelf zagen klieven en drogen en evt weer doorverkopen. Kan misschien intressanter zijn dan ''kant en klaar'' aanleveren. Dan worden het een stuk minder kuubs en veel meer werk. Zagen en klieven moet eingelijk zo kort mogelijk bij de eingebruiker gebeuren. Nadeel is dan weer wel dat hele stammen zwaarder zijn, maar wel veel makkelijker met laden/lossen
Nouja, iets om over na te denken idg.
Plaats reactie