Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door martinus »

Als Michel hem maakt en Peter hem test dan spijker ik graag 100 euro erbij.
Groet,
Maarten
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Martinus,
Als Michel hem maakt en Peter hem test dan spijker ik graag 100 euro erbij.
Da's mooi.
Dat maakt het op 800 euro. Nog een paar euro en we zijn er.

Die laatste 3500 euro voor de reis leg ik er zelf wel bij. :wink:

Peter en ik gaan naar Amerika.

We zijn er, sponsering is rond.

Eindelijk.....
Verwijderd
Morticcio
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2013, 19:31
Locatie: Bristol, UK

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Morticcio »

michel schreef:Waarom worden de wereld kampioenschappen precies georganiseerd op de plaats van mijn Avatar? Is dat toeval?
@ Michel,

Het is lot. Als u inzoomt, je gezicht is in een van de vensters op het Capitol Hill gebouw!

@ Peter/Michel
Ik wil graag €100 te doneren. Laat het me weten de IBAN / BIC en ik kan een elektronische overschrijving te doen.

Andy
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Aan alle mensen die aangeboden hebben bij te dragen aan sponsoring van Dragon Heaters in Houston voor deelname aan de Next Generation Wood Stove Design Challenge:

Op dit moment is er nog geen nieuws of de mensen daar op ons aanbod ingaan. Ik stel voor, totdat er een positief antwoord is geen bijdragen naar wie dan ook over te maken. Zodra er wel een signaal komt dat het door gaat, laat ik iedereen die een donatie heeft toegezegd per PB weten naar welke rekening ze het toegezegde bedrag over kunnen maken.

En uiteraard laat ik in dit onderwerp weten of het doorgaat of niet. Het is een beetje jammer van al jullie enthousiasme maar de andere kant heeft de vrijheid het aanbod al of niet te accepteren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Voor alle mensen die een batch box rocket stove, rocket 177 of hoe het ding verder genoemd wordt gebouwd hebben of nog gaan bouwen.

Gerbe Ouwehand en Daan Molkenboer hebben zo'n kachel voor een klant gebouwd en ik ben er gisteren geweest. Niet om te meten maar uit nieuwsgierigheid. Daar bleek dat met een 15 cm diameter schoorsteen kanaal de primaire lucht inlaat groter moet zijn dan wat ik heb aanbevolen.

Mijn experiment staat nog steeds opgesteld met 3 meter kale pijp, de helft horizontaal, aan een gemetselde schoorsteen van 18 cm vierkant en 9 meter lang. Kennelijk produceert dat ding een sterkere trek dan het kanaal van 15 cm dia, 6 m lang voorzien van isolatie.

Hoe groot de inlaat dan moet zijn heb ik nog niet helder, maar 35 tot 40 cm2 in plaats van 25 cm2 lijkt nu het meest waarschijnlijk. Als vuistregel wordt de totale inlaat 25% van de riser diameter, inclusief de p-channel, voor een 15 cm systeem. De kachel van Daan en Gerbe produceert met het deurtje op een kier open nu alleen maar waterdamp die naar natte houtskool ruikt. We zijn op het dak geweest, met de kachel 2/3 vol kwam er een pluim uit de schoorsteen die binnen 75 cm oploste in de lucht.

Mijn excuses aan allemaal, vooral aan de mensen die er een op basis van mijn specificaties hebben gebouwd. Het komt er op neer dat de schoorsteen een uiterst kritische rol speelt bij dit ding.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Jimmeuh »

Denk niet dat iemand je het zal kwalijk nemen Peter.

Zoals nog altijd, goed bezig en bedankt voor de ontwikkelingen.
Kijk uit naar het aankomend weekend!
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Wie richt er een vereniging van slachtoffers op? :lol:
Nou, het lijkt me niet verwonderlijk dat er op basis van enkele gebouwde exemplaren er nog meer dingen aan het licht komen.
Dus lekker blijven bouwen en dan is het straks een perfecte kachel.
Duurt nog even, maar dan staat er bij mij ook een!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door 12much »

Leuk nieuws!!

En de P-channel blijft hetzelfde?
Heb je profijt van de geisoleerde pijp naar buiten?
En gaan we dan ook uit van een riser van 18cm?
Volgens mij heb ik dan met de pijp van 20cm niet genoeg verwijding meer om de afgasstroom te vertragen of zie ik dat verkeerd?

(dat één opmerking zoveel vragen op kan roepen :lol: :lol: )

Het toevoergat is zo groter geslepen, geen enkel punt volgens mij...
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

Om eerlijk te zijn had ik dit effect ook al bemerkt bij het 0-model met nagenoeg afwezige schoorsteen. Als ik die met alleen maar de "kier" onderin (6-5 cm geschat) liet branden kwam er iets rook uit de schoorsteen. Na het terugtrekken van een van de stenen aan de voorkant verdween deze rook bijzonder snel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

@12much,
P-channel blijft gelijk.
Die geisoleerde pijp is een voordeel.
De riser blijft 150 mm rond of bij benadering.
Door het voorgaande is die pijp van 20 cm nog net zo toereikend of niet als voordien.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Om eerlijk te zijn had ik dit effect ook al bemerkt bij het 0-model met nagenoeg afwezige schoorsteen. Als ik die met alleen maar de "kier" onderin (6-5 cm geschat) liet branden kwam er iets rook uit de schoorsteen. Na het terugtrekken van een van de stenen aan de voorkant verdween deze rook bijzonder snel.
Ja, eigenlijk is die 0-versie veel geschikter om dingen te proberen. Afgezien van het feit dat-ie een iets ongunstiger formaat heeft, wat te hoog en te smal. Het is vanwege dit ding dat ik rustig kan zeggen dat het ontwerp echt klopt en de inlaat alleen maar afgestemd moet worden op de capaciteit van de schoorsteen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Peter,
Deze week gaan we uitzoeken wat de minimale luchttoevoer voor deze configuratie moet zijn, dat doen we door goed te kijken naar het stookgedrag,met name bij vollast, hoe ziet de vlam eruit, treedt er oscillatie op en komt er rook of waterdamp uit de schoorsteen.
Overigens ben ik je zeer erkentelijk dat je de moeite nam naar Deventer te komen. Wat niemand had verwacht was dat de configuratie die bestaat uit de R177+enkelvoudige Bell met rookgasafvoer van 150 rond een grotere luchtinlaat vraagt. De gehele kachel is nu redelijk droog en blijkt uitstekend te werken met een rookgas temperatuur die de 50 graden tot nu toe niet te boven is gegaan.
Er moet nog wel aan gemeten worden maar de verwachtingen zijn hooggespannen.
Een erg leerzaam project is het dat de inzichten verder verdiept, daar heeft iedereen die zo'n kachel wil ontwerpen en maken van nut is.
Het deurtje van de kachel (zeer fraai ontwerp van Michel) zal moeten worden aangepast en dat lijkt redelijk eenvoudig te realiseren
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

peterberg schreef:Mijn excuses aan allemaal
Peter,

Nergens voor nodig. Ik denk dat iedereen dankbaar is voor al het voorwerk dat je hebt gedaan. Bovendien betreft het een dynamisch systeem, dat afhankelijk is van omgevingsfactoren. Je hebt al een aardig lab nodig om al die factoren te kunnen simuleren en de gevolgen meten.
Het komt er op neer dat de schoorsteen een uiterst kritische rol speelt bij dit ding.
Achteraf (voor wat het waard is...) is dat logisch. Een schoorsteen die harder trekt, zorgt voor hogere stroomsnelheden in het systeem. De twee grote smoringen in het systeem zijn de brievenbusopening en de luchtinlaten. De eerste is groter dan de tweede en daardoor minder gevoelig. Daardoor kunnen de luchttoevoeren het in bepaalde gevallen niet meer bijhouden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door 12much »

@Peter:

bedankt voor de antwoorden en al je voorwerk, waarmee ik mij graag bij DJ voeg..

@Gerbe:
rookgas temperatuur die de 50 graden tot nu toe niet te boven is gegaan.
hoe heb je het condensatie probleem opgelost? Hier heb ik echt inspiratie nodig heb ik gemerkt. Ik zit er zelfs over te denken de 20cm pijp vlak boven de vloer naar buiten te laten gaan zoals op het beroemde filmpje van Ianto Evans, 2,5mtr omhoog en dan een 180º bocht met ongedierte rooster er op. Voor rookgassen maakt een kier in de pijpen geen verschil, in het verticale deel is het ook geen probleem als je de opvolgende pijpen maar maar naar beneden toe in blijft steken. Uit elke kier in het horizontale vlak loopt het zwarte condenswater gegarandeerd naar buiten op je vloer...
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Pietje »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe deze kachel er uit ziet. Kunnen we wat foto's komen? En laten we er een nieuwe draad over maken: na 58 pagina's mag dat wel een keer ;-)

Goed werk, hoor! Respect!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie