Club van 90

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Club van 90

Bericht door frans »

ritsaert snijder schreef:Toch komt ie....duurt wel lang (volgens de KNMI kan het nu al 20 graden zijn)...
Ritsaert
klopt als een bus, tenminste hier binnen is het wel een graad of twintig. :lol:
Hoop op een klein wonder, morgen met de trekker nog ff wat doen in het bos voor het begin van het broedseizoen.

n.b. Daar kwam ik vorige week achter, vroeger betekende een retour bij de trein, korting.
Nu is het gewoon twee keer de enkele reis prijs.
Met twee personen heen en weer naar A'dam, 88 euro reken ik de bus er nog niet bij. hoezo duur...
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Club van 90

Bericht door David86 »

Dat treinkaartjes verhaal is toch een beetje vreemd ?

De overheid subsidieert alles wat groen is, zelfs groen geverfd grijs komt in aanmerking voor een flinke subsidie maar de treinkaartjes worden alsmaar duurder. Subsidieer dat dan, of beter nog, (re)nationaliseer die bende en maak dat hele circus non-profit en weer anoniem, niks ov (volg me overal) chipkaart.

Dat zou beter besteed zijn dan de ingewikkelde constructies die ze nu verzinnen om "groen" te promoten, betaalbaar elektrisch vervoer voor iedereen. Een revolutionaire gedachte !! (van honderd jaar oud)
..
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Club van 90

Bericht door Lycopoda »

Heb je een TUD5 of een VJX motor? Ben benieuwd wat je voor verbruik kunt halen.
Ik heb inderdaad een TUD5 (helaas met een Lucaspomp, anders kon ik er af en toe plantaardige olie ingooien). Verbruik is gemiddelde over het jaar is 1:25, maar 's zomers met de lampen uit kom ik op 1:26 (dus onder de 100 g CO2/km, helaas geen vrijstelling wegenbelasting). Dat is voornamelijk snelweg en max 100 km/u. Rij ik continue 120, zal het verbruik meer richting de 1:22 lopen.
Die afschrijving valt op zich nog wel mee; in rvs hooguit 10 cent/km; een uit schroot gebouwde "Keith Gasifier" waarschijnlijk minder dan een cent per kilometer.
Dat vind ik nog meevallen.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Club van 90

Bericht door Jan. »

Ik denk dat die club van 90 straks volgelingen moet gaan zoeken.

Niet dat de olie op zal zijn maar dat de olie om de één of andere reden hier niet meer bereikbaar is voor de gewone man.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Club van 90

Bericht door Sandman79 »

Tim schreef:
Lycopoda schreef:Zelf rijd ik in een oud dieseltje (peugeot 106) hierdoor >10% zuiniger dan de fabrieksnorm. Ik ben benieuwd hoe de ervaring is met mede-forumers met een moderne leasebak.
Ik wil geen bedrijfsauto meer, maar huur wel eens een auto voor lange ritten. Laatst een vw jetta 1.6TDI Bluemutsion: Bij 100km/u over 250km: 1:26

Toevallig hebben wij een zelfde soort autootje gehad Saxo 1.5D: Bij 120km/h ooit gehaald 1:23,6. Gemiddeld zo rond de 1:20. Maar dit was voor m'n "minder" tijdperk. Ik ben nu een 106 klaar aan het maken voor woon werk. Ik rij nu in een oldtimer, maar die heeft teveel te lijden van dagelijks gebruik en zuipt een stuk meer.

Heb je een TUD5 of een VJX motor? Ben benieuwd wat je voor verbruik kunt halen.

Tim
Tim, die 100 per uur, op de teller wat je probeerde aan te houden, of gemiddeld over die afstand volgens een deftige boordcomputer/ gps?

Met mijn Mercedes E-klasse met mooi weer, (zonder extra kachel in de winter /airco i de zomer 80 km snelweg naar huis tjaffelen aan een gemiddelde van 87 per uur: 4.3 liter per 100 km. Zomerbandjes die hard opgepompt waren. dat is 1 op 23.

Gemiddeld rij ik echter 1 op 13.88, maar dat is dan over 80.000 km gemeten, veel autostradeverkeer, maar ook veel verkeer met de geladen aanhanger (vlot 2 ton erachter dan) op lokaal niveau, dan zuipt ie natuurlijk. Ook wekelijks 350 km distributiewerk ermee, dat is ook nogal veel start stop.

Mijn gemiddeld woon-werkverkeer ligt op de 5.7 liter per 100 km. dat is dan met een 105 chrono volgens de boordcomputer. Dat is 1 op 17.5 dus voor jullie Nederlanders. :). Ik vind dat niet zo slecht met deze auto. Op dagen lijk vandaag, dan springt de kachel bij en die verbruikt een 0.5-0.7 liter per uur extra.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Club van 90

Bericht door Tim »

Sandman79 schreef:Tim, die 100 per uur, op de teller wat je probeerde aan te houden, of gemiddeld over die afstand volgens een deftige boordcomputer/ gps?
Op een digitale teller van de board computer, via de cruise control van het ding. Ik weet niet of die via gps kwam of via een wiel sensor oid.

Kam me niet herinneren of de teller afweek, was meer bezig met het verbruik :geek:

Tim
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Club van 90

Bericht door Lunch »

Tim schreef:
Lycopoda schreef:Zelf rijd ik in een oud dieseltje (peugeot 106) hierdoor >10% zuiniger dan de fabrieksnorm. Ik ben benieuwd hoe de ervaring is met mede-forumers met een moderne leasebak.
Ik wil geen bedrijfsauto meer, maar huur wel eens een auto voor lange ritten. Laatst een vw jetta 1.6TDI Bluemutsion: Bij 100km/u over 250km: 1:26

Toevallig hebben wij een zelfde soort autootje gehad Saxo 1.5D: Bij 120km/h ooit gehaald 1:23,6. Gemiddeld zo rond de 1:20. Maar dit was voor m'n "minder" tijdperk. Ik ben nu een 106 klaar aan het maken voor woon werk. Ik rij nu in een oldtimer, maar die heeft teveel te lijden van dagelijks gebruik en zuipt een stuk meer.

Heb je een TUD5 of een VJX motor? Ben benieuwd wat je voor verbruik kunt halen.

Tim
Heerlijk rustig en zuinig motortje zit er in die Saxo, heb er zelf ook een tijdje in rond gedieseld.
David86 schreef:Dat treinkaartjes verhaal is toch een beetje vreemd ?

De overheid subsidieert alles wat groen is, zelfs groen geverfd grijs komt in aanmerking voor een flinke subsidie maar de treinkaartjes worden alsmaar duurder. Subsidieer dat dan, of beter nog, (re)nationaliseer die bende en maak dat hele circus non-profit en weer anoniem, niks ov (volg me overal) chipkaart.

Dat zou beter besteed zijn dan de ingewikkelde constructies die ze nu verzinnen om "groen" te promoten, betaalbaar elektrisch vervoer voor iedereen. Een revolutionaire gedachte !! (van honderd jaar oud)
Ik ben de precieze cijfers even kwijt maar de overheid stopt pakweg een miljard per jaar in het personenvervoer op het spoor.
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Club van 90

Bericht door Martin »

Momenteel de crusecontrol continue op 110; bevalt prima!
M'n zonnepanelen "oogsten" per jaar ca. 15% meer dan huishoudelijk verbruik; tijd voor een
electrocar met m'n eigen opwek?
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Club van 90

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Rij al een jaar of twee 90 km/h in de Prius III, ipv 4.8 l/100km in de winter, rij ik 4.3 l/100km. In de zomer haal ik gemiddelden van 3.5 l/100km (steeds gemeten over een volle tank). Vol bepakt op vakantie (twee volwassenen en twee kinderen) naar Zweden en Noorwegen (vaak 80 km /h wegen) een vakantie gemiddelde van 3.4 km/100 km over bijna 6000 km, het kan wel :wink:

Jensen
fransveldman
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:53

Re: Club van 90

Bericht door fransveldman »

Audi A2 1.2TDI. Speciaal ontworpen om zo zuinig mogelijk te rijden. 3.0 Liter per 100Km is gemakkelijk haalbaar. Bij normale snelweg-sneheden (120Km/h) altijd nog 1:27. Het ding is volledig uit aluminium opgetrokken, lekker licht en roest nauwelijks (en is dus duurzaam). Voor een ruime 4-persoons auto met alle luxe-opties is 830Kg best wel licht. De carosserie is echt gestroomlijnd, en dus niet zoals bij het gros van de auto's alleen maar optisch gestroomlijnd (met een spitse neus en stompe achterkant; dat soort auto's hebben een lagere luchtweerstand als ze achteruit rijden) Motor is een 3-cylinder 1.2L TDI. De motor is dermate efficient dat er in het koelwater te weinig warmte terecht komt om het interieur mee te verwarmen, dus er zit een electrische verwarming bij (die je in de eco-mode dus evenals de airco niet aanzet). Ondanks de extreem zuinige opzet kan de Audi vlot meekomen in het verkeer.
Helaas worden ze niet meer gemaakt, te weinig vraag en aluminium is duur... :roll: En veel zuinige rijders is het bestaan van die auto's volledig ontgaan...
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Club van 90

Bericht door Lycopoda »

Goed te horen dat moderne auto's ook hun fabrieksverbruik halen, of zelfs zuiniger kunnen. Ik zie trouwens steeds meer auto's 90-100 rijden op de snelweg. Je zou voorzichtig van een trend kunnen spreken.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Club van 90

Bericht door David86 »

VW maakt volgens mij ook zo'n zuinig wagentje, kleiner als de polo en een fabrieksverbruik van 1:30 volgens mijn schoonbroer (die heeft er 1)

VW heeft ook een prototype dat 1:100 rijd/reed met een klein dieselmotortje. Ik vraag me af of hij ooit in productie komt.

De audi was mij onbekend, heb je een fototje ?

Wat betreft auto's en auto rijden in het algemeen, het is beter 5000 km per jaar te rijden in een oude zuipbak dan 100.000 in een moderne zuinige hybride... Dat word nog wel eens vergeten :) .

De club van 90 vind ik een leuke manier om de km die je "moet" rijden zuinig te rijden, als chronische gier rij ik al zolang ik rij als een oud wijf, eerst vanwege de knaken, later kreeg ik een paar jaar een auto van de zaak en bleef ik als een oud wijf rijden, het is een gewoonte en goed voor het milieu :)
..
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Club van 90

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik lees wel heel lage cijfers waar het gaat om verbruik, fantastisch. Maar tegelijkertijd zie ik wel auto's voorbijkomen die duur zijn in vaste lasten, voor het geld gooi je dan weer een hoop weg.

Omdat ik niet echt veel rij, max. 15.000 km/jr. rij ik in een Acadiane ('78) op LPG. Uiteraard een oldtimer maar helaas een enorme windvanger. Noodgedwongen dus wel veel 90 maar hoger dan 1:13,8 lukt me niet. Eerder een Visa 1.7D ('85) gehad op GPO en die reed 1:27,3 bij 90.

Helaas ga ik straks door de nieuwe MRB maatregelen/oldtimers voor een auto van amper 700 Kg op LPG €58/mnd betalen en dat wordt dus veel te duur. Ik heb momenteel wel een extreem lage CO² uitstoot van 70g/km.

Die nieuwe MRB maatregel is een milieumaatregel...?!
Ik heb zowel GL als PvdD geschreven dat als men nu toch iets kennelijk via de MRB aan het milieu wil gaan doen dat het wellicht tijd wordt om dan ook iets echt goed te doen. Zomaar in het wilde weg zeggen dat oldtimers smerig zijn snijdt geen hout. Mijn voorstel was (en is) de MRB te gaan heffen via de hoogte van CO² uitstoot. Kan ik de LPG tenminste laten zitten en is voor het milieu veel beter en voor mensen veel eerlijker.
Van GL nooit iets gehoord en PvdD kwam met een heel verhaal gekopieerd en geplakt vanuit hun site zonder verder ergens op in te gaan....triest.

Trouwens, ik ben al heel lang van mening dat je beter 30 jaar in één auto kan rijden dan elke 3 jaar een nieuwe auto kopen omdat dat zo goed zou zijn voor het milieu. De produktie van een auto kost een vermogen aan energie. En aluminium is helemaal slecht voor wat betreft energie produktie.

Iemand een idee hoe ik de politiek beter kan benaderen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van 90

Bericht door Dutch John »

Richard,

Kan me helemaal vinden in je betoog. Ook ik hoop dat het nog goed komt met de oldtimervrijstelling. Ik vrees echter dat de genoemde reden (milieuvervuiling) makkelijk te verkopen is aan het volk en de oppositie. Een slap excuus, want het gaat uiteindelijk alleen maar om misgelopen belastingen te innen en de economie te stimuleren door misschien iets hogere autoverkopen. De zittende partijen, samen met een paar oppositiepartijen zullen het doordrukken. Ik denk dat onze enige hoop is dat het kabinet valt, voordat dit door de kamer is.... En anders: stoppen met accijnsgoederen kopen, al is het maar uit persoonlijk protest.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Club van 90

Bericht door benthuis »

RicharddeBlauw schreef:Iemand een idee hoe ik de politiek beter kan benaderen?
Boor de Acadiane, beschilderd met je mening in de Hofvijver? Aandacht heb je dan zeker!
De Acadiane is dan meteen te verkopen als gas aangedreven Aquadiane...

@David, hoewel ik zelf nogal geneigd ben tot jagen, herken ik ook de gier in mijzelf. In de buurt van Industrieterreinen etc gaat mn voet van het gas en drijf ik mn familie tot wanhoop met "rondjes van de zaak".
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie