Maakt indruk!!

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Maakt indruk!!

Bericht door David86 »

OBL-Rien schreef: Wanneer we niet langer vervuilen zou best wel eens kunnen blijken dat we met nog 10x zo veel mensen op deze kloot kunnen wonen.
Als een soort tapijt van mensen dat de aarde geheel bedekt. Alles kan maar of je het moet willen...De aarde is gebaat bij een diversiteit van flora en fauna.. Een monocultuur van mens en de planten en dieren waar hij van afhankelijk is lijkt me niet de bedoeling met deze aardkloot. Een soort giant farmville.. Het probleem is dat de ecosystemen waar de mens van afhankelijk is weer afhankelijk zijn van "de wilde" eco-systemen/kringlopen (eigenlijk zijn ze 1 maar dat krijg je er niet meer in bij de meeste mensen, de mens is toch heer en meester, als god op aarde, wat heeft hij dan te schaften met "het wild" ?!) en die hebben meer ruimte nodig als dat ze nu krijgen om zichzelf permanent in stand te houden..

Zelf denk(en hoop) ik dat onze aantallen terug gaan vallen naarmate de olie op raakt. De populatie is behoorlijk gegroeid toen de goedkope energie zijn intrede deed en zal denk ik ook weer gaan krimpen als die energie zijn uittreden doet. Op een natuurlijke manier overigens.
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Maakt indruk!!

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:
OBL-Rien schreef: Zelf denk(en hoop) ik dat onze aantallen terug gaan vallen naarmate de olie op raakt. De populatie is behoorlijk gegroeid toen de goedkope energie zijn intrede deed en zal denk ik ook weer gaan krimpen als die energie zijn uittreden doet. Op een natuurlijke manier overigens.
Ik hoop het ook. Wat mij betreft zijn we met te veel. Daarbij telt voor mij ook het aspekt van individuele vrijheid. Deze wordt dwangmatig minder naarmate er meer mensen zijn.

Maar of we de huidige wereldbevolking kunnen voeden of niet op een natuur-ontziende wijze, dat weet ik niet en daar komen we ook niet achter tot we het proberen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Maakt indruk!!

Bericht door vergilius »

OBL-Rien schreef:
vergilius schreef:
benthuis schreef:Ik vind dat alle beetjes kunnen helpen en sta daar dus achter maar als ik dan verder denk dan ga ik als een mot altijd rond dezelfde lamp vliegen: overpopulatie.
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet dat we de samenleving op een manier werkt die de omgeving waar we in leven vervuild. Dat zal ooit eens stoppen. Vrijwillig of onvrijwillig. Wanneer we niet langer vervuilen zou best wel eens kunnen blijken dat we met nog 10x zo veel mensen op deze kloot kunnen wonen.
PS: Ik zeg niet dat ik dat geloof, maar dat het zou kunnen. Er is nu gewoon te weinig zicht op om een voorspelling te kunnen maken.

Ik denk dat "wanneer we niet langer vervuilen" een utopie is omdat de bestaande machthebbende infrastructuren bestaan dankzij grote noden van de bevolking op allerlei vlak en de zogenaamde hoge nood van de bevolking elke vervuiling zal legitimeren zoals bv die nieuwe methode om aardgas te behandelen die te diep zit.

Het poolijs smelt en verschillende naties zijn al druk bezig om er vaste voet te krijgen vanwege de ertsen die er dan zouden ontgonnen kunnen worden. Het onderste moet uit de kan en in die fase zitten we volop terwijl de duurzame, natuurvriendelijke alternatieven weggestopt worden in de donkerste laden en dat al jaren lang.

Te vroeg om een voorspelling te maken? Nu al is er overal woningnood. Vruchtbare grond wordt opgeëist om er woningen op te bouwen. Die grond is zo goed als om zeep.

In Roemenië worden paard en kar wetmatig geweerd. Hier treft men mensen die nooit geld gehad hebben om pesticiden te kopen en ws de mest van hun trekpaard gebruikten voor hun akkertjes en groentetuin. En zo zijn er talloze voorbeelden van een soort management dat haar regels oplegt in functie van wat? Of eerder in functie van wie? Ik snap de bedoeling ervan helemaal niet, behalve dat heel veel paarden naar de slachtbank gaan en het paardenbestand duchtig afneemt, alsook de diversiteit ervan

En wat is vervuiling? Ik reken daarbij de spanningsvelden veroorzaakt door GSM, hoge masten etcetera. De gevolgen ervan op lichaam en geest zijn nog niet ernstig in kaart gebracht alleen merk ik dat mensen die Alzheimer krijgen jonger in leeftijd zijn. Is er een verband?
Obesitas in de VS zie ik ook als een lichamelijke en mentale vervuiling veroorzaakt door een maatschappijstructuur (geen verse groenten in de winkels!) en grof geldgewin. Die mensen lijken wel groene bladluizen in cultuur gebracht en gehouden door pientere miertjes die er rijk van worden.Hoe oud is dat probleem al niet?

Ik geloof dus niet in beterschap. Ik denk dat hier en daar wat gesleuteld wordt terwijl het vernietigend fenomeen zich gestaag doorzet.

Het poolijs smelt, permafrost smelt, de groene longen groeien niet aan, integendeel, de woestijn breidt zich uit, drinkbaar water wordt heel kostbaar en de wereldbevolking neemt toe. En die wereldbevolking wordt er niet gezonder op.

Dat is voor elke filmmaker het rampenscenario bij uitstek.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Maakt indruk!!

Bericht door David86 »

vergilius schreef: Die mensen lijken wel groene bladluizen in cultuur gebracht en gehouden door pientere miertjes die er rijk van worden.Hoe oud is dat probleem al niet ?
We hebben weer een wakkere gevonden, mooi !! :mrgreen:
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Maakt indruk!!

Bericht door OBL-Rien »

vergilius schreef:Ik denk dat "wanneer we niet langer vervuilen" een utopie is...
Helemaal met je eens.

vergilius schreef:Te vroeg om een voorspelling te maken?
Permacultuur lijkt in staat te zijn om veel onvruchtbare grond in vruchtbare grond te veranderen. Zelfs woestijnen kunnen daarmee groen gemaakt worden. Is dat genoeg voor de huidige wereldbevolking (of meer)?
Dat weet ik niet.
Maar ik weet dat ik het niet weet. :mrgreen:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Maakt indruk!!

Bericht door vergilius »

David86 schreef:
vergilius schreef: Die mensen lijken wel groene bladluizen in cultuur gebracht en gehouden door pientere miertjes die er rijk van worden.Hoe oud is dat probleem al niet ?
We hebben weer een wakkere gevonden, mooi !! :mrgreen:

Hoe moet ik dat interpreteren?
Sorry voor mijn literaire beschrijving maar vergis je niet dat ik die situatie zeer schrijnend vind voor deze mensen zelf.

De initiatieven genomen in de spookstad Detroit en elders ivm het aanleggen van groentetuinen juich ik volhartig toe. Maar ik denk in termen van een soort Marshall-plan als ik zie hoe ernstig de zaken geworden zijn. Zelfs in beeldmateriaal uit de VS dat niet gaat over obesitas maar over iets totaal anders, valt dit gewoon erg op als je kijkt naar de achtergronden op het beeldmateriaal. Voor de generatie die dit jaar vroeg of laat niet meer van de stoel rechtop kan staan (of de zetel) is het te laat. Voor hun kinderen wellicht ook. Ik zie deze mensen ook niet als gelukkige mensen.

We weten allemaal dat elke vorm van ondervoeding bij kinderen een negatieve invloed heeft op de groei en het brein. Maar eenzijdige voeding (vet fastfood in grote hoeveelheden) ook.

En om on topic te blijven ivm met het smeltend poolijs, vrees ik dat deze mensen als er een natuurramp gebeurt, meer vogels voor de kat zijn dan iemand die nog een blokje om kan lopen. Zo simpel en zo dramatisch zal het zijn.
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Maakt indruk!!

Bericht door vergilius »

OBL-Rien schreef:
vergilius schreef:Ik denk dat "wanneer we niet langer vervuilen" een utopie is...
Helemaal met je eens.
vergilius schreef:Te vroeg om een voorspelling te maken?
Permacultuur lijkt in staat te zijn om veel onvruchtbare grond in vruchtbare grond te veranderen. Zelfs woestijnen kunnen daarmee groen gemaakt worden. Is dat genoeg voor de huidige wereldbevolking (of meer)?
Dat weet ik niet.
Maar ik weet dat ik het niet weet. :mrgreen:
Ik vermoed zeer sterk dat je kleine delen van woestijnen vruchtbaar kan maken. Te beginnen met schaduw te scheppen en in de diepte te gaan. Kan het zand niet voor iets gebruikt worden?
Maar grote economische interesse is er niet.
Hoe paradoxaal het ook klinkt, ik denk dat woestijnen een appeltje voor de dorst zijn. Vroeg of laat.

Als het dan lukt, is het dan voldoende? Ik vrees van niet want er zal dan ws een babyboom in die contreien losbarsten als die er al niet volop en lang aan de gang is.

Kleinschalig hier en daar zie ik het wel haalbaar. En de ene woestijn is de andere niet.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Maakt indruk!!

Bericht door David86 »

vergilius schreef:
David86 schreef:
vergilius schreef: Die mensen lijken wel groene bladluizen in cultuur gebracht en gehouden door pientere miertjes die er rijk van worden.Hoe oud is dat probleem al niet ?
We hebben weer een wakkere gevonden, mooi !! :mrgreen:
Hoe moet ik dat interpreteren?
Sorry voor mijn literaire beschrijving maar vergis je niet dat ik die situatie zeer schrijnend vind voor deze mensen zelf.
Het is niet dagelijks dat ik iemand te spreken (al is het per forum) krijg die de zaken zo helder ziet. Een zeldzaamheid, vandaar mijn vreugdekreet.

Ik sluit me geheel aan bij je visie.

Groeten,
..
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Maakt indruk!!

Bericht door vergilius »

David86 schreef:Het is niet dagelijks dat ik iemand te spreken (al is het per forum) krijg die de zaken zo helder ziet. Een zeldzaamheid, vandaar mijn vreugdekreet.

Ik sluit me geheel aan bij je visie.

Groeten,
Ik was een beetje in de war met dat groen icoontje.

En verder kijk ik teveel en te dikwijls naar Attenborough; vandaar die vergelijking met groene luizen.

Dank je voor je vreugdekreet daar in de verre polders.

Het afbrokkelend poolijs, het ene beeld al sensationeler dan het andere, komt meer in de kijker.

De zaken terugschroeven kan m.i. niet meer.

Dan zijn er twee mogelijkheden:

a) de afwachtende, schrikhouding aannemen en wat dijken verhogen op grote schaal om het monster van het stijgende water op afstand te houden,

b) het water 'omarmen' en het beter leren kennen is een totaal ander uitgangspunt dat vele domeinen blootlegt die nooit van dichtbij onderzocht zijn geweest zoals bv de ontmoeting zout met zoet water en omgekeerd.

Ik verkies de laatste mogelijkheid als de bevolking toch blijft toenemen.
Laatst gewijzigd door Pietje op 27 mar 2013, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Maakt indruk!!

Bericht door kockie »

Deze vrouw (met haar organisatie) maakt indruk op mij:


[youtube]LgstYu1GCv8&NR[/youtube]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Maakt indruk!!

Bericht door benthuis »

Yes! Hier heb ik lang op zitten wachten!

http://www.footstepstravel.nl/p/13/68/m ... 333/nieuws
http://www.footstepstravel.nl/images/28/449.pdf

Ze gaan 2 dagen schaatsen! (in China...)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie