Iemand bezig met alternatief vervoer
Moderator: Moderators
In duitsland kun je complete sets kopen... Ongeveer "plug and play". Op diverse bhkw fora is daar info over te vinden
bijvoorbeeld hier
bijvoorbeeld hier
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Hoeveel km kan je ermee rijden met 1 oplaadbeurt ?(actieradius)evarist schreef:Het rendement van een elektrische motor is veel hoger dan van een brandstofmotor. Bovendien ligt in Belgie de zaak anders. Wij hebben 64% kernenergie, (In Frankrijk zelfs 84%) en dan heb je stukken minder CO2 uitstoot natuurlijk.brownie schreef:Als we het over het globale milieu hebben vind ik een elektromotor in een auto geen goede oplossing. Deze elektrische energie moet immers opgewekt worden en in Nederland gebeurt dat voornamelijk uit fossiele brandstoffen.
Ik heb een elektrische scooter gekocht voor 1600?. Prachtding! Rijdt 45km/u en verbruikt 8kW per 100km. Dat is bij nachtstroom in Belgie 0.5?.
hiereen filmpje van iemand die zelf een elektrische auto heeft gebouwd. In mijn ogen spuuglelijk, maar wel een goed idee.... Leuk project voor een ontmoetingsweek
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
- Locatie: Sint-Niklaas, België
Ontmoetingsweek?? Jij hebt er duidelijk zin in, Kockie!kockie schreef:...Leuk project voor een ontmoetingsweek
Een door zonne-energie aangedreven, lichtgewicht voertuig is inderdaad een interessant project.
Een vierkante meter fotovoltaïsch zonnepaneel kan genoeg energie leveren om een gemiddelde fiets behoorlijk snel te doen rijden...
Dirk
Ben nieuw hier, maar lees al enige tijd mee.
Ik hoop over een week of drie een CityEL uit Duitsland te halen. Voor mij is het een goed alternatief voor de auto. Nu deze na 14 jaar trouwe dienst de geest heeft gegeven wilde ik eerst op een brommer gaan rijden. Omdat dat echter bij de afstanden die ik reis (60 kilometer per dag) net niet heel goed te doen. Ik rij nu een paar weken op de brommer, maar merk dat het gewoon niet iedeaal is. Een CityEL is denk ik een veel beter alternatief, maar helaas stopte mijn auto eerder dan dat ik een CityEL had..
Ik ben in maart al eens naar de fabriek in Duitsland geweest om te proberen en nu de laatste plooien omtrent het kenteken zijn gladgestreken verwacht ik over drie weken een exemplaar op een aanhanger naar Nederland te halen.
Ik hoop over een week of drie een CityEL uit Duitsland te halen. Voor mij is het een goed alternatief voor de auto. Nu deze na 14 jaar trouwe dienst de geest heeft gegeven wilde ik eerst op een brommer gaan rijden. Omdat dat echter bij de afstanden die ik reis (60 kilometer per dag) net niet heel goed te doen. Ik rij nu een paar weken op de brommer, maar merk dat het gewoon niet iedeaal is. Een CityEL is denk ik een veel beter alternatief, maar helaas stopte mijn auto eerder dan dat ik een CityEL had..
Ik ben in maart al eens naar de fabriek in Duitsland geweest om te proberen en nu de laatste plooien omtrent het kenteken zijn gladgestreken verwacht ik over drie weken een exemplaar op een aanhanger naar Nederland te halen.
Marco, ben jij diegene die op GOT een stukje daarover heeft geschreven?
Heb hier nog een leuk filmpje gevonden
Heb hier nog een leuk filmpje gevonden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Ja dat ben ik. Hoe groot het internet ook is, je komt altijd wel weer mensen tegen die ook op andere plekken actief zijn.
Het blijft een leuke wagen. Steeds weer als ik hem zie. Overigens gaan de filmpjes over de Mini EL. Dat is de voorloper van de CityEl. In de jaren is er veel veranderd, en met name de aandrijving is een stuk efficienter geworden. Ongeveer 90 kilometer op een dag met drie 100ah accus' vind ik erg mooi.
Het verbaast me dat er nog niet meer rondrijden in Nederland. Zeker in de stad is het ideaal en omdat het een bromfiets is heb je ook niet te maken met de achterlijke regels rondom de brommobielen.
Ik ben niet direct bezig met een alternatief vervoermiddel, maar met oude echte PK's. http://www.paardentractie.nl/nl/index1.htm
Jaren geleden hebben wij stad Antwerpen voorgesteld om een leveringsdienst/huisvuilophaling in de binnenstad op te stellen met paard en kar. Dit is toen op niets uitgedraaid. Enkele weken geleden las ik in de GVA dat er een voorstel van een gemeenteraadslid op tafel ligt voor... een leveringsdienst met paard en kar.
Jaren geleden hebben wij stad Antwerpen voorgesteld om een leveringsdienst/huisvuilophaling in de binnenstad op te stellen met paard en kar. Dit is toen op niets uitgedraaid. Enkele weken geleden las ik in de GVA dat er een voorstel van een gemeenteraadslid op tafel ligt voor... een leveringsdienst met paard en kar.
Na een aantal maanden plannen, bellen en regelen ben ik van het weekend in het bezit gekomen van een CityEL. De CityEL is een elektrische brommer. Dit leuke voertuig wordt al 20 jaar geproduceerd. Hij is ontstaan in Denemarken, maar na het faillissement van de fabriek is de productie overgegaan naar Duitsland. Sinds 1990 wordt de CityEL in nagenoeg ongewijzigde vorm gebouwd, alleen de techniek is gewijzigd.
Maar eerst een foto om te zien waar we het over hebben.
Ik ga de CityEL voornamelijk gebruiken voor woon-werkverkeer, maar alle andere ritten in het dagelijks gebruik zullen ook met de CityEL gemaakt worden. Ik heb mijn auto verkocht dus een andere vorm van vervoer heb ik alleen als ik mijn vrouw lief aankijk. Natuurlijk heb ik ook nog een ligfiets, maar voor dagelijks gebruik naar mijn werk vind ik die niet geschikt.
Het voertuig is dus een brommer. Dat betekent dat je er 45 kilometer per uur mee mag rijden. Binnen de bebouwde kom volg je de regels voor brommers voor wat betreft het fietspad, en buiten de bebouwde kom moet je op het fietspad rijden.
Met een snelheid van 45 kilometer per uur kun je op een volle acculading ongeveer 90 kilometer rijden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de conditie van de accu’s en de temperatuur. 60 kilometer moet echter onder alle omstandigheden mogelijk zijn. Tanken gebeurt aan het stopcontact, en die zijn gelukkig ruim voorhanden in Nederland. In ongeveer 2 uur zijn de accu’s weer voor 75% opgeladen. Ik verwacht dus in de praktijk geen problemen met de actieradius. Natuurlijk is een rit naar Limburg niet haalbaar, maar daarvoor heeft mijn vrouw nog een auto en dat soort ritten maken we niet dagelijks.
De CityEl is nagenoeg helemaal van kunststof. Angst voor roesten heb ik dus niet. De verwachtte levensduur is ongeveer 25 jaar, en nog steeds rijden er El’s rond van de eerste lichting. De onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zijn makkelijk te vervangen. Sinds 1990 zijn de onderdelen uitwisselbaar. Een kilometerteller van tegenwoordig past in een CityEL van 1990, en de motor van een CityEL uit 1992 past zonder meer in mijn voertuig.
Nog maar een rijtje foto’s.
De cityEL van de voorkant gezien. Deze heeft als extra dat de grille in kleur is meegspoten. Samen met de meegspoten rolbeugel is dat het Optiek pakket.
Om goed in te kunnen stappen klapt de bovenkant open. Het is even een handeling om dan in te stappen, maar in de praktijk gaat het heel eenvoudig.
De bron van energie. Vier maal 75 ampere accu's. Deze geven de motor 48 volt waardoor deze net wat pittiger is dan de 36 volt versie.
Om de kracht op de achteras over te brengen is deze CityEL uitgerust met een duplex ketting. Hierdoor heb je minder last van slijtage. Dit is een standaard bij de 48 volt uitvoering. De motor is een energiezuinige draaischijmotor met een vermogen van 2,5 kw. Door de motor in pulsen aan te sturen in plaats van een continue stroom is het verbruik erg laag. 5 kw per 100 kilometer is de opgave van de fabriek en wat ik heb begrepen is dat een haalbare opgave. Als de CityEl 's nachts word opgeladen kost dat dus 80 cent per 100 kilometer. Probeer dat maar eens met een gewone auto of brommer.
Natuurlijk moeten er ook spullen mee kunnen. In de bagageruimte is daar meer dan genoeg plek voor. Met een extra set kun je van deze ruimte een kinderzit maken.
Het dashboard geeft alle nodige informatie zoals snelheid en lading van de accu's weer. Mijn CityEl heeft ruim 15000 kilometer gelopen in 4 jaar. Ik weet van iemand dat die er al 150000 kilometer mee gereden heeft.
De bedieningsknoppen voor de noodverlichting de ontwasemingsinstallatie met warme of koude lucht en de bediening voor de verlichting.
Aan de andere kant van het stuur de "flipper" voor de rijrichting. Naar boven is vooruit, naar beneden is achteruit. En net als een DAF gaat een CityEL achteruit net zo hard als vooruit. De grote rode knop is een noodstop. Deze onderbreekt meteen de stroomtoevoer aan de motor.
Om van richting te veranderen is een stuur noodzakelijk. Als extra heb ik een mooi geel leren stuur wat erg lekker in de hand ligt.
Bovenaan de foto is de handrem te zien. Verder heeft de CityEl een goedgekeurde driepuntsgordel, dus er is geen helmplicht. In het bakje onderaan de foto komt een radio voor het noodzakelijke vermaak.
Tot besluit het kontje. Zulke mooie ronde vormen, daar moet je toch verliefd op worden.
Zo, en dan nu de weg op. Nou niet helemaal. Ik kan pas over anderhalve maand terecht bij de RDW voor een keuring, Pas als ik een kentekenplaat heb mag ik gaan rijden. Tot die tijd kn ik dus op en neer in de tuin en stiekum in de straat rondjes rijden.
Dan ga ik nu nog even een paar filmpjes omzetten naar MPG. Die zet ik zo nog even in het bericht.
Maar eerst een foto om te zien waar we het over hebben.
Ik ga de CityEL voornamelijk gebruiken voor woon-werkverkeer, maar alle andere ritten in het dagelijks gebruik zullen ook met de CityEL gemaakt worden. Ik heb mijn auto verkocht dus een andere vorm van vervoer heb ik alleen als ik mijn vrouw lief aankijk. Natuurlijk heb ik ook nog een ligfiets, maar voor dagelijks gebruik naar mijn werk vind ik die niet geschikt.
Het voertuig is dus een brommer. Dat betekent dat je er 45 kilometer per uur mee mag rijden. Binnen de bebouwde kom volg je de regels voor brommers voor wat betreft het fietspad, en buiten de bebouwde kom moet je op het fietspad rijden.
Met een snelheid van 45 kilometer per uur kun je op een volle acculading ongeveer 90 kilometer rijden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de conditie van de accu’s en de temperatuur. 60 kilometer moet echter onder alle omstandigheden mogelijk zijn. Tanken gebeurt aan het stopcontact, en die zijn gelukkig ruim voorhanden in Nederland. In ongeveer 2 uur zijn de accu’s weer voor 75% opgeladen. Ik verwacht dus in de praktijk geen problemen met de actieradius. Natuurlijk is een rit naar Limburg niet haalbaar, maar daarvoor heeft mijn vrouw nog een auto en dat soort ritten maken we niet dagelijks.
De CityEl is nagenoeg helemaal van kunststof. Angst voor roesten heb ik dus niet. De verwachtte levensduur is ongeveer 25 jaar, en nog steeds rijden er El’s rond van de eerste lichting. De onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zijn makkelijk te vervangen. Sinds 1990 zijn de onderdelen uitwisselbaar. Een kilometerteller van tegenwoordig past in een CityEL van 1990, en de motor van een CityEL uit 1992 past zonder meer in mijn voertuig.
Nog maar een rijtje foto’s.
De cityEL van de voorkant gezien. Deze heeft als extra dat de grille in kleur is meegspoten. Samen met de meegspoten rolbeugel is dat het Optiek pakket.
Om goed in te kunnen stappen klapt de bovenkant open. Het is even een handeling om dan in te stappen, maar in de praktijk gaat het heel eenvoudig.
De bron van energie. Vier maal 75 ampere accu's. Deze geven de motor 48 volt waardoor deze net wat pittiger is dan de 36 volt versie.
Om de kracht op de achteras over te brengen is deze CityEL uitgerust met een duplex ketting. Hierdoor heb je minder last van slijtage. Dit is een standaard bij de 48 volt uitvoering. De motor is een energiezuinige draaischijmotor met een vermogen van 2,5 kw. Door de motor in pulsen aan te sturen in plaats van een continue stroom is het verbruik erg laag. 5 kw per 100 kilometer is de opgave van de fabriek en wat ik heb begrepen is dat een haalbare opgave. Als de CityEl 's nachts word opgeladen kost dat dus 80 cent per 100 kilometer. Probeer dat maar eens met een gewone auto of brommer.
Natuurlijk moeten er ook spullen mee kunnen. In de bagageruimte is daar meer dan genoeg plek voor. Met een extra set kun je van deze ruimte een kinderzit maken.
Het dashboard geeft alle nodige informatie zoals snelheid en lading van de accu's weer. Mijn CityEl heeft ruim 15000 kilometer gelopen in 4 jaar. Ik weet van iemand dat die er al 150000 kilometer mee gereden heeft.
De bedieningsknoppen voor de noodverlichting de ontwasemingsinstallatie met warme of koude lucht en de bediening voor de verlichting.
Aan de andere kant van het stuur de "flipper" voor de rijrichting. Naar boven is vooruit, naar beneden is achteruit. En net als een DAF gaat een CityEL achteruit net zo hard als vooruit. De grote rode knop is een noodstop. Deze onderbreekt meteen de stroomtoevoer aan de motor.
Om van richting te veranderen is een stuur noodzakelijk. Als extra heb ik een mooi geel leren stuur wat erg lekker in de hand ligt.
Bovenaan de foto is de handrem te zien. Verder heeft de CityEl een goedgekeurde driepuntsgordel, dus er is geen helmplicht. In het bakje onderaan de foto komt een radio voor het noodzakelijke vermaak.
Tot besluit het kontje. Zulke mooie ronde vormen, daar moet je toch verliefd op worden.
Zo, en dan nu de weg op. Nou niet helemaal. Ik kan pas over anderhalve maand terecht bij de RDW voor een keuring, Pas als ik een kentekenplaat heb mag ik gaan rijden. Tot die tijd kn ik dus op en neer in de tuin en stiekum in de straat rondjes rijden.
Dan ga ik nu nog even een paar filmpjes omzetten naar MPG. Die zet ik zo nog even in het bericht.
- Chicken Power
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
- Locatie: Groot Rijnmond
Leuk dat je nu eindelijk je mobiel te pakken hebt na het duitsland debacle. Ik heb je omzwervingen gevolgs via het topic op tweakers.net. Gek toch dat voor zo'n relatief eenvoudig voertuig zo weinig aanbieders zijn...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Electrisch wordt het...
Ik keek voornamelijk naar de hybride techniek maar helemaal electrisch met iets minder luxe als snel uitbreidtbare kilometers is natuurlijk ook goed te doen. Het meeste rij je toch woonwerkverkeer.
Ik verwacht zelf en hoop dat electrisch snel booming groot wordt en de overstappen naar alternatieve stroomvormen voorspoedig lopen.
Ik verwacht zelf en hoop dat electrisch snel booming groot wordt en de overstappen naar alternatieve stroomvormen voorspoedig lopen.
Laatst gewijzigd door Victor op 07 jan 2008, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
Re:
Hoi Mark,mark schreef:Hoi,
Ook wij bezitten een leuke electrische bakfiets met 400 watt electromotor.
Voor voorbeeld kijk op http://www.fietsfabriek.nl/ onder bakfiets helemaal onderaan.Dan heb je een idee hoe hij eruit ziet.De kinderen vinden het wel erg leuk om naar school te gaan.
mark
Ja een elektrische bakfiets is helemaal geweldig! Wij hebben sinds kort een conversiekit op onze bakfiets laten zetten via http://www.v-fiets.com . De kinderen vinden het ook geweldig en mama kan niet meer zonder!
Groet,
Esther
Toekomstmuziek, maar dan wel muziek voor electrisch rijden.
Op zich voor nu nog niet interressant maar accu's gaan even in de toekomst wel tien keer langer mee wat de definitieve doorbraak kan betekenen voor electrisch rijden. Met een actieradius van 1500KM, en een laadtijd van 10/20 minuten tot 70%, is hybride zelfs niet meer nodig.
http://news-service.stanford.edu/news/2 ... 10908.html
http://news-service.stanford.edu/news/2 ... 10908.html
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )