Tim schreef:Lycopoda schreef:Zelf rijd ik in een oud dieseltje (peugeot 106) hierdoor >10% zuiniger dan de fabrieksnorm. Ik ben benieuwd hoe de ervaring is met mede-forumers met een moderne leasebak.
Ik wil geen bedrijfsauto meer, maar huur wel eens een auto voor lange ritten. Laatst een vw jetta 1.6TDI Bluemutsion: Bij 100km/u over 250km: 1:26
Toevallig hebben wij een zelfde soort autootje gehad Saxo 1.5D: Bij 120km/h ooit gehaald 1:23,6. Gemiddeld zo rond de 1:20. Maar dit was voor m'n "minder" tijdperk. Ik ben nu een 106 klaar aan het maken voor woon werk. Ik rij nu in een oldtimer, maar die heeft teveel te lijden van dagelijks gebruik en zuipt een stuk meer.
Heb je een TUD5 of een VJX motor? Ben benieuwd wat je voor verbruik kunt halen.
Tim
Tim, die 100 per uur, op de teller wat je probeerde aan te houden, of gemiddeld over die afstand volgens een deftige boordcomputer/ gps?
Met mijn Mercedes E-klasse met mooi weer, (zonder extra kachel in de winter /airco i de zomer 80 km snelweg naar huis tjaffelen aan een gemiddelde van 87 per uur: 4.3 liter per 100 km. Zomerbandjes die hard opgepompt waren. dat is 1 op 23.
Gemiddeld rij ik echter 1 op 13.88, maar dat is dan over 80.000 km gemeten, veel autostradeverkeer, maar ook veel verkeer met de geladen aanhanger (vlot 2 ton erachter dan) op lokaal niveau, dan zuipt ie natuurlijk. Ook wekelijks 350 km distributiewerk ermee, dat is ook nogal veel start stop.
Mijn gemiddeld woon-werkverkeer ligt op de 5.7 liter per 100 km. dat is dan met een 105 chrono volgens de boordcomputer. Dat is 1 op 17.5 dus voor jullie Nederlanders.
. Ik vind dat niet zo slecht met deze auto. Op dagen lijk vandaag, dan springt de kachel bij en die verbruikt een 0.5-0.7 liter per uur extra.