ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lesouvage
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2010, 22:57

ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door lesouvage »

Een paar jaar geleden heb ik een zoektocht gedaan naar de mogelijkheden om zelf tegen relatief lage kosten een solar systeem aan te leggen voor het verwarmen van het water en mogelijk ook de vloerverwarming. Ik heb toen een project gevonden dat als doel had om tot een eenvoudig te maken en te onderhouden systeem te komen. Het systeem had geen pomp nodig. De pijpen liepen niet horizontaal maar altijd een klein beetje schuin omhoog (of omlaag). Dit was nodig om het systeem zonder pomp te laten werken. Er was een universiteit bij betrokken, ik meen de Universiteit van Wageningen en er was een gedetailleerde bouwinstructie en shopping list beschikbaar. Op de site stond beeld materiaal van de productie van deze panelen in een Afrikaans land en van een werkende opstelling.

Ik wilde vandaag de site weer opzoeken maar na forse tijd googlen en zoeken heb ik het nog niet terug gevonden. Mijn concrete vraag is of iemand mijn beschrijving herkend en me aan een link naar een site kan helpen waar dit project beschreven is en de instructies te downloaden zijn.

Ook informatie over andere zelfbouwprojecten zijn van harte welkom. Ik wil het echt zo eenvoudig mogelijk houden en de aansluiting op de bestaande installatie aan een professionals overlaten.

Alvast bedankt!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Dutch John »

Zit er wel eens aan te denken hoe zoiets low-budget zelf te maken, zonder een pomp. Zonder pomp, dus thermosiphon vraagt om het buffervat hoger te plaatsen dan de collector. Maar wie wil een collector op de stoep? Alle buiswerk royaal, zoveel mogelijk verticaal en weinig bochten. Voor de collector zou je koperen buis kunnen nemen en die in schoongemaakte TL buizen steken. Dat schoonmaken is, vermoed ik, niet zo'n gezond klusje... De TL buizen voor de helft voorzien van aluminiumverf, zodat de bolvormige spiegel de hitte refecteert naar de koperen buis in het hart. Net als bij CSP. Vermoedelijk heb je wel een warmtedump nodig of een soort automatische luxaflex over de collector. Kan mij voorstellen dat de temperaturen fors hoog kunnen worden. Als je nieuwe koperen buis moet kopen, is het financiëel waarschijnlijk al niet meer interessant.

Een zwartgeschilderde enkelplaats radiator in een doos, afgedekt met een glasplaat kan ook goed werken, maar vraagt om meer oppervlakte en wijdere aansluitingen om de thermosiphonwerking te behouden.

Ik vraag mij alleen af of een installateur dergelijk geknutsel wil aansluiten. Zeker als hij alleen uren kan verkopen. Aansprakelijkheid is nog een reden om de bedanken voor het aansluiten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Pigion »

@lesouvage,
Leuk gekozen deze naam en ik kan me voorstellen dat je om 10 voor 12 's-avonds niet meer de goede sites met info kan vinden.
Misschien kan ik je weg helpen, al heb ik mijn twijfels over de pay-out van zonnecollectoren. Dat is niet alleen mijn perceptie, doch ook van meedenkers op dit vlak. Kijk maar eens op het Duitse forum Haustechnikdialog. In de zomer kan je veel warmte oogsten,doch dan heb je het alleen nodig voor sanitair warm water. In de winter levert het structureel niets op omdat er weinig zon is. Als je een camping hebt en veel van de douche gebruik wordt gemaakt, dan is het wel een goede investering. Zo ook vor een huis of gebouw met vertrekken aan de schaduwzijde welke toch ies moeten worden verwarmd in voor- en najaar.

Nu even terug naar de collectoren:
In België is een syndicaat die collectoren bouwt als en project voor de deelnemers. Informatie vind je op http://www.be/dekoevoet
Met de plaatjes erbij geeft het een goede beeld hoe je goedkope collectoren zelf kan maken. Er zit wel veel werk in en je moet ook wat hulpgereedschap etc. maken. Kosten uiteindelijk ca. € 350,- per collector.

Voor iets meer, € 450 zijn goede collectoren op de markt, gemaakt in Polen.

Om een beetje idee te krijgen van kosten en baten moet je nog eens goed kijken naar b.v.http://www.westendorfer.at.

Pigion
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door kockie »

Pigion schreef: In België is een syndicaat die collectoren bouwt als en project voor de deelnemers. Informatie vind je op http://www.be/dekoevoet
Daar vind ik alleen een foutmelding. http://www.dialoog.be/dekoevoet/archief ... zelver.php geeft wel wat info.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Tim »

Hey,

http://lmgtfy.com/?q=zelfbouw+zonneboiler

Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Een belg, de voegt of zo, had een leuke site, maar mijn browser blokkeert de site nu. Je kan van scrap een leuk project maken wat weinig hoeft te kosten. Bv een grote gescheurde HR++ thermopane scoren bij de glasman. Het gecoate, niet gescheurde deel, gebruiken als invals glas. De coating reflecteert de warmte aan de binnenkant. Van de oudeijzervrouw een of meer koperen platen scoren, en bv een alu koker 30 wat ruimte maakt voor de buizen. De buizen en warmtevaste iso zul je waarschijnlijk wel moeten kopen.

Lekker knutselen, iemand nog tijd te koop?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door kockie »

De site van Chris de Voegt:

Code: Selecteer alles

http://users.telenet.be/hagim/zonne_energie
Wederom is bezoeken van deze site voor eigen risico!!

Lees eerst even hier of je de site wilt bezoeken: http://safebrowsing.clients.google.com/ ... ne_energie
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,
Voordat je +300 euro/paneel gaat uitgeven aan zelfbouw,

check eens even bijvoorbeeld deze leverancier. http://www.solardistri.be/index_bestanden/Page1107.htm

Wouter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door account verwijderd »

Dubbelglasruiten met zwart water erin kun je ook als zonne collector gebruiken.

De warmte naar het water wordt dan niet afgegeven door de koperen buis of de collector maar direct in het water zelf.

Een theoretisch hoger rendement omdat er geen tussenstappen zijn.. De praktijk is nog niet bekend.
Verwijderd
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door jwardenier »

Ik las net deze info , een thermopane ruit als zonnecollector . Ik zou deze opstelling graag willen maken. Ik heb een 80 l boiler en ook een grote thermopane ruit staan ook heb ik nog omlijstingen staan van dakramen. Met een beetje knutselen zou ik zonder grote uitgaven dit kunnen maken. Aan welke afmetingen zou ik me moeten houden? Collector oppervlakte, voor 80 l zonder dat het ding aan de kook komt. En zou het mogelijk zijn om zonder pomp te werken? En de vloeistof, kan dit koelvloeistof zijn of water met anti vries? Zou dit het glas niet aantasten? Het glas is 193 x 163 met een spouw van 13 mm. Ik heb de mogelijkheid om de boiler 50 cm hoger te plaatsen dan de collector. de aan en afvoer van de collector zullen rondt 12 mm zijn het ding komt het zuidwesten te staan [de hele dag zon ] kan het glas dit aan?
Ik zou een kist willen maken van de dakraam omlijstingen: achterplaat er in en op een bed van isolatie het glas plaatsen, en de achterkant van de thermopane zwart schilderen, afdek glas er overheen om de warmte binnen te houden. Aan en afvoer leidingen van 12 mm koper? Lijkt dit zo goed?
Groeten John
Laatst gewijzigd door Pietje op 22 feb 2013, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaar gemaakt
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Johndc »

Proberen zou ik zeggen!

Maar eerlijk gezegd...ik zie het nut van al dat uitproberen niet. Zeker niet als je voor een redelijke prijs degelijk materiaal kan kopen.
https://shop.strato.de/epages/63265821. ... D=22234036
Zelf ben ik ook voorstander van iets zelf te maken, daar niet van, maar voor deze prijs ben je zeker dat het gaat werken, niet dan? :wink:
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door frans »

Hallo John.
Ik heb het eens gedaan, en hier mijn tips erover...
Voor de doos heb ik gebruik gemaakt van een multiple$.
Afgedekt met een voordelige thermopane ++ ruit waar ik een aluminium hoek profiel op had gelijmd waardoor de ruit als een deksel op de doos zat.
De collector van twee oude enkel plaats radiatoren achter elkaar geschakeld wat water stroming betreft.
Die lagen op een plaat harde isolatie.

Tip 1, ik had net een mooie zonnige dag toen ik de boel in elkaar zette.
Er zat nog geen water in..... na de koffie pauze was de binnen ruit gebroken....dus of een laken erover tijdens de montage of zoals veel in Nederland een zonloze dag.
Maar... de kans bestaat natuurlijk dat de ruit toch wel gebroken zou zijn....
Ik heb toen de boel met siliconen kit "dicht" gekit.....

Tip 2, Na jaren begon de ruit er toch wat minder fraai uit te zien.
Ik heb toen de gebarsten binnen ruit er uit gebroken.
Dat bleek achteraf toch geen goede beslissing, het zag er beter uit maar de werking was wel gelijk een stuk minder.
Dus zelfs met een smerig geheel komt de warmte straling er goed in en zorgt de isolatie voor een beter resultaat.

Tip 3,
Via marktplaats heb ik een nieuwe set met 20 heatpipes gekocht voor 450 e. van iemand die het achteraf toch niet kwijt kon of wilde plaatsen op zijn dak.
Dat werkt beter en is niet eens zo heel veel duurder dan eigen bouw.

succes,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Johndc »

Prachtig Frans! Zo zie je maar, met al dat gëecsperimenteer ! (foutje in het typen!) Pietje? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Pietje »

O, als je wilt kan ik nog meer spelfouten in jouw tekst zetten... :lol: :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: ontwerp voor zelf te maken zonnepanelen voor warm water

Bericht door Johndc »

:lol: :wink:
Plaats reactie